Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn, kannen, kampuran ja nokan ym. korjauksesta (139QM)

Aloittaja Coastside, 29.06.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

joni_k

vuoto jatkuu..kappas vaan. huomenna jos jaksaa vois kävästä etrassa.

joni_k

#586
nyt kun on toi isompi huohotusputki niin sen pää on semmonen kosteahko ja sormella kun koskee jää öljyä näppeihin. öljyltä haisee..mikäköhä tossa oikein on joka liikaa painetta tuottaa ??? ens viikon alkupuolella jos jaksaa ottaa yläkerta auki jos sieltä löytyisi jotakin vikaa. muutoin loman pari viikkoa taitaa mennä muutossa ja järjestelyissä..tuli tossa talo ostettua..pääsee taas kunnol ropaamaan.. ;D lisätään että ajelin kyllä lähes 300km ilman mitään huohotusletkua ja kuiva se putkenlähtö oli ja venttiilikoppa.

topsi

Ajelin tuossa sunnuntaina parisenkymmentä kilsaa mun mopedilla. Iloisesti kävi ja kukkui. Tosin viimeisellä etapilla kuuntelin, että ihan kuin jokin ylimääräinen ääni kuuluisi jostain, mutta en siitäkään täysin varma ollut tai mitään muita oireita huomannut.

Kun sitten yritin muutaman tunnin seisonnan jälkeen pistää konetta tulille, niin eipä lähtenytkään. Startti vaan iloisesti konetta pyöritteli, mutta siinä kaikki. Kun ei tuota poljinta ole sattuneesta syystä nyt mopossa, niin pyörittelin sieltä magneeton puolelta kampiakselia ja kas kummaa, eipä ollut puristuksia yhtään koneessa, mutta joissain kohdissa kampura tuntui oudosti jumivan. Kun sitä vähän nitkutteli, niin meni taas eteenpäin, kunnes jossain kohdassa taas tuntui jumivan.

Tässä paremmalla ajalla tuli sitten purettua konetta ja huomasin, että imupuolen venttiili oli vääntynyt sieltä nokkapukin puolelta sillä tavalla, että oli venttiili oli jäänyt aavistuksen raolleen ja juminut siihen. Kun irrotin venttiilinvarren tiivistettä, niin sylinterikannesta jäi sormiin se nipukka, jossa tiiviste on klemmarilla kiinni.

Purin sylinterin pois ja katsoin, että männässä oli tuoreita venttiilin jälkiä. Muuten mäntä näytti ihan toimivalta ja männänrenkaat myös. Sylinteri tuntui olevan puhdas ja sileä. Siinä sitten sovitin palikoita paikalleen ja pyörittelin kampuraa, niin kävi selväksi, että se jumiminen johtui siitä, kun mäntä otti kiinni raollaan olevaan venttiiliin. Kun sitä vähän nitkutteli, niin venttiili antoi sen verran periksi, että mäntä pääsi pyörähtämään yläkuolokohdan yli ja pääsi takaisin paluumatkalle. Koko imupuolen systeemi oli venttiilin ja nokkapukin osalta jumissa. Pakopuolella venttiili toimi ihan normaalisti.

Kyssärit:
Onks tähän tapahtuneeseen joku syy? Pitääkö etsiä aiheuttajaa? Mistä mä aloitan? Onko nokkaketju voinut hypätä? En tajunnut katsoa ajoitusmerkin ja nokka-akselin asentoa, kun purin ekaa kertaa purin, joten tietoa siitä ei ole.

Eli koska venttiilinvarren tiivisteen nipukka murtui, niin koko sylinterikansi pitää vaihtaa? Vai onko se kohta jotenkin vaihdettavissa (eh, siis kotikonstein..)? Olisko kellään myydä sylinterikantta? :)

konenikkari

#588
Kansi on syytä vaihtaa, tutki tarkoin nokkaakseli, siinä oleva käyttöratas on saattanut pyörähtää akselilla.
Käyttörattaassa ei ole kiilaa vaan ns grymmppiliitos.
Tietysti jos ketju on pitkä tai kiristin ei ole toiminut, voi hypätä rattaalla.
https://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=22120.0
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

paljonko moottorilla on ajettu? voisko syynä olla venttiilin huono laatu..voi olla että kauan jo oireillut ja pikku hiljaa vääntynyt, nyt tuli se loppu. se nipukka, jonka virallista nimeä en muista, on vaihdettavissa, mutta suosittelen uutta kantta. yleensä kait pakopuolen venat näissä juminu karstan takia.

tapiovuorent

Kunnostettu kansi , siis venttiilit hiottu ja ohjurit+tiivisteet kunnossa löytyy. Onko nokkapukki, nokka-akseli laakereineen , ketjunkiristin,ketju ja "laaharit" kunnossa ? . Nekin löytyy.
Jos tarvetta , soita : Tapio Vuorenmaa ,Lahti. puh. 0445141540

topsi

Kiitti viesteistä!

Moottorilla on ajeltu noin 6000 km.. Paitti ton sylinterikannen ostin joltakulta täältä ja siihen on stanssattu vuosi 2002.. eli sillä kannella on varmaan ajeltu huomattavasti enemmän.. :)

Ehkä mä vaan tilaan uuden kannen ja nokka-akselin.. Mun mielestä ketju oli ihan kireällä ja se on oikein asiallisen oloinen ainakin mitä nyt silmin ja sormin oon sitä tutkinut..  Lähinnä mietin, että jääkö kannen vaihtamalla jotain oleellista korjaamatta ja kohta on mopo taas uutta kantta vailla...

Kiitos Tapio tarjouksesta.. Palaan asiaan, kunhan ehdin..

joni_k

ei noilla kilsoilla pitäis muuta olla kyllä. hyvät kanavat, puhtaat ja pitävät ventiilit ja jäykät normaalit jouset. puhuit että nokkaketju kireellä? oliko kannen tiiviste metallinen? jos ei ollut, vaan semmonen paksu, niin sillä ketju on aivan liian kireä ilman kiristäjää jo, kiristäjäkään ei kiristä niin tiukalle.

topsi

Oli metallinen ohut. Ja siis tarkoitin tuolla "ihan kireällä" sitä, että oli ok - ei siis merkityksessä todella kireä.. :D

topsi

Heippa.. Tuli tilattua Baotianiin uusi sylinterikansi ja mielestäni tilasin mallin, jossa oli toi pakokaasun takaisinkierrätys. No, tulikin malli ilman sitä.

Voinko siis käyttää tätä sylinterikantta, jossa ei ole pakokaasujen takaisinkierrätystä? Ja jos, niin mitäs sille letkulle tehdään, joka sylinterikanteen pitäis kiinnittää?

joni_k

parempi ilman noita tyhjänpäiväisiä hömpötyksiä. ei muuta ku putki tukkoon vaan, joku tulppa siihen. käyttöön ei vaikuta mitenkään. mulla on taas kansi jossa on toi kierrätyslokero mutta oon laittanu laipan sen päälle.

Coastside

#596
Nuo saastesysteemit suhteutuu kun ajattelee että ne on tehty olosuhteisiin missä on pääkaupungin kokoisella alueella kymmenen kertaa enemmän liikkeellä skoduja kuin koko suomessa. ::) Lisäksi siellä on puun ja hiilen polttoa savusumuja tekemässä. Saastesysteemimopon pakokaasu on siellä vähemmän haitallista kuin ilma yleensä. Suomessa on huoneilma saastuneempaa kuin ulkoilma.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

topsi

Juu, en mää sitä tarvitse. En vaan jaksanut tilatessa tutkia, et pitääkö modata enemmänkin letkuja, joten ajattelin tilata samanlaisen kuin ennenkin oli. Asia selevä, letku tukkoon vaan..


joni_k

tuli racing planetista 19.8x30 stefoja. nyt näyttää semmoselle ku kuuluukin. ruskean värisiä, jos sillä värillä on merkitystä.

Coastside

#599
https://m.youtube.com/watch?v=5FRTTo2ySig

Puslat, laakerit ja stefat lohkoihin. Tyyppi ei lämmittänyt/jäähdyttänyt. Osat myös kaikki uutta.

Puslat asentaa kahdella hylsyllä ja pitkällä pultillakin. Työkalu löytyy haulla gy6 engine bushing mount


https://m.youtube.com/watch?v=V_GPI1VIk4o

64 ja 69 mm kansien ero.

https://m.youtube.com/watch?v=Jpk2pKASjBE

Venttiilitaskujen teko.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04