Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxiskoottereiden renkaat

Aloittaja maximi, 03.03.12 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 12.05.19 - klo:20:23
Eilen sitten rengas takaisin paikalleen. Akselit ja holkit pyyhkästiin puhtaiksi, uudet vaseliinit pintaan ja kasaamaan. Holkit vanteeseen, pyöritellään pikkasen että vaselinit leviää stefan juureen kunnolla, akseli pumpun päähän hollille ja rengasta sovittelemaan paikalleen. Jarrupalat kun oli levitelty max. auki, niin helpostihan tuo meni. Muovivasaralla naputeltiin akseli pohjaan saakka ja kiristettiin tuon pään kuusiokoloruuvi, jolloin akseli lukittui tuohon oik. pumppuun. Akselin vas. päätyyn 22mm pultti paikalleen ja kiristys. Lopuksi tuon vas. pumpunkin kuusiokoloruuvi kiinni ja näiltä osin homma valmis. Vielä molemmilla kahvoilla pumpattiin jarrupalatkin takaisin paikoilleen, varmistettiin kädellä että rengas lukittuu jarrutettaessa ja vapautuu kun jarrukahvoista päästää, niin homma olikin sitten jo siinä kokonaisuudessaan 8)

Ne kuusiokolot kannattaa kiristää vasta kun on pyöritellyt etupyörää ja pumpannut palat kiinni jarrulevyyn.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

HiTec

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 13.05.19 - klo:13:32
Ne kuusiokolot kannattaa kiristää vasta kun on pyöritellyt etupyörää ja pumpannut palat kiinni jarrulevyyn.
Jaa miksi näin? ???

Oma perusteluni tuolle omalle tavalleni on lukitus. Eli kun se akseli on jo paikallaan, kunnolla pohjassa, niin se oik.puoleisen 6-kolon kiristys tarjoaa lukitteen akselin pyörimiselle ja näin tuon päätypultinkin saa tuskattomasti kiinni. Sama siis kuin avatessakin, ensin päätypultti ja vasta sitten nuo 6-kolot. Akselissahan se pumppu puristuu holkkia vasten, joka laakerin sisäkehään, joka laakereiden välissä olevaan putkeen vanteen sisällä, joka toisen puolen laakerin sisäkehään, joka puslaan, joka toisen puolen pumppuun = pumppujen välissä on "yhtenäinen" putki, joka tuolla päätypultilla puristetaan nippuun. Vas. 6-kolon ollessa vielä löysä päätypultin kiristyksen ajan, sallii tuon pumpun mahd. liikkeen akselia pitkin pultin kiristyksen aikana. Ja mitä jarruihin tulee, niin ne palathan liikkuu satulassa, joka edelleen liikkuu ieksessä, joka vasta on pyörässä kiinni = vaikka se levy olisi millin siellä/täällä, niin se satula paloineen asettuu kuitenkin aina paikoilleen 8)

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.05.19 - klo:13:57
pyörän irroitus. Kannattaa rasvata ettei jumi.
Samaisen videon katselin minäkin ensin YouTube-versiona ennen koko hommaan ryhtymistä ;D Ei sillä etteikö tuo(kin) olisi muutenkin onnistunut, mutta on helpompaa kun tietää asiat jo valmiiksi detail-tasolla, niin ei tuhraannu aikaa pähkimisessä ja työkalujen hakemisessa 8)

Nyt vimosimmaksi katselin tuon nokka-akselin rakennetta, millainenkohan homma tuo olisi venttiilit säätää, mutta varsin työläältä näytti ja loppuen lopuksi ovat kuitenkin palasäätöiset, niin se siitä säädöstä sitten = helpompaa on säädättää ja kärvistellä sen laskun kanssa sitten :-[
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

Burgmanin takumi, Citygrip, alkaa tulla tiensä päähän. Nyt vajaa 6tkm ajettu ja on kyllä vaihdettava ennen syksyä. Kun aloitin tuon Citygripin käytön niin nostin paineet tasolle 2,5 - 2-8 bar kun edellisen kumin, Conti Twist, kuluminen oli niin voimakkaasti toispuoleista ja laikuttavaa. Kuluminen on nyt ollutkin vähäisempää ja tasaisempaa tosin alla on eri rengasmallikin..

Kävin motonetissä kysymässä noita Dunlop ScootSmarteja kun netti näyttää aina joka koolle eioota ? Myyjä soitteli jonneen ja kertoi että tilaamalla pitäis tulla ainakin tuota mun 130/70-13 63P kokoa, kertoi viipyvän 3-4 päivää. Tilasin ja lähdin meneen, ei mennyt montaa tuntia kun tuli tekstari että kumi tulee viiden työpäivän jälkeen.. ok sekin ajattelin ja jo seuraavana päivänä tuli viesti että rengas on noudettavissa myymälästä   :D :D
Hain kumin ja kotona ensitöikseni mittailin urasyvyyttä koska edellisessä ostamassani Scootsmartissa (120/70-14 Satelis eteen) oli keskikohdan suurin urasyvyys vain 4,5 mm..   ilokseni mittasin 7 milliä kulutuspinnan keskeltä, se on mp katurenkaaseen nykyään harvinaisen paljon.

Mites HiTec ?? Mittasitko sun dunlopin urasyvyyttä uutena ? Tuntuu olevan vaihtuvuutta koon mukaan.

Niin ja tää oli siis vahvistettu takakumi kun taas 14 tuumanen oli etu/taka yleiskumi. ( merkitty kaksi pyörimissuuntaa ja tekstit front&rear)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 18.07.19 - klo:18:07
Mites HiTec ?? Mittasitko sun dunlopin urasyvyyttä uutena ? Tuntuu olevan vaihtuvuutta koon mukaan.

En mitannut kun tuppaa noita km kuitenkin kertyvän sen verta nihkosesti, jotta tuo gummi varmaan kestää sen mitä tuo moppe talossa vielä on = vuosia :-[
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

Continentalilta tullut uusi rengasmalli skoottereille, ContiScoot.   
https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/2757648/18980599d0bf69afe5c3a5453854b30f/news-flyer-2019-data.pdf

Valitettavasti ei näytä olevan suurimpia kokoja maxiskoduihin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

#81
Nyt on hiukan yli 6tkm tuossa takapyörän Citygripissä ja alkaa pinta olla siinä millin paikkeilla minimissään. 
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/7217/Suomalaisten-motoristien-edunvalvoja-sai-l%C3%A4pi-motoristeille-t%C3%A4rkeit%C3%A4-asioita-tieliikennelain-uudistuksessa.htm
Laitoin ton linkin kun tämän tästä on juttua urasyvyyden minimistä skootterin renkaassa. Taisin sen kerran Finlex:istäkin tarkistaa.

Edit    Kylläpä vaan 8tkm tuli täyteen citygripillä kun vaan sinnikkäästi piti kumin alla ja paineet liki kolmea. Edellinen omistaja kertoi ettei ollut päässyt yhdelläkään takakumilla juuri yli 5 tkm kuten loppui se alla ollut Contitwistikin kun olin skodun ostanut. Kuiteista näin että oli hänellä ollut myös citygrippikin takana. Oliskohan sillä paineella oleellinen osuus tähän ?
Painan n puolet enemmän kuin tämä ed, omistaja.. ja silti ajoin samanlaisella renkaalla yli puolet pitemmälle.
Nyt on sitten alla Dunlop ScootSmart ja koko siis 130/70-13
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Vasta vajaa 100 kilsaa taajamassa olen tällä takadunlopilla ajanut ja hyvältä tuntuu ja tais tulla vielä vuotamatonkin kun rengasasentajalle vein jotta pistävät kumin paikalleen  ns vanneliiman kans (bead sealer, sivellään kauttaaltaan vanteen olkaan ennen asennusta).
Asentaja väitti että ko tökötti ei kumma kyllä vaikeuta kumin irroittamista vanteelta sitten kun sen aika taas on.
Sitä myydään n kilon ja 1/4 kilon purkeissa mutta myyjää voi olla vaikea löytää. Ebayssä tosin oli muutama myyjä mutta koska aineen käyttö on hiukan hankalaa/sottaista diy asennuksissa kun rengasrautojen kanssa vääntää niin luovuin tässä tapauksessa omatoimisuudesta.
Eikä tuo mitään halpaakaan ole..   ::)
Suosittelen käyttämään jos ilmat pyrkii vuotamaan vanteen ja kumin välistä. Myös spraypullo-paikkaus aineita voinee soveltaa ko hommaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#83
Sileät vanteen reunat ja tuorehko kumi pitää ilmat. Vulkanoitiaineella (paikkaliimalla) saa kumia pehmenemään. Paikkavaahdolla näkee mistä vuotaa, mutta se sottaa. Partavaahdolla voi etsiä päältä.

ebay.com/itm/20g-Tyre-Puncture-Sealant-Glue-for-Bike-Car-Tire-Patch-Repair  https://tinyurl.com/y2svpsta

kumiliimaa pikkupullo 4 eeroa
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.08.19 - klo:09:34
Sileät vanteen reunat ja tuorehko kumi pitää ilmat. Vulkanoitiaineella (paikkaliimalla) saa kumia pehmenemään. Paikkavaahdolla näkee mistä vuotaa, mutta se sottaa. Partavaahdolla voi etsiä päältä.

Tän kyseisen vanteen olat on täysin sileät ja virheettömät mitä rengasasentajakin hämmästeli kun hän tietää mun diy rengasrautahommelit.
Käytän ns vannesuojia kun kumeja asentelen ja yleensä teetän liikkeessä vain tasapainoituksen. 
Tommonen vain hiukan tihkuva vuoto vaatii vesiastiassakin useamman tunnin liottamisen jotta ehtii huomata hitaasti syntyvät mikrokuplat jotka kyllä sitten suurentuu kun sitä jatkaa esim yön yli.  Tuo kumin tuoreus on tosiaankin merkittävä tekijä.

Jokaviikkoinen paineenlisäys otti pattiin kun yritin pitää paineet vakiona juuri tuon renkaan kulumisen  seurannan mahdollistamiseksi.
Etukumit on yleensä noin äkkiä arvioiden olleet paremmin paineensa pitäviä.. nyt kun muistelen kaikkia skoduja/motoja mitä mulla on ollut. Kait siihenkin selitys on tai sitten on vaan mun väärää mutua. :D



taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

Mun Pösössä 7000km ajettu City Grip takakumi vielä 3,5mm urasyvyyttä koko leveydellä. Harmi etten tullut mitanneeksi viime kesänä uudesta kumista.

Peugeot Satelis 500

viisnelonen

Hyvin maltillisesti on Pösön takanakki kulunut, muistaakseni 15 tuuman vanne ja koko about 150/70  ??(vai onko vielä leveämpi)
Isompi rengaskoko tuo aina lisää kilometrejä . Tyyliin 130/70-13 vs 150/70-15 , niiden km määrissä on paljon suurempi ero kuin kuin vierintäkehän pituudessa  :o   kumma kyllä..
Tuo 15 tuumanen on vain n 15 % pitempi vierintäkehältään mutta km kestävyys on lähes kaksintertainen 13 tuumaiseen verrattuna.
Muuta selitystä en tiedä kuin paremmasta kuormankestosta johtuen vähäisempi lämpeneminen ja siten vähäisempi kuluminen.

Tuolla kestosipin takarenkaalla on vielä toiset 7500 km ajettavissa , jos niin haluaa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

arla_m6

Mun Wingissä on n. 4,9mm keskellä ja 6,5mm reunoilla. Ajettu 7900km tuolla nakilla. Tosin olen ajellut enimmäkseen isoilla teillä, pitkiä matkoja. Ajattelin 3mm kohdalla heivata renkaan ja ostaa uuden. Etunakki on tasaisen pyöreä joten se menee varmaan 2 kesää vielä. Nämä siis Bridgestone Battlax SC "vanteiden suojakumit"  ;)

viisnelonen

#88
Joo, sun wingissä kans kestää takakumi todella hyvin, eikös se ollutkin 150/70-13..
mulle mahtuis 140/70-13 orggiksen (130/70-13) tilalle, siinä on vaan semmonen mutta että tuota 140 kumia ei saa kuin Li61 versiona kun taas orggista on Li63 monella valmistajalla, ei oikeen mee tajuntaan kuin Li ei nouse koon mukana vaan laskee ?? Ja kaikki siis "reinforced" versioita !

Nyt kuitenkin Burgerin  alla uusi Dunlop Scootsmart ja sillä mennään pitkälle ensi vuoteen. Ostin jo yhden uuden Pirellinkin a`la Vilen mutta mutta..
Haluaisin kokeilla tuota Battlaxia.
https://www.ebay.com/itm/372717004087      No jaa, jäitä hattuun , se on vähintään juhannus käsillä ennenkuin tuo Dunloppi on kestonsa näyttänyt, odotan siltä n 10-12 tkm kestoa !

Nyt 31.8. on Dunlopille kertynyt reilu 600 km ja hyvältä vaikuttaa kaikinpuolin. Paineena on 2,8 bar.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jalat

Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 23.08.19 - klo:12:42
Mun Pösössä 7000km ajettu City Grip takakumi vielä 3,5mm urasyvyyttä koko leveydellä. Harmi etten tullut mitanneeksi viime kesänä uudesta kumista.



Aprilia Atlantic 500cc ostin juuri samat kumit. Takana 14" ja siinä uutena 6mm keskellä urissa. Edessä 15" kumi ja siinä 5mm keskellä urissa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002