Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Super 8 4T v.2011: moottorin veto heittelee yläkierroksilla

Aloittaja jouni.jokelainen, 03.08.17 - klo:16:20

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Ei noita yleensä karsta tuki, vaan katalysaattori on joko irti tai siitä irtoilee kappaleita.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jouni.jokelainen

Sitä ei taida saada irti muuten kuin sahaamalla putki poikki ja sitten hitsillä takaisin kiinni?

Tuo katalysaattorin irtoaminen kuullostaisi sikäli järkevältä että ristikuullustelun jälkeen poika sanoi skootterin kaatuneen seisontatuelta kyljelleen jonka jälkeen oireilu alkoi. Olisiko katalysaattori irronnut kaatumisen yhteydessä yms.

konenikkari

#17
Se, onko katalysaattori irti tai irtoaako siitä kappaleita, selviää kun irrottaa putken ja ravistelee ja koputtelee sitä,
voimakkaasti, siinä yhteydessä saattaa putken jommastakummasta päästä tulla irtotavaraa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jouni.jokelainen

Kröhöm...nyt menee vähän noloksi mutta kumpi letku tuossa kuvassa menee kaasuttimelle ja kumpi kurkulle A) vai B)  ??

Nimimerkillä irrotin letkut enkä pannut merkille....siperia opettaa näköjään. Tavallaan otan aina kuvat ennen kuin irrotan rompetta mutta tässä meni mönkään

https://drive.google.com/open?id=0B8le5k8Wh-HDQk4zQXllOWFVa00

Kaasuttimen puhdistuksen jälkee on skootteri on lähtenyt todella huonosti käyntiin...mikä lie

tapiovuorent

A menee imusarjaan ja B Kaasarille. Yleensä näissä hanoissa on nuoli merkittynä putken vieressä. Siis tankilta tuleva sisään ja nuoli myös lähtevä ,siis kaasarille. Imusarjaan lähtevässä ei siis ole nuolimerkintää.


jouni.jokelainen

Kymco keksi uuden tempun eikä suostu käynnistymään...ei edes lupaa. Startti pyörii ja kipinääkin näkyy antavan mutta ei käynnisty.

Arvelin että johtuisi kaasuttimesta jonka putsailn perusteellisesti. Kokeiltiin toisella kaasuttimella mutta no joy ei ei lähde käyntiin sen paremmin.
Miten paljon bensaa pitäisi tulla hanalta kaasarille? Tankilta suodattimelle tulee ns. loronaan mutta jos tarkastaa hanalta kaasarille menevän letkun päästä niin sieltä tulee ns. ruikkimalla jonkin verran.

Alkuperäinen ongelmahan oli vetojen heittely yläkierroksilla...päätin siis putsata kaasarin vielä kerran...vetojen heittely loppui sen myötä kun ei ruoja lähde edes enää käyntiin :D

Tarkastin myös että letkuissa ei olisi tukosta, irrottelin letkut ja puhaltelin läpi. Tässä yhteydessä tuli vastaan myös tämä "mötikkä"...mikäs tämän tarkoitus on?
https://drive.google.com/open?id=0B8le5k8Wh-HDM1JOMWRYaVM2R3c

Siitä näkyy lähtevän ohut letku imusarjaan ...ilmeisesti liittyy bensan saantiin. Nimittäin irrottelin noitakin letkuja ja puhaltelin varmuuden vuoksi että eivät ole tukossa. Muistaakseni jotain letkua puhaltellessani, tuntui jotain irtoavan...ikään kuin olisi joku tulppa irronnut. Lie ollut tärkeäkin tulppa koskapa skootti teki stopin :D

Pitänee vielä Kymco pajalle ammattimiehen hoteisiin :D


pekpel

Saastepönttö toi on
Tuki kaikki letkut siitä kunnolla ja jopa voi skopa käydä
Puhalsit ilmeisesti jonkun ykssuuntaventtiilin sisuskalut tai kalvon paremmille ajomaille
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

jouni.jokelainen

Tack...koitetaan tukkia letkut. Meinaatko siis että kaikki letkut ..niitähän on 2x paksumaa ja sitten se imusarjalle menevä ohuempi letku?

konenikkari

#24
Tuossa kuvassa näkyy kloppi ja katti, niiden sijainti, ja toimintaperiaate.

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jouni.jokelainen

#25
Hmmm...ymmärränkö oikein että ilman kierto on järjestetty tuon venttiilin (Cut off valve) kautta? Jos tukkii letkut niin ilman kierto estyy...??

EDIT: Eli kun lueskelin tuota ketjua Kymcon foorumeilta (kts. linkki tuossa alla) niin siellä kysellään "Secondary Air Filter" ohitusta. Tarkoittaneekohan siis koko tuota hässäkkää eli myös tuota Air Cut Off valvea..siis eli että kuten PekPel ehdottikin että putket tukkoon vaan :D

Eli kun puhaltelin...niin puhalsin ainoastaan letkut niin että irroitin ne ensin tuosta "mötikästä" (katti?)"..letkuissa itsessään ei liene kalvoja, venttiileitä yms.? Pojan mukaan skootissa on ollut sellaistakin ongelmaa ennen näitä veto-ongelmia yläkierroksilla että joskus sammui kun jarrautti esim. liikennevaloihin. Eli kun pistettiin kaasu nopeasti kiinni ja jarrattiin. Voisikohan liittyä tuohon ilmankierrättämiseen pakariin?

Täältäpä löytyikin aika hyvät selitykset: http://www.kymcoforum.com/index.php?topic=6946.0

Secondary Air Cleaner
Filter

It filters the fresh air drawn for re-burning to
prevent dirt or dust from affecting the operation of
the air injection cut-off valve.

Air Injection Cutoff Valve

Prevent exhaust muffler noise and backfiring at sudden deceleration.
The air injection cut-off valve usually opens to
lead air into the exhaust muffler in which air is reburned
to reduce CO.2 When the throttle valve
closes suddenly, the air injection cut-off valve is
actuated by vacuum to close and cut off secondary
air in order to prevent exhaust muffler backfiring
due to air in the exhaust system.

Reed Valve
Controls the secondary air inlet to reduce CO.2

When the motorcycle speed is less than 50km per
hour, the reed valve operates to draw secondary
air into the exhaust system for re-combustion.


Soittelin skootille aikaa huoltoon...siellä jo kyselivät ohivuotojen mittauksesta notta onko tehty...eli että ei liene mäntä sulanut. Kuulemma vetojen heittely yläkierrokisilla viittaisi siihen. Käsittääkseni tämä onglema on 4-t koneissa aika harvinaista ja suuttimen kokoa on pikemminkin kasvatettu..ei kutistettu...eli ei pitäisi ainakaan laihalla käydä. Olen ymmärätänyt että esim jos 2-t koneissa laittaa esim. tehopakoputken eikä kasvata suuttimen kokoa, saattaa esiintyä em. ongelmaa?

jouni.jokelainen

#26
Kokeilin tänään uuden kaasuttimen (http://bit.ly/2fB4ig2) ollessa asennettuna käynnistellä skootteria taas pitkästä aikaa. Ei lähde käyntiin...ei niin millään.

Noh...edellisestä kerrasta "viisastuneena" vaihdoin tarkoituksella hanalta tulevien letkujen paikkaa niin että imusarjalle normaalisti tulevan letkun tyrkkäsin kaasuttimen kurkulle ja taas päin vastoin...ja avot moottori käynnistyi. Välittömästi kone sammuksiin ja letkut taas normiasentoon ja skoottia käynnistelemään...käynnistyy edelleen.

Kaiken lisäksi veto ongelmat hävisväti uuden kaasuttimen myötä ...kulkee ja kukkuu taas hienosti.

Pahoin kyllä pelkään että yön levättyään skootti on taas käynnistymättömissä....ja taas pitäisi vatkata letkuja.

Ilmeisesti Kymco Super 8:a on ollut näitä käynnistysongelmia...ei vaan ollut tässä meidän yksilössä...ennen kuin nyt.

Ihme vekotin....

Edit: Kokeilin muuten PekPelin ehdottamaa temppua tukkia nuo saastepöntön letkut mutta tällä ei ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen käynnistyvyyden suhteen.

joni_k

mitäpäs jos ottaisit siitä vanhasta kaasarista, jolla skootteri on toiminut? pääsuuttimen ja siirrät sen uuteen kaasariin. toisessa ketjussa tällä korjaantu.tosiaan ei tiedä mikä suutin noissa kaasareissa on aina sisällä.

jouni.jokelainen

"Ylistys ja Kunnia" :D  . ...skootteri käynnistyi aamulla normaaliin tyyliin.

Eli ilmeisesti ongelma(ia) oli (ainakin) kaasarissa. Eli uudella kaasarilla toimii (ja myös vetää ja kiihtyy) paremmin.

Koko hässäkän aikana tuli vaihdettua:

- polttoaainesuodatin
- tulppa
- sytytyspuola
- kytkin
- tulpan johto ja hattu
- kaasari
- variaattori ja sen hihna

Jokin tuossa vanhassa kaasarissa on pielessä...pitää mielenkiinnosta se vielä purkaa ja tutkia

tapiovuorent

Vanhaa kaasaria kun tutkit: Onko pääsuuttimen kaikki reiät auki ?. niissä on joskus kertynyt niin tiukkaa likaa ,ettei paineilmallakaan lähde ,vaatii  sopivaa langanpätkää. Entä alipainekalvo, onko täysin ehjä ,ei siis reikää/reikiä.Ymmärtääkseni nämä ainakin vaikuttavat niillä yläpään kierroksilla oleviin ongelmiin.