Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Rajoittamaton vai rajoitettu?

Aloittaja Simpukka, 15.06.17 - klo:23:34

« edellinen - seuraava »

Simpukka

- Tämä viesti on poistettu -

konenikkari

Ok itse itselleen vastaamalla saa ainakin mieleisensä vastauksen.
Jos ei ko. kapine kierrä 11000 kierrosta vaivatta, on siinä todennäköisesti kierrosrajoitin.
Lisäksi on todennäköistä että kierrosrajoitin on, koska niin moni tarvikemyyjä myy rajoittamatonta.
Kaksitahdissa ei ylikierrokset välttämättä heti riko moottoria, toisin kuin nelareissa.
Sen sijaan esim. rajoittamaton holkki käy runsaastikin moottorin päälle.
Moottori käy koko kierrosalueellaan täydellä kuormalla, jos ei kuljettaja käytä kaasua todella harkiten,
kaksitahtinen suorastaan tykkää käydä vaikka isommillakin kierroksilla kevyellä kuormalla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pera8x

2 tahtinen ei tartte kierrostenrajotinta mihinkään. sillä ei ole mitään muuta tekemistä, kun rajottaa kulkua, tai tehoja. käytännössä ei mitään muuta virkaa.

2 tahtiset toimii luonnostaan sen verran pienillä kierroksilla, ettei niitä oikein voi saada "ylikierroksille". kun taas nelitahtisessa ylikierrokset voi hyvinkin helposti saavuttaa, jos ei ole mitään, mikä kierroksia rajottaa. niissä, kun on huomattavasti enemmän liikkuavia osia, mitkä ei oikein tahdo pysyä tahdissa mukana, kun kierrokset ylittää tietyn rajan. siitä voi seurata konerikko.

kakstahtarista ottaisin pois sen kierrostenrajottimen, jos siellä sellanen on. variaattorin holkilla sitten säädetään vain maksimi välitystä, eli sitä paljonko mopotin kulkee. sen poistolla voi olla suotuisatkin seuraukset koneen keston kannalta, jos ei ajele aina kaasu pohjassa. kun välityksissä on varaa, niin kone ei huuda kokoaikaa täysillä normaalissa matkavauhdissa. vai mistä holkista tässä nyt oli kyse? prikka, holkki.. oliko ylipäätään kyse edes variaattorin holkista..?

joni_k

kaks tahdissa ei onneks oo venttiileitä ollenkaan..  ;D

MORPA

Nelari Kymcoissa ei rajoitinta voi ohittaa mitään piuhoja katkomalla, oisko kastahdissa sama? Nelarin CDI:tä voi sahailla tai porailla niin saa rajoittimen poies, mut se alkuperäinen CDI on sit kallis, itte en muokkais vaa ostaisin toisen rajoittamattoman lootan. Voi olla et nelarissa ja 2-T:ssä on sama CDI, nelari vaan antaa sen "hukkakipinän".

Mut siis en tosiaankaan tunne kyseistä aparaattia sit sen tarkemmin ;)
Liikennesika.

pera8x

jees, eli ei ole 2 tahtisessa venttiileitä, mitä sekoaisi. ihan huoletta voi kierrätellä sen, mitä se vaan kiertää.

mitä minkä värinen piuha? jäi vähän epäselväksi tämä kysymys..?

hankit jostain vain tarvike cdi poksin, mikä on rajoittamaton, niin homma on sillä selvä. orkkista ei kannata alkaa rikkomaan, jos sitä haluaa vielä joskus käyttää. ja toinen syy on, että jos sitä menee poraileen tms, niin saattaa mennä niin sanotusti vituiksi, jollonka joudut jokatapauksessa ostaan jostain toisen poksin.

HiTec

Itsellä oli aikanaan vastaava (?) Cobra 2t ja siinä mitään kiekkarajoitinta ollut. Holkki vaan vaihdettiin vartsusta 100cc version vastaavaan, rajoittamattomaan => skoba kulki ihan riittävästi jopa Kehä I autojen seassa = muuta tuninkia tuo ei sitten tarttenutkaan ;D Tuolla skodella kelattiinkin sitten 45tkm mittariin, ennen kuin vaihtoi omistajaa ja koskaan siinä ei mitään isompaa ollut. Edes yhteenkään ratsiaan en tuon kanssa ikinä joutunut, vaikka vakiohan se ei ollut kuin sisäänajonsa ajan. Vartsun painot ja hihnat nyt meni tuona aikana pariin kertaan uusintaan ja tulppa n. 10tkm välein, mutta nuo on ihan kulutustavaraa jo muutenkin. Takarenkaita taisin silotella 3kpl, etunen meni vielä alkuperäisellään, eli on tuo Taiwanilainen "pikkasen" eri tavaraa kuin mitä nuo kauko-idän ihmeet noin yleensä :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Sepi6

Jossain ohjeessa neuvotaan katkaisemaan pinkki johto jossain toisessa taas lila/punainen, ei ole omakohtaista kokemusta. No itse en katkaisisi johtoa, vaan irroittaisin sen liitinrungosta ja teippaisin/suojaisin. Sitten vaan kokeilemaan. 2T koneisissa pitäsi olla rajoittamaton CDI. Mittaa myös tuo variaattorin holkki, niitä on kahta eri mittaa 36x20mm ja 38x20mm. Rajoitetussa on sellainen paksunnos, rajottamaton on sileä.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

HiTec

Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

kestosippi

Minulla bensankulutus kasvoi kun vaihdoin variaattorin holkin rajoittamattomaan. Nyt kuluu ~4litraa/100km. Enkä edes täysillä aja. Noin 50km/h
Painan ~100kg

konenikkari

Viittaan aiempaan kirjoitukseeni
"Sen sijaan esim. rajoittamaton holkki käy runsaastikin moottorin päälle.
Moottori käy koko kierrosalueellaan täydellä kuormalla, jos ei kuljettaja käytä kaasua todella harkiten,
kaksitahtinen suorastaan tykkää käydä vaikka isommillakin kierroksilla kevyellä kuormalla."
Ja samankaltaisen havainnon olen tehnyt, aiemmin rajoitetulla holkilla moottori kävi kevyesti, ja kulutti vähemmän.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MORPA

Rajoittamattomalla variaattorilla koneelta "pyydetty" vääntömomentti lienee suurempi kuin rajoitetulla, rajoitetulla holkilla taas "pyydetään" samaan nopeuteen enemmän kierroksia. Mopon moottori on varmaankin suunniteltu siten, että se kestää täyden tehon pitkiäkin aikoja, ja se täysi teho on jossain siellä vääntömomentti ja tehokäyrien jossain pisteessä.

Kumpi sitten on parempi, se että kone vinkuu suurilla kierroksilla ja pienellä vääntömomentilla, vaiko pienemmillä kierroksilla ja suuremalla vääntömomentilla. Suuret kierrokset ja suuret momenttivoimat kuluttavat kummatkin konetta, mutta itse oletan, että jommankumman pienentyessä toinen suurenee ja tilanne on kulumisen ja kestämisen kannalta aivan sama.

Tämä nyt on teoreettista pohdintaa, ja tavallaan ihan mielenkiintoista, mutta käytännössä turhaa.
Liikennesika.

HiTec

Todellakin käytännössä turhaa, sillä tuolla omallakin Kymcolla painettiin 45tkm mittariin ilman mitän ongelmia rajoittamattomalla holkilla ennen kuin tuo moppe talosta lähti. Ja kun 2t öljykin oli koko tuon ajan mallia Biltema, niin mitenkään hyvän kestävyyden hifistelyjäkään tms. tuo ei osakseen saanut. Vaan myönnettävä on että allekirjoittaneen aikuisen miehen työmatkakäytössä mopen käyttöprofiilikin oli pikkasen erilainen kuin 15v poikasen, joka ihan käytännössäkin meillä huomattiin mm. takarenkaan kulumisena kun annoin mopen pojalleni hänen saatua korttinsa. Vaan siltikin n. 15tkm tuosta mittarilukemasta moppe kerkisi hänenkin käsissään keräämään, ennen kuin hän hommasi ekan oman ajopelinsä ja näin Kymco pääsi "eläkkeelle" ennen kuin se lopulta myytiin pois 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

kestosippi

#13
Miten kannattaisi testailla painorullien kanssa?
Nyt mulla 2T koneessa 8g rullat ja kone saisi toimia vähän suuremmilla kierroksilla (vakiot on ollu 8,5g).
Kuinka paljon vaikuttaa keventäminen? Olisiko 7g hyvä vai kuinka suurilla pykälillä kannattaa testailla.
Rajoittamaton holkki on variaattorissa ja se tekee liikkeellelähdön vähän tahmeaksi kun kierrokset tippuu liian helposti. Muuten kyllä tasamaalla toimii kivan äänettömästi kun ei huuda. Alamäkeen pääsee jopa seitsämääkymppiä jos uskaltaa ajaa. Ei ole kyllä mulla tarkoituksenakaan päästä kuin noin viittäkymppiä.

jwalk

Ehkäpä itse ensin päivittäisin vastapainejousen tuoreempaan, jos tosiaan tuntuu kiihdytyksessä nyykähtävän. sitten vasta rupee rullien kanssa pelailemaan, jos tarvetta enää.