Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yamaha Majesty 250

Aloittaja chevy55, 03.06.16 - klo:10:39

« edellinen - seuraava »

arla_m6

Hieno oli lukea tarinaa. Remontti onnistui ja vika hävisi. 8). Kyllä se kummasti tuo luottoa pyörään kun sen on purkanut ja kasannut itse: Sen jälkeen  tuntee sen kuin omat taskut.
Heitä tosiaan jossain vaiheessa kuvia.  :D

chevy55

On se muuten hyvä, että sitä on epäluuloinen myös omaa työtään kohtaan.

Kävin taas ajelemassa 50 kilsan lenkin ja palasin kotipihaan.
Nostin skoben keskituelle ja katselin piruuttani alle, ettei siellä mahdollilsesti näy mitään nestevuotoja tai muuta epäilyttävää.

Ei ollut nestevuotoja, mutta..
Huomasin, että takahaarukasta puuttui toinen kiinnituspultti, jolla haarukka kiinnittyy lohkoon.
On varmaan jäänyt kiristämättä kunnolla asennusvaiheessa ja pudonnut aikaa myöten tien päälle.
Huh huh. Onneksi tallista löytyi tilalle juuri oikeankokoinen pultti. Ei kuitenkaan se kadonnut yksilö :-)

Otin skoben muutenkin telakalle ja teen tässä nyt tällaisen 350 kilsan ensitarkastuksen samalla. Kopat auki ja varmistus, että ruuvit ei ole löystyneet tärinästä.

Tein muuten aijaa.comiin tilin niin nyt voi vastaisuudessa linkata kuviakin..

oskuk

Lainaus käyttäjältä: chevy55 - 22.06.16 - klo:13:59
On se muuten hyvä, että sitä on epäluuloinen myös omaa työtään kohtaan.

Juu, itsekin huomannut että luotto laitteita kohtaan vähenee jos ja kun niihin tutustuu.
Ihminen oppii pelkäämään iän kanssa mertakin ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.06.16 - klo:14:14
Lainaus käyttäjältä: chevy55 - 22.06.16 - klo:13:59
On se muuten hyvä, että sitä on epäluuloinen myös omaa työtään kohtaan.

Juu, itsekin huomannut että luotto laitteita kohtaan vähenee jos ja kun niihin tutustuu.
Ihminen oppii pelkäämään iän kanssa mertakin ;-)

Ei ole olemassa mitään järkevää syytä, merta pelätä.
Sieltähän me kaikki olemme kotoisin.
Mutta ihmisen lapsen on hyvinkin perusteltua meren voimaa kunnioittaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 22.06.16 - klo:15:56


Ei ole olemassa mitään järkevää syytä, merta pelätä.


Ei tietenkään, se kaikki hukkuneet tietävät ;-)

chevy55

Kuvatkin on saatu liitettyä. Alkuviesteissä muutama kuva koneen sisältä löytyneestä sekametelisopasta.

Olen parin päivän ajan kiinnittänyt huomiota tyhjäkäynnillä kuuluvaan nakuttavaan ääneen moottorista. Se häviää heti, kun vähänkin antaa kaasua.

Ääni huolestuttaa. Eihän näin yksinkertaisessa koneessa ole montaa vikaantuvaa osaa. Pakko se on varmaan avata ja selvittää asia.
Onneksi koneen irrottamisesta ja purkamisesta on jo kokemusta edellisestä avauksesta joten tiedän, että nopeimmillaan homma hoituu alle työpäivässä.

Ensiksi tuli mieleen venttilit, mutta ne säädettiin kylmänä tehtaan ohjearvoihin. Kyllä se ääni kuulostaa siltä, että tulisi lohkon sisältä.
En siedä minkäänlaisia sivuääniä, joten asia on selvitettävä. Ajoon tai siis moottorin käyntiin se ääni ei ole vaikuttanut, siksi vähän ihmettelenkin sen alkuperää.

Palataan asiaan.

arla_m6

Huomasitko konetta kasatessa, että kampiakselin laakereiden pesät eivät olleet valssaantuneet (kiinnileikkautumisesta johtuva). Lohkojen kasauksessa laakeripesät pitää olla niin tiukat että joutuu hellästi kumivasaralla koputteleen ne yhteen. Pystyt testaamaan välykset konetta purkamatta. Ota variaattorin hihna irti ja variaattori pois. Tunnustele kädellä akselin päästä onko väljää. Sama toiselle puolelle konetta. Itsellä tuli nämä mieleen jotka tarkistaisin alkuun.

chevy55

Moro,

Pesät eivät olleet valssaantuneet ja olivat aivan sileät ja puhtaat. Asennettaessa kampuraa laakeripesiin pesät olivat napakat ja hieman sai avittaa rekyylittömällä muovivasaralla.
Otin jo kertaalleen varin irti ja kokeilin pyörittää ja heilutella kampiakselin päästä, mutten havainnut väljää liikettä.
Puran sen nyt vielä toistamiseen ja koetan pyörittää moottoria sytytystulppa irti. Samalla uskoisin havaitsevani, jos kiertokangen ylä-tai alapäässä on väljää.
Ei kyllä kaiken järjen mukaan pitäisi olla, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Äkkiähän tuon moottorin ottaa pois ja avaa kokonaankin. 

chevy55

Tässäpä muutamia kuvia Majestystani











xx851z

On kyllä siistikuntoinen laite, toivottavasti saat tekniikan mieleiseesi kuntoon että pääset tosissaan ajelemaan. Joku kokenut asentaja sanoi kerran että kun Hondan kone on kunnossa, siitä ei kuulu mitään sivuääniä, Yamahasta ei ole omia kokemuksia.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

chevy55

Kiitokset kehuista,

Moottoripuoltahan ei näin katetussa laitoksessa oikein pääse näkemään, mutta se on myös erittäin siisti. Kaikki osat puhdistettiin perusteellisesti kun kone avattiin.

Kyllähän tuo kuntoon saadaan. Noin yksinkertainen yksimukinen kone ei sisällä kovin montaa osaa joten mikään kallis remontti se ei missään tapauksessa ole, vaikka jotain vielä joutuisikin vaihtamaan.

Ja sitä paitsi olkoon tämä säie dokumenttina seuraavalle omistajalle, jos tästä joskus luovun eteenpäin.
Kuten aiemmin sanoin, en hyväksy puutteellisesti toimivaa laitetta itselleni enkä varsinkaan myöskään silloin, jos tätä lähtisin myymään.

Jatkoraporttia siis luvassa ;-)

xx851z

Joo, ääntä kuulematta on vaikea lähteä arvailemaan, mutta se voi tulla variaattorista tai venttiilikoneistosta. Öljynpaineet on varmaan kunnossa.
Oli jotenkin erikoinen kuva tuolla säikeen ensimmäisellä sivulla siitä räjähtäneestä männästä. Männäntappi oli sen näköinen kuin olisi ollut kova puute voitelusta, oli sen verran tumma väriltään.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

chevy55

Tuota mäntää ihmettelin itsekin, mäntä kun ei juurikaan koskaan hajoa noin. Ainakaan näin matalaviritteisissä moottoreissa.

Edellinen omistaja oli vaihdattanut siihen viime syksynä männänrenkaat. Silloinhan moottori on irroitettava ja avattava.
Rengastuksen jälkeen skootterilla ei ollut ajettu juuri yhtään ennen talviteloille laittoa. Keväällä talvisäilöstä otettaessa sillä ei päässyt kuin viitisen kilometriä kun mäntä hajosi.

Pitää vielä perehtyä tuohon öljynkiertoon, vaikka koneen puhdistinkin mielestäni hyvinkin täydellisesti. Ettei vain vahingossakaan kävisi kuten edellisellä kerralla.

chevy55

Huh. Hetken jo epäilin taas omia asennuksiani, mutta eipä huolta. Moottori käy yhtä nätisti kuin tähänkin asti. Sillä puolella kaikki hyvin.

Nakutus kuului variaattorista. Ilmeisesti aiemmat normirullat ovat kuluttaneet variaattorin rullien pohjia hieman erimuotoisiksi kun nuo nykyiset Dr Pulleyn muodot ovat eivätkä ne istu ihan sataprosenttisesti paikoilleen vaan rallattelevat tyhjäkäynnillä. Vaikka takalevyn painaa kiinni lautaseen, rullat pääsevät helisemään sisällä 

Otin varin irti ja käytin moottoria ilman sitä. Ei mitään sivuääniä.

Pitäisiköhän samalla mennä ja tilata J. Costan vari ja kokeilla sellaista. Kovasti sitä on kehuttu.
Tämä nykyinenkin vakiovari toimii kyllä oikein mainiosti, mutta liekö siinä jo sitten kulumaa vähän siellä täällä..

Palosella

Tein foorumilaiselle yhteen isoon Vespaan koneremontin ja siinäkin variaattori rallattaa tyhjäkäynnillä uusien rullien kanssa. Mittarissa oli joku 23tkm. Täytynee jossain kohtaa laittaa siihenkin uusi rullakuppi niin saadaan sekin hiljaiseksi.