Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ostinpa Piaggio X8:n

Aloittaja fudeisti, 03.07.14 - klo:10:45

« edellinen - seuraava »

fudeisti

No niin. Eilen Skootterikuumeen noustua 39 asteeseen hain Toholammilta 400 cm3 X8:n. Ajettu 19000 km ja hinta nettimoton edullisin. Mahtavan pirteä peli - hetkessä on 140 mittarissa. Pitää vielä katsoa GPS:llä paljonko mittari valehtelee, mutta ei ihan heti lopu tehot mulla. Pari pikkuseikkaa kuitenkin arveluttaa: Moottorin tärinät tuntuvat aika hyvin penkissä ja ohjaussarvissa. Ei tosin niin, että haittaisi, mutta kuitenkin. Toinen juttu on kun paukuttelee aika paljon pakoputkessa kun löysää kaasun tyhjäkäynnille. Käy kuitenkin, mutta kerää katseita kun paukahtelee kuin Suzuki savage, tosin vaimeammin.
Myyjällä oli oma moottoripyörähuoltamo ja väitti, että paukahtelu on normaalia, mutta ei kyllä samalla lailla paukkunut X9 500, mitä kävin kokeilemassa. X9 oli vakaampi ja tärinättömämpi, mutta tämä X8 pirteämpi ja helpompi käsitellä kyläpyörittelyssä ja lisäksi 47000 km vähempi ajettu, joten tähän nyt päädyttiin. Toivottavasti nyt pari kesää tällä sais ajeltua, ettei ihan hukkainvestointi ollut. Myyjä vaihtoi eilen öljyt moottoriin ja perään ja variaattori oli huollettu muutama sata km sitten, niin siinä mielessä pitäisi pystyä vain ajamaan. Saa nähä miten käy ja kukkuu. Niin ja pleksi saisi olla korkeampi - kiypärässä vinkuu aika reippaasti, mutta onpahan vauhdin tuntua  ;D

Kone

Ei tuo oon normaalia skootterissa tuo paukkaminen. Sytytys myöhässä? Bensan seos laihalla? Hoitaako tuo cdi boxi tuon sytytyksen ajottumisen?

XEVO400

Mulla on melko saman moinen peli, uudempi versio vain, ei pakoputki paukahtele. Sehän kait tarkoittaa että sinne pääsee raakana bensaa joka sitten putken kuumuudessa jysähtää. Tuohan on kaiketi myös ruiskupeli, enkä tiedä pystyykö sitä paljoa säätelemään. Myös sytytys on boxilla, joten sitäkään ei paljoa hipelöidä.
Toi paukahtelu kannattaisi ehkä selvittää mistä johtuu. Onkohan huollossa pesty ja öljytty tuo ilman suodatin, jos on kovin tukkoinen sekin voi ehkä vaikuttaa seokseen.

Itte avasin varin talvella ja vaihdoin hihnan ja kytkin kellon. Kellokin oli pakko, kun oli niin tiukassa että ei suorana lähtenyt ulos. 20000 km huollossahan pitäisi kaiketi vaihtaa melkein kaikki varin osat, mutta mielestäni kannattaa vähän katsoa missä kunnossa ne siellä ovat. Liukurullat ja muoviset ohjain palat ovat sen verran edullisia, että ne varmaan samalla kannattaa vaihtaa ainakin. Toi varin huolto kannattaa opetella itse jos vähänkin on mielenkiintoa, netistä löytyy ainakin Piaggio MP3 tutorials nimellä videoita, missä kädestä pitäen näytetään kuinka se tapahtuu ja ainakin mulla onnistui ihan hyvin niillä ohjeilla (tätä samaa varia on monessa vehkeessä).

Xevossa on laitettu korkeampi touring plexi, joka on mukava tonne 110 kmh mittarinopeuksiin, sen jälkeen tuntuu että tuuli alkaa jotenkin pyörteillä. Se pitää myös lähes kuivana pikku sateellakin. Päästelin juuri viime viikonloppuna 130 km/h motarilla (joka vastaa 120 kmh oikeasti), mutta ei ole enää mukava vauhti ajella. Piaggion mittarit näyttää kaiketi n. 10 km/h liikaa läpi koko nopeusalueen. Kerran survasin vähäksi aikaa kahvan kaakkoon niin se 155 keräs mittariin, vähän olisi vielä voinut nousta.

Olen nyt ajanut noin 7000 km, ja peli on ollut luotetettava, mulla mittarissa nyt 20000. Välillä ajattelee myydä pois, mutta kun käy parin kolmen tunnin ajelulla käy niin tulee toisiin aatoksiin. Ei muuta kun onnea uuden pelin kanssa, sillä saa hauskoja ilometrejä mutkateillä. :)

Partanen

Onkohan siinä alkuperäinen pakoputki? Taikka olkoonpa tai ei, niin jos putki vuotaa jostain kohtaa, yleensä liitoksesta, niin silloin paukkuu putkessa. Paukkuuko se myös silloin, kun kaasun vääntää täysin kiinni moottorijarrutuksessa? Olen olettanut, että ruisku katkaisisi polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa. Vai paukkuuko tosiaan vain silloin, kun paikallaan kaasuttelee?

Värinöitä lienee vaikea vältellä yksisylinterisessä ajopelissä, joka on lisäksi varustettu variaattorilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

etotto

#4
[. Toinen juttu on kun paukuttelee aika paljon pakoputkessa kun löysää kaasun tyhjäkäynnille. Käy kuitenkin, mutta kerää katseita kun paukahtelee kuin Suzuki savage, tosin vaimeammin.
Myyjällä oli oma moottoripyörähuoltamo ja väitti, että paukahtelu on normaalia, mutta ei kyllä samalla lailla paukkunut X9
[/quote]
Mulla on Xevo 400i ja siinä on sama pulma . Kun kaasun löysätessä  kuuluu putkesta poksutusta esim. valoihin tullessa tietää se melkoisella varmuudella koneen sammumista tyhjäkäynnillä. Ilmiö tulee useimmin pitemmän ajorupeaman jälkeen ja mitä lämpimämpi keli on. Olikos X9 kaasari kone, mulla oli edellinen 180 X9 ja se oli kaasarilla, eikä mitään pulmia tyhjä käynnissä.

Olen havainnut että tyhjä käynti putoaa johonkin 1100-1200 rpm paikeille sen poksutuksen jälkeen ja pakko pitää käynnissä kaasukahvalla. Paikallinen korjaamo sanoi että sen tyhjäkäynnin säätö vaatii piuhan? Ajatuksena oli nostaa tyhjäkäynti 1600 rpm  suositus 1500+-100 

laitatko infoa jos keksitte syyn tuohon ongelmaan

fudeisti

#5
Juu ruiskupelihän se on eli ei varmaan voi seosta tai sytytystä noin vain säätää. Jännä vaan kun ei meinaakaan sammua ja tyhjäkäyntikin aika tasaista. Itsellä tuli mieleen, että saa liikaa bensaa kun kylmänä aika voimakkaasti haisee. Vaan kaipa se kylmänä ruukaakin. Tänään kävin vain n. 30 km kierroksen ja pelas muuten mallikkaasti, mutta kun tulee kylälle kovemman ajon jälkeen niin alkaa se paukahtelu. Ihme homma vaan ku myyjällä todellakin on moottoripyöräkorjaamo, niin väittää, että ihan ok. Jos siis oisin huolissani paukahtelusta, niin voisin viedä vaikkapa siihen korjaamoon tutkittavaksi...
No ei se kaveri ihan täysin rehelliseltä vaikuttanut - ei meinaan puhunut mitään, että pyörä ollut pois rekisteristä ja nyt uusilla kilvillä. Huomasin vasta kotona. No yksityishenkilönä kuitenkin myi, niin eipä oo hänellä juuri vastuuta jos jotain ongelmaa tulee. Tää on nyt ostettu ja laitellaan kuntoon ja tuunataan itelle sopivaksi. Hintahan oli aika paljon halvempi kuin vastaavilla muilla. Siis ei pyyntihinta vaan myyntihinta.
Se X9 mitä kokeilin oli myös ruiskulla, eikä paukahdellut. Pitääpä katsoa ilmansuodatin, vaikka sekin piti olla vasta vaihdettu. Tämä kyllä vääntää ihan alakierroksilta asti mahtavasti ja luulenpa, että harva auto kiihtyy nollasta sataan yhtä nopeasti. Tänään käytin mittarin 150:ssä ja varaa olisi vielä ollut, mutta alkoi tulla mutkaa vastaan. Niin ja pakoputken liitokset pitää myös katsoa. Kyllä se paukahtelee kun vauhdista pudottaa tyhjäkäynnille. Silloinhan tosiaankaan ruiskun ei pitäisi päästää bensaa enää moottorille. Aattelin vaan nyt ajella ja katsoa mitä vastaan tulee - korjataan sitten. Kyllä kevariskoden jälkeen tehot ja kulku on aivan eri maailmasta.

Partanen

Sen mitä varaosakuvaa kattelin, niin näkyisi löytyvän samanoloinen grafiittitiiviste alkukäyrän ja pöntön välistä kuin löytyy Vespan putkesta. Sitten tietenkin tarttis olla tiivis se liitos kannen ja alkukäyrän välissä myös. Jos vuotoja on, niin putkeen pääsee ilmaa sillä tavalla että bensa palaisi putkessa -> paukkuu. Tiiviiseen (vakio-) putkeen ei pitäisi ilmaa päästä mistään, niin ei paukukaan. Oisko säästetty kustannuksissa jossain vaiheessa, ja käytetty vanhaa tiivistettä vaikka ei pitäisi.

Ylläoleva on semmoista ajatuksen tasolla olevaa tajunnanvirtaa. Voihan se paukkuminen olla ominaisuuskin, mutta kuulostaa epänormaalilta tällä pohjalla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

fudeisti

En minäkään oikein usko ominaisuuteen. Katson sen putken liitokset kunhan ehdin. Todella hassua vaan ku miehellä on huoltoliike( Moto-Car Toholampi) ja pitää normaalina tuota paukuttelua. Mutta jos vain putken tiiviydestä kiinni, niin eihän se sitten iso asia ole.

jk_single

Ruiskupeli on eli ei löydy mitään "käsisäätöjä", tyhjäkäynti pitäisi olla 1500 rpm +-50 rpm.

Taitaa ollaEuro 3 vehje (lambda anturi pakoputkessa)? Silloin pitäisi varoitusvalo syttyä jos seos on spexien ulkopuolella, eli ruisku ei pysty korjaamaan sitä kohdalleen. Paukuttelu ei ole normaalia, ainakaan vakioputkella. Softaa kannattaisi ensin päivittää/tarkistaa merkkihuollossa.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

fudeisti

#9
Kyllä siinä moottorin häiriön merkkivalo on, joka syttyy kun panee virrat päälle ja sammuu kun käynnistää. Pitänee jossain vaiheessa käytttää merkkihuollossa. Tuosta tyhjäkäynnistä en tiedä kun ei oo kiekkamitttaria.
Kävin tuossa siivouksen lomassa tarkistamassa sen pakoputken. Ei puhalla sylinterin eikä putken liitoksesta, joten se pois laskuista. Katsoin myös tulpan ja se näytti mielestäni normaalilta. Ei siis ollut nokinen, muttei myöskään epäilyttävän valkoinen. Ajeölin tuossa meidän pikkutiellä ilman kypärää, että kuulee paremmin. Ei se nyt hirveästi paukahtele, mutta kun kaasuttaa vähän kovemmin ja sitten päästää tyhjäkäynnille, niin pari pikku tuhnausta kuuluu. Tyhjäkäynti edelleen tasaista, kierroksia en tiedä.
Variaattori kyllä tuntuu ottavan aika pienillä kierroksilla, mutta ei kai se haittaa ku jaksaa heti vetää tosi hyvin (siis kevariskoden jälkeen).
Ilmansuodatinta en viitsinyt avata, kun oli niin monta ruuvia ja siivous pahasti kesken. Pitää olla puhdasta kun rouva tulee töistä  ;D
Taidan vain ajella niin kauan kun muuten tuntuu toimivan. No jos Ouluun tulee käyntiä tuolla, niin ehkä varaan ajan Taisto Hirvoselle. Ylivieskan Kärkkäinenkin on Piaggion jälleenmyyjä, mutta en tiedä heidän huollostaan. Pitääpä kysyä, siinäpä hyvä syy lähteä kruisailemaan Ykaan tuolla. Sinne on vajaa 50 km. :D


fudeisti

Tuota, Kone, onko tuossa ruiskupelissä tuollainen automaattiryyppy? Se voisi olla yksi mahdollisuus jos siinä se on. Kaipa ne merkkihuollossa pystyy katsomaan pakokaasuista, onko seos laiha vai rikas. Kuten tuossa aiemmin lisäsin, niin tulppa ei ollut nokinen.

Kone

Kyllä siinä automaattiryyppy on. Toisin, kun  Savagessa.

jk_single

Ei todellakaan ole mitään ryyppyä sellaisenaan, ruisku vähän nostaa kierroksia kylmänä ja ehkä rikastaa seosta pikkaisen.

Lämpeneekö muuten normaaliin lämpötilaan ?
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

fudeisti

#14
Kun tietäisi mikä on normaali lämpötila. Käy noin puolivälissä lämpömittarin neula ja sittan laskeee vähän alle puolenvälin kun termari aukeaa.  En tosiaankaan tiedä missä kohtaa pitäisi olla.
Niin ja kylmänä se ei paukuttele. Vasta kun kone on lämmennyt. Lämpenee kyllä aika nopoeasti siihen termarin aukeamispisteeseen.