Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ohivuotomittaus / 2t lohkon tiiveyden tarkistus pääkaupunkiseudulla?

Aloittaja kani, 09.07.19 - klo:20:29

« edellinen - seuraava »

kani

Missähän onnistuisi tollanen tarkastus? Mulla ei ole nyt edes paikkaa missä tehdä mitään kun harrastetalli piti tyhjentää :(. Suht helpollahan tollasen tekisi diy osista ja painemittarista. Eihän siinä tarvis kun pakoaukkoon umpinainen laippa/tulppa ja kaasuläpän tilalle joku putkenpää missä venttiili josta saa painetta sisään ja painemittari väliin.

Coastside

#1
Helppoa jos tietää ohjearvot sille koneelle tai vastaavalle. Toisaalta jos seos ja sytkä on OK, jää syyksi männän tiiviys jos tehot hiipuu, tai stefat vuotaa. Monipyttyisessä hieman hankalampaa ja mittaus auttaa.

Saksalaiset auto-reiskat painoi savua sisään kun etsi vuotokohtaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Riittäisi että saa tulpattua pakoaukon pytystä ja syötettyä imukaulasta ilmaa sisään. Paineen alenemisesta näkisi heti fuskaako ulkos ilmaa. Saippuavedellä loput. Oon kyllä yrittänyt saippuavettä suihkutella jo nyt kun kone on käynnissä ja ruiskussa paineet päällä mutta eipä tunnu mitään löytyvän. Pytty ja ilmasuutin on vielä vaihtamatta. Puristuspainetesti oli ok. Ilmasuuttimen tienoilta ei vaan tule vuotoa ainakaan suihkimalla todeten. Mustaa tulppaa, vuoto on ilmeisen pieni mutta kuitenkin riittävä.

Tuotteistettu versio:
https://scooterswapshop.com/products/engine-pressure-test-kit

Saiskohan jostain tollasta ruuvaamalla laajentuvaa kumitulppaa?? tai joku umpilätkä pakoaukon päälle.

https://youtu.be/TLUgsHr677A?t=125 tossa kyhäilty putkikaupan osista

Partanen

Eikö se riitä, että kone on teknisesti kunnossa? Vai onko tässä kyse jostain itse viilatusta pytystä? Eli viritys onnistununut, jos teho ei kovin paljoa laske.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

On hyvä saada tilavuutta. Sopiva letku imukaulaan vaikka itsevulkanoituvalla sovittaen ja toiseen päähän rengasventtiili ja painemittarin liitos. Pumppaa pyörän pumpulla paineen siihen. Partavaahto on hyvä etsiä vuotoja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

#5
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 09.07.19 - klo:23:12
Eikö se riitä, että kone on teknisesti kunnossa? Vai onko tässä kyse jostain itse viilatusta pytystä? Eli viritys onnistununut, jos teho ei kovin paljoa laske.

Itseasiassa en tiedä. Mulla ollessaan skootteri ei ole koskaan toiminut kunnolla kuin vähän matkaa. Välillämtulppa on ollut puhtaampi mutta on pätkinyt pahasti. Aina lopuksi tulppa on nokeentunut vajaassa viikossa sen verran että se on pitänyt putsata tai vaihtaa.

Nyt ei pätki enää, käy nätisti mutta rikkaalla. Taas alkaa olla käyntiin lähtö vaikeaa kun tulppa on nokeentunut. Saattaapi olla että muut huolet on nyt löydetty mutta tuo nokeentumisen aihettava vielä keksimättä. Voihan se olla että joku on vaihtanut männän siihen ja vääränlaiseen..

Ennen purkamista mittaisiin mieluisinta ohivuodon ja mahdollisen vuodon lohkossa/stefoissa.

Olisikohan pääkaupunkiseudulla sopivaa 2t velhoa jolla valmiit testauslautteet?

Coastside

#6
Hydrauliikkahuollosta saisi romppeet mitata sitä jos hinkuat. Oikeastaan jos vain tiiviys kiinnostaa niin pelkkä paine ja partavaahto kertoo jos vuotaa. Nokinen tulppa ei ole ilmavuodon tulosta vaan viallisen kaasarin. Pieni ilmavuoto ilmenee tyhjäkäynnillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#7
kani vois kertoo mistä 2T laitteesta pitäisi mitata lohkon tiiviyttä, ja miksi.
Kampikammion painemittaus ei useinkaan kerro paljon mitään,
useinkin2T kampikammio vuotaa vain sisäänpäin stefoistaan, alipaineella.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Onhan tulpan lämpöarvo oikea? Sillä on merkitystä tulpan puhtaana pysymiseen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani


Coastside

#10
Nokisen tulpan mysteerin koki  aiemmin ditech mopon omistaja Eki ja kertoi täällä. Loppuun ajettu mäntä siellä kummitteli. Mitä on mittarissa?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Ruisku arvatenkin säätää oikean määrän polttoainetta, mutta oikean lämpöarvon tulppa puhdistuu itsestään. Väärä lämpöarvo aiheuttaa tulpan likaantumisen, tai sulamisen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: kani - 11.07.19 - klo:22:28
Aprilia sr50 ditech ruiskulaite kyseessä.

Paljoakaan ei tuossa vaikuta käynnistymiseen ja käymiseen kampikammion vuodot.
2T kaasutinpeli ei käynnisty tai käy tyhjäkäyntiä, jos alipainevuoto.
Suoraruisku toimittaa aina saman määrän ilma/polttoaine sumua männän päälle,
riippumatta siitä, mistäkautta paloilma tulee kampikammioon.
Puristuspaineista saattais olla puutetta tai ruiskusuutin jumittaa auki asentoon.
Myös jos on läppävikaa tai ilmansuodatin tukossa, aiheuttaa samaa.
Sytytyspuola noissa on se heikoin lenkki, eikä sitä voi edes testata, kuin vaihtamalla uuteen.
K.akselin stefojen vuoto näkyy öljyisyytenä stefojen ulkopinnoissa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)