Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keeway Agora 137qmb ongelma? (Ratkaistu)

Aloittaja Gnek, 26.05.19 - klo:19:25

« edellinen - seuraava »

Gnek

Moi!

Tuossa korjasin venttiilivikaisen 137QMB moottorin.

Nyt tarttisi kokemusta omaavilta neuvoja.
Koneessa ei ole tässä vaiheessa vielä puhaltimen katteita
ympärillä, eli ei viitsi käyttää kuumaksi.

Kuuluuko koneen kuulostaa tältä? Aika selkeä nakuttava ääni mielestäni. Venttiilit säädetty 0.08mm ja öljynä 15w40.
Ääni ei muutu kylmästä lämpimään.

Eli hiljeneekö katteet päällä, kun aikaisemmin ei pitänyt ainakaan niputettuna tällaista ääntä. Nythän kone on ns.täysin paljaana ja vielä tallissa sisällä.

Ääninäyte:
https://www.dropbox.com/s/ft692eqwox3p9fa/MOV_2654.mp4?dl=0

Kiitoksia!!

EDIT: korjattu koneen malli

jwalk

Samanlaista ääntä piti mulla, kun oli venttiilinohjuri mennyt paskaksi. Toivottavasti ei sulla.

Gnek

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 26.05.19 - klo:19:54
Samanlaista ääntä piti mulla, kun oli venttiilinohjuri mennyt paskaksi. Toivottavasti ei sulla.

Kiitos vastauksesta.

Ei ainakaan siltä vaikuttanut kun oli kansi eilen vielä tyhjänä pöydällä. Kannessa siis nyt uudet venttiilit ja kumit, ja ohjurit näytti ehjiltä, nämähän ilmeisesti ovat kiinteästi kannessa?

jwalk

Tuon moottorin kannesta en tiedä, mutta qmb139 koneessa ovat vaihdettavissa.

Makulmal

Eihän tuo kyllä terveeltä kuulosta. Tuli mieleen, että voisiko ajoitus olla hieman ohi?

Gnek

Lainaus käyttäjältä: Makulmal - 26.05.19 - klo:20:43
Eihän tuo kyllä terveeltä kuulosta. Tuli mieleen, että voisiko ajoitus olla hieman ohi?

Ei pitäisi olla, ainakin näytti osuvan ihan millilleen. Konekin lähtee todella nätisti käyntiin ja käy hyvin, ääni poislukien.

Gnek

Voihan se tietysti olla että alakerrassa joku on ottanut siipeensä, täytynee tsekata venttiilit ensin.

Koska en ole ennen kiinavehkeiden, ja varsinkaan 50cc nelareiden kanssa ollut tekemisissä, onko ääni mielestänne kuitenkin yläkerran äänimaailmaan viittaava? Ainakin yleensä nelareista kuuluu mielestäni enemmän tikitystä jos venttiilit säädetty pieleen, eikä kalkatusta.

konenikkari

#7
Äänen taajuus viittaa kiertokangen ylä tai alalaakeriin.
Oletko kuullut koneen käyntiäänen ennen remonttia.
Kokeile vauhtipyörästä, käsin, ilman tulppaa, kolahteleeko silloinkin.
Onko venttiilit varmasti säädetty työ kierroksella.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Gnek

#8
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.05.19 - klo:21:45
Äänen taajuus viittaa kiertokangen ylä tai alalaakeriin.
Oletko kuullut koneen käyntiäänen ennen remonttia.
Kokeile vauhtipyörästä, käsin, ilman tulppaa, kolahteleeko silloinkin.
Onko venttiilit varmasti säädetty työ kierroksella.

Ääni oli täysin normaali ennen kansiremonttia. Tosin en ollut kuullut koneen ääntä ilman katteita. Venttiilit säädin niin, että venttiilien ollessa kiinni (nokkapyörä osoittaa suunnilleen ylöspäin) säädin rakotulkilla keinuvivun ja venttiilin välin 0,08mm.
Tämän tein kannen ollessa vielä pöydällä. Tosin olen viimeksi säätänyt venttiilit 60-luvun autoon vuonna 1999 joten on täysin mahdollista että olen mokannut  ;D

Alakerrassa ei tunnu väljää, mutta vähän kuivahkoa ääntä (narinaa) kyllä havaittavissa jo purkuvaiheessa. Yllätys oli suuri kun havaitsin purkamisen ohella ettei näissä näköjään ole männäntapille laakeria ollenkaan.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#10
Tai vääränkokoiseen kannen tiivisteeseen.
Jos tuossa säädössä on joku moka tullut, pitäisi jossain kohtaa,
moottoria pyörittäessä olla tosi iso välys.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Gnek

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.05.19 - klo:22:46
Ettei vain mäntä hakkaa kanteen?

Ei hakkaa, ihan kunnolla ja ajan kanssa testattu pyörittelemällä ja polkemalla ennen varsinaista käynnistystä.

Gnek

#12
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.05.19 - klo:22:47
Tai vääränkokoiseen kannen tiivisteeseen.
Jos tuossa säädössä on joku moka tullut, pitäisi jossain kohtaa,
moottoria pyörittäessä olla tosi iso välys.

Täytyy tutkia venttiilit nyt aluksi. Kannen tiiviste on samanlainen alkuperäinen kun oli irroittaessa. Nyt on uusittu mäntä + kilkkeet, venttiilit, jouset, venttiilivarren kumit. Remontin syy oli se että imuventtiilin jousesta katkesi ensimmäinen kierros, jättäen venttiilin hieman auki, joka oli hiponut mäntää. Vanhassa männässä oli vain yksi todella pieni jälki karstassa koska vena oli kerrasta vääntynyt asentoonsa. Tästä kaikesta huolimatta en havainnut kannessa, alakerrassa, tai kiertokangessa ongelmia.

joni_k

kolme vaihtoehtoa. ohjuri on löysä uuteen venttiiliin, ajoitus pielessä ja venat osuu mäntään, männänhelmat kolkattaa sylinterin seinämään. näistä olen kokenut ohjurivian ja männänhelmat kolkattaa vian. kuulostaa aikalailla samalle.

konenikkari

Mäntä voi kolkattaa jos on väärin päin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)