Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

probleemia käynnistyksessä (Neos)

Aloittaja sc00ter, 20.08.09 - klo:18:00

« edellinen - seuraava »

sc00ter

joo elikkäs nyt olis ongelmana tämmöinen että nitro ei tahdo käynnistyä sähköstartista. kun koittaa startata nii se kyllä pitää ääntä mutta kone ei lähde käyntiin, parilla polkasulla sen sijaan lähtee. missähän mahtaa olla vika?  

Coastside

Surraako se vai pyörittääkö moottoriakin?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

sc00ter


Coastside

Se on sitten bendix, eli se kytkevä osa starttimoottorin ja moottorin akselin välillä. Voi olla likaisuuttaan jumissa myös.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

sc00ter

selvä. missäs tarkemmin kyseinen osa sijaitsee ja millaista osaa on etsittävä? riittääkö että sen puhdistaa vai pitääkö ostaa kokonaan uusi?

JBJ

Heips,

Minulla on seuraavanlainen käynnistysongelma Neosin kanssa. Skootteri ei käynnisty sähköstartilla. Starttimoottori kyllä pyörittää, mutta ei jaksa lähteä käyntiin. Akun napajännite 12.7V ja startin aikana tämä napajännite putoaa 9-10V välille. Kokeiltu myös uutta akkua, ei vaikutusta. Kipinä löytyy tulpasta. Käynnistyy, kun antaa sähköt autosta ja käy ihan siivosti. Käydessä akkunapojen jännite 13.5 voltin luokkaa. Onko ideoita?

alm623

Skoottereissa on ns. heittobendix startissa. Erillinen osa jonka voi vaihtaa.  Heittobendix-startin ideahan on siinä, että startin lähtiessä pyöriin, pyörintä heittää keskipakoisvoimalla hammasta kehälle. Tuo hammaspyörän siirtyminen kehälle vaatii napakan starttimoottorin pyörinnän. Esim jos akussa kennovika, ei starttimoottori saa kaikkea tarvitsemaansa virtaa eikä voimaa, heittää bendix hammaskehälle. Se aiheuttaa yleensä ns surisevan äänen ja moottori ei pyöri. Auton akusta antamasi apuvirta korjaa tilanteen puheittesi mukaan, joka kuvastaa sitä että virran puutetta on.  Lähtisin purkamaan tilannetta mittaamalla ensin skootterin starttimoottorin ottaman virran. Käyttäisin tässätapauksessa sitä auton akkua virtalähteenä.  Jos starttimoottori ottaa liikaa virtaa, et saa mp-akuilla, vaikka se olisi uusikin, koskaan ruokittua rikkinäistä starttimoottoria niin, että se toimisi niinkuin sen pitäisi. 

2. Mahdollisuus on että variaattorikopassa oleva bendixin laakerihela on niin kulunut että bendix ei osu hammaskehälle. (epätodennäköistä)
3. Mahdollisuus on että bendixlaitteen akseli on niin likainen että lika ahdistaa bendixin liikettä. Siihen auttaa pesu.

No, vaikee sanoo tästä käsin, pitäs nähdä tapaus ja päästä mittaileen. Sit vois sanoo, mikä sitä vaivaa.  ;D


Samppa

Vielä täsmennyksenä tiedustellaan.

..tarkoitatko että starttimoottori kyllä pyörittää moottoria (normaali käynnistysääni), vai ainoastaan itse starttimoottori pyörii, mutta moottori ei pyöri (kuuluu vain sähköinen surina)?

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Maadoituskaapelin kunto on hyvä tarkistaa aina kun on sähkövian tuntua. Moottorin liike nitkuttelee sen poikki tai hapettuma vie kosketuksen.

Kiina-osiossa on bendixin huolto-ohjeita kuten myös startinkin ja akun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JBJ

Starttimoottori pyörittää skootterin moottoria, mutta ei jaksa lähteä käyntiin. Neos on 98-mallia ja siinä ei ole mitää heittomallista bendixiä.

alm623

Ok. Eli silloin kyse on virran vähyydestä.  Joissain tapauksessa cdi-boxissa voi olla alijännitesuoja. Oletko saanut katottua tuleeko kipinä startatessa. Eli jätä tulppa sylinteriin kiinni ja laita tulpanjohtoon joku vanha tulppa kiinni ja kato tuleeko kipinää startatessa. Jos tulee, silloin alijännitesuoja on poissuljettu. Kaiken järjen mukaan pitäs silloin käyntiin lähteä. Jos kerta auton akulla lähtee, viitta se tuohon alijännitesuojaan.  Mene ja tiedä.  ???

JBJ

Tulppa on jo aikaisemmin tarkastettu ja kipinää löytyy. Sähköstartilla kun yrittää, niin kuuluu lähinnä vouvou-ääni. Voisikohan vika olla kuuluisassa CDI boksissa...

Samppa

Jos akku on varmasti ladattu, niin kokeile vetää akun miinukselta skootterin runkoon ylimääräinen kaapeli (vaikka käynnistyskaapeli kiinni vähäksi aikaa) ja kokeile sitten uudelleen (maaongelmia). Voit myös kokeilla vetää akun miinukselta suoraan kaapelin starttimoottorin miinukseen.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

alm623

CDI-boxi on sytytysyksikkö. Jos kerta kipinä tulee startatessa, ei se CDI-boxi silloin ole. Sulla vaan se starttimoottori nielee niin paljo virtaa ettei siihen mp-akun tehot riitä. Auton akun tehot riittää siis. Maavikaakaan se ei ole jos auton akulla lähtee. Starttimoottorissa se syypää löytyy.


Samppa

niin joo. Se toimi sillä auton akulla. Mulla oli tossa yks startti purettavana jokin aika sitten ja vois siitä laatia vaikka seuraavan artikkelin (kun ehtii).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.