Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kokemuksia Vespa Gts:n tuulisuojasta

Aloittaja Partanen, 07.08.12 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

Partanen

Tuli sitten hankittua tuulisuoja Vespaan. Ulkomaan elävät sanovat, että polttoaineen kulutus laskee, ja huippunopeus paranee. Haittana näissä lyhyemmissä mailleissa se, että kaikki ilma ohjautuu kypärään. Päätin kuitenkin kokeilla itse.

Hankkimani tuulisuoja on ns. "Vespa Originale", kirkas, ja kotimaisen esitteen mukaan "matala". Hiukan on sekava tämä kuvio, koska tumma suoja on vielä matalampi. Lisäksi Easyparts myy jotain välimallia, josta ei ole kuvaa. Tämä mun malli yltää kuitenkin suunnilleen peilien korkeudelle. Asennus oli helppoa, vaikkakin vaati hiukan teknistä oivalluskykyä pelkistettyjen ohjeiden vuoksi. Tarvitsi myös yhden prikan omasta varastosta, koska mukana tullut ei mahtunut sen putken sisään, johon tuulisuojan kiinnikkeet painetaan.

Ei meinaa silmä tottua tuulisuojaan. Mun mielestä hienompi ilman. Mutta matka-ajossa aika hyvä. En tiedä josko huippunopeus olisi noussut, mutta kiihtyvyys 80-120 mittarinopeutta parani mielestäni. Polttoaineen kulutus laski kaiketi. Sillä muuten olisi niin väliä, mutta matka-ajossa se tarkoittaa pienen tankin vuoksi sitä, että tankata tarvitsee vähän harvemmin. Tuuli ohjautuu paremmin, kypärään tosin, mutta ei kovin häiritsevästi. Hiukan pidempi rupeama mittarinopeudella 120km/h tuntuu kuitenkin korvissa, vaikka käyttää korvatulppia. Kilometriä pidempään ei viitsinyt ajaa satasta, ilman tulppia. Avokypärä käytössä mulla, enkä ajellut ilman korvatulppia ilman tuulisuojaakaan. Ajoviima ei kuitenkaan riuhdo päätä mitenkään. Vastaantulevien ajoneuvojen paineaallotkin vähenivät, tai sitten ne tuntuu pienenä nopeuden muutoksena, sen sijaan että ukko heiluu hetken puolelta toiselle. Mitään vaikutusta ohjaukseen en huomannut, vaikka joku semmoisesta varoitteli. Vespaa ajetaan kuitenkin lähes aina kaksin käsin muutenkin.

Korkein malli olisi suojan suhteen paras. Semmoista en taida silti hankkia, kun tämänkin ulkonäköön on totuttelemista. Korkea malli on myös lain mukaan kielletty, muttei semmoista taida kukaan vahtia, ainakaan vielä.'

Tällä kokemuksella sanoisin, että tuulisuoja on hyvä matka-ajoon ja viileille keleille. Mutta nurkissa ajellessa pärjää hyvin ilmankin.

Tämmöistä tähän alkuun. Kertokaa ihmeessä kokemuksistanne, ettei kaikkien tarvitsisi kaikkia malleja kokeilla itse. Näitähän löytyy myös muilla tuotemerkeillä, jos jonkin mallista ja mittaista. Jopa säädettäviä: http://www.scooterwest.com/item_details/GTS-TWIN-SCREEN-FITS-GT-GTS-300-SUPER-FACO/4708?clear_cat=true
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Nyt kun on tullut konetiellä kokeiltua huippunopeutta, niin ensimmäistä kertaa löytyi Gts:stä kierrostenrajoitin. Nykäisee tuntuvasti n. 136-137 mittarinopeudessa. Naviin oli tallentunut huippunopeudeksi 129km/h. Ilman tuulisuojaa olen saanut joskus myötätuuleen ajaessa 126km/h. Ilman tuulisuojaa ajellessa en ole saanut kierroksia rajoittajaan asti kai kertaakaan n. 11tkm matkalla mitä kahdella eri Gts:llä on tullut ajettua. Voisi siis sanoa, että tuulisuoja lisää huippunopeutta.

Tärkeämpää on kuitenkin se, että tuulisuojan kanssa voi pitää matkanopeutena 120km/h (todellinen n. 109 km/h) puolikaasulla! Ennen on saanut pitää tupin nurin melkein jatkuvasti noilla nopeuksilla.

Samoin nopeudet 80-100 mittarinopeutta menee nyt lähes pintakaasulla. En lähde arvailemaan vaikutusta kulutukseen, mutta kyllä se jonkin verran vähemmän nyt kuluttaa.

Silmäkin alkaa tottua.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

wero

#2
Itselläni on käytössä Flyscreen, joka on siis originaali lisävaruste. Ulkonäkö alkaa jo miellyttämään omaa silmää ja varsinkin tuo hiukan tummennettu pinta, joka omassani on, sopii mustan kanssa hyvin yhteen. Voisin myös kuvitella, että tummennus suojaa navigaattoriakin auringon heijastuksilta. Itse olen huomannut, että todellinen 100 km/h on ns. mukavuusraja. Toki nämä ovat makuasioita. Viime kesänä tuli kolmisen kuukautta ajettua päivittäin töihin 40 km moottoritiellä, niin kokemusta tuli sitä kautta kartutettua. Todella tyytyväinen olen kyllä ollut tuohon tuulisuojaan. Alla vielä kuva tuulisuojasta.



Coastside

Tein noita omia kokeiluja mopolla ja tulos oli hyvä. Pienelläkin lipalla saa suojaa ja jopa nopeudenlisää vaikka se suuri ole koska vastus kasvaa nopeuden neliössä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Mikähän valmistajalla on ollut ajatuksena, kun ohjekirjassa kielletään ajamasta yli satasta, jos skootteriin on asennettu tuulisuoja. Jos käyttää muita kuin tuotenimellä "Vespa" myytäviä tuulisuojia, niin olisi kuulema syytä käyttää vielä alhaisempia nopeuksia. Omien kokemuksieni mukaan peilien korkeudelle nouseva tuulisuoja ei ainakaan aiheuttanut epävakautta ohjaukseen. Ja juuri tuulisuojan kanssa oli mukava ajella niitä vähän päälle satasenkin vauhteja.

Sen olin huomaavinani, että tuulisuojan kanssa vastaantulevat rekat aiheuttivat pienen nykäisyn skootterin kulkuun joskus. Jossain vaiheessa jo luulin, että bensapumppu vetelee viimeisiään ja aiheuttaa nykimistä, mutta ei. Tuulisuojasta se "nykiminen" johtui. Tuulen puuskatkin tasoittuu tuulisuojalla, nyt ilman suojaa puuskat kohdistuvat yläruumiiseen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 30.05.13 - klo:10:21
Mikähän valmistajalla on ollut ajatuksena, kun ohjekirjassa kielletään ajamasta yli satasta, jos skootteriin on asennettu tuulisuoja?
-------------------
Se on vain disclaimer-klausuuli. Suunnattu korvausvaateita ja käräjöintiä vastaan. Sama kuvio on nähty tarakoissa ja perälaukuissa.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Semmoisena varoituksena se on annettu se rajoitus. Mutta kai niissäkin jokin ajatus on takana, eikä niitä kiusalla anneta.

Tämä matalin ja tummennettu suoja miellyttää silmää. Sopii kaupunkiin ja 100km/h nopeuksiin asti hyvin. Itte tulee ajeltua matkaakin, joten nyt on harkinnassa se pykälää isompi suoja. Näissä on ilmeisesti n. 5cm korkeudessa eroa, mutta sillä on ihmeen suuri vaikutus.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Ajelin tänään lenkin ilman tuulisuojaa, siis sitä matalinta tummaa mallia, jota Vespa-merkkisenä myydään. Tuntui, että olisi parempi ilman. Ei ravistele tuulenpuuskat ohjausta. Vaikka millään en voi olla varma, että tänään oli juuri semmoisia tuulenpuuskia, jotka ravistelua joskus aiheuttaa. Kypärämelu laski siedettävälle tasolle, eikä ollut ihan pakko pitää tulppia. Vastaavasti tuppia piti väännellä tosissaan, jotta sai pidettyä mittarinopeuden 120 km/h paikkeilla. Nyt tuntuu siltä, että tummasta suojasta on vain koristeeksi. Taidan ajella ilman suojaa kunnes saan hommattua se toiseksi matalimman, joka oli edellisessäkin Vespassa. Tuntuu että se malli ei vaikuttanut ohjaukseen juuri mitenkään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 08.06.13 - klo:21:27
...kai niissäkin jokin ajatus on takana, eikä niitä kiusalla anneta.
---------------
Ajatuksena on välttyä käräjöinniltä ja korvausvaateilta. Pelkkä kiusallaan annettu lainopillinen kommervenkki.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Partanen

Siis ihan hatusta ovat vetäisseet sen, että älä aja yli satasta. "99 km/h voit vielä ajaa, ja tällä me täällä Piaggiolla vältytään käräjöinneiltä ja korvausvaateilta. "  No, eipä se ihan noinkaan taida olla, vaan jokin ajatus siellä on takana. En vaan tiedä mikä, ja siksi sitä ihmettelin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

khaosaming

#10
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 11.06.13 - klo:09:51
Siis ihan hatusta ovat vetäisseet sen, että älä aja yli satasta.
----------
Ovat sitä mieltä, että voivat ottaa vastuun alle satasen nopeudella ajosta tällä pleksillä. Klausuuli on Piaggion lakimiesarmeijan käsienpesu muita korvauslakimiehiä vastaan. Tarvitseeko tuota miettiä sen enempää?
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Juissi

Näähän on ikivanhoja klausuuleja käräjöinnin välttämiseksi.
Ne testaa kaikki mallit noista tuulilaseista ja niiden pitää kestää todellista nopeutta joku esim. 130 km/h. (Hatusta vedetty).
Sitte lasketaan varmuuskertoimia ja annetaan "turvallinen" kestokyky mitä ei saa ylittää.
Vaikka just 100 km/h.

Jos joku sitten kertoo ajaneensa alle sataa kun pleksi hajosi, voidaan testaustuloksista osoittaa ettei näin ole "voinut" olla ja kädet pystyyn.
Sen jälkeen voikin alkaa vääntää virhevastuusta tai tuotteen piiloviasta jota voi olla vaikea osoittaa.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Partanen

#12
Lukeehan peilissäkin jotain sen suuntaista, että näkymä ei aina vastaa todellisuutta. Sen ymmärrän helposti, koska se pitää paikkansa. Ja nyt alan varmistua siitäkin, että matala tuulilasi aiheuttaa epävakautta ajoon joissakin olosuhteissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

#13
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 11.06.13 - klo:13:00peilissäkin jotain sen suuntaista, että näkymä ei aina vastaa todellisuutta. Sen ymmärrän helposti, koska se pitää paikkansa. Ja nyt alan varmistua siitäkin, että matala tuulilasi aiheuttaa epävakautta ajoon joissakin olosuhteissa.
Niin varmaan kaikki tuulilasit? ;) Ne on kuitenkin tarkoitettu autoon ja skootterissa ja muissa kaksipyöräisissä käytetään vähän pienempiä ilman ohjaimia. ;D

Partanen

#14
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 10.06.13 - klo:21:19
Taidan ajella ilman suojaa kunnes saan hommattua se toiseksi matalimman, joka oli edellisessäkin Vespassa. Tuntuu että se malli ei vaikuttanut ohjaukseen juuri mitenkään.

Ajelin toiseksi matalimmalla kuitenkin useamman tuhat kilometriä, enkä muista tämmöisiä ongelmia mitä nyt matalimmalla ilmeni.

Lisään klo 23.31 vielä sen, että tottahan tästä asiasta voi keskustella nekin, joilla ei omakohtaisia kokemuksia ole. Mutta tarviiko sitä kiukuttelemaan ryhtyä? Kuten aloitusviestissä kirjoitin, niin tarkoitus olisi kerätä kokemuksia Gts:n tuulisuojista, niin ettei jokaisen tarvitsisi itse jokaista mallia kokeilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003