Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespaa vuokralle

Aloittaja Jkarha, 16.03.14 - klo:18:59

« edellinen - seuraava »

Jkarha

Onko kellään tiedossa mistä saisi Vespan päiväksi vuokralle  pk-seudulla? 

Tekisi vaan mieli kokeilla millainen on ajaa esim. GTS 125.

Vespa LX50 4T4V 2013

Partanen

En oo nähny vuokrattavia Vespoja, paitsi yhden. Joku kesä joku yksityinen ilmoitteli vuokraavansa Vespaansa.

Koeajon voisi saada jostain liikkeestä, jossa on käytetty Vespa myynnissä. Ja keväisi voi olla niitä koeajopäiviä, joilla saa koeajaa monenlaisia skoottereita. Josko semmoinen osuisi sopivasti kohdalle.

Ajoltaan Gts 125 on varmaan samanlainen kuin isommat Gts sisarensa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Jkarha

#2
Tähän voi laittaa jatkoa jos joku bongaa tuollaisen koeajopäivän jossain  :)

Olisi tarkoitus ihan vaan kerätä fiiliksia eli kolahtaako vespalla ajo vai ei, ei ole heti osto mielessä.  Ellei sitten käy kuten tuossa varoitellaan

http://www.motobike.fi/vespan_vuokraus

Olispa samanlainen vuokraus lähempänä, en viitsi tuonne ajella.

EDIT:   nyt vasta huomasin tekstin "tarvittaessa tuomme vespan kotiisi"    - mutta tuskin meille asti  :(



Vespa LX50 4T4V 2013

pugt200

GTS Vespa on niin hauska ja "hyvä", että sen voi ostaa ilman koeajoakin. Sen verran kannattaa päälle istua, että näkee mahtuuko kyytiin.

Partanen

Motobike on Kouvolassa kävelymatkan päässä asemalta, joten junalla sinne pääsisi melko kivuttomasti käymään.

En voi varauksetta suositella ostamaan Vespaa ilman koeajoa. On se sen verran omanlainen ajopeli. Tuoreessa muistissa viime kesä, jolloin joku, ilmeisesti ilman koeajoa oli ostanut Vespan. Muisti sitten lähes joka välissä ja joka aiheeseen kirjoittaa huonoja puolia. Pienten pyörien vuoksi Vespa on hänen mielestään huono ajaa hiekkateillä, ja jos joku on eri mieltä, niin ei kuulema ole vaan ajanut millään muulla ajoneuvolla. Melko raskasta luettavaa oli se.  :P

Itse sain ensimmäisen koeajon kaverin Vespasta vuosia sitten. En heti hankkinut omaa, vaikka kiinalaisen skootterin jälkeen Vespa tuntui käsittämättömän hyvältä ajaa. Koeajosta jäi pikkuhiljaa nouseva Vespakuume, johon ainoa lääke oli oma Vespa.

Kaveri osti ekan Vespansa muistaakseni ilman koeajoa. Perheriitakin siitä hankinnasta syntyi. Eropelikin tuli heille myöhemmin, mutta Vespoista pitää kaveri edelleen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

sepmur

Hei,

minä taas hommasin Vespan ilman koeajoa. Miellytti tuo Vespan skootterimaisuus mutta silti kunnon kulkupeli ja onhan siinä hieman "retroa".
Olen nyt päässyt ajamaan vasta 450km kilometriä viimesyksynä mut täytyy sanoa kiva peli ja vaimokin tykästynyt olemaan kyydissä.

Kaikki tämä enduropyörän ja muutaman moposkootterin ja moottorikelkan jälkeen.

Minusta ei tule pettymyksiä jos ostaa Vespan ilman koeajoa jos ja kun vaan tietää mitä on ostamassa ja on muunlaisiakin kulkupelejä käyttänyt

BMW C650 GT High Line 2016
BMW C600 Sport High Line 2014
Vespa GTS 300 Super vm2012
KTM 200 EXC 2006
Kymco Agility City 50 2010

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 21.03.14 - klo:10:22
En voi varauksetta suositella ostamaan Vespaa ilman koeajoa. On se sen verran omanlainen ajopeli. Tuoreessa muistissa viime kesä, jolloin joku, ilmeisesti ilman koeajoa oli ostanut Vespan. Muisti sitten lähes joka välissä ja joka aiheeseen kirjoittaa huonoja puolia. Pienten pyörien vuoksi Vespa on hänen mielestään huono ajaa hiekkateillä, ja jos joku on eri mieltä, niin ei kuulema ole vaan ajanut millään muulla ajoneuvolla. Melko raskasta luettavaa oli se.  :P

Ko. henkilö kertoi omista ajamisistaan ja kokemuksistaan. Teksti muuttui raskaaksi luettavaksi siinä vaiheessa, kun jotkut kyseenalaisti hänen omakohtaiset kokemukset.

"eikä Vespa sovellu pehmeälle soralle, vaikka kelpo peli muuten onkin."
Noin se meni, eikä siinä puhe ollut muun tyyppisistä hiekkateistä.
Ilman omaa kokemustakin on helppo olla vakuuttunut siitä ettei pienipyöräinen Vespa ole sovelias jatkuvaan käyttöön pehmeällä soralla. Varsinkin kertojan tapauksessa, kun sitä elopainoa oli kertynyt "kahden ihmisen edestä".

Itse en osta minkään merkkistä skootteria ilman koeajoa. Vespa kiinnostaa, mutta koeajolle en uskalla lähteä. Vain ja ainoastaan kuumeen pelosta. ;D

Partanen

Ilmeisen pettynyt oli kuitenkin, kun vaihtoi Vespan pois. Koeajo olisi mahdollisesti säästänyt monelta harmilta.

Mikä skootteri sitten sopisi pehmeälle soralle? Onhan Vespoilla ajettu maastoajoa, ja Päijännettäkin taisivat joskus kiertää. Tai ainakin yrittää. Ei ehkä Gts:llä, mutta sittenkin. Edelleen olen sitä mieltä, että se on enemmän kuskista kiinni.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Itse hankin Vespan GT:n ja Piaggion X8:n ihan mielijohteesta ja molemmat edes koeistumatta. GT oli aika veikeä ja pelottava 1200 cc Kawasakin jälkeen mutta parin viikon jälkeen tuntuma ja luotto syntyi kiikkerämpään menoon. X8 oli taas juhlaa ensi sekunneista asti (siis Vespan jälkeen). Kun Piaggio taas vaihtui GTS:ään oli olo kuin kotiinpaluussa, pieni ja ketterä Vespa, jolla mentiin taas miljoonaa pitkin etelän pikkuteitä.

PS. Kouvolaan on hyvät yhteydet ja Motobike näkyy rautatieasemalta.

Samppa

Ainakin oma mopovesta (ET2) on äärimmäisen surkea ajettava hiekkatiellä. Isompirenkaisilla homma on paljon mukavampaa. En kuitenkaan ole tota myymässä pois.  :)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Vespister

Motobikesta olen Vespan kerran vuokrannut viikonlopuksi. Myyjä oli mukava ja asiat sujuivat niinkuin pitikin.
Mutta pieni varoituksen sana, että ei käy kuin minulle:
Vuokraaminen tulee kalliiksi.

Kolmen viikon kuluttua nimittäin oli oma GTS tallissa.

Partanen

Aika monet prätkämiehet käsittääkseni kiertävät hiekkatiet kaukaa, ja asvaltin routavauriot ovat kauhistus. Vespalla ajellessa ei tarvitse kaihtaa kumpiakaan. Alkujaankin Vespa oli huonoille teille sopivaksi tehty.

Jos pehmeä hiekka alkaa viettämään, niin järkeni mukaan kevyempi Vespa on helpompi hallita kuin isompi skootteri. Tulee mieleen, että onko kyse jostain painavamman ajokin turvallisuuden tunteesta. Tosi paikan tullen sitten pyörä vie, eikä kuski.

Pienet pyörät on mun Typhoonissakin, ja menee loistavasti hiekalla. Hiekkamontullakin olen sillä ajellut. No, onhan ne leveämmät ne kumit tietenkin.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#12
Jossain toisessa ketjussa oli hiekkateistä juttelua. Vakaus on lähinnä kiinni renkaista ja ohjausgeometriasta ja painojakaumasta. Skootterit ovat onneksi takapainoisia joka kompensoi pienen pyörän herkkyyttä. Siinä on vähän hyrrävoimia ja se siksi kääntyy helpommin kuin kookas. Tuo taas johtaa siihen että epätasaisuudet ja irtosora kovalla epätasaisella (kosketuskohta siirtyilee nopeassa rytmissä) pinnalla tekevät siitä rauhattoman oloisen vaikkei suuntavakaus juuri kärsi jos kuski on rento eikä pyri vastaamaan liikaa korjailemalla suuntaa. Rungoissa voi olla suuretkin erot suuntavakaudessa. Ohjausiskari voi auttaa paljon.

Pehmeä hiekka johon pyörä uppoaa sotkee ohjausgeometrian kosketuspisteen siirtyessä eteenpäin, sitä enemmän mitä pienempi pyörä on. Lisäksi pyörä puskee hiekkaan joka vahvistaa ilmiötä. Ajajan voimat eivät riitä pitämään pyörää suorassa ja hallinta on hyvin heikkoa. Leveä rengas uppoaa vähemmän ja on siksi vakaampi. Nappularengas on heikommin pureutuva hiekkaiseen alustaan ja siksi helpompi ohjata. Renkaan paineen laskeminen vähentää pureutumista sekin.

Semi-sliksit ovat pyöräilyn maastoajojen tuotos kuskien huomattua että kuluneella nappularenkaalla kulki paremmin. Tein itse sellaisen ennenkuin se tuli julki, tosin tasoittaakseni asfatilla menoa. Se voisi skodessa toimia hiekalla hyvinkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kaveri on Vespallaan jonkinlaisia sivuluisujakin harjoitellut. Neuvoi, että kannattaa varuillaan olla, jos sitä kokeilee. Ilmeisesti raskas perä on arvaamaton joissain tilanteissa. Mutta normaali kikkailematon ajelu soratiellä hoituu Gts Vespalla hyvin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#14
Ajoin baotianilla soralla pientä testiä. Pohja oli kova ja irtosoraa päällä. Kaarteet meni hyvin laahaamatta jalkaa pienessä sivu luisussa jossa molemmat pyörät luistivat. Kaasulla siinä saa perän luistamaan alta ainakin isoilla tehoilla ja variaattori voi rynnätä. Se on suurin heikkous verraten manuaaleihin. Jos saisi sutimiseneston niin voisi ajaa sikana kaarteetkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04