Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa-unelma

Aloittaja torspo, 16.03.11 - klo:11:29

« edellinen - seuraava »

Juissi

Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Partanen

Melko pienimuotoista on LML:n maahantuonti meillä Suomessa. Ei taida 2-tahtisia tuoda ollenkaan. Täällähän meillä on oma ketjunsa sille merkille: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2047.msg65021#msg65021
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Lainaus käyttäjältä: torspo - 16.03.11 - klo:11:29
Olen pienen ikäni haaveillut Vespasta, siis sellaisesta vanhasta kauniista vehkeestä, jotka mielikuvissani viilettävät pitkin Rooman mukulakivikatuja. Mutta entä todellisuus?
Todellisuus on tosiaan muuta. Roomassa Vespoja on skoottereista melko pieni osa, ja näitä klassisia "peltivespoja" erittäin vähän. Valtaosa pienistä on jotain isopyöräisiä Jammuja ja sitten hypätäänkin jo sinne jömöluokkaan, jotain 500-kuutioisia plastiikkamöhköjä on  paljon.

Unelma:


Todellisuus:

Partanen

Eipä siellä kaikki autotkaan olleet Fiat:eja.  ;)

Muistaakseni Piaggion malleja siellä oli jonkin verran. Ja onhan ne isot pyörät käytännöllisemmät. Roomassa skootterilla ajetaan siksi, että se on näppärämpi tapa liikkua kuin auto. Sitä ei osteta niinkään harrastepeliksi, kuten meillä Suomessa ehkä ostetaan. Roomassa skoottereiden päällä näkee kaikenlaisia ihmisiä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

#19
Näinpä, puku päällä painetaan menemään ja naisia korkkarit jalassa. Keskustassa on joka päivä isoja alueita tännä skoottereita, niillä siis ajetaan työmatkat. Mihin siellä semmoinen määrä autoja mahtuisikaan? Lisäksi skoottereita on usein metroasemien kyjissä, joten työmatkoja ajetaan yhdistelmillä, saatetaan tulla siis skootterin kanssa metrolle -ja jatkaa vaikka paikallisliikenteen bussilla metroasemalta. Sitäkin mietin, että käsittäkseni Vespojen hintaero normiPiaggioon ei ole kansainvälisesti niin suuri kuin Suomessa, mutta riittävä kuitenkin jättämää Vespat kauppaan.

EDIT:

mutta täytyy otsikkoon sanoa että juu, jos taivaalta tippuisi 5000e ylimääräistä, voisi Like200i vaihtua neliventtiilipikkiseen kyllä. Vaikea kuvitella että mikään muu huononisi kuin rahankulu; tuplahinta ;-)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 21.04.13 - klo:21:10
jos taivaalta tippuisi 5000e ylimääräistä, voisi Like200i vaihtua neliventtiilipikkiseen kyllä. Vaikea kuvitella että mikään muu huononisi kuin rahankulu; tuplahinta ;-)

Tosin, miksi ostaisin piikkisen, kun saisi kuitenkin lisätehoa ja vääntöä alemmilla kierroksilla 250:lla, esitteen mukaan halvemmalla ;-)
http://www.vespa.fi/files/vespa/esitteet/sgnmotors_Vespa_2013.html

Partanen

Oho. Piti kyllä hetken tihrustaa esitettä ennenkuin ymmärsin mitä tarkoitat. Tosiaan, esitteen mukaan piikki Gts Super on kalliimpi kuin 250 Gts. Aika erikoista. Ehkä kannattaa kysellä tarjouksia myyjältä. Nuohan ovat ohjehintoja. 250 Gts viidellä tonnilla on mun mielestä edullinen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Joo on edullinen...maksoin omastani vuonna 2008 peräti 5650,-.

Partanen

Aivan. Viidessä vuodessa rahan arvo on muuttunut, ja nyt jopa ohjehinta on vähemmän kuin mitä maksoit viisi vuotta sitten.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Kävin äskettäin allekirjoittamassa autotallin vuokrasopimuksen. Nyt olisi sitten mahdollisuus alkaa toteuttamaan Vespa-unelmaa. Olin vaan haudannut ne haaveet niin syvälle, ettei hirveätä poltetta ole päällä vielä. Jospa tässä talven aikana saisi innostuksen päälle. Tällä hetkellä mielessä kaksi vaihtoehtoa. Joko käytetty kaksitahtinen n. parilla tonnilla, saa olla käytön jälkiä, tai sitten Malossin pyttysarjan hankinta Gts:ään.

Olikos joku meistä selvitellyt mitä eroja on PX:n koneissa? Eli käyvätkö pytyt ristiin riippumatta siitä oliko kone alunperin 125, 150, tai 200 kuutioinen? Vai pitääkö ostaa suoraan se 200 kuutionen, että pysyisi liikenteen rytmissä? 200 kuutioiseenhan saa isomman pytyn. Ja samalla kun tätä kirjoitin, muistui mieleen että 125 kuutioiseen taisi saada "vain" 160 kuutioisen pytyn.

No, on tässä miettimistä. Ehkä en hanki mitään vaan ajan tyytyväisenä nykyisellä. Ja arvonsa se säilyttäisi parhaiten vakiona. Mutta kahden ajossa pitäminen maksaa hävyttömästä vakuutusmaksujen muodossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

No, jostain se selvitystyö on aloitettava. Kauppiaiden sivuja selatessani tulin siihen päätelmään, että 125 ja 150 kuutioisissa on sama "lohko". Kun selailee pyttysarjoja, niin käyvät 125 ja 150 kuutioisiin. Kun katselee pyttysarjoja 200 kuutioisiin, niin ne käyvät vain 200 kuutioisiin.

125 ja 150 kuutioisen voi muuttaa jopa 187 kuutioiseksi. Jos 166 kuutioinen riittää, niin Malossilta löytyy lompakolle ystävällisempi versio. 200 kuutioisesta on mahdollista tehdä 225 kuutioinen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Ja jos kattelee vaihteiston osia, niin 150 kuutioisessa on samaa osaa kuin 200 kuutioisessa. Menee hankalaksi.

Missä näiden klassikoiden harrastajat lymyilee? Sen mitä kotimaista vanhoihin skoottereihin keskittynyttä palstaa olen joskus vilkuillut, niin ylläpitäjä ihan avoimesti vit*uilee niille joiden on sallinut ylipäätänsä palstalleen kirjoittaa. Olen sitä jo aiemmin ihmetellyt, mutta aina se vaan ihmetyttää että miten tommosia voi olla edes olemassa. Leimaa rankemman mukaan koko porukkaa, vaikka onneksi tiedän että siellä on asiallistakin porukkaa joukossa. Luulis niiden löytävän tälle palstalle. Ainakin omasta puolesta toivotan tervetulleeksi. Kiinnostaisi keskustella niistä vanhemmista, tai vanhempaan tekniikkaan perustuvista skoottereista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Jos asiasta kysytään niin asiaan vastataan..
Jos alkaa vääntämään, niin kaikki kyllästyvät..
Peltiskootterit vs. kuminauha porukka alkoi ssc:lläkin erottumaan, ihan vain johtuen ihmisistä joista osa haluaa vain ajaa ja toiset haluavat vain ropaa ja jotkut haluaa molempia.
Kummankaan porukan huumori ei tunnetusti siedä toista, ja vot.
Nyt sitten nautitaan elämästä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Niin siis mullahan on sinne porttikielto, jonka päättymistä ei ole määritelty. Sain sen jo ennenkuin sain tunnukset. Pidän sitä eräänlaisena saavutuksena. Luuleekohan se, etten voisi keksiä uutta nimimerkkiä? Mutta justiin ilmapiirin vuoksi en ihmettele että siellä on niin hiljaista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

#29
SSC:n foorumilla on pieni peltiosasto mutta jäsenhän sinne päästäkseen täytyy olla.