Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keeway Fact EVO E4 2018 peräöljy

Aloittaja Romoni, 19.11.18 - klo:16:42

« edellinen - seuraava »

Romoni

Terve!

Taas olisin tietoa vailla enkä löydä asiaan selvyyttä netistä enkä saa vastausta maahantuojalta joten pakko kysyä täältä.

Suppea "Käyttäjän käsikirja" kertoo vaihteistoöljystä seuraavaa:

Hyväksytty vaihteistoöljy on SAE85W/90 -> siinä kaikki. En suomalaisista puljuista tuollaista löytänyt ja haluaisinkin tietää, että mikä peräöljy skootteriini parhaiten soveltuisi tuon suosituksen pohjalta. Haluan käyttää kunnollisia voiteluaineita enkä mitään sellaista, mitä kouraan sattuu kulloinkin osumaan.

Jotenkin tuntuu, että on kirotun vaikea löytää teknistä faktaa tämän skootterin osalta vaikka miten olen yrittänyt kaivaa netin syövereitä.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Coastside

Mikä tahansa peräöljy paitsi hypoidi öljy. ATF Öljykin käy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Romoni

#2
Ok - kiitos tiedosta. Täytyypä googlettaa että mitä on hypoidiöljy. En ole koskaan kuullutkaan nimitystä...

Siis hypoidi eli API GL-5?
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

joni_k


Coastside

#4
Se on tasauspyörästöön tarkoitettu ja sen lisäaineista on vain haittaa muuten. Se tarkoittaa hammaspyörän mallia jossa tavallinen öljy ei toimi hyvin. Toisaalta se on turhaa muunlaisessa käytössä. Mopon kuormituksilla toimii kaikki perusöljyt.

Tarkennan että kyse ei ole viistohammaspyöristä (suorahampaiset meluaa) joita lähes kaikki muut ovat. Asiasta on väännetty kinaa ennenkin. Toinen kinan aihe on moottoripyöräöljyt jotka ovat märkälevykytkimen vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#5
Suorahampaisessa vaihteistoissa käy tavallinen vaihteistoöljy.
Hypoid öljy on tarkoitettu viistohampaiseen rataspariin, esim, perinteinen perä.
http://www.metalmite.com/2015/03/who-invented-the-hypoid-gear/
Skootterin vaihteistosta käytetään erheellisesti nimitystä perä koska se on takapäässä  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Nyt varmaankin tiedät , mitä öljyä pitää ostaa, niin kaupoille vaan.
Siis vaihteistoöljy ,jossa merkintä esim. 75W-90  ,80W-90 tai 85W-90. Luokitus Api-4. Kannattaa ottaa puolisynteettinen tai kokosynteettinen öljy ,varsinkin jos ajat myös talvella.
Näitä öljyjä löytyy useammasta paikasta kuin maitoa.
Kaikki varaosaliikkeet , Motonet ;Tokmanni ,Puuilo ,Kärkkäinen, Biltema yms.
Ja merkkejä löytyy esim. Mobil, Shell,Teboil ,Castrol ,Neste ,Motox ( Motonetin )

Romoni

Kiitos kaikille vastanneille - asia on suurinpiirtein selvä.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Romoni

Moi!

Jos vielä saisin hieman varmistusta maahantuojalta saamaani infoon.

Heidän suosituksensa mukaan minun pitäisi käyttää tätä vaihteistoöljyä skootterissani:

https://www.duell.fi/fi/vaihteistooljyt-transmisson/105149-castrol-syntrax-long-life-75w-90-1l-saf-xo.html

Mitä mieltä olette?
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Coastside

On GL-5 luokitus, siis raskaasti seostettu hypoidiratasöljy. Skootterin perään on synteettinen moottoriöljy parempi valinta. Se mitä öljyä joku markkinoi, ei kerro mitään laadusta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

34 € / l maksava vaihteistoöljy ! ,skootteriin.
Vaikka perään meneekin vain 1,2-2 dl. ( mallista riippuen ) öljyä , niin en minä tuollaista öljyä ostaisi , tähän tarkoitukseen.
Olen itse ajanut vuosikaudet = Mobil 75W-90 öljyllä .( GL-4) Litrahinta n.6 €. Hyvin on perä kestänyt , niin kuskilla kuin skootterilla.
No ,eipä se tuollakaan öljyllä hajoa , jos haluat sitä ostaa.

Romoni

Niin - kyllähän minäkin asiaa vähän ihmettelin kun sain sähköpostiini vihdoin vastauksen. Koitin myös kysellä, että eikö pitäisi käyttää GL-4 öljyä, mutta tuota asiaa ei Keeway.fi kommentoinut millään lailla. Kuten @tapiovuorent kirjoittaa aion minäkin käyttää GL4-pohjaista öljyä. Tuo heidän osoittamansa öljyhän on tarkoitettu raskaalle kalustolle raskaissa olosuhteissa ja siksipä päätinkin kysyä vielä Teiltä, että mitä mieltä olette.

Kiitos avusta!
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Romoni

Vielä kerran samasta asiasta. Etsin netin syövereistä ja löysin esimerkiksi tämän tuotteen:

https://m.motonet.fi/fi/tuote/590085/Castrol-Syntrans-Transaxle-75W-90-1L-GL-4-vaihteistooljy

Eikö tuo ole ihan käypänen öljy tarpeisiini vaikka onhan tuollakin hintaa, mutta siis noin esimerkkinä?
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

tapiovuorent

Varmasti ominaisuudet riittää ,ympäri vuoden.
Tuolla litralla vaihdat öljyt ainakin 5 kertaa. 2-tahtikeewayssa ( ne mitä minulle on tullut vastaan) on tilavuus 2 dl.
Sisäänajon jälkeen , siinä on vaihtovälisuositus 5000-6000 km. ? . Pärjäät siis litralla ainakin 25000 km.
Ainakaan peräöljyjen vuoksi ajo ei ole kallista.

Romoni

Joo kiitos. Selvyyden vuoksi, että Keewayni on 4-tahtinen, mutta sillä ei kai ole mitään merkitystä tässä asiassa ja vaihteistoöljy-kapasiteetti on 1,2 desiä...
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...