Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia SR50 ditech vm. 2005 Piaggion paineensäädin

Aloittaja mopotinx3, 17.11.19 - klo:10:43

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Perjantaina saapui Kiinasta polttoainepaineen säädin mittareineen. KTM 125 pumppu tykötarpeineen tuli jo aiemmin. Se liitetään paineletkulla ja adapterilla tuloletkuun .  Nyt nämä pitäisi saada leivottua paikoilleen. Autossa säädin kytketään fuelrailin  auton oman paineensäätimen tilalle.  Missä hän moponi  fuelrail sijaitseen ja saako siihen mitään liitettyä? Onko joku askarrellut Piaggio moottorin polttoainepaineen kanssa?  Youtubessa on kyllä hyviä videoita, mutta olisi mukava tietää onko Suomessa ruuvailtu samoja juttuja. Täytyy tätä kokeilla ennenkuin muutan kaasarikoneeksi. Kenties toimii hyvinkin, niin ettei kaasutinta tarvita. Moottori on  30000km ajettu, että voi olla kaikki ruiskuosat sököjä. Ajattelin ottaa ruiskusuuttimen irti ja katsoa ruiskiiko se ollenkaan. Onko sen irrottamisessa jotain erityistä huomioitavaa?
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Se fuelrail taitaa olla se millä suuttimet saa bensan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Tuossa on "sisäänrakennettu" fuelrail eli tuo alkuperäinen paineensäädin on suuttimessa. Tuossa kuva koko säädin ja suutin paketista johon merkattu tiedot.
http://i.imgur.com/YeKddK7.jpg
Ne O-renkaat voivat olla lujasti kiinni, kuten itse suutin voi myös olla lujasti kiinni kannessa, kärsivällisyyttä ja voitelua jollain crc/wd40 tyyppisellä aineella.
Paineensäädin on tuossa paketissa toisella puolella.
https://www.easyparts.nl/showdrawing/305/13130/bl.di1/0-4019-1-m15471-m305-s14808-d13130/Aprilia-SR-50-2T-H2O-Ditech+Carb.-00-04-(APAC-EMEA-NAFTA)-Injection---Air-injection-nozzle-(Ditech).html
Tässä kaaviossa tuo alhaalla numeron 20 vieressä vasemmalla oleva paketti, jota ei ilmeisesti erikseen saa. Purettua muistaakseni sai ja O-renkaat tarkistettua, jousi ja tiiiviste pinnat hoitaa paineen säädön.
Paineensäädin voi tulla kuntoon puhdistamallakin.

Se miten tuohon ympätään uusi paineen säädin, mittaa ensin toimiiko alkuperäinen, olikohan se 8 bar mitä vaati painetta. Itse en ole tuollaista viritystä tehnyt, en osaa tuohon sanoa
Äkkiäähän se selviää toimiko alkuperäinen säädin kun laitat uuden pumpun ja mittaat bensanpaineen. Tätä järjestelmää ei ole kyllä suunniteltu toimimaan vakio bensanpaineella, eli tuo ilmanpaine on myös ratkaisevassa roolissa ruskutustapahtumassa.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

mopotinx3

#3
Suurkiitokset tarkoista kuvista. Kyllä tämä tästä lutviutuu.  Tilanne on sikäli surkea, että mopo on kylmässä varastossa enkä voi tuoda sitä talliin, kun siellä XV125 odottaa keskellä tallia venttiilejä moottori irrallaan. Ei saanut takasylinterinkantta pois ilman moottorin kiinnityspulttien löysäämistä. Tänään on kuitenkin saman specsin Titan mopon 20/23mm venttiilit tulossa Matkahuollon kautta. Etusylinterissä on aidot uudet yamahaventtiilit, harmi kun en tilannut syksyllä molempiin pyttyihin niitä kalliita venttiileitä, luulin että saan hiomalla tiiviiksi, mutta niin pahasti oli kuoppaantunut tuo imuventtiili, ettei tiivistä.
Mutta onhan tässä tätä talvea, mielenkiintoinen projekti tämä SR50 kuitenkin on. Pirun ahtaat ruuvaustilat tuossa sylinterikannen ympärillä. Sytytystulpan irrotuskin oli hankala. Saattaahan olla, että puristus on huono ja läppäventtiilit sököt noilla kilometreillä.  Ainakin on pakko ne läpät tarkistaa ja mäntä myös, ettei ole sylinteri naarmuilla. Veikkaan kyllä, että polttoainepumpun paha ääni/toimimattomuus on suurin käyntivian aiheuttaja ja sen laitan ensiksi kuntoon.
Täytyy liittää se paineensäätimen imusarjan letku johonkin, että tulee se ilmanpaineen korjaus paineensäätöön huomioitua.
Tai sitten kokeilen ensiksi ilman mittaripaineensäädintä ja luotan siihen tehtaan sisäänrakennettuun säätimeen. Homma onnistuisi jopa kylmässä tallissa, kun tarvitsee vain pumppu asentaa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Sepi6

Voimaa tuohon koneeseen saa kun nostaa bensanpaineen, tulee vain helposti liikaa ja tyhjäkäyntikierroksilla kone hukkuu. Pitäs saada säädettävä ecu  ;) 
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Sepi6

Tuo on hyvä animaatio, tuosta näkee että tuon vasemmalla alhaalla olevan bensanpaineen säätimeen vaikuttaa tuon kompuran tuottama ilmanpaine. 
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)