Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gilera Runner sp 50 miten saa cdi boxin rajoittamaan?

Aloittaja Eki, 16.08.19 - klo:15:12

« edellinen - seuraava »

Eki

Otatin vakiputkesta hukkaputket pois mutta jätin hapettajan minkä tarkoitus lienee puhdistaa pakokaasuja? Tulikin toisenlainen ongelma kun Gileran cdi boxi ei rajoita kierroksia kuten tekee Gileran ruiskukone? 4mm:n prikalla kulkee aivan liian lujaa ja kiertää vaarallisille lukemille (12.000rpm ja ylikin) samaa tekee muunkin levyisillä prikoilla, valtava vaikutus hukkaputkien poistolla, nyt olisi todella vimpanpäälle veto ja kiihtyvyys kun saisi pysymään nopeuden max 60kmh? Mahtaako olla myynnissä pakoputken käyrän suulle ns pillikuristinta tai onko se kuristinholkki, elikä tötteröä mikä pienentää tietyssä määrin käyrän läpimittaa?https://www.moposport.fi/rajoitin-on-off-kytkimella-16-as-saato Onko kuvanmukaisesta kellään kokemuksia, elikä tekeekö moisella oikeasti mitään?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Vastataan itselle ja jos joillakin on vastaavaa, niin esim tuo mopo sportin 16 pykäläinen nappirajoitin tai vastaava ei sovellu jatkuvaan käyttöön, on tarkoitettu esim tilanteeseen jos poliisi haluaa testata, rikkoo mopoa jatkuvassa käytössä rajoitinta vastaan ajettaessa. Mikäli täytyy saada rajoitettua mopoa on yksi hyvä konsti hitsata prikka pakoputken suulle, reikää voi porailla saavuttaakseen mieleisensä rajoitustason, mitä pienempi reikä niin rajoittaa enempi.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Halloo niille ketkä ovat tietoisia tai muuten tietävät: Eikö Gilera Runner sp50 skootteriin ole rajoittavaa cdi boxia olemassakaan, sama kyssäri koskee Aprilia sr50 skodea. Sen tiedän että molempien merkkien ruiskumalleissa semmoin rajoitin on, miten on mahdollista ettei sitä ole kaasarivehkeessä? Jos jollain on tietoa asiasta olisi ok kun infoaisi asiasta, ostaisin moisen heti kättelyssä tuon rajoittamattoman tilalle: https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/883
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

Mulla on jossain Piaggion tehtaan pdf koskien heidän tuotteiden rajoittimia ja niiden poistoa. On mallikohtainen. Nyt ei ole aikaa mutta etsin sitä huomenna ja tarkistan onko nuo skodut siinä mukana.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 17.08.19 - klo:19:41
Mulla on jossain Piaggion tehtaan pdf koskien heidän tuotteiden rajoittimia ja niiden poistoa. On mallikohtainen. Nyt ei ole aikaa mutta etsin sitä huomenna ja tarkistan onko nuo skodut siinä mukana.
Hienoa, mikäli olisi jossain välissä aikaa sekä viitseliäisyyttä, löytyy samaa cdi/puolajuttua ilman erillistä maajohtoa ja lisättynä maajohdolla, voisiko toisessa mahdollisesti olla kierosrajoitin? :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

#5
Luin tuon Piaggion notiisin huolloille.. 50 cc kaksitahtikoneissa ei sen mukaan ole sähköisiä rajoittimia. Alla lainaus ko tekstistä:

Restriction of 50cc 2 stroke twist and go engines.

Non catalysed engines.
All engines will have:
- A spacer between the front pulley halves. (stops it obtaining the highest top gear ratio)
- A branch pipe on the exhaust. (stops the engine revving beyond a certain point)

In addition, water cooled engines will have:
Older engines, starting with the first Runner and NRG MC2.
-Have a tube spot welded into the inlet end of the silencer.

Newer engines.
- Have a tube seam welded into the out let end of the exhaust pipe.
All these restrictions can be removed without the need to re-jet the carburettor.

Catalysed engines.
- Have the spacer and the branch pipe. These engines will need a larger main jet !!!      Two sizes up on as standard !!!
  Piaggio are probably unable to supply these jets.
- Do not remove the baffle plate from the carburettor bell mouth !!!
- Do not do anything to the "secondary air pipe" going to the exhaust  !!!

Yritän vielä tutkia sieltä ko skodujen sytytyskaavioita mutta jo nyt vaikuttaa että sähköistä rajoitinta ei noissa piaggion 2T variaattori (twist&go)
skoduissa ole.

Edit:  Purejet 50 syttykaavion kävin läpi, on versio missä 3 phase staattori ilman maajohtoa mutta ei kyllä mitenkään käy ilmi että olis mitään rpm rajoitinta. Niissä missä on erillinen maajohto staattorissa on vain 2 vaihetta ja ovat kait kaasutinmalleja.
Siellä on mm 4T koneiden rajoituksenpoistosta niin yksityiskohtausta tietoa (mm cdi:n sahaus) että uskon että mahdollinen sähköinen rajoitin olisi kyllä mainittu.  Osa tiedostoista on merkitty:  "This information is intended only for authorised Piaggio dealers."
Älä kysy mistä sain sillä en enään muista, tais olla jotain Piaggion omaa saittia..

Edit: Vähän selvensin tuota lainausta ja lisäsin mm huutomerkkejä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#6
"? Do not remove the baffle plate from the carburettor bell mouth."
Olen samaa mieltä  ;D
Kierrosrajoitin cdi:llä toteutettuna on parhaimmillaankin niin loiva,
että alamäessä ja myötätuulessa kelaa kierroksia hyvinkin 2000rpm yli asetetun.
Ditekin digitaalinen kierrosrajoitin on jyrkempi, rajoittaa myös nopeutta jyrkemmin,
ja taitaa seurata myös nopeutta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Kiitos molemmille vaivannäöstä, harmi ettei löydy, mikäli löytyisi vastaava kuin saman merkin ruiskumalleissa on, olisi ihan pätevä, parempi kuin holkki tai pillirajoittimet pakoputkessa, koska ne tietenkin vievät koko alueella niitä tehoja pienemmäksi mitä nyt on.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 18.08.19 - klo:00:02
Luin tuon Piaggion notiisin huolloille.. 50 cc kaksitahtikoneissa ei sen mukaan ole sähköisiä rajoittimia. Alla lainaus ko tekstistä:

Restriction of 50cc 2 stroke twist and go engines.
Non catalysed engines.
All engines will have:
???? A spacer between the front pulley halves. (stops it obtaining the highest top gear ratio)
???? A branch pipe on the exhaust. (stops the engine revving beyond a certain point)
In addition, water cooled engines will have:
Older engines, starting with the first Runner and NRG MC2.
???? Have a tube spot welded into the inlet end of the silencer.
Newer engines.
???? Have a tube seam welded into the out let end of the exhaust pipe.
All these restrictions can be removed without the need to re-jet the carburettor.
Catalysed engines.
???? Have the spacer and the branch pipe. These engines will need a larger main jet, two sizes up on
standard. Piaggio are probably unable to supply these.
???? Do not remove the baffle plate from the carburettor bell mouth.
???? Do not do anything to the "secondary air pipe" going to the exhaust.

Yritän vielä tutkia sieltä ko skodujen sytytyskaavioita mutta jo nyt vaikuttaa että sähköistä rajoitinta ei noissa piaggion 2T variaattori (twist&go)
skoduissa ole.

Textissä mainitaan mm että älä poista kaasarin reikälevyä tai hukkaputkia, no se on kyllä tiedetty, sitä aprikoin että mikäli sen kaasarin reikälevyn laittaisi takaisin ja pienentäisi suutinta, mahtaisiko niillä päästä rajoittamaan nopeutta tarpeeksi, nyt vaan on huikean hyvä kiihtyvyys sekä kulku, täytyisi vaan saada semmoinen rajoitin mikä estää kierrosten nousun yli 9500, variaattorin prikoilla voisi sitten säätää vauhtia sopivaksi. Tuli mieleen että kait kaasunkin kääntöä tappiin voi jollain konstilla estää, mutta olisiko se mitenkään varma tai järkevä ratkaisu. Sitten on noita erilaisia kalliitakin rajoittimia jopa kaukosäätimillä, on ilmeisesti kaikilla sama ongelma että staattorin saattavat rajoitinta vastaan rikkoa?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

viisnelonen

Eki.. ei siellä kielletä hukkaputken poistoa (branch pipe), pakokäyrään liitetty lyhyt putkenpätkä.
Sen sijaan kielletään tekemään muutoksia toisioilmaputkeen(secondary air pipe), liitty päästöihin ja ko ohut putki syöttää ajoittain lisäilmaa pakokäyrään,pakokaasujen palamisen täydentämiseksi.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 18.08.19 - klo:09:45
Eki.. ei siellä kielletä hukkaputken poistoa (branch pipe), pakokäyrään liitetty lyhyt putkenpätkä.
Sen sijaan kielletään tekemään muutoksia toisioilmaputkeen(secondary air pipe), liitty päästöihin ja ko ohut putki syöttää ajoittain lisäilmaa pakokäyrään,pakokaasujen palamisen täydentämiseksi.
Okei, käänsin väärin tuon textin, sitä hapettajaa en ole poistanutkaan, hukkaputket poistatin mutta nyt vaikka tuli älyttömän hyvä, täytyisi sille saada nopeusrajoitin. Toki noita on jopa 15 eurolla kaupan, sanoivat kuitenkin että saattaa rikkoa mm staattorin jne jatkuvassa käytössä ja rajoitinta vastaan ajettaessa?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

jos se on sellanen rumasti sytytystä pätkivä niin kyllä poliisit tajuaa nykypäivänä ettei ihan normaalisti skootteri käy vaan jotaki fiilunkia on käytössä. sellanen rajoitin on käyttökelvoton ajamiseen.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 18.08.19 - klo:11:25
jos se on sellanen rumasti sytytystä pätkivä niin kyllä poliisit tajuaa nykypäivänä ettei ihan normaalisti skootteri käy vaan jotaki fiilunkia on käytössä. sellanen rajoitin on käyttökelvoton ajamiseen.
Täytyy ottaa huomenna liikkeessä selvää miten saisi rajoittimen mikä ei riko konetta, on nyt niin mielettömän hyvä tuo kulku, kiihtyvyys, äänet ja kaikki, paitsi että kiertää vaikka kuinka pitkälle, kun ei ole rajoitinta, on kovempi kuin itsellä ollut ruisku gilera ja raceasetuksilla, elikä äärettömän hyvä kerrankin.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

luulisi ettei sellainen kovin kummonen ois kiinalaistenkaan tehdä, mutta esim kiina mankiin sellaista en koskaan löytänyt. aidossa japanilaisessa kierroluvun rajoitin ottaa silleen tosi nätisti, kierrokset vaan lakkaa nousemasta. noissa kiinan ihmeissä se oli sellasta rätätätä rumaa pauketta, ihan käyttökelvoton, rajoitinta vasten ei voinut ajaa.

viisnelonen

Vois tilapäisesti rajoittaa ihan vaan kaasuvaijeria säätämällä tai jos viittii nähdä vaivaa niin rajoittaa luistin liikettä mekaanisesti. Ainakin tuon vaijerisäädön kokeileminen on niin helppoa että en jättäisi kokeilematta.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250