Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nokeaa tulpat, mitä saa liikaa tai liian vähän?

Aloittaja Eki, 16.07.19 - klo:15:40

« edellinen - seuraava »

Eki

mitä saa liikaa tai liian vähän, nokeaa tulpan kuin tulpan, kokeiltu kylmempää sekä kuumempaa vakiosta pykälä ylös ja alas, ei auta pätkääkään, skootteri on Gileran runner pj elikä ruisku. Nyhtää varsinkin lievissä nousuissa ja vähemmän tasaisella tai alamäissä. Vakio ilmanottoaukko n 17mm, isonnettu ensin 20mm:n ja nyt jo 30mm:ä, ei auta mikään???
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#2
En muista, samaa tekee kaverin samanlainen skode, hän ei vaan aja niin paljoa kuin itse teen ... ei kait se ollut tuorevoiteluöljyn vaihto toiseen, tällä öljyllä Apikka toimi loistavasti.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

#3
ilmanottoa aika raakasti suurennettu..mietin voisko ruiskun kartat olla jo aika tapissa kun yrittää korjata seosta oikeaksi. kaasaripelissä ois helpompi koska jos nokeaa niin saa liikaa soppaa tai liikaa öljyä. toisaalta jos ilmansuodatin puoli on tukossa se aiheuttaa liikaa polttoaineen saamista. ruiskun seosta ohjaa lämpötila anturi ja lambda. oisko lambda lopussa. mutta ilmanoton aukon säätäisin takaisin siihen asentoon jossa skootteri vielä toimi moitteetta.


Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 16.07.19 - klo:16:17
ilmanottoa aika raakasti suurennettu..mietin voisko ruiskun kartat olla jo aika tapissa kun yrittää korjata seosta oikeaksi. kaasaripelissä ois helpompi koska jos nokeaa niin saa liikaa soppaa tai liikaa öljyä. toisaalta jos ilmansuodatin puoli on tukossa se aiheuttaa liikaa polttoaineen saamista. ruiskun seosta ohjaa lämpötila anturi ja lambda. oisko lambda lopussa. mutta ilmanoton aukon säätäisin takaisin siihen asentoon jossa skootteri vielä toimi moitteetta.
On noennut alusta alkaen, mittarilla ei näytä mitään vikakoodia missään.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#6
Ei nyt auta mitkään litkut bensan sekaan, kylmänä lähtee upeasti ja ärhäkästi, mutta jo muutaman sadan metrin jälkeen alkaa nykiminen sekä pätkiminen. Tasaisella kun saa vauhtiin niin ei juurikaan pätkimistä huomaa, mutta lievät nousut pätkii sekä liikkeellelähdössä lämpimällä koneella. Laitettu vakioilmanotto, heittäytyy vielä pahemmaksi, laitettu takaisin hiukan avarrettu ilmanoton aukko, sillä on toiminut ok, mutta silläkin on ruvennut tekemään samaa kuin edellä kerrottu. Voisiko olla sytysennakko poskellaan, täytyy tsekata ja lukea ohjeet säätämiseen, ainiin mutta säätyykin itsrstään nämä ennakot.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Kävin Hangossa tänään, lähtiessä pitkät matkat nyki ajo niin paljon etten meinannut uskaltaa mennä koko reissuun. Ajan myötä väheni pätkiminen, kun pysähtyi, niin jokainen kerta pysähtymisen ja starttaamisen jälkeen kulkee noin 300m nykimättä pätkääkään mutta sitten alkaa taas, lähinnä loivissa nousuissa ja täydellä kaasulla huomaa parhaiten. Tarkistin paineletkun ja kiristin lemmarin, täytyy saippuvaahtopullon kanssa tarkistaa letkun liittimet kun starttaa niin painettahan letkuun pitäisi tulla 5k? Voisiko läppärunko oireilla samalla tapaa, jos vika olisi niissä, niin nehän on helppo vaihtaa ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

ootko kokeillu jotaki bensan lisäainetta? masinolia esim. akku on kai kunnossa? joskus muistaakseni apriliasta kirjottelit kun se nyki että akun vaihdolla ois parantunu.

Eki

Akku on 9AH/12W bilteman huoltovapaa ja ostettu vakion tilalle keväällä, vakiooli loppu. Olen laittanut sitä suuttimien puhdistuslitkua mikä sisältää ainakin kerosiinia jne, ei mitään apua. Taas ollaan jonkun ihmejutun äärellä, saapas nährä mistä se vika loppujenlopuksi löytyy, testattu kaikki mutta lähinnä paineletkun liitokset saippuavesipullolla, ei vuoda ei mikään letku mistään päästä tai liittimestä. Kyllä skodella ajamaan pystyy, mutta tehot tippuu kun pätkii, elikä se ihan terävin meno hiipunut.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Tuolla https://www.yumpu.com/en/document/read/19210745/aprilia-ditech-updating-scootergrisen
Parannus ehdotuksia samankaltaiseen apriliaan.
Uudemman mallisessa on mm. kompressorin letkussa on sisällä teflonputki, ja päällä lämpöeriste.
Vähentää kondenssi kosteutta, eikä turpoa paineessa.
Muutkin vinkit kannattaa lukea huolella.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

ettei se mäntä sitten vetele viimeisiään tässäkin..

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 20.07.19 - klo:08:35
ettei se mäntä sitten vetele viimeisiään tässäkin..
Näinköhän, nyt kokeilin vieläkin kylmempää tulppaa, vakio on 8, 9:ä käytin mm Hango reissulla, nyt kokeilin 10:ä, tuntuu paremmalta eikä paljoa enää nyvi, ihan täyskaasulla jonkinverran.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

mut jostakin se kertoo jos palikat ei oo muuttunu ja yhtäkkiä moottori alkaa vaatimaan kylmempää tulppaa tms..joku asia on jossakin muuttunut.

viisnelonen

Tulppa nokinen niin mun logiikalla kokeilisin kuumempaa tulppaa. NGK asteikolla pienempää numeroa , huomioitavaa että kaikilla tulpanvalmistajilla tuo lämpöarvon muutos ei mene noinpäin.



taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250