Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattori, liukupalat, jouset, kytkin?

Aloittaja Eki, 16.06.20 - klo:17:05

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#16
Jos variaattorin hihnaan joutuu öljyä tai vaseliinia,
sen pinta muuttuu tahmeaksi.
Variaattorin hihnan pitää aina jonkinverran luistaa,
varsinkin korkeussuunnassa jotta välitys voi vaihtua.
http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=120.msg151699#msg151699   ;D
Hihnan ja lautasten pitää olla puhtaita ja kuivia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Jos vaihdat jäähysäiliön, osta myös aivan uusi korkki.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 26.06.20 - klo:19:14
Tuo Gates 9802-20501vaikuttaa mystiseltä kun tää gatesin luettelokaan ei sitä tunne.  Sen mitat on tämän linkin mukaan 804x17,5mm
http://angyalmotor.hu/index.php?p=termek&id=11618
https://ww2.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments_module&file=20168_E_BOOST_CATALOG_2011.pdf
Kyllä sen näkee jo vilkaisemalla, että ei ole 18,5mm leveä. Itse en löytänyt tätä remmiä mistään luetteloista, ei siitä Gates luettelostakaan.
En ole vielä palauttanut sitä liikkeeseen, mutta nyt on hyvä kertoa nämä löytämäsi mitat palautuksen yhteydessä. Hyvää salapoliisityötä.
Se on saman levyinen kuin loppuun kulunut oikea remmi  ja hieman lyhyempi kuin 811-18,5mm. Taitaa olla joku huumorimielellä duunannut tehtaan koneilla erikoisremmin, joka ei käy mihinkään. ;D
Aprilia Sportcity One 50 4t

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 26.06.20 - klo:15:01
https://www.mc-scatter.com/skootterien-osat/purku-skodet/gilera-runner-dd/147754-paisuntasailio-gilera-runner-dd

Olisko tuo samanlainen kun sulla?

Kyllä pelkän veden pitäis toimia jäähdytysnesteenä hienosti kunhan järjestelmä ei vuoda mistään. Se on tarkoituksella paineistettu, että veden kiehumislämpötila nousee. Toki nyt sulla kun se vuotaa niin tietysti kuumenee. Mikähän sen paisarin on hajottanut?

60% glykoliseoksen kiehumispiste on 111C astetta vapaassa astiassa, lisäksi sen ominaislämpökapasiteetti (lämmönsiirtokyky) on selvästi suurempi.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

#20
Lainaus käyttäjältä: Palosella - 26.06.20 - klo:15:01
https://www.mc-scatter.com/skootterien-osat/purku-skodet/gilera-runner-dd/147754-paisuntasailio-gilera-runner-dd

Olisko tuo samanlainen kun sulla?

Kyllä pelkän veden pitäis toimia jäähdytysnesteenä hienosti kunhan järjestelmä ei vuoda mistään. Se on tarkoituksella paineistettu, että veden kiehumislämpötila nousee. Toki nyt sulla kun se vuotaa niin tietysti kuumenee. Mikähän sen paisarin on hajottanut?
Ei ole, näin tuon jo netistä, löysin postikuluineen 42 eurolla Ranskasta ebay.de, tosin käytetty mutta 30vrk palautusoikeudella, on jokin puoti mikä myy.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.06.20 - klo:22:02
Jos vaihdat jäähysäiliön, osta myös aivan uusi korkki.
Miksi, tuo on mielestäni ok ja katselin korkin hintoja, aivan järjettömiä ovat pahimmillaan.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 26.06.20 - klo:15:01
https://www.mc-scatter.com/skootterien-osat/purku-skodet/gilera-runner-dd/147754-paisuntasailio-gilera-runner-dd

Olisko tuo samanlainen kun sulla?

Kyllä pelkän veden pitäis toimia jäähdytysnesteenä hienosti kunhan järjestelmä ei vuoda mistään. Se on tarkoituksella paineistettu, että veden kiehumislämpötila nousee. Toki nyt sulla kun se vuotaa niin tietysti kuumenee. Mikähän sen paisarin on hajottanut?
En tiedä, tarvii tänään tarkistaa mm vesipumpun hihna, laitoin väliaikaisesti paikatun paisarin, sen mikä halkesi noin 5cm matkalta yläpuolen liitoksestaan, ei auttanut kaksikomponenttiliimat, vuotaa edelleen. Se vika syntyi kun ajattelin jonkun vuodon takia tyhjentyneen säiliön täyttää hätätilaan vedellä, Riksun reissussa suhahti kovaa ja tuli kuumaa höyryä jostain kädellekin (ei kuitenkaan polttanut ihoa). Aukaisin korkin niin höyrysi niin maan keleesti koko paisarin sisus, lisäsin Riksussa vettä että pääsin hissutellen kotia. Nyt kävin kokeilemassa kun asensin väliaikaisesti sen paikatun paisarin, vuotaa, vuotaa, tippuu skoden pohjastakin vihreää jäähdytinnestettä. Odottelen Ranskasta tulevaa paisaria ja tutkin sitä ennen että onko jossain letkuliitoksissa vuotoja, näkyvissä liitoksissa ei ole.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

joni_k

hyvä että laitoit edes vettä reissussa ettei nyt kokonaan keittäny. kyllä sen perus vedelläkin pitäisi toimia sen verran ettei kannentiiviste pala.toivottavasti uudella paisuntasäiliöllä alkaa pelaamaan, ettei vaan paineita pääsisi jäähdytysjärjestelmään..

viisnelonen

#24
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 28.06.20 - klo:10:55
hyvä että laitoit edes vettä reissussa ettei nyt kokonaan keittäny. kyllä sen perus vedelläkin pitäisi toimia sen verran ettei kannentiiviste pala.toivottavasti uudella paisuntasäiliöllä alkaa pelaamaan, ettei vaan paineita pääsisi jäähdytysjärjestelmään..

Eikö nää ole kaikki nestejäähdytteiset paineenalaisia kun ne on normi käyntilämpötilassa ? Sillähän juuri nostetaan nesteen kiehumispistettä..
Vai tarkoititko joni_k että saattaa sylinteristä vuotaa paineet vesitilaan ? sitä minäkin veikkaisin..

Ekille: siitä korkista.. näissä paineistetuissa järjestelmissä juuri se korkki toimii useimmiten paineensäätöelimenä, eli mahdollisen ylipaineen (esim nesteen ylitäyttö) syntyessä se päästää painetta (nestettä/höyryä) ulos estäen mm paisuntasäiliön halkeamisen yms vauriot. Omatoiminen ylipaineventtiilin toiminnan/kunnon tarkastus on aika haasteellinen homma.. sun tapauksessa luulisin että jos korkki on ehjä niin sitten on vika jossain muualla..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Kiehuvan kuumaan koneeseen kaadettu kylmä vesi halkaisee kannen. Niin kauan kuin siellä on vettä kiehua, ei koneella ole ongelmia. Esimerksi t-fordi keitti miltei aina. Siinä oli painovoimainen kierto.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

sylinteristä juu vesitilaan. joo kyllähä nuo paineenalaisia on mutta jotenki saa kuvan että siellä on jotenkin normaalia kovemmat paineet ja vedet puskee silmille. käsittääkseni ei vesijäähdytteisissä nyt niin kovat paineet sentään ole sisällä, tai en ainakaan ole nähnyt.. autoissa voi sihahtaa ja korkki auki voi ajella eikä ne nesteet silmille tule.

viisnelonen

#27
1,1 bar on tämän Aprilian korkin avautumispaine, usein em paineraja on merkitty korkkiin.  Lisäksi korkki päästää ilmaa systeemiin koneen jäähtyessä jotta sinne ei syntyisi liian suurta alipainetta. Eli se korkki on muutakin kuin tulppa reiän tukkeeksi.

https://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=90444&stc=1&d=1219065382

Edit: toivottavasti Ekillä on joku helposti korjattava häiriö nesteenkierrossa.. viallinen termostaatti tai vesipumpussa jotain vikaa (oliko se remmivedolla?) tms
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Sama hihna pyörittää myös vesipumppua.
jos vuotaa tuosta, saattaa myös imeä sitä kautta ilmaa jäähyjärjestelmään.
Ilmavaivoja piaggiossa on usein.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.06.20 - klo:12:25
Sama hihna pyörittää myös vesipumppua.
jos vuotaa tuosta, saattaa myös imeä sitä kautta ilmaa jäähyjärjestelmään.
Ilmavaivoja piaggiossa on usein.
Vuotaa jo pitemmältä ajalta variaattorin etupään kohilta on tiputellut muutamia tippoja, nyt sitten on mennyt ainakin tiiviste, kuvaa ja kyselyä toisessa uudemmassa viestiketjussa tuossa tän yläpuolella ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.