Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

10" Kiinan skoban "vaihteiston" hammasratas

Aloittaja terppa82, 13.05.14 - klo:13:42

« edellinen - seuraava »

pekpel

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 15.05.14 - klo:11:47
Tuo terpan mopoon laitettu vapaaratas oli minulla kiinni kahdessa eri moottorissa muutaman tuhannen kilometrin verran. En muista tarkkaan. Kuitenkin siitä perästä mistä se viimeksi purettiin tuli ulos metallihileestä kimaltelevat öljyt. Taitaa olla kuluva osa tuo. En sitten tiedä mikä sille olisi paras öljy.
Nuo mahottomat woimat kun teillä mopoissa jyllää, tekeepi silppua noista rattahista  8)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

purgiaali

Rattaat lienee kunnossa. Luulen että metallihileet on tullut tuosta vapaarattaan vapautinmekanismistä

pekpel

Siitäpä luulin kirjoittaneeni..
Onkohan noissa se tyypillinen rulla ja jousi sydeemi, kuten monen mopon starttikehässä ?
Vai jotain eksoottisempaa ?

Voisi yhden purkaa ihan uteliaisuuttaan, mutta tuli annettua kaikki pois..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

purgiaali

Veljellä oli muistaakseni 400cc 4t ktm:n koneen sähköstartilla samanlainen. Se oli tietenkin purettu pois että sai turhat painot pois.

Google varmaan tietäisi mitä noissa on sisällä, mutta tuon rikkoutuneen sisään olisi kyllä ollut kiva kurkata. Terppa vaan pisti sen jo kasaan kemppiliimalla, niin ei sitä enää tarvi availla.

terppa82

 8) Sori Purgiaali. En malttanu odottaa varaosaa  ;D

konenikkari

Mistähän noita vapaarattaita voi ostaa, ja saako esim. aeroxiin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.05.14 - klo:12:07
Mistähän noita vapaarattaita voi ostaa, ja saako esim. aeroxiin.

Ilmeisesti ei kukaan tietänyt, mikähän ko kapine on lontoon murteella
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

purgiaali

Oliko freewheel. En ole missään noihin törmännyt virijavaran lisäksi.

tommi

Ei noita taida olla kuin kiinalaisiin saatavilla. Itsekin otin pois, ja kaikki jotka minä tunnen, ovat ottaneet pois. Todella ärsyttävää se nykiminen risteyksissä. Enemmän tuosta on haittaa kuin hyötyä.

VirijaVaran linkittämässä kokoamisohjeessa on muuten väärää tietoa, kun siellä väitetään ettei ratasta voi mukamas laittaa väärinpäin. Sen voi nimenomaan laittaa myös väärinpäin, jolloin mopo ei liiku mihinkään, vaan ratas pyörii tyhjää, kun antaa kaasua. Juuri siksi siinä rattaassa on merkitty pyörimissuunta nuolella.

Noita rattaita on vakiona kolmea eri kokoa, joten kannattaa olla tarkkana niiden hammaslukujen kanssa.

konenikkari

Kiitos vastauksesta.
Laite ei ilmeisestikään ole toimiva.
Seuraavaksi kiinnitän huomioni kytkinkenkiin ja itse kytkimen rakenteeseen.
Tuo moottorijarrun pieneneminen houkuttaa.
Ilmeisestikin kytkimen rakenne, alun perin, on moottorijarru suuntaan tehostuva.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kippari68

Eikö talvikäytössä tuo olisi hyvä. Liukkaassa mäessä kaasun nosto voi lukita pyörää hetkeksi kun taas
tuo rullaisi. Itse ainakin joudun ensi talven ajamaan ja siksi laitan nastarenkaiden lisäksi tuon.  Laitan
kokemuksia kun niitä tulee.

vanadoo

Käytin omassa skootterissa vapaaratasta 15 000 kilometriä ja pidin erittäin kätevänä laitteena.
Alussa ilman sitä kirosin kun kaasun päästi niin skoden vauhti hiipui ja  ajo muuttui nykiväksi, kaasun asennosta riippuvaiseksi, mutta vapaarattaan kanssa ajosta tuli joustavampaa kun skootteri rullasi eteenpäin vaikka kaasun vapauttikin esim. ruuhkassa ajettaessa.
Jakaa varmasti mielipiteitä paljon, mutta kun sen kanssa oppi ajamaan, tulen seuraavaankin skootteriin sellaisen asentamaan.
Kun rullaa vapaalla, niin siinä on tottakai pieni viive kaasutettaessa, ennenkuin kytkin puree kiinni ja pienellä ennakoinnilla hyvin hallittavissa oleva asia.

kippari68

Hyvä kommentti, juurituon nykivyyden poisto kiinnostaa. Itsekkin ajelen pääasiassa keskustassa
niin kiva kun rullailee myös. Riippuu varmasti skoden käyttötavasta mihin sopii ja mihin ei. Tuon
pienen ennakoinnin oppi nopeasti. Pitäähän ilman sitä vapaarataskin oppia ajamaan niin ettei
jarruttele koko ajan.