Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

Partanen

Tottahan vertailuun pitäisi ottaa jarrutusteholtaan vastaavat jarrut. Verrataan vaikka Saarisen rumpujarrun kokoa saman aikakauden levyjarruihin. Eli kun tavoitteena on sama jarrutusvoima, niin jarrurummun pitää olla massiivisempi kuin levyjarrun. Siitä se ero tulee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#1126
Totta, rumpujarruja on erilaisia.
Mulla oli kans´350 2t yammu jossa etupäässä molemmin puolin kaksilevitteinen lähes etupyörän kokoinen rumpujarru, pysähtyi kyllä  :o
Tosin vain etupyörän ollessa maassa  8)
Tuossa näkyy "rumpujarru" http://www.mpmaailma.fi/sites/default/files/imagecache/large_size/media/pictures/muut/09-06jarnosaarinenajokuva1-yamahajpg-474509-06jarnosaarinenajokuva1-yamaha.jpg
Samanlainen oli myös toisella puolen etupyörää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#1127
Silloin CB 750 oli eka siviililevy edessä ja nykyisiin verraten heikko. Ei varmasti Saarisen jammun jarrun  tehoinen. Jos rumpu on aluvanteessa se jäähtyy tehokkaasti vanteen toimiessa jäähdyttimenä. Rummun etu on että kitkapinta on maksimimitoissa kun levyssä kiekon kyljessä.

Pitää nyt muistaa että puhutaan piikkiskodusta ja pienemmistä joihin tarjotaan rumpua eteen. Normit vaativat tiettyä hidastuvuutta, joten tehopuoli on ok.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juissi

Ite ajellut skootterilla jossa levy takana, toisella jossa rumpu takana ja myös kaksipyöräisellä, jossa oli nestetoiminen rumpu takana.
Se nesterumpu ja levy oli käyttötuntumaltaan hyvin samanlaisia.
Vaijerilla toteutetun rummun käyttökokemukset rajautuu kiinanskoottereihin, joissa kuori on niin pehmeä, että painuu kasaan ja tuntuma on kuminauhamainen.
Tän hetkisesä kulkineessa on iso rumpu takana, joka tulee vivulla polkimelta, toiminta on samantyyppinen kuin levyssä, poljin kun alkaa ottaa kiinni, on se samalla tavalla "kova" kuin nestetoiminen levy.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

kani

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.03.14 - klo:10:51
Pikkuautoissa näkee rumpujarruja taka-akselilla tänäkin päivänä. Lyhyitä matkoja ajettaessa varmaankin kestää ja estää korroosiota paremmin kuin levyjarru, joka ruostuu parissa vuodessa käyttökelvottomaksi, eikä mene leimasta läpi.

Käytetään niitä jarruja! Jengi hissuttelee liikaa.

kani

Päästäkseni taas aiheeseen.

Honda Zoomerin, vielä kun niitä saa. On vaan liikaa muuttujia tällä hetkellä :(

Partanen

Totta rumpujarrussa on enemmän kitkapintaa, mutta levyjarrussa on enemmän pintapainetta. Pintapainetta taas on helpompi annostella, varsinkin kun pääsylinterin ja jarrusylinterin kokoero on suuri. Siis useita mäntiä jarrusatulassa, ja suhteessa sopivan pieni pääsylinteri. Sillä levyjarrusta saadaa tunnokas, ja jarruvoiman säädöstä tarkkaa.

Mutta kannattaako vähätehoisen skootterin tapauksessa maksaa levyjarruista lisähintaa? Itse en maksaisi, jos olisi mahdollisuus valita. Ja sittenkin, olen tyytyväinen siihen, että PX:ssä on levy edessä. Vanhemmissa ei ollut.

Lainaus käyttäjältä: kani - 25.03.14 - klo:21:26
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.03.14 - klo:10:51
Pikkuautoissa näkee rumpujarruja taka-akselilla tänäkin päivänä. Lyhyitä matkoja ajettaessa varmaankin kestää ja estää korroosiota paremmin kuin levyjarru, joka ruostuu parissa vuodessa käyttökelvottomaksi, eikä mene leimasta läpi.

Käytetään niitä jarruja! Jengi hissuttelee liikaa.

Ihmisillä on erilaisia tarpeita auton suhteen. Joku ajaa pelkästään kaupungissa, joku toinen pelkästää matka-ajoa kerran kahdessa viikossa. Jälkimmäinen tarve tuntuu olevan liian vaativaa levyjarruille, korroosio syö.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Omissa autoissa levyjarrut ruostuvat todella herkästi jos auto seisoo. Mutta toisaalta kakkosauton rummutkin jämähtävät jo viikossa "kiinni" syksyn sateiden aikaan.

Coastside

Jotain näpsää kurasuojaa levyjarru kaipaisi huonompaan ajokauteen koska etulevyn vikinöitä saa kuunnella kura tehdessä siihen säätöjään. Asiaan kumpi on epämääräisin ehdoin parempi en ota mitään kantaa. Kuran suhteen rumpu on 6-0 parempli kuin levy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Levyjarru toimii kuraisenakin, siksi niitä käytetään maastoon tarkoitetuissa moottoripyörissäkin.

Skootterikäytössä ei levyjarrun ruostuminen ole ongelma, joten en keksi yhtään asiaa mikä olisi rumpujarrussa parempaa. Levyn pintaruoste ei ole ongelma, joten ruostumisella tarkoitan sitä kun jarrut eivät enää toimi korroosion vuoksi.

Auton seisontajarrua ei pitäisi jättää päälle pitkiksi ajoiksi, eikä tarvitsekaan, jos auto on suht tasaisella alustalla. Jarrukenkä takertuu rumpuun yllättävån nopeasti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Auton jarrun niveliin kuuluu kuparitahna joka estää kiinni ruostumisen eikä valu kitkoihin. Seisontajarruna vaihde riittää ja mäessä jokin kiila pyörän edessä tai kääntö reunakiveen päin. Käsijarru on vain tilapäiskäyttöön liikkuessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Ei se kuparitahna auta, jos autolla ajetaan harvoin, ja silloinkin pitkää matkaa. Vanhemman auton taka-akselin levyjarrut jarruttavat vain vähän, ja eivät siksi säily kovin pitkään meidän olosuhteissa.

Jarruja pitäisi käyttää, niin toimivat paremmin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Kyllä skootterissa vaijerikäyttöinen rumpujarru on käytettävyydeltään kuminauhamainen. Jarrutustunto on aivan eri tasolla (huonossa mielessä) kuin levyjarrussa. En ymmärrä, miksi Suzuki moisen "lapsuksen" teki.

Ylipäätänsä levyjarrua on mielestäni mukavampi (yksinkertaisempi) ja jopa edullisempi huoltaa, kuin jotakin simplex-mallista rumpujarrua, joka jarruttaa "huonosti" kenkien vaihdonkin jälkeen, jos rumpu vaan on huonossa kunnossa tai vaijeri joustaa tai kengät ei palauta tai rumpuun pääsee öljyä vuotavan akselin stefan kautta tai jotakin muuta. Levyjarrussa riittää lähes aina palojen vaihto, ruoste ei ole mopoissa ongelma ja nesteetkin täytyy vaihtaa vain muutaman vuoden välein.

Miksi Suzuki miksi?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Ehkä siksi, että nykymarkkinoilla menee kaupaksi halpa. Laadulla ei niin väliä, kunhan hinta vaan on mahdollisimman pieni.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

On vaijerinkuoria joissa on viisto säie ja se joustaa vähän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04