Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

kani

Lainaus käyttäjältä: openflow - 28.10.13 - klo:22:29
2t on luotettavampi, koska liikkuvia(vikaantuvia) osia on vähemmän, tekniikka on yksinkertaisempaa. 2t-koneet sen sijaan kuluvat nopeammin, esim männän saa vaihtaa kahdesti siinä ajassa, kun 4t yhden.

4t-koneseen on syytä vaihtaa öljyt vähintään kerran vuodessa, riippuu paljonko ajaa. Venttiilit pitää säätää yleensä jo ensimmäisenä vuotena, ja jatkossa tarkastella muutaman tuhannen kilometrin välein.  2t-kone aukaistaan yleensä ensimmäisen kerran muutaman vuoden kulttua, kun männänvaihto tulee eteen tai jos halutaan vaihtaa isompi sylinteri tms.

Riippuu paljon myös ajomääristä mitkä huoltotoimet tulevat vastaan ja kuinka usein. Kyllä mäntä kestää laadukkassa Piaggion tai Vespan 2t moottorissa 15-30tkm. Suodattimettomissa 4t taas öljynvaihtoväli voi olla tosi tiheä, 1000km! Joissain skoottereissa katteet on niin hankalasti että suht usein tehtävä venttiilien säätö/tarkistus on tosi työlästä ja hankalaa.

Itsellä on kokemusta molemmasta sekä 2t ja 4t ja jos haluaisin vaivattoman ja vähän huoltoa kaipaavan luotettavan kulkupelin ei tarvitsisi edes miettiä 2t vai 4t.

vhild

#1066
Oma ajoni tulee olemaan minimaalista kaupunkifiilistelyä ja huollotkin aion ulkoistaa osaavammille tahoille. Hyvä jos pari sataa kilometriä tulee vuodessa täyteen. Tarve onkin tuossa jo aiemmin mainitussa ärhäkkyydessä ja lähtönopeudessa. Niinpä kallistun (tällä viikolla) 2-tahtisen puolelle.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: kani - 29.10.13 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: openflow - 28.10.13 - klo:22:29
2t on luotettavampi, koska liikkuvia(vikaantuvia) osia on vähemmän, tekniikka on yksinkertaisempaa. 2t-koneet sen sijaan kuluvat nopeammin, esim männän saa vaihtaa kahdesti siinä ajassa, kun 4t yhden.

4t-koneseen on syytä vaihtaa öljyt vähintään kerran vuodessa, riippuu paljonko ajaa. Venttiilit pitää säätää yleensä jo ensimmäisenä vuotena, ja jatkossa tarkastella muutaman tuhannen kilometrin välein.  2t-kone aukaistaan yleensä ensimmäisen kerran muutaman vuoden kulttua, kun männänvaihto tulee eteen tai jos halutaan vaihtaa isompi sylinteri tms.

Riippuu paljon myös ajomääristä mitkä huoltotoimet tulevat vastaan ja kuinka usein. Kyllä mäntä kestää laadukkassa Piaggion tai Vespan 2t moottorissa 15-30tkm. Suodattimettomissa 4t taas öljynvaihtoväli voi olla tosi tiheä, 1000km! Joissain skoottereissa katteet on niin hankalasti että suht usein tehtävä venttiilien säätö/tarkistus on tosi työlästä ja hankalaa.

Itsellä on kokemusta molemmasta sekä 2t ja 4t ja jos haluaisin vaivattoman ja vähän huoltoa kaipaavan luotettavan kulkupelin ei tarvitsisi edes miettiä 2t vai 4t.

Mutta et kuitenkaan kerro? ;-)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: vhild - 29.10.13 - klo:23:56
kallistun (tällä viikolla) 2-tahtisen puolelle.

Kannattaako ostaa syksyllä? Onko hinta sen verran hyvä että keväällä käyttämättömän laitteen wanha vuosimalli kattaa sen?

vhild

 ;D Ostan keväällä. Tässä ehtii ennen sitä vaihtaa suosikkia vielä monta kertaa.

kani

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 30.10.13 - klo:00:03
Lainaus käyttäjältä: kani - 29.10.13 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: openflow - 28.10.13 - klo:22:29
2t on luotettavampi, koska liikkuvia(vikaantuvia) osia on vähemmän, tekniikka on yksinkertaisempaa. 2t-koneet sen sijaan kuluvat nopeammin, esim männän saa vaihtaa kahdesti siinä ajassa, kun 4t yhden.

4t-koneseen on syytä vaihtaa öljyt vähintään kerran vuodessa, riippuu paljonko ajaa. Venttiilit pitää säätää yleensä jo ensimmäisenä vuotena, ja jatkossa tarkastella muutaman tuhannen kilometrin välein.  2t-kone aukaistaan yleensä ensimmäisen kerran muutaman vuoden kulttua, kun männänvaihto tulee eteen tai jos halutaan vaihtaa isompi sylinteri tms.

Riippuu paljon myös ajomääristä mitkä huoltotoimet tulevat vastaan ja kuinka usein. Kyllä mäntä kestää laadukkassa Piaggion tai Vespan 2t moottorissa 15-30tkm. Suodattimettomissa 4t taas öljynvaihtoväli voi olla tosi tiheä, 1000km! Joissain skoottereissa katteet on niin hankalasti että suht usein tehtävä venttiilien säätö/tarkistus on tosi työlästä ja hankalaa.

Itsellä on kokemusta molemmasta sekä 2t ja 4t ja jos haluaisin vaivattoman ja vähän huoltoa kaipaavan luotettavan kulkupelin ei tarvitsisi edes miettiä 2t vai 4t.

Mutta et kuitenkaan kerro? ;-)

No jos Se ei käynyt suoraan ilmi, preferenssi on 2t jos Se on valittavissa.

Honda Zoomeria esim ei saa kuin nelarina.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: vhild - 30.10.13 - klo:00:21
;D Ostan keväällä. Tässä ehtii ennen sitä vaihtaa suosikkia vielä monta kertaa.

Da. Joten voisi olla hermojalepuuttavaa ottaa koko asia itsellekin esiin vasta, kun viisarit käännetään kesäaikaan? ;-)

User

Lainaus käyttäjältä: vhild - 19.10.13 - klo:11:45
^ OK, nuo taitavat kuitenkin olla viimeisiä mitä maassa on.
Eivät ole, sillä he tuovat omana tuontinaan jatkuvasti Vespoja maahamme.

oskuk

Vespa kangastelee omassa mielessä aika tiukasti, mutta noin jos haluaisi olla italailaishenkinen niin hommaisi mustan scarabeon, niitä Italia on piukassa ;-)

vhild

Lainaus käyttäjältä: User - 30.10.13 - klo:20:59
Lainaus käyttäjältä: vhild - 19.10.13 - klo:11:45
^ OK, nuo taitavat kuitenkin olla viimeisiä mitä maassa on.
Eivät ole, sillä he tuovat omana tuontinaan jatkuvasti Vespoja maahamme.

Tuovat siis virallisen maahantuojan ohi? Takuuhuolto ilmeisesti toimii normaalisti?

kani

Ihme ettei Vespa ole jotenkin puuttunut asiaan. Ne on katsoneet aika karsaasti myyjiä/yrityksiä jotka myy Vespaa ja jotain muiden merkkisiä mopoja. Saatikka sitten yritystä joka myy Vespaa ja kopiovespaa samassa paikassa kuten Westmac tekee.

Ainakin suomalainen virallinen huoltokoneisto varmaan pistää kampoihin niin paljon kun pystyy. Mikähän lainsäädäntö nykyään on jos ostaa epäviralliselta myyjältä? Katkaiseeko se tehdastakuun? EU säädöksien mukaan toisesta EU maasta ostettuun tuotteeseen on saatava takuuhuolto suomessakin, eli sitä se ei rajoita. Mutta voiko valmistaja rajoittaa epävirallisten puljujen toimintaa eväämällä takuun?

Google varmaan kertoo myös kannattaako Westmacistä ostaa mitään eli miten he huolehtivat asiakkaistaan kaupanteon jälkeen? Maahantuoja Sumekohan on perinteisen suomalaisbyrokraattinen yritys jonka kanssa toimiessa pitää osata pitää puoliaan tai muuten asiakasta viedään kuin pässiä narussa.

Coastside

#1076
Valmistajan vastuuta ei kumoa yhtään mikään vaikka ostaisi marakeshilaiselta torilta kamelin kantaman skootterin.

Se että kopiota myy samasta paikasta ei välttämättä vaikuta originaalin asemaan. Halppisten myynti on nostanut merkkituotteiden arvoa. Myyntimäärät on ehkä vähenneet mutta hinta säilynyt. Myyntimäärät ovat laskeneet koko kaksipyöräsektorilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

vhild

Palvelualtttiutta on hyvä testailla lähettämällä e-maileja puljuihin. Viikon olen odottanut vastausta Westmacilta, ei hyvä. Bikeworld vastasi päivässä, muita en ole vielä kokeillut.

pugt200

Tuusmotorissa pääset tekemään kauppaa omistajan kanssa. Joskus siitä on hyötyä, ainakin jos tarvitset muutakin kamaa mukaan. Nimimerkillä 10 kauppaa siellä tehnyt.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 01.11.13 - klo:07:15
Tuusmotorissa pääset tekemään kauppaa omistajan kanssa. Joskus siitä on hyötyä, ainakin jos tarvitset muutakin kamaa mukaan. Nimimerkillä 10 kauppaa siellä tehnyt.

Sama pätee Raumankauppaan, tosin olen vain käynyt höpisemässä ja kieltäytymässä koeajoista ;-)  hieman toki kauempana Helsinskistä tuo...