Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

pekpel

Ja nuo kilsathan ei yksin riitä, vaan lisäksi haluaisin itse tietää paljonko menee bensaa samalla ??
Eikös näissä ole noin 2 % yleensä, eli 1 litra öljyä ja 49 litraa bensaa jolla ajaa 2l kulutuksella 1000 km .. ??
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kluput


megaman

#857
Mulla menee V-poweria keskimäärin 4-5 ltr sataselle seka-ajossa ja litra 2T öljyä riittää ~1000 kilsan taipaleelle. Mitattu minimikulutus tähän mennessä 3,7 ltr matka-ajossa.

Edit: Typot pois...
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

pugt200

Näin tänä aamuna Ruoholahden metroaseman luona hienon sinisen Jet Forcen. Pösö lähti valoista tosi rivakasti ja minulla heräsi heti mielenkiinto ko skoottaa kohtaan. Iltapäivällä sujahti Koivumankkaalla bussin ohi punainen yksilö ja teinikuski veti 90 asteen käännöksen tosi siististi. Pösökuume nousi entistä korkeammalle. Kävisiköhän koeajolla?

http://www.nettimoto.com/peugeot/jet-force/1370882

juke

Hei Kaikille!
Olen uusi näillä sivuilla ja Skootteri kuume on kova.
Etsin itselleni työmatkailuun moposkootteria, työmatkaa 20km, ja ympärivuotiseen käyttöön.Olen 182 cm pitkä ja painoa 88kg. hinta saisi mieluiten olla 1500e luokkaa. Mikä se olisi luotettava merkki/malli tuossa hintaluokassa, jolla olisi vaivatonta ajaa useampi vuosi?
kiitos :)

-Zone-

#860
Omasta puolestani voisin sanoa, että vältä ainakin kiinalaisia 4T malleja ympärivuotiseen käyttöön.
Kesällä vielä pärjää jotenkin, mutta talvikäynnistykset on kyllä ihan täyttä tuskaa. Tuolla näille romuille pyhitetyssä keskusteluissa onkin pohdittu erilaisia talvikäynnistyslääkkeitä. Kuka lämittelee hiustenkuivaajalla, kuka sähkövastuksin yms. Itse kuumennan öljyt pakkasilla kolvista modatulla lämmittimellä mittatikun reijästä :)

E: Ja lisätään että tietysti kaasutin säädetään aina vastaamaan talvikelejä.
2T moottoreissa varsinkin erittäin tärkeää, että saadaan rikkaampi seos, kuten pekpel näemmä tuossa alla mainitsikin.

pekpel

Kunnossa oleva isopyöräinen Kymco nelarilla vois olla kova sana, asiallisella talvihuollolla jolloin suutinta isonnettaisiin talveksi noin 5 - 10 % ja öljyt vaihtuisi hieman pakkasta sietävämpiin..
Itsellä ei kiinaskopa lähde akulla käyntiin  yi -15 pakkasilla, mutta potkimalla kylläkin, lähinnä kyse omasta laiskuudesta kun ei viitsi akkua ottaa lämpimään..
2T kone lähtee paremmin käyntiin talvella  yli -15 pakkasissa, mutta sama homma silläkin on, isompaa suutinta kaipaa..

Ja käsiryyppy tai primer-pumppu olis aivan ihanne, näistä ei vain löydy kuin käsiryyppyä joistakin harvoista malleista..
Niin ja sitten isommilla moottoreilla olevista peleistä..
Jos pidät suunnilleen 0 asteen tallissa talvella öisin niin lähtee käyntiin aamulla nelari ja vielä ajon jälkeen ihme kyllä työmaalta pois ajaessakin vaikka on seissyt päivän, kunhan pahimmilla - 20 ja yli pakkasilla käyttää ruokatunnilla kymmenkunta minuuttia..
Pari talvea on mulla ainakin toiminut noin ihan hyvin
Pahimmat kelit ovat silloin kun loska lentää..
Heittää renkaat kaikki paikat täyteen märkää lumipaskaa joka kiusaa helposti sähköjä ..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

PappaSkootteri

Olen aina miettinyt miksi isompi suutin talvella?
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

#863
Pakkaskäynnistyksiin minulla on toimiva resepti. Hiustenkuivaajalla kotipihassa 5 - 10 min. lämpöä koneeseen ja matkan päässä MP-pressu päällä niin saa 1 - 2 h seisonnan jälkeen käyntiin ja jos panee pari hautakynttilää koneen alle palamaan niin lähtövalmius pitenee. Imuaukon tukkimisella (vaahtomuovi) saa parannettua käynnistymistä.

Pyöräkoosta on minulla vain tuo 10 " kokemus ja yllättävästi skootteri on hallittavissa ohuessa lumessa, mutta vaikeutuu sohjossa, jota on usein. Iso kapea nastarengas on paras ja mieluummin kisanastoilla, silläkin uhalla että poliisi kiinnittää ehkä huomiota asiaan. Turvallisuus on ykkösasia.

Ajokamppeet on tärkeä osa ajoa ja kaikki ulokkeet on hyvin suojattava välijillä (ilma kiertää eikä tule kylmäpisteitä) kerros-asuilla. Syyn huomaa varmasti -20 lukemilla. Heijastinliivit auttaa jopa saamaan tilaa koska se häikäisee autoilijaa läheltä. 

Talviajon lumikauden keskilämpötila on  noin -5 - -7 etelässä, mutta lämpimämmällä on kosteampaa joka haittaa paljonkin viluisuutena ja visiirin huurtumisena ja skoden likaantumisena, joka alkaa jo lokakuussa ja jatkuu lumien sulamisen aikoihin. Uraiset ja pattiset tiet on pääriesa. Unelmapakkanen on -5.

Jos hankkii kahvalämppärit on hyvä hankkia sille oma akku satulan alle koska kulutus on suuri ja käynnistyksiä uhkaavakin. Myös toisen, alkuperäisen akun lataamiseen on hyvä tehdä erilliset liittimet, jotta saa helposti ladattua.

Skode on kovilla talvella. Kaikki metallipinnat olisi hyvä suojata kylmäsinkillä tai suoja-aineilla ja jos saa rumpujarrun eteenkin on kuin lottovoittaja. Sähköliittimet on hyvä voidella ja suojata kuralta. Pyöränlaakerit on hyvä hankkia ja vaihtaa rasvaksi suolavettä kestävä ja täyttää laakeri miltei täyteen, irroittaen/kiinnittäen suojalevyt. Lukot on voideltava ja tankin korkki suojattava loskalta. Loskaa voi joutua pesemään pois jottei jäädy jumiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 05.10.12 - klo:08:38
Olen aina miettinyt miksi isompi suutin talvella?
Tähän oli muistaakseni virittäjän käsikirjassa hyvät selitteet. Meni jotenkin niin, että...

Kylmä ilma on tiiviimpää ja kone alkaa käydä laihalla (koska ilmaa menee enemmän). Lisäksi hapen määrä kasvaa seoksessa sitä mukaan, kun lämpötila laskee. Polttoainesumu tiiviistyy niin ikään kylmiin pintoihin, jolloin se ei enää niin herkästi pala.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

PappaSkootteri

hyvin selitetty... Ilm. tärkeämpää isompi suuti 2-tahtisessa jotta saa myös voitelua
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

konenikkari

#866
Kylmä ilma myös laajenee lämmetessään
eli kylmällä ilmalla sylinterin täytön ilmamäärä saattaa olla 1,25 kertainen.
Kesällä olisi kait hyvä varmistaa että moottori saa suht viileää ilmaa.
Talvella jos moottoriin saa valmiiksi lämmintä ilmaa suuttimen vaihtotarve poistuu.
Tosin me kaikki viimeisenkin tehotipan nauttijat
nautimme talvella sen....tipan
ja pistämme 10# isomman suuttimen ;)
Lisäksi isompi polttoainemäärä vähentää moottorilla olevien
isompien lämpötilaerojen haittoja.
Eli juurikin tuo Sampan mainitsema
"Polttoainesumu tiiviistyy niin ikään kylmiin pintoihin, jolloin se ei enää niin herkästi pala."
Elikkäs kesäaikaan, riiuureissulta palatessa, aamukasteen aikoihin
mopokin tuntuu kulkevan tavallista paremmin 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

ramba

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.10.12 - klo:09:12
Pakkaskäynnistyksiin minulla on toimiva resepti..............

Ei tuollaisia juttuja tarvi kun on kulkine säädöissä.

Nim. itsellä lähti viimetalvena joka ikinen aamu pakkasesta riippumatta max 5 polkaisulla. Alle -15 pakkasilla lähti useimmiten ensimmäisellä. Akku oli kuitenkin kovemmilla pakkasilla kuollut kuin possu.

Tänä talvena pöristellään kelkalla aamuisin amikseen kun on työmaa tuossa 3km päässä, peltoa ja hetki pyörätietä pitkin hyvä ajaa. :o
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Coastside

#868
Minun kirjanpitoni mukaan kylmin käynnistys polkimella oli -12 tukkien ilmanottoa samalla ja se oli niin epävarmaa ettei lämmityksen eduista ole epäilystä. Tuo lämmittäminen auttaa konetta myös kestämään. Käynnistyksiä tuolla kiinankoneella talvella on yhteensa satoja kolmella eri kaasarilla ja eri suuttimilla ja kaikki yhdistelmät ja kaasun asennot on kokeiltu. Mikään ei korvaa esilämmitystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

khaosaming

#869
Zoomeri lähti vielä käyntiin yli kahdenkymmenen asteen pakkasella. Alin lämpötila oli -23. Tätä kylmemmällä ei enää kestänyt olla koko työvuoroa ulkona, jos halusi päästä kotiin ajamalla. Konetta oli käytävä välissä lämmittämässä ajamalla parkkiksella ympyrää. Pari kertaa vein sisään lämpiämään. Käynnistysoperaatio oli tarkka: ensin piti polkea kylmänä kuski lämpimäksi, sitten virta päällä 20:n erissä kolme kertaa. Aina jaksojen välissä virta pois ja päälle, jotta bensapumppu virkosi. Polkemalla ei koskaan lähtenyt hyrräämään, mutta lopussa sähköstartilla oli haluttu vaikutus.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.