Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

kani

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.03.12 - klo:06:20
Kaikissa skodeissa on periaatteessa samanlainen vari. Niistä poiketen kiinalaisissa ei kestä hihnat kolmannesta siitä mitä kuuluisi. Se näkyy juuri mustana mujuna varikopassa. Se taas aiheuttaa häiriötä starttivehkeissä. Hyvälaatuisella hihnalla ja toimivilla osilla pääsee kinkilläkin 10k ajoon samalla hihnalla. Minulla on koneessa noin paljon ajettu Bando. Huonoimmillaan hihna kesti 50 km.

Niin just tätä ihmettelen, mikä siinä mättää? Ja mitkä on ne toimivat osat jotka korjaa tuon hihnan jauhautumisen. Piaggiossa ei vari myöskään lämpene kovassakaan ajossa kuten täällä on jotkut raportoineet kinkistä. Saako ongelmat hävitettyä vaihtamalla etu ja takavarit merkkiosiin?

Skootteri1

#766
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 24.03.12 - klo:08:42
Lainaus käyttäjältä: Skootteri1 - 23.03.12 - klo:23:13
Miten muuten Keewayssa tai muissa ns."paremmissa kiinalaisissa" variaattorin jäähdytys vai onko vain merkkiskoottereissa toteutettu kunnolla? Kuumeneeko kuinka paljon? Baotianissa ainakin minulla on kuumenemis ongelmaa varsinkin kesällä. Että tietäisi kannattaako ollenkaan harkita enää kiinalaista ja siirtyä suosiolla johonkin tunnettuun merkkiin?

Ota kahvimuki ja lue tää läpi:  http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2887.0
Edit: Sorry, tais olla jo tuttua tekstiä..  :-[

Jos ajaa kinkillä vain pätkäajoa on hihnan km-tulos moninkertainen verrattuna matka-ajoon,
Lyhkäsillä pätkillä remmi ei ehdi tulla "liian" kuumaksi.
Aiheeseen paneutumisesta kunniamaininta Coastsidelle !   
Vastaus kysymykseesi skootterivalinnasta löytyy kysymyksestä: Oletko halukas siihen ropaamiseen minkä nämä vaatii ?



Olen kyllä tottunut näitä ropaamaan mutta mietin vain että kannattaako esim. keewayta ostaa onko se oikeasti parempi laatuinen kuin nämä halvimmat kiinalaiset? Onko niissä minkälainen jäähdytys? Kun omassa baotianissa kesällä kun on ajanut n.5 kilometriä niin varinkoppa on jo niin kuuma ettei siinä kärsi kättä kauaa pitää. Helteillä riittää jo parin kilometrin ajo siihen. Olisi kiva kuulla että kuumeneeko muilla kiinalaisten omistajilla polttavan kuumaksi varikoppa niinkuin minulla vai pysyyko maltillisissa lämmöissä?
En tiedä onko omaan tullut tuo kuumeneminen ajan saatossa vai ollut aina kun en testaillut pahemmin ennen kuin suht uusi hihna katkesi n. parin tonnin ajon jälkeen. Alkuperäinen hihna kesti kuitenkin 8000 km.

Coastside

Hyvää hihnaa kannattaa säästää helteeltä niin että ajaa silloin jollakin halvalla sillä riskillä että matkalla voi katketa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Vieläkin ihmettelen kovasti että mikä siellä kuumentaa paikat ja syö hihnan rikki/aiheuttaa mustaa mujua varikoteloon? Tippuuko "laatuhihnalla" varin lämpötilakin kun sitä ehdotettiin ratkaisuna? Eikö etu ja takavari ole linjassa keskenään? Onko varin profiili/puristusvoimat väärin hihnaa kohden/hihnan profiilia? Luulisi jostainpäin löytyvän osat jotka korjaavat tämän ongelman.

InsOmnia

Variaattorin tuuletus on se suurin ongelma ja sen kun yhdistää huonolaatuiseen hihnaan ja mahdollisesti ylijäykkään vastapainejouseen ja luistavaan kytkimeen, niin mujua tulee kuin itsestään.

kani

Kuten aiemmin totesin Piaggion varissa ole mitään erityisempää tuuletusta mutta se ei lämpene juuri ollenkaan. Luulisi kinkkiinkin löytyvän toimivat palikat joilla tämä ongelma ratkaistaan. Omankin skootterin mukana tuli kasa erilaisia variaattorin osia ja ilmeisesti hihnojakin oli vaihdettu useampi 13tkm matkalla. Piaggiossa on vielä alkuperäinen setti joka toimii ongelmitta.  Hihnanvaihto on 15tkm kohdalla Piaggion huolto-ohjelmassa, näyttää ihan hyvältä,  pitäisköhän kokeilla testimielessä kauanko sillä ajaa??

On tuo muuten lötkörunkoinen ainakin Soliferin 50R, ajaessa alkaa selvästi runko wobblaamaan - ohjaustanko joustaa epätasaisuuksissa eteen/taakse, nyt huomasin että kun vetää/työntää kahvoista itseenpäin tai poispäin niin sehän tosiaan notkuu eteen/taakse.. Vähän kuin kerran ajelin viikonlopun saksassa Alfa Romeo Spiderillä, kori notkui tien epätasaisuuksissa, oli erityisesti huomattavissa ratikka/rautatiekiskoja ylittäessä. Hyvä ohjaus ja alusta meni hukkaan kun kori ei ollut tarpeeksi tukeva. Tosi epämiellyttävältä tuntuu tuo ajossa kinkilläkin kun vauhtia on mittarissa 50-70km/h. Pienemmillä nopeuksilla se ei ole ongelma. Ei sitä välttämättä olisi huomannut jos ei olisi ajanut Piaggiolla jossa ajettavuus on hyvä ja runko jäykkä. En tiedä koskeeko kaikkia kinkkejä vai vaan tätä minun yksilöä, jos Eki on vaikka ajanut tällä offroadia  ;D

InsOmnia

Kannattaisiko katsoa se etupää, ihan ajatuksen kanssa. Joissain Solikoissahan oli jotain valmistusvirheitä etupäässä ja niitä tuppas jokunen katkeamaankin. Ja kannattaa tieysti katsoa se runkokin, ettei ole mitään pettäneitä hitsisaumoja "kuten Trimaxissa oli ilmalennon jälkeen" ja ennenkaikkea se etupään laakerointi.

mesemies49

No jaa se on monessa jutussa,että halvalla ei hyvää saa ikävä kyllä näinhän se on skoottereissakin mikä sen muuttais.

kani

Joo, ei kyllä tullut pesun yhteydessä ainakaan havaittua yhtään hitsaussaumaa tms. missä olisi ollut sanomista kun kävin sitä kyllä jonkun verran läpi samalla ettei ollut mitään yllätyksiä. Ehkäpä pääsen testaamaan juza:n r50:stä sen verran jahka osat tulee ja laitetaan se kasaan, että tulee havaittua onko yksilövika vai ominaisuus tuo löysyys. Yksi kaveri vaan tosiaan totesi kun uimahallilla nähtiin ja tuli keskustelua kiinanskoottereista että aikamoista kumiputkea kiinanmopot. Sanoi ettei hänen tyttären skootteria saatu koskaan käymään kunnolla, oli ollut useammassa eri huollossa kun kerroin tuosta omasta projektista. Muilla baotianeilla en ole ajanutkaan kuin turkissa vuokratulla ja aika raiskatulla perus 10":lla. Se oli kyllä aika ruoska joten paha verrata mihinkään.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: kani - 31.03.12 - klo:13:05
On tuo muuten lötkörunkoinen ainakin Soliferin 50R, ajaessa alkaa selvästi runko wobblaamaan - ohjaustanko joustaa epätasaisuuksissa eteen/taakse, nyt huomasin että kun vetää/työntää kahvoista itseenpäin tai poispäin niin sehän tosiaan notkuu eteen/taakse..
Kiireiden loputtua, lukaisin uudelleen tämän vietisi ajatuksen kanssa. ???
Ohjaustangon ei pidä heilua skoban pituus-suunassa pätkääkään, missään vaiheessa, joten tasan kolme vaihtoehtoa mikäli runko on ehjä. Etupään kruunumutteri löysällä, jolloin etupään laakerit "ohjausakselin ja rungon väliltä" väljät, tai laakeri yläpäästä kokonaan kaput, tai sitten on ohjaustangon kiinnike irti, löystynyt tai murtunut. Itse en ajelisi kyllä metriäkään, ennen kuin vika on paikallistettu. :o

kani

Ei se ohjaustanko ole väljä tai heilu, oikea termi on joustava, toi tuntuu niin rungon joustamiselta kun olla ja voi, mutta täytyy tutkia lisää.  Ja kuten sanoin jos en olis ennen tätä ajanut Piaggiota en olis varmaan noteerannut koko asiaa, tuntuu vaan ikävältä kun on tottunut jämäkkään runkoon. Onko noi mopoakut muuten noin huonoja, ei oikein jaksa vääntää enää biltema akku pakkasella, Eki tais sen uusiakkin eli kovin vanha se ei ole.. Eikä päässyt tyhjäksi edes talven aikana kun oli irrotettu. Vai bilteman hinta/laatu??   ::)

Coastside

#776
Minulla se on ihmeakku skodessa. Siinä on kiinanmerkkiä kyljessä ja kuudes ympärivuotinen käyttövuosi on menossa. 8) Kerran se putosi pöydältä lattiaan että jysähti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Toi pöydältä putoaminen on varmaan rikkonut sen ja siksi se ei nyt toimi suunnitellusti  ;D

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kani - 31.03.12 - klo:13:05
Kuten aiemmin totesin Piaggion varissa ole mitään erityisempää tuuletusta mutta se ei lämpene juuri ollenkaan. Luulisi kinkkiinkin löytyvän toimivat palikat joilla tämä ongelma ratkaistaan. Omankin skootterin mukana tuli kasa erilaisia variaattorin osia ja ilmeisesti hihnojakin oli vaihdettu useampi 13tkm matkalla. Piaggiossa on vielä alkuperäinen setti joka toimii ongelmitta.  Hihnanvaihto on 15tkm kohdalla Piaggion huolto-ohjelmassa, näyttää ihan hyvältä,  pitäisköhän kokeilla testimielessä kauanko sillä ajaa??

On tuo muuten lötkörunkoinen ainakin Soliferin 50R, ajaessa alkaa selvästi runko wobblaamaan - ohjaustanko joustaa epätasaisuuksissa eteen/taakse, nyt huomasin että kun vetää/työntää kahvoista itseenpäin tai poispäin niin sehän tosiaan notkuu eteen/taakse.. Vähän kuin kerran ajelin viikonlopun saksassa Alfa Romeo Spiderillä, kori notkui tien epätasaisuuksissa, oli erityisesti huomattavissa ratikka/rautatiekiskoja ylittäessä. Hyvä ohjaus ja alusta meni hukkaan kun kori ei ollut tarpeeksi tukeva. Tosi epämiellyttävältä tuntuu tuo ajossa kinkilläkin kun vauhtia on mittarissa 50-70km/h. Pienemmillä nopeuksilla se ei ole ongelma. Ei sitä välttämättä olisi huomannut jos ei olisi ajanut Piaggiolla jossa ajettavuus on hyvä ja runko jäykkä. En tiedä koskeeko kaikkia kinkkejä vai vaan tätä minun yksilöä, jos Eki on vaikka ajanut tällä offroadia  ;D

Viittaat aikaisempaan tekstiin, Piaggion (NRG?) tuuletuksesta. Tottahan siinä tuuletus on ja hyvä onkin, parhainkin remmivari tuottaa sitä hukkalämpöä. Paikallaan konetta kierrättäessä tunnet varin takapäässä(alhaalla) puhalluksen, ja jos se kerran puhaltaa niin kyllä se silloin jostain imeekin! Piaggioissa usein ilmanpuhdistajan kautta, tosin eri kammiosta kuin moottori ettei alipaine vaikuttaisi koneen seokseen.
Vai tarkoitatko erityisellä tuuletuksellä, itse jälkeenpäin tehtyä tuunausta ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kani

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.04.12 - klo:12:31
Viittaat aikaisempaan tekstiin, Piaggion (NRG?) tuuletuksesta. Tottahan siinä tuuletus on ja hyvä onkin, parhainkin remmivari tuottaa sitä hukkalämpöä. Paikallaan konetta kierrättäessä tunnet varin takapäässä(alhaalla) puhalluksen, ja jos se kerran puhaltaa niin kyllä se silloin jostain imeekin! Piaggioissa usein ilmanpuhdistajan kautta, tosin eri kammiosta kuin moottori ettei alipaine vaikuttaisi koneen seokseen.
Vai tarkoitatko erityisellä tuuletuksellä, itse jälkeenpäin tehtyä tuunausta ?

Joo, katselin vaan että koppa ei lämpene ja täällä on kommentoitu monen kinkkiskopan varinkopan lämpenevän niin ettei siihen voi koskea - melkoinen ero. Pitänee tänä kesänä tehdä enemmän vertailevaa tutkimusta ja jos keksis jonkinlaisen ropelin minkä laittaa etuvariin ja pistää se laadukas hihna paikoilleen :)