Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

Coastside

#720
Nuo temppujutut on oma lajinsa. Näin kerran kun uhoiässä oleva tyyppi kokeili ajaa päin kaksihaaraista koivua, koettaen lentää itse siitä välistä. Onnasi melkein ja sääri murtui pahasti. 8) Jenkilässä olisi voinut saada miljoonia kun käyttöohjeessa ei ole kielletty tahallinen törmäily.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jonttula

hehe. Itse lähen siitä ettei koivut tuu kesken ajon eteen. :) Ihan perus työmatka ja vapaa-aika ajoa toivottavasti renkaat maassa :)

pugt200

Käväisin Kouvolalaisessa mp-liikkeessä ja siellähän olikin Speedfight3 ja Vivacity3 alennuksessa. Hintaeroa mopojen välillä oli 440 euroa. SF3 oli hiukan tilavmpi mutta Vivacityssä on kaksi tavaraboksia. Tila oli tarpeen matkamopedistille.

Tietääkö kukaan mitä tuo vakio Viva kulkee. Tarve on se 45 km tunnin aikana.

Jonttula

Empä muista milloin olisi ollut näin vaikeaa valita. Tässä jo hyvän tovin selaillut internetin ihmeellistä maailmaa ja en vain osaa päättää mikä olisi hyvä skootteri kesäksi. Onhan tässä toki vielä aikaa lumien lähtöön. Ehdotuksia voisin isolle kuskille laittaa. Oliko kymcon mopot baotian koneilla? esim tämä: http://www.nettimoto.com/kymco/super/1250075
Tämän tyylinen olisi varmaan ajoasennoltaan isolle miehelle mukava. Toisaalta muistaisin naapurilla olleen kyseinen kymcon ja kulkemaa väännön osalta se oli onneton. hmm... vaikeeta..  :-\

leze223

Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Coastside

Jostain syystä, vaikka koneen perusteet on samat, on kymcoissa vähemmän moottorivikoja. Ehkä paremman laadun valvonnan vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ramba

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Coastside

InsOmnia
Mieti vähemmän kärkevää selitystä laatueroista ja niiden merkityksestä.

Täällä on vuosien kuluessa muodostunut jo varsin hyvä kuva eri merkkien vikahistoriasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

Odottelin omaa pösöä viime kesänä hihnanvaihdosta ja hiuomasin samalla, että huoltoliike oli laajentanut myös Kymcoon. Kyselin syytä ja omistaja kertoi, että iso asiakas oli vaihtanut jakelumopot Pösöstä Kymcoon. Kappalehinta oli ollut pari sataa halvempi. Jakelu-Kymcojen laatu ei huoltomiestä vakuuttanut ja hän näyttikin rivin vanhoja postipösöjä, jotka hän antaa sellaisten Kymcojen tilalle, joita korjataan. Huolto ei kuulemma riitä juuri koskaan, niin kuin Pösöissä riitti.

Tästä huolimatta pidän vielä Kymcon Agigility RS nakedin omalla ostoslistalla. Kärjessä on kyllä nyt Derbi Boulevard mutta siitä pitäisi saada jotain tietoja/kokemuksia suorituskyvystä.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.02.12 - klo:04:50
InsOmnia
Mieti vähemmän kärkevää selitystä laatueroista ja niiden merkityksestä.

Täällä on vuosien kuluessa muodostunut jo varsin hyvä kuva eri merkkien vikahistoriasta.
Otan opikseni. ;)
Kymcon nelitahtisten näennäinen parempi kestävyys, selittyy korkeammalla hinnalla, muihin kiinalaisiin 4t skoottereihin  nähden. Nyt ennen kuin joku ymmärtää sanomani täysin väärin, lienee paikallaan pienet perustelut. Kymcolla on ympäri maan kattava huoltoverkosto joka ammattitaidolla myös huoltaa kyseiset laitteet, toisin kuin esimerkiksi halpiskiinalaisia myyvillä liikkeillä. Halpiskiinalaisia myyvät ovat tehneet huoltosopimukset nyrkkipajojen kanssa ja niillä ei ole suurempaa halua eikä tietotaitoa, kyseisiä laitteita huoltaa, koska nämä ovat vain pieni lisä liikevaihdossa, joita tehdään parempia työtehtäviä odotellessa.

Kymcolla on myös se etu puolellaan, että kun laite on jo ostaessa arvokkaampi, siitä halutaan myös pitää hyvää huolta.
Itse tunnen henkilökohtaisesti ainakin 20kpl henkilöä, jotka ajelevat halpis kiinantuotoksilla "niin skoottereilla kuin mönkijöillä" ja yksikään ei huollata laitteitaan maahantuojan huollossa "syystä että tulevat järjestäin huonommassa kunnossa huollosta takaisin kuin mitä alunperin olikaan", mutta Kymco on taas järjestänyt huollon muihin nähden mallikkaasti. Ja juuri huolto ja ylläpito pitää myös skootterin pyörät pyörimässä, huonosti toteutettu huolto saattaa pahimmassa tapauksessa tuhota ehjän ajopelin sekunneissa, kun taas ajallaan ja huolella sekä kunnon välineillä ja aineilla toteutettu huolto voi tuoda lisäkilometrejä, ja yllättävän paljon.

Tämä kaikki on kantapään kautta opittu, esimerkiksi itse olen tuhoontuomitulla kiinanmönkijällä "joka ei kuulemma kestä 1000km:ä " ajanut  50 000km:ä puhki avaamatta konetta kertaakaan ja jäämättä tien päälle kertaakaan. Ja tämä vain järkeä käyttäen sekä huollot ja parannukset itse tehtynä.  Hyvänä esimerkkinä maahantuojan luovutushuolto, vanteen mutterit käsikireydellä, öljytaso alle alarajan, renkaissa 0,2 ja 0,4 painetta ym. ym.

Toivottavasti nyt oli vähemmän kärkevää ja paremmin argumentoitua mielipidettä?

Coastside

#730
Puutumpa tuohon hintaan. Vilkaisin sekä Helkama että Kymco merkillä myytäviä ja  hinta oli sama 1500 - 1800  Tuo ei ole tuon kiinamerkin erityispiirre vaan huomattavan monen kiinalaisen ja kun tiedämme mikä yhtäläisyys niillä on alle tonnilla myytäviin markettimalleihin, ei hintaa missään tapauksessa voi pitää laadun takeena. Samassa aika yleisessä hintaluokassa toisissa on huolto ja toisissa ei.


http://www.helkama-motors.com/brandi/Skootterin_huolto/
LainaaHelkaman skootterit ja mopot ovat melko huolettomia huollettavia, eikä mekaanikon taitoja juurikaan tarvita. Jos ajopeliä ei kuitenkaan ole käytetty pitkään aikaan, kannattaa sille suorittaa käyttöönottotarkastus ja huolto. Tässä tärkeimmät tsekattavat asiat!
1. Rengaspaineet
Rengaspaineet kannattaa tarkistaa säännöllisesti, jotta varmistat renkaan mahdollisimman hyvän kestävyyden ja pidon.

2. Polttoaine
Mahdollisen talven seisonnan jälkeen kannattaa vanhat polttoaineet vaihtaa uusiin. Muistathan, että kaikkiin nelitahtimoottorilla varustettuihin Helkama-ajoneuvoihin suositellaan 98E-polttoainetta!

2. Jarrut
Jarrujen toiminta tulee tsekata säännöllisesti. Samalla kannattaa tarkistaa jarrunesteen määrä ja tarvittaessa lisätä sitä.

3. Ajovalot
Ajovaloja on mopolla ajettaessa aina käytettävä. Jos valo rikkoutuu, se tulee vaihtaa heti.

4. Akku
Akkua tulee myös ladata kerran kuukaudessa, mikäli ajoneuvo on välillä käyttämättä pitkiä aikoja. Tarkista myös akun nestemäärä. Kannattaa muistaa, että puhdas ja kuiva akku säilyttää varauksensa kauemmin kuin märkä ja likainen.

5. Ketjujen ja ketjupyörän tarkastus
Supermotojen ketjut kannattaa huoltaa ja tarkistaa riittävän usein. Ketjujen sopiva kireys on keskeltä mitattaessa noin 1-2 cm.

6. Vaihteistoöljyjen määrä
Nelitahtimoottorissa on yleensä yhteinen moottori- ja vaihteistoöljy. Mikäli vaihteistoöljyn määrä on liian vähäinen, voi moottorille aiheutua isoa vahinkoa.

7. Kaasutin
Puhdista kaasutin, mikäli skootteri tai mopo on ollut kauan käyttämättä! Muistathan, että alle 50-kuutioisen mopon virittäminen on laitonta ja siitä seuraa kuljettajalle sakot!
Viivailin alle mielenkiintoisia ohjeita. ::)

Kommenttejani:

Jos mopon tsekkailuun riittää yleissivistys, on täälläkin palstalla jauhettu tietämättämme hirvittävän tylsiä itsestäänselvyyksiä ja kysyjät ovat kasvatettu kaapin alla tms. Tarkistuksen tärkein asia on etsiä poikkeamia normaalikunnosta ja se vaatii asiantuntemusta.

Polttoaine vaihdetaan ennen varastointia.

Ärkele, jos järkihuolto-ohjeissa neuvotaan lisäämään jarrunestettä! Sehän vuotaa silloin sitä jostain.

Kaikkia akkuja ei avata ja lataus vaatii erityisen laturin.

Kaasuttimen puhdistus ei ole sama kuin sen tyhjennys. Mieluiten ennen käyttötaukoa.

Mopon virittäminen ei ole laitonta. Sen 45 km/h ajonopeuden ylittyminen ja 50 cc tilavuuden ylittäminen yleisellä tiellä on. Tehorajaa ei ole L1e luokassa. Virittäminen voi myös koskea ajettavuuden muuttamista, kuten variaattorin säätöä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Mitenkähän nuo myyntimäärät Kymco vs. peruskinuski?

Sehän on myös selvää, että mikäli toista myydään moninkertaisesti toiseen nähden, myös tällä palstalla ilmitulleet viat koskevat usein sitä myydyintä merkkiä. Tietysti voisi olla mielenkiintoista tsekata, ovatko tyypilliset viat olleet samanlaisia vai eroavatko ne toisista.

"Eikä mekaanikon taitoja juurikaan tarvita" kertoo sekä markkinointiosaston hauskuudesta, että myös siitä, että huoltoverkosto on puutteellinen / kaikilla "vioilla" ei haluta kuormittaa verkostoa. Yleensähän maininnat ovat luokkaa, että huoltoon pitäisi ottaa yhteyttä tyyliin jo ilman lisäämisestä renkaaseen (siis nykyään). Onhan se tietysti hyvä, että TI-taidot eivät näitä ihmetellessä kokonaan katoa. Pienten nelitahtimoottoreiden tuntemus on varmasti tavallisten kuluttajien keskuudessa nyt paljon korkeammalla tasolla, kun 80-90 -luvuilla, jolloin suurin osa mopoista oli 2-tahtisia ja määrätkin olivat paljon pienempiä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 26.02.12 - klo:09:58

Kärjessä on kyllä nyt Derbi Boulevard mutta siitä pitäisi saada jotain tietoja/kokemuksia suorituskyvystä.

Erittäin hyvä ajettava, hyvät tilat isollekin kuskille. Kulkee vakiona aavistuksen lujempaa kuin GP1 eli juurikin sen 45km/h,  Kulutus n.3L sataselle. Takavarissa ei nopeudenrajoitinta. 8L tankki. Jos tuo 45km/h nopeus riittää niin suosittelen.

pugt200

Kiitos kommentista.

Laitoin itseäni kiinnostavia 50 cc skoottereita Exceliin tiedoilla: teho, jäähdytys, pa-systeemi, jarrut, renkaat, paino, takuu, kulutus, toimintasäde ja hinta.

Top-kolmeen nousivat Honda Vision, SYM Jet SportX 50 SR ja Peugeot Vivacity3 2T. Pösö on halvin mutta suuria eroja noilla ei ole, 1890 - 2099 euroa. Kymco Agility RS 50 naked olisi systeemini mukaan piste/hintasuhteen paras ostos. Ainoa vika siinä on onneton toimintasäde, 140 km. Hondassa se on 280 km eli n 6 tuntia täyttä laukkaa jos hanuri vaan kestää.

Valintakriteerejä voisivat myös olla huoltoväli, varaosa- ja huoltohinnat sekä huoltoverkosto mutta niistä ei saa helposti taulukkotietoa.

ramba

Huolla itse niin ei tarvitse murehtia huoltoaikoja eikä huoltohintoja..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.