Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

pugt200

Näin sellaisen jossain "mobilisti" lehdessä. Olihan se hieno.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Kone1 - 08.10.15 - klo:11:16
Niinhän siinä lukee. Av Motors mainostaa sitä soliferina. No, kiinanpeli kumminkin. On harkinnassa. Ei niitä käyttökokemuksia paljon netissä ole, muuta kuin "on ihan jees" :)

En tiedä muuta kuin, että paikalliselle teinille on joku tuollainen ilmestynyt, ääni on helvetillinen, pari päivää se mökäsi ihan kohtalaisesti, mutta nyt on jo viikon meno ollut sellaista pröööötröpröööötröprööö, eli pätkii kuin olisi vähän jotain vikaa.

Pahasti joku siellä on myös epäkeskoinen, ihan kuin olisi soikea takarengas tai ratas.

Päivittäin tuo kuitenkin on liikenteessä, kuulee parin kilsan päästä kun älämölö lähestyy.

En muuta osaa sanoa, mutta vaikuttaisi olevan ihan normaalia kiinan kakkaa, eli pärjää sen kanssa jos osaa itse tehdä jotain, jos meinaa huollattaa, niin ei kannata harkita mielestäni kiinalaista.

Renkaista ja talvella pärjäämisestä, se on niin suhteellista, eri paikoissa on erilaiset olosuhteet, ajotapa, matkat, kokemus jne.

Jos ei kiirettä pidä niin kai sitä pärjää, mutta mielestäni tuollaisen rengaskoossa saa todella edullisia liimanastojakin, joten tuskin ne nastakumit kovin hurjia kustantaa?

Helppo toki ajaa jalat maassa, kun polvet suussa tuolla normaalisti joutuu ajamaan, tai no, riippuu tietty mopoilijan koosta.

Harmi kun aikoinaan tuli SM myytyä, kyllä sillä olisi nyt paljon parempi körötellä kuin skootterilla, nykyhinnat on niin kovia, ettei mitään järkeä.

pugt200

Eilen illalla sujahti ohi Vespa S 50 2T. Kulki kaksi päälläkin todella komeesti ja kiihtyi risteyksestä kuin tyhää vaan. Nyt alko tommonen kiinnostaa matkamopoksi.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 13.10.15 - klo:09:56
Eilen illalla sujahti ohi Vespa S 50 2T. Kulki kaksi päälläkin todella komeesti ja kiihtyi risteyksestä kuin tyhää vaan. Nyt alko tommonen kiinnostaa matkamopoksi.

Moni noista 2 tahtisista tuntuu olevan mukavan pirtsakka ihan tuolla 50cc tilavuudellakin, ei tarvitse viimeisiä repiä että pääsee liikkeelle.


helkama sc-r

4-tahtisia ei tarvitse korjailla yhtä usein.
Helkamassa ei ole paljon ongelmia ollut, pari pikkuvikaa vain, kun ostaessa katsoin, että sähköt ym. on ok.
Voisin ehkä myydä sen tai mielummin vaihtaa pieneen autoon, jos joku on kiinnostunut.
Samanlainen kuin tuolla myynnissä oleva, mutta huomattavasti edullisempi, toimivuustakuulla tietysti.
http://www.nettimoto.com/helkama/sc/1925048

Skegge

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 13.10.15 - klo:18:59
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 13.10.15 - klo:09:56
Eilen illalla sujahti ohi Vespa S 50 2T. Kulki kaksi päälläkin todella komeesti ja kiihtyi risteyksestä kuin tyhää vaan. Nyt alko tommonen kiinnostaa matkamopoksi.

Moni noista 2 tahtisista tuntuu olevan mukavan pirtsakka ihan tuolla 50cc tilavuudellakin, ei tarvitse viimeisiä repiä että pääsee liikkeelle.

2-tahtikone on tietysti luonteeltaan vähän erilainen. Mutta eikös n. 4 hevosvoimalla mopon kuulukin olla kohtuullisen pirtsakka? Ainakin jos vertaa minun mopoaikojeni 1,5 hevosvoimaisiin ja ilman kuristamistakin sen max n. 40 km/h kulkeviin. Toki kaksi 80-kiloista ukkoa päällä tuosta isommasta pirteydestäkin häviää iso osa. Itse ainakin olin positiivisesti yllättynyt kun vakio 4-T jaksoi kiihtyä vielä ylämäkeenkin.

joni_k

en oo koskaan 2-tahtisia pahemmin räveltäny sitten pappatunturin jolloin olin 13v, niin mites nämä nykyajan 2-tahti skootterit taitaa kaikki olla vesijäähyjä? itteä ei oo koskaan toi veden kanssa lutrailu kiinnostanu..pitääkö kansikin oikaista koneistamolla jos pytty remppaa tekee ettei vedet valu väärään paikkaan?vai löytyykö ilmajäähy 2t skoottereita jotka ois suht tuoreita eli 2000 luvulla tehtyjä?

-Zone-

#1327
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 13.10.15 - klo:20:20
vai löytyykö ilmajäähy 2t skoottereita jotka ois suht tuoreita eli 2000 luvulla tehtyjä?
Ei ilmajäähdytteisiä taida olla, mutta sensijaan puhallinjäähdytteisiä (kuten pappatuntsakin) löytyy pilvin pimein ja ihan uutenakin. ;)
Enduro-mallisista mopoista 2000 luvulta löytyy ainakin Suzuki TS 50. Vanhahtava malli tosin jo tänäpäivänä ja vissiin suht harvinainen liikenteessäkin jo.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Skegge - 13.10.15 - klo:19:38
2-tahtikone on tietysti luonteeltaan vähän erilainen. Mutta eikös n. 4 hevosvoimalla mopon kuulukin olla kohtuullisen pirtsakka? Ainakin jos vertaa minun mopoaikojeni 1,5 hevosvoimaisiin ja ilman kuristamistakin sen max n. 40 km/h kulkeviin. Toki kaksi 80-kiloista ukkoa päällä tuosta isommasta pirteydestäkin häviää iso osa. Itse ainakin olin positiivisesti yllättynyt kun vakio 4-T jaksoi kiihtyä vielä ylämäkeenkin.

Niin no toki, se vähän aina riippuu, 90 kuutioinen nelitahtikin vähän tuntui vielä mäkiin puutuvan, ehkä siitä saa tehtyä vähän virkeämmän vielä.

Nuo 2t endurot mitä näkyy täällä tuntuvat menevän kyllä ihan eritahtia kuin 90 kuutioinen nelari, nimenomaan mäkiä ylös, voihan olla ettei ne ihan vakioita ole nuokaan.

Tuttavan 2t skootteria kun olen kokeillut niin kyllä se jotenkin vaan menee vauhdikkaasti eikä pidä pahaa ääntäkään, pieni tirinä vaan käy ja kyllä kulkee.

10% mäkeen kun jollain 110kg kuormalla tarjoaa, niin puutuuhan se piikkikin siinä, ei se kiihdy matkavauhdista, ehkä sitä vaan vaatii vähän paljon :D

Siltikin jotenkin nuo 2t vehkeet tuntuisi olevan enemmän se oma juttu. 4 tahtisen vähäisemmästä vikapuolesta ei kannata puhua mulle, 2 tahtisessa sentään ei nokkaketjun ohjurista lähde lastut öljykierron mukana tekemään tuhojaan...

helkama sc-r

Lastuja voi lähteä, jos laittaa ohjurin väärin tai esimerkiksi soraa moottoriin, mutta ei se ole silti 4-tahtisen ominaisuus.

oskuk

Kannattaa tosiaan nautiskella 2-tahtisista inisijöistä niin kauan kuin niitä on ;-)

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 13.10.15 - klo:22:56
Lastuja voi lähteä, jos laittaa ohjurin väärin tai esimerkiksi soraa moottoriin, mutta ei se ole silti 4-tahtisen ominaisuus.

On tuossa Zonerissa ohjain jo aika pitkästi läpi kulunut, että aika pian tuosta lähtisi niitä lastuja ihan ilman mitään kummempaa ulkoista vaikutinta, jos vain ajaisi, kuten monet tekee.

Venat kuluu myös, jälleen Zonerissa sellaiset venttilit oli, että hiinä ja hiinä, että venttilin lautasesta reuna putoaa pois, ikäänkuin portaita muistuttaa se tiivistyspinta.

Mitä vähemmän liikkuvia osia, sitä varmempaa on tekniikka, noin nyrkkisääntönä.

4 tahtisessa on puolensa, mutta itse ainakin vierastan näkemystä, että vähemmän vikoja olisi niiden hyvä puoli, enemmän huoltoa vaativat, jatkuvaa venttiilien säätöä ja öljyjen vaihtoa.

Tietty tämähän koskee vain ja ainoastaan kiinalaisia, tokihan oikeasti hyvin tehdyissä on vähän jotain muuta, mutta niitä on liikkeellä suhteessa vähemmän, sitä kun tuo halpa hinta houkuttaa.


Osku, ei 2 tahtinen välttämättä inise, pientä tirinää kuuluu, hiljaisempia kuin nuo kinkin 4 tahtiset. Ruiskukoneet vie myös vähemmän bensaa kuin ne antiikkiset kaasariversiot ja ovat tätä päivää, tuon antiikkisen kaasutinteknologian sijaan, jota 4 tahtisissa yhä kovasti suositaan.

Tietty teinien pilaamat on teinien pilaamia, meteli on hirveä eikä kulku vastaa äänimaailmaa ensinkään.

Vesijäähdytetty ruiskukoneinen 2 tahti on kumminkin huomattavan hiljainen skootteri kilisevään ja kolisevaan ilmajäähdytteiseen 4 tahtiin jos vertaa, siinä kun on nuo käytännön vaihtoehdot poikkeuksia lukuunottamatta.

Jotkut sanoo ettei ruiskulle voi mitään tehdä jos jää tienposkeen, kuinka moni on jäänyt tienposkeen? Kuinka moni ei kaasarikoneista nelitahtiakaan saa sieltä liikkeelle?

Itse olen tehnyt kaasarikoneista ruiskuja boksit itse tinaillen, jotenkin on tullut sellainen käsitys, että helpompiahan nuo ruiskukoneiset on, ainakin noin isommissa ja kunhan se ruiskun äly on korvattu jollain hieman käyttäjäystävällisemmällä, mikä nyt on ihan ensimmäinen toimenpide.


pugt200

Tämä 2T Vespa 50cc on ilmajäähdytteinen, samoin mm Peugeot Speedfight2 ja 3 (myös neste), Derbi Atlantis ja Piaggio Typhoon. Itsellä oli Pösö ja Atlantis ja ihan hyvin toimivat mm rautahanuriajoissa 800, 1000 ja 1500 km yhteen menoon.

Coastside

Jäähdytystapamittelöt ne vain elää. Lentokoneissa oli  tähtimoottoreita kahdessa rivissä sylintereitä ja aksekitehot 2000 - 3000 hv ja lämpötehot moninkertaiset. Silti ne jäähtyivät. Mopossa ei ole mitään jäähdytysongelmaa ja vesijäähdytys on raskaampi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.10.15 - klo:09:07
Jäähdytystapamittelöt ne vain elää. Lentokoneissa oli  tähtimoottoreita kahdessa rivissä sylintereitä ja aksekitehot 2000 - 3000 hv ja lämpötehot moninkertaiset. Silti ne jäähtyivät. Mopossa ei ole mitään jäähdytysongelmaa ja vesijäähdytys on raskaampi.

Mopoilla ei taideta lentää useita satoja kilometrejä tunnissa parimetristen potkureiden painaessa ilmaa jäähdytysripojen väliin? :D

Vesijäähdytys vaimentaa koneen ääniä, onko se noin muutoin tarpeen, niin se on vähän makuasia, ei siitä haittaakaan ole jos viritysastetta nostaa riittävästi, kaikki ei taas sellaista harrasta.

Voisi kai niitä puhaltimen kopan muovejakin vähän viritellä, että saisi koneen melun pienemmäksi.

Mulle jokainen kulkupeli on ollut aina vaan aihio, josta on tarvinnut tehdä valmis ja sitten yleensä hävittää pois, että voi aloittaa uuden projektin.