Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

Make

Itselläni on pituutta 188 ja hyvin olen sopinut ajamaan "tavallisen" Fuden kokoisella skootterilla. Yksi kriittinen kohta skoottereissa on penkin ja lattian välinen korkeusero, ei niinkään skootterin ulkoinen fyysinen koko. Jos korkeusero on pieni niin polvet ja ohjaustanko eivät toimi keskenään.

Eräissä skoottereissa on lisäksi edestä päin, lattian sivuille tulevat "katteen levennykset", jotka estävät tehokkaasti varpaiden viennin lattian yli eteenpäin. Tämä oli eräs merkittävä syy etten hankkinut erästä hyvässä tarjouksessa ollutta yamahan skootteria (mallia en muista)

Kehuttakoon nyt vielä noita Fuden kokoisia 10" renkailla olevia.....ovat muuten yllättävän hyviä jousitukseltaan. Parempia kuin esimerkiksi paljon kalliipi Keeway Focus 12" renkailla (nykyinen skootterini)....niin ja vaikka keeway on paljon suurempi kooltaa, ei siinä ole polvitilaa yhtään enempää. Ehkä jopa vähemmän.

Älä siis anna skootterin fyysisen koon hämätä vaan käy testaamassa ja istuskelemassa. Koeajomahdollisuus olisi tietysti aina plussaa.

OH2KV

#61
Lainaus käyttäjältä: malens - 06.08.07 - klo:14:21
Kiitos vastauksista. Näyttää siltä tämä ei jää ihan vaan haaveeksi. Missä kuutiotilavuudessa kulkee mopon ja kevytmoottoripyörän ero?

Tähän on helppo vastata; 50 kuutiosenttimetrin sylinteritilavuudessa.

Baotian mallia 04 on mullekin pieni 173cm ja 64 kiloa. Joku sanoi että Helkaman kiinan skootteri mallia SC1 olis aika iso. Samoin Solifer xtr-50, vaikka siinä raiskataankin minulle niin rakkaan merkin historiaa.

Solifer SM forever.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

dealer

http://www.innovator.fi/ löytyy Yiying MTX-2 jossa on kokoa, itse olen 197 cm ja hyvin riittää.

Kenzy

Meikäläisellä on vartta pyöreät 185cm ja hyvin kykenee ajelemaan tuolla Baotianin QT49-12:lla. Pystyy paljon vaikuttamaan mukavuuteen, kun on edessä "lepuutuspaikat" jaloille normaalin astinlautapaikan lisäksi sekä penkki on mukavan korkealla.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

scooter

Suositelkaas hyviä moposkoottereita.

FrozenCorpse

Gilera, Piaggio, Peugeot, Yamaha...
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Kenzy

Riippuu pitkälti. Itse halusin ensimmäiseksi autokseni auton, jota voi itse korjata, ja jonka kautta oppii tekniikasta, joten ostin halvan ja varmatoimisen Ladan. Skoottereissa lähden itse samalle linjalle, eli en halua kallista skootteria, jota on käytettävä merkkihuollossa, jotta takuu säilyy, vaan ostin halvan skootterin, jonka kanssa ei haittaa, vaikka tuo takuu menikin itse huollettaessa, mutta opinpahan skootterinkin tekniikkaa. Eli jos tykkää ja haluaa itse ropata, niin joku halvempi alkuun, mutta jos taas joku maksaa huollot, ja tarkoituksena on vain ajaa, niin sitten joku kalliimpi ja tunnettu merkki.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

dealer

Ensimmäiseksi ?

Jos olet 15-vuotias ja ostamassa skootteria tarkoituksena ajaa sillä kunnes saat 18-vuotiaana B-kortin kannattaa toki ostaa sellainen jolla voit ajaa sen 3 vuotta vaihtamatta sitä toiseen.

Jos etsit skootteria pitempiaikaiseen käyttöön niin sama juttu, osta sellainen että se miellyttää pidempäänkin.

driverman

#68
Tarkoitus olisi ostaa ensimmäinen skootteri lyhyihin ajomatkoihin, vaan palstaa luettuani en ole varma sijoitanko Kiinalaiseen vai ns. laatupyöriin kuten peugeot ??
Mites Kiinalaisten painorajoitukset, olen 191 cm ja 120kg köriläs, kulkeeko mihinkään.
Antakaas asioista tietävät vinkkejä tonnin hintaluokan pyöriin, uusi Kinkki vai käytetty laatu....taitaa Kinkitkin olla laatua nykyään??? ??? ??? :o :o :o

dealer

Meillähän on Yiying MTX-2 mallia 2006.
Kuvia ja tietoja löytyy tuolta:

http://www.innovator.fi/

Tällä hetkellä Halpa-Halli myy alle 900 eurolla ja siinä saa mielestäni hyvin rahalle vastinetta.

Meidän mopolla on ajettu reilut 7500 kilometriä ilman ongelmia.
Ainut kulumisen merkki tällä hetkellä löytyy taka-akseliston kumiheloista; ne ovat jo uuteen verrattuna löystyneet. Eivät hajalla kuitenkaan.

Mopolla on ajettu paljon "2 päällä" ja itsenikin alla se kulkee kelvollisesti.
Minulla on mittaa 197 cm ja painoa 130 kg joten kaltaistasi pikkupoikaa skootteri kuljettanee ihan hyvin. ;D

Olennaista moottorin kestävyyden kannalta on oikein suoritettu huolto, ei kannata uskoa kaikkea mitä näillä palstoilla lukee vaan nojautua ammattilaisten neuvoihin mikäli niitä on tarjolla.

Kiinanskootteri kokonaisuutena ei ole kalliimpien "merkkimopojen" tasolla mutta eipä ole hintakaan.

M_Pallo

Törö!

Ite päädyin laadukkaaseen kiinalaiseen: Kymcoon.

Yleensä noissa kahdelle rekisteröidyissä on kantavuus 150 kg, kulkupuoli voi vaan tuolla lastilla olla melko rauhaisaa... ;)

t. matti

ankka100

#71
Kannattaa varmistaa että (takuu)huolto on "oikeasti" olemassa.

Älä luota pelkkiin myyjän puheisiin (Sukida/Suomen Polkupyörätukku oli
pettymys):

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=241.0

Baotian

No Baotian on periaatteessa hyvä ostos, BT49QT-7D on tarpeeksi tilava ja pirteä nelitahtinen skootteri isommallekin kuskille.

Hillevi

Mun silmiä miellyttää enitwn tuo isompi Peugeot ja Piaggio myöskin, ja pitää odotella vaan sitä Piaggiota varmaan vaan  ::)
miehen kaveri kuulemma vaihtaa siihen moottorin ja jotain piuhoja, ja sitten sillä voi ajaa mutta ei oo mitään tietoa koska  :( ja se sen kaveri on nyt kuulemma kipeenä, että eipä voi mitään.
Tänään piti saada ajaa naapurin skootterilla mutta meni sitten mönkään sekin juttu, oon nyt siis tosi pettynyt >:( harmittaa hirveesti, ku oikeen ootin aamusta asti.
Sen kaverin skootterin saisi vielä aika halvalla, taas kun jos muualta ostaa käytettynä niin on ainakin kaksi kertaa kalliimpikin ja en tiedä uskaltaako edes kun en osaa katsoa että onko joku vika...ja miehellä mennyt jo hermot mun uteluihin että millainen se kaverinsa skootteri sitten on, kuulemma sininen piaggio ja muuta en tiiä, pikkasen pöljä olo ja tuntuu kun olisi sitten ostamassa "sikaa säkissä"  :-\ 

Steelwing

Peugeot on ainakin varma, laadukas ja luotettava valinta. Itselläni on kokemusta kolmesta Peugeotista. Nykyinen Pösöni, malliltaan Speedfight2 on vm. 2000 ja ostaessani sillä oli ajettu 10 000 km. Nyt sillä on mittarissa yli 16 000 km, eli itse olen ajanut sillä n. 6000 km ja ei ole ollut mitään vikaa, ei pienintäkään ja tuskin on tulossakaan. Perushuoltotoimenpiteitä olen tehnyt, osa vähemmän kiireellisiä/välttämättömiä, esim. männän vaihto, vaikka mäntä oli loistavassa kunnossa (mutta jossain vaiheessa sekin on kuitenkin vaihdettava). Maksoin kyseisestä pelistä 995 euroa ja mielestäni tällaisen summan sijoittaminen käytettyyn laatupyörään on paljon järkevämpää kuin uuteen kiinalaiseen. Sanoisinpa, että Peugeotilla laadun lisäksi on vielä mukavampi ajaakin parempien ajo-ominaisuuksiensa takia kuin kiinalaisella. Jälleenmyyntiarvokin on reilusti parempi, esim. edellisestä Pösöstä maksoin 800 e ja myin sen hintaan 950 e.

Itselläni ei ole henkilökohtaisia kokemuksia kiinalaisista skoottereista, mutta lukemani ja kuulemani perusteella sellaisen ostaminen on aikamoista arpapeliä. Voit saada suhteellisen hyvän yksilön tai sen vastakohdan (joita käsitykseni mukaan on suuri osa). Itse suosittelisin siis ostamaan käytetyn laatuskootterin, esim. Peugeotin ennemmin kuin kiinalaisen halpisskootterin.