Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Minkä skootterin ostaisi??? (yleinen kysely, pohtimiset jne.)

Aloittaja sebastian34, 29.04.07 - klo:06:19

« edellinen - seuraava »

Partanen

Nelitahtisen huollettavuudesta haluaisin sen verran kertoa, että ainakin näissä kiinalaisissa se ei ole mikään vaikea juttu. Ei nelitahtisuutta kannata "pelätä".  Venttiilinsäätökään ei enää voi helpommaksi tulla. Koneen saa tosi hyvin esille, ja venttiilinsäätö on helpompaa kuin autoissa, puhumattakaan vaikkapa Monkeyn koneesta. Ja sitten oli se öljynvaihto. Siinä ne lisähuollot, mitä nelitahtisuus tuo. Sitten on lisäksi paljon makuasioita, jotka puhuvat nelitahtisuuden puolesta.

Lisäksi kiinalaisiin saa huolto-/korjausoppaat ladattua ilmaiseksi netistä. Uskoisin myös, että uusi on aina uusi, vaikka olisikin kiinalainen. Ei hirveästi ainakaan minua innostaisi ostella teinipojan jäljiltä mopoa. Se ei välttämättä ole kovin kummoista kohtelua saanut. Kaikki johdot on katkaistu ainakin kerran, kun on etsitty sitä kuuluisaa "sinistä johtoa", joka saa mopon lentämään.  ;D Sitten kytkennät tehty huolellisesti abiko-liittimillä.

Puolituttu juuri osti käytetyn Aprillian. Se toimi pari viikkoa. Seuraavat kolme neljä viikkoa se on nyt ollut merkkiliikkeen jonossa odottelemassa korjausta, kun ei käy. Ei takuuta. 2-3 uuden kiinalaisen mopon verran on tähän mennessä palanut rahaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Sami

#46
Terve! Nyt olen katsellut tässä itselleni sopivaa skootteria, pitäisi olla kahdelle rekisteröitävissä, hintaa ei liikaa (ei yli 1200e) ja renkaat tarpeeksi suuret. Myös vääntöä pitäisi löytyä, virittämisestä en ole kovin innostunut, eikä kulutus saisi olla liikaa. Saattaa tulla pieneen soratiellä ajoon, pääsääntöisesti kyllä asfaltilla. Skootteri mahdollisesti Rovaniemellä, en viitsisi kauhean kauaksi lähteä. Kymcoa ja Keewayta olen katsellut, mihinkään halppis markkina skoottereihin en aijo koskea :) Toki omat kokemukset yms merkkikohtaiset suosikit ovat toivottuja ;) Eikös muuten tehoputki ole periaatteessa laiton, sehän lisää skootterin nopeutta?

Edit: Katsoin muuten Cittarissa tuota Soliferin skootteria missä lampussa on se suojaritilä, onko se kahdelle hengelle?

Jenni

Just tuli omalla kymcolla 2000 km täyteen, keväällä ostettu uutena. Hyvin kulkee, ei moitteita. Ei välttämättä muotoilultaan kaikista kauneimmasta päästä, mutta plussaa jalkatilasta, siinä kun pystyy kuljettamaan kaikenlaista ja on ripustuskoukkukin. Itekin olin vähä skeptinen näitä kaikenmaailman halpiskinkki skodeja kohtaan kun tutkin skootteri valikoimaa keväällä, joten päädyin Kymcoon. On ainakin ostettu alan liikkeestä ja laitettu ajokuntoon ennen ekaa ajoa. En tiedä miten mahtaa olla näiden markettiskodejen kanssa, taitaa joutua itse säätää ruuvit kohdalleen... tietty ei varmasti ongelma kaikille... Yhdessä takuuhuollossa on käyty ennen ekaa tuhatta, maksoi 69,50 vaihdettiin öljyt ja tarkistettiin ruuvit yms.
Eikös melkein kaikki uudet skodet ole kahdelle rekisteröity...?

Sami

Juuri katselinkin tuota Agility 50 mallia, tuossa lähellä joku näköjään omistaa jo sellaisen... ja myös Rovaniemeltä löytyy agilityä.

nelitahti

ei itellä muista kokemusta kuin kymcosta (agility),
mittarissa jo 3100 ja kolmatta vuotta ajelen.
kuten jo jennikin mainitsi hyvät tilat löytyy.
kaksipäänä hyvä ajella,ukon kanssa käyty peräti rantsilassa (oulusta)  8)
mullaki oli ukko jonkun "virityksen" laittanu,
mutta pyysin ottamaan pois  :)
eiköhän varmaan kaikki mikä pistää skootterin kulkemaan sallittua nopsempaan ole laitonta? ::)
Ã,,kkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

Sami

Mites toi kiihtyvyys, entä miten kulki kaksi päällä?

cpi-racer

Minulla on tuon BT49QT-12C skootterin  alkuperäinen versio, CPI Oliver Sport, joka on myöskin lähes sama mopo kuin Keeway Focus RR. 

Niitä tehtiin -05 ja -06, sekä "erikoiserää" CPI Oliver Formula R on saatavana myös -07 versiona, vaikka mopon jo korvasi muuten -07 uusi CPI Aragon.

CPI on mainoksen mukaan Itävaltalaista suunnittelua ja teetetty Taiwanissa.
Ensin tuli CPI Popcorn, Hussar, sekä viimeksi Oliver, Oliver City ja Oliver Sport, niissä on hyväksi havaittu runkorakenne ja tyylikäs ulkonäkö (Oliver).

Moottorina on (Yamaha)  Minarellin moottorista "vahvasti vaikutteita saanut" 2T-moottori, eli käytännössä Minarellin kopio.

Jotenkin tuntuu että CPI on Baotian scootersin joku tytäryhtiö, tai sitten CPI myi vanhat Oliverin rungon piirustukset Kiinalaisille kun teki uuden mallin Aragonin, tai Kiinalaiset kopioivat piirustukset luvatta.

Baotian BT49QT-12C skootterissa ei ole CPI:stä tuttua 2T-moottoria, vaan sama vanha 4T-moottori joka on muissakin Kiinalaisissa.

4T-voi olla ihan hyvä kulutuksen kannalta.

Uusissa Kiinalaisissa on taas ruvennut näkymään 2T-moottoreita, vaikka viime vuodet myytiin pelkkää 4T:tä.

Citymarketin Zoner V2 on 2T ja Kone-Glans myy jotain "Racing" skootteria, jossa on selvästi CPI Oliverin (Keeway Focucsen) runko ja 2T-moottori.

2T:n myötä alkaa taas halpamopojen ostajilla ruikutus "Zoner vie 6 litraa sadalla sisäänajossa, mistä se vuotaa", merkkimopojen (2T) käyttäjät ovat jo vuosia sitten joutuneet tyytymään siihen että merkkimopot vievät 3-5 litraa sadalla + 2T öljyä, kun taas halvalla markettimopolla on päässyt alle kahden.

Ilmeisesti yleisö kuitenkin on nyt ruvennut vaatimaan 2T-moottoreita

Uskoisin että tuo BT49QT-12C on hyvä skootteri 900 euron hintaan, oma CPI Oliver Sport maksoi 1490 + tk, se tuntui vuosi sitten hienolta, mutta nyt on alkanut iloa himmentää se että Kiinalaisiin on ilmestynyt sama runko.

Renkaat CPI:ssä ovat Maxxis ja niissä on todella uskomaton pito ja kulutuskestävyys.

Kappas Vaan

  Tuo on varmaan otsikon skootteri. ( mulla 4T- Baotian vie sisäänajossa vain 4L/100km  ;D )

paajanen

jos nyt itse pitäisi valita ostaisin keewayn ihan vain ulkonäön perusteella, naapuril on keeway ja kyllä se näyttää ihan nätisti pörräävän   ;D

tero1969

Osta se mikä tuntuu järkevältä tuolla rahalla saa ihan hyvän meno pelin  8) Ja kerro sitten meille minkä ostit  ;D  ;D  ;D

Kappas Vaan


LainaaKatsoin muuten Cittarissa tuota Soliferin skootteria missä lampussa on se suojaritilä, onko se kahdelle hengelle?

Ritilä? Niin on tässä omassa skootterinissakin tai paremminkin oli, kahdelle on tämä ja jos Baotian -tarran tilalle vaihdetaan Solifer, niin eiköhän sekin ole.

malens

Terve vaan kaikille,
Olen uusi foorumin jäsen ja olisin kysynyt onko ihan tuhoon tuomittu idea että tällaiselle 192 cm pitkälle miehelle löytyisi jokin skootterimalli jota pystyisi ajamaan? ??? Olen miettinyt laittaa perheen kakkosauton lihoiksi ja ostaa skootterin. Tuskaa tuottaa nyt vain iso kokoni. Onko olemassa jotain moposkootteri mallia jossa minun kokoiseni mies ei ajaessa hakkaisi polvia ohjaustankoon?

Samppa

Kyllähän niitä löytyy. Toki se vaatii sen, että lähtee ihan liikkeitä kiertämään ja koeistumaan. Yksi voisi olla esim. Lombardia, tai Peugeot Elyseo http://www.drossos.gr/products_images/575.jpg
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Kokeile myös Baotian 49qt-7d skootteria, vastaava kuin Solifer xtr50 ja kannattaa kokeilla myös kokonsa puolesta.
http://www.jm-racing.fi/baotian.php tuolta näet mallin ja teknisiä tietoja.

malens

Kiitos vastauksista. Näyttää siltä tämä ei jää ihan vaan haaveeksi. Missä kuutiotilavuudessa kulkee mopon ja kevytmoottoripyörän ero?