Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

kääntyy kääntyy...

Aloittaja sympaatti, 30.04.15 - klo:18:39

« edellinen - seuraava »

pugt200

Kyllä sitä harjotellaan jos käy vaikka autokoulussa. Poika otti 15 tuntia kevarikorttiin ja vastaohjaili heti alusta asti paremmin kuin minä, joka sai kortin muropaketin mukana.

Kone

Koko elämä on harjoittelua, jos niinkseen on. Kukaan taida Mestari olla? Muuan mies Jerusalemista oli kai lähellä ja Päivi. ;D Mutta niinhän se on, jotkut asiat toinen oppii paremmin, kuin toinen. Vaikka kääntymisen pyörällä.

viisnelonen

#32
Jatkuvaa harjoittelua ja päivitystä tää homma on. Ja jos luulee että on kaikkien alojen erikoisosaaja niin voi mennä kokeeksi vaikka ajamaan kylmiltään tommosta sähköistä yksipyörää.. tulee äkkiä paluu maanpinnalle. Kirjaimellisesti.  :D

E: Tuota Zonen linkkaamaa monokkelia uskaltais hyvinkin kokeilla.. pätevän näköinen laite.Ei mitään turhaa,yksi rengas ja moottori.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Kone

Ei siinä ykspyöräsessä tarvii välttämättä sähköjä olla. Tarpeeks vaikeeta ilmankin.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Kone - 01.05.15 - klo:22:23
Ei siinä ykspyöräsessä tarvii välttämättä sähköjä olla. Tarpeeks vaikeeta ilmankin.
Totta http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2010/11/monowheel1933_1000.jpg

sympaatti

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 01.05.15 - klo:22:26
Lainaus käyttäjältä: Kone - 01.05.15 - klo:22:23
Ei siinä ykspyöräsessä tarvii välttämättä sähköjä olla. Tarpeeks vaikeeta ilmankin.
Totta http://assets.blog.hemmings.com/wp-content/uploads//2010/11/monowheel1933_1000.jpg

Heh. Tuon monokkelin keksijä oli varmaankin esikuva MIB3-leffan käsikirjoittajalle! Siinähän ukkelit ajeli tuon härvelin päivitetyillä versioilla :D
Tai se ainakin näytti siltä...
elämä on ihmisen parasta aikaa... MN

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: sympaatti - 30.04.15 - klo:20:52
Kun kallistamalla käännyn, kääntyy "yli" ja joutuu tekeen pienen vastaliikkeen. Paikallaan sarvet kääntyy ookoo, ei nyki eikä pätki. Ikävää ajella esim. kaupungissa. Poliisit luulee pian, että kännissä ajelen, kun mutkissa horjuu.  :P   Maantiellä menee ku juna. Ei ymmärrä, ei...

Myöhemmin kävi ilmi että ohjauslaakerissa oli häikkää, mutta kyllä se xysin ohjaus on omanlaisensa, kirjoitti myös TM:n testaajat.
Suora lainaus TM 15/2001    "Vertailuryhmän lyhin akseliväli kertoo omaa kieltään siitä miksi meno on etenkin hitaissa käännöksissä,kaupunkiajossa,levottoman oloista"
"ohjaustuntuma oli toisten mielestä jopa jossain määrin levottoman oloinen.Käytännössä X9 oli kuitenkin helposti hallittava ja käsiteltävä kaikissa tilanteissa"

Kyllä, pienissä nopeuksissa levottoman oloinen, ja juurikin siis käännöksissä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Onko se italialaisten käsitys näppäryydestä kaupungissa. Kun on herkkä ohjaus, niin on helppo suodatella itsensä autojen välistä jonon keulille liikennevaloissa. Meille vähän vieras kulttuuri, mutta suurkaupungissa erittäin toimiva toimintamalli.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#38
Kyllä on näppäryys kadonnut kaikista isorunkoisista skoduista. (maxi tms)
Tämän huomaa kun tarttee vekslata skoottteri paikallaan 180 astetta, esim autotallissa, sehän vaatii tilaa kuin mp. Italiassa on kadut, pihat,kujat, jne ahtaita kun katsoo vanhoja kaupunkeja. Uskon että näppäryyden tarve on suurempi muualla kuin ajaessa. Jo yksin se ajoneuvon pysäköinti..

Edit: vielä tuosta kääntymisestä esim kadunkulmissa.. pieni nopeudenlisäys saattaa tehdä siitä sujuvampaa, mitä hitaampaa sen käännöksen ajaa sitä horjuvampaa siitä tulee. Ihan sama juttu kun yrittää ajaa oikein hiljaa vaikka vaan suoraan.. kiemurteluksi menee useimmilla.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Taktisesti huono veto vespalta tehdä vain taajamaajokkeja. Cushman joka skootterin massavalmistuksen aloitti, loi sen duunareille lähiö-tehdas välin suhaamiseen ja vespa teki samoin. Valtaosa skootteria tarvitsevista elää maaseudulla jossa skootterin herkkyys on miinusta. Sen päälle huono huoltopuoli niin kävi huonosti. Aasiankin valtasi suuripyöräiset mopot.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

oskuk

En sanoisi Piaggion koko tuotantoa taajama-ajokeiksi, oikeastaan päinvastoin. Se, että monin paikoin, kuten vaikka italiassa, on valtaosa pienikuutioisista pyöristä nykyään isopyöräisiä, en usko että sillä on haettu vakautta sinänsä, vaan paremmuutta huonoilla pinnoilla. Ja sama pätenee Aasiassakin. En edes usko että 300kg skootteri muuttuisi autotalissa paljoa ketterämmäksi, vaikka siihen laittaisi 10 tuumaiset kiekot. Mutta tuota roiskeläppää varmaan kannattaisi Vespan etrupäähän haerkita, ja olisi kannattanut laitattaa jo uutena.

Coastside

#41
Vespan kuuskytluvun persliuku johtui yksipuolisesta mallistosta johon tehtiin kauneusmuutoksia. Piaggio-konsernin teot on eri juttu. Elivät lähiöiden kiimaisinta kautta mutta autoistuminen yllätti ja kaksipyöräisistä tuli harrasteajokkeja elintasomaissa ja japani tuotti niitä tehokkaasti. Muistan niiden tulon luoman hurmoksen ennen verokuristuksia ja kypäräpakkoa. Siinä moni 16 v kusi housuunsa kun tulot riitti tuuttihondaan.  Se kiilsi ja kulki ja kesti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Vanhetessa ja jousituksen painuessa ohjausgeometria muuttuu.
Mulla vanhasta pelistä tuli soiva kun keulan jousitusta nosti 2cm.
Kahden asteen keulakulman muutos vaikuttaa merkittävästi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.05.15 - klo:07:31
Vespan kuuskytluvun persliuku johtui yksipuolisesta mallistosta johon tehtiin kauneusmuutoksia. Piaggio-konsernin teot on eri juttu.

No, Vespahan on vain Piaggion yksi malli. Jos Vespaa olisi paljon muuteltu, se olisi kuin mikä tahansa muu Piaggion malli. Ehkä kuplalla oli sama ongelma: ei ymmärretty tehdä farmarikuplaa, eikä urheilukuplaa, ei lavallista pickuppia eikä muutenkaan kehitytty muun Volkswagenin malliston mukana? ;-)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.05.15 - klo:17:46
Onko se italialaisten käsitys näppäryydestä kaupungissa. Kun on herkkä ohjaus, niin on helppo suodatella itsensä autojen välistä jonon keulille liikennevaloissa. Meille vähän vieras kulttuuri, mutta suurkaupungissa erittäin toimiva toimintamalli.  ;)

Tääsä xysin ohjauksessa ei ole mitenkään herkkä tuo ohjaus , vs esim hexagon.. vaan ohjaus ikäänkuin retkahtaa ja tämä siis vain hiljaa kääntyessä. Nopeuden lisääntyessä kaarreajo on nautittavaa ja varmaa kuten myös maantiellä, missä ohjaus on mielestäni hyvä vaikka tiessä olisi uria. Vastaan tulevien rekkojenkaan puuskat ei aiheuta mitään toimenpiteitä.
Eikä ole kyseessä myöskään jousituksen väsyminen.
Toivon että sympaatti kertoo, tuliko ohjaustuntumaan jotain muutosta remontin jälkeen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250