Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

joni_k

kaikki menee bolt on poislukien ilmanpuhdistajan. kaasari jää hitusen liian ylös, joten pohjaluukkua pitäisi korottaa.

konenikkari

Ei saa heti luovuttaa, jos crossin kaasutin ei laakista toimi,
onhan siinä vaihdettavat suuttimet ja säädettävä ja vaihdettavakin ,luistin neula.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

joo no, mä pistin kaasarin hyllyyn takasin toistaiseksi. keskityn nyt näihin öljyjuttuihin. tässä muuten pari kuvaa kiinnitettynä.

https://aijaa.com/Uieg48
https://aijaa.com/COxno2
https://aijaa.com/Z0gfBg

Sepi6

Liittyen tähän kaasarin vaihtoon, kokeilein miten helposti Derbi Sendan (Dellorto 19mm PHVA) saisi toimimaan Yamahan Jogissa. No ei suoraan mitenkään, eikä suuttimia vaihtamalla. Kun vaihtaa kaikki osat sai koneen käymään lähes "sinnepäin" eli kokeilussa vaihdoin seosputken, neulan ja kaikki suuttimet.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Eki

Laitan tähän ketjuun kun aihetta käsitellään, elikä Gilera Runner sp50, kaasari vakio dellorto 17.5mm, vakiosuutin 53, nyt 60 kun on vaihdettu se kuristettu alkuperäinen putki saman skoden ruiskuversion putkeen, missä ei näkyviä kureja. Elikä täydellä kaasulla tavallaan booaa aavistuksen, vetää hienosti kun kahva on aavistuksen auki täydestä, ei auta neulan asento, siis mikään järjellinen lovi, nyt ylimmässä lovessa prikka. Kun käynnistää niin ei kärsi tippaakaan pakkasyönjälkeen kääntää kaasua, nikehtyy heti, elikä eikai vaan saa liikaa? Suhteellisen pieni tuo 60 suutinkin, muuten toimii ok ja kulkee sekä vetää, ainoastaan että se paras veto on vajaalla kaasulla, ajettu toissapäivänä 320km ja sama oire on ja pysyy, onko mitään järkevää selitystä, kaasarissa on se messinkin reikälevy, kokeilin sitäkin ottaa pois mutta mikään ei muutu mihinkään.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

Neulan asento vaikuttaa vain osakaasulla seokseen. Jos se ei reakoi kaasun loppuasentoon se merkkaa ettei se saa seosta yhtään enempää.  Joku resonanssijuttu siinä ilmenee. Putsari-kaasari ei synkkaa?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Ruiskuversion pakoputkessa taitaa olla katalysaattori,
ja jos ajettu halvoilla öljyillä, saattaa ahistaa.
Pienellä 53 suuttimella paljon ajamalla, saattaa parantua, tai sit ei.
Muutenkin lähes aina, kaasun, (kaasutinversiossa) viimeinen neljännes lisää vain ääntä :D  ja polttoaineen kulutusta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 23.04.20 - klo:14:53
Ruiskuversion pakoputkessa taitaa olla katalysaattori,
ja jos ajettu halvoilla öljyillä, saattaa ahistaa.
Pienellä 53 suuttimella paljon ajamalla, saattaa parantua, tai sit ei.
Muutenkin lähes aina, kaasun, (kaasutinversiossa) viimeinen neljännes lisää vain ääntä :D  ja polttoaineen kulutusta.
Ostin 64 suuttimen 60 tilalle, vinkkiä sain liian vähästä bensansaannista mopokellarin isännältä, nyt on todella hyvä, otettu myös ilmanrajoitinsihti pois talteen. Elikä sai hiukan liian vähän bensaa ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Sprite

En tiä mistä alottas, tahi mihin tämä kuuluis.
Kyseessä kinkki, se perus bt49qt-9 ihan vakio.
Tuntuis toimivan niin hyvin kuin saattaa.
Vaan kulutus on jotain epämopomaista.
Ei sataa kilsaa pääse tankilla. Viisari vaipuu silmissä.
Ei tulvi. Vetää hyvin, lähtiissä se pieni empiminen, mikä taitaa olla normaalia, tai johtuu kiihytyspumpusta.

Muistelen että täällä ois puhuttu liian pienistä ja isoista suuttimista vakiona, mitä ovat mopoihin tehtaalla heitelleet.
Lukeeko se ny aina suuttimessa se koko?
Ja taitaa olla mahdollisuus jotta imu jää valskaamaan...
Pyörittelin myös mielessä, että voiko sitä menovettä haihtua noinkin paljon tankista?
Korkkina oikee korkki, ei lukkoa. Hajos keväällä.

Haen tukea teorioilleni, mistä lähteä liikkeelle.
Uusi imu?
Mikä suutin vaihtoon?

Coastside

Jos se toimii hyvin niin seos on OK. Tulpan värin voi tarkistaa kuumaksi ajon jälkeen. Maitokahvin väriä kun löytyy niin se on sopiva. Kolmen litran kulutus on normaali maantieajossa. Rengaspaineet merkitsee paljon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

jos skootteri vetää ja toimii yms niin suuttimen vaihdon jälkeen se ei ainakaan toimi ;D 3litraa tollanen vakio ottaa 100km kohden helposti. bensamittariin en lähtis luottamaan. itellä oli 5L tankki ja reilun 2L kun oli kulunut mittari näytti punaviivaa.

Sprite

Tängjuu.
Nää auttaa etiäpäin.
Eli mittari vaan höpöttää.
Taijan lirauttaa piri pintaan ja ajaa tyhjäksi. Puteli tarakalle mustekalalla kiinni, ja ompahan varabensat völjyssä.
Aletaas taas ropeltaan ku töistä pääsee.

Mikko kiittää ja kuittaa.

mopotinx3

#1572
Nyt teki 4-t kesämoponi todella erikoisen vian.  Ajoin noin 30 km ja sitten moottori laittoi vain bööööö.  Ohjasin tien sivuun ja sain kuitenkin vielä käyntiin.  Jotenkin nilkutti bensa-asemalle ja siellä tankkasin.  Nyt onnistui 25 km matka ongelmitta. Parin päivän päästä heitin 20km lenkin ja reissun lopussa taas sama bööööö. Mopo lähti käyntiin startista ja pääsin mukavasti kotipihaan. Siksi teinkin tarkistuksia. Hanasta tuli hyvin bensaa vara-ja aukiasennossa. Sitten tarkistin kohokammion. Siellä ei ollut moskaa ja kaasutinhan on uusi, ettei pitäisi ollakaan mitään. Suodatin on uusittu pari viikkoa sitten. Paineilmalla puhalsin kaikki suuttimet ja neulaventtiilin pesän ja bensaletkut.
Nyt on jäljellä enää yksi konsti. Alkuperäisen Mikuni-kaasuttimen vaihto kiinamallisen tilalle.  On näillä vehkeillä outo sielu,  korjaaminen olisi helppoa, jos vika olisi heti eikä pitkän ajon jälkeen hetkellisesti. Onko joku toinen kokenut vastaavaa kaasariongelmaa?
Jos toimii ongelmitta vanhalla kaasarilla, menee lopullisesti usko kiinakaasareihin. Päällepäin ne ovat kyllä lähes identtisiä, mutta neulaventtiilin pesä ja neulaventtiili ovat hieman erilaisia mitoiltaan.  Ihme vika, kun yleensä vekslataan suuttimia, tässä joutuu ajamaan pitkän matkan ennenkuin vika ilmenee.
Tänään 16.6. Ohjelmassa oli kopiokaasuttimen putsauksen jälkeen koeajo. Sama juttu ei kulje, niinkuin ei saisi bensaa.  Palasin tallille ja laitoin 110 suuttimen, nyt ei mennyt enää paljon mitenkään,ei ottanut kierroksia. Nyt on sitten vaihdettava se BDS26mm orkkiskaasari, vaikka se on aika kulunut, luistin kumikalvo on kuitenkin ehjä vaikka on jäänyt väliin ja linttaantunut yhdestä kohdasta. Siksi tämän kaasarin vaihdoinkin. Samalla palaan paperisuodattimeen, jotta selviää, ettei vaahtomuovisuodattimessa ole liikaa öljyä ja se jarruttaa menoa. Tankin korkin jätän löysälle, ettei se estä bensatuloa. Voihan olla, että alipaineluisti ei pelaa kunnolla tuossa halpiskaasarissa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

samijkl

Kannattaa tehdä nuo muutokset yksi kerrallaan, muuten jää arvoitukseksi missä vika oli.

mopotinx3

Oikeassa olet muutosten teon suhteen. Mutta riittää, kun saisi sellaiseen ajokuntoon, että uskaltaisi lähteä kaemmaksi. Purkasin illalla kiinakaasuttimen pois ja sitten vein molemmat kaasarit sisälle pölynimurin imutestiin. Kummassakin kaasarissa luisti nousi asiallisesti.
Nyt on alkuperäinen kaasutin paikoillaan. Laitoin käyntiin ja tuntui oikein hyvältä.  Huomenna sitten pitempi ajolenkki, niin nähdään toimiiko se  vihdoin ilman pysähtymistä, kun alkuperäinen kaasutin ja ilmansuodatin on paikoillaan. Saisi jo riittää remontit tänä vuonna, mutta näissä muutaman satasen kesämopoissa on ajo harvoin ongelmatonta.
Aprilia Sportcity One 50 4t