Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

#1575
Helpotuksen huokaus, toimii hyvin alkuperäisellä kaasuttimella.   Tutkin vielä tätä uutta kiinakaasutinta.  Uimurin neulan pesän reikä oli hädin tuskin 1mm. Eikös se ole liian pieni? Neula kuitenkin tiivistää hyvin. Ei tuota voi poralla suurentaakaan, kun silloin se tasopinta, jota vasten se kumikartioneula tulee, tuhoutuu.  Pitäisi olla joku erikoistasojyrsinterä, jolla poraamisen jälkeen tiivistepinta laitettaisiin kuntoon. Ehkä virtaus vapaasti alaspäin on suurempi kuin moottorin imu ylöspäin saman koon suuttimen 1mm reiästä. Harmi, kun en hoksannut mitata tuota neulan pesää siitä orkkismikunista.
Ainakin bensapinta pitäisi tarkistaa ja mitata. Päällepäin kaasutin näyttää hyvältä ja hinta oli vain viidesosa japanilaisesta Mikunista.
Ostin tämän kesämopon 2019 Juhannukseksi ja juuri vuosi meni, ennenkuin sain kaikki viat korjattua. Maalivikaa olisi, mutta nyt ei tarvitse pelätä naarmuja, kun niitä on reilusti ennestään.
Juhannus päivitys:  Kyllä se korjaamokirjan mukaan on vain 1mm reikä neulasuuttimessa.  Tiivistepinnasta mitattuna uimuri oli iian kaukana, 10mm, pitäisi olla 8,5mm. Löysin ohjeet myös tyhjäysruuviin laitettavasta mittarista, pitää hommata ohutta läpinäkyvää letkua siihen, niin saa sillä mitattua tarkasti 16.5mm luistinneulan korkeudesta alaspäin. Joskus vielä laitan tämän kiinakaasarin takaisin paikoilleen.
Juhlikaa harkitusti ja ei dopingia mopolla ajaessa. ;)
Aprilia Sportcity One 50 4t

VariJari

Nyt kun painin tuon kaasarin kanssa että missä löytyy tasapaino avarretun putsarin ja seoksen välillä niin tein itselleni suuttimen vaihto "excelin" niin näkee suoraan paljonko suuttimesta a -> b potentiaalisesti bensan määrä kasvaa. Suuttinsatsi on nyt itselläni kahden numeron välein ja näyttäisi että 4-5% väliin kasvaa bensan määrä siirryttäessä seuraavaan kokoon.(esim. 84 -> 86)

Pelasin sitten neulan kanssa kun oli melko sekaisin nuo seokset tässä kesken "projektia" niin ihmeen paljon tuo neulan korkeuskin vaikuttaa silloin(kin) kun kaikki ei ole kohdallaan.. jotain viitettä löytyi että noin puolella kaasulla neulan nosto tai lasku pykälällä voisi vaikuttaa 5-8% annosteltuun bensamäärään. Onko muita mielipiteitä tai kokemuksia tuosta neulan vaikutuksesta keskialueen bensan jakeluun.
Kaikkihan toki periaatteen tietää neulasta mutta itse mielellään haluan ihan numerotietoa  ;D Ja toki kaasareitakin on erilaisia jne.
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

Nelarin luistia nostaa kalvo ja se elää omaa elämäänsä joten neulan säätö ei ole tarkkaa. Ei ole käynyt mielessä saada muuta numerotietoa kuin kulutus sataselle. Muuten on perstuntuma riittänyt. Mäessä voi koettaa millä säädöillä nousee parhaiten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

VariJari

Se voi olla että tuossa omassa erottui niin selkeästi kun pääsuutin ei ollut vieläkohdillaan. Ja kun en koskenut neulaa säätäessä pääsuuttimeen niin ero oli kuin yö ja päivä, lähes ajamattoman laihasta lähes normaaliksi. Tämä siis 1/8 kaasusta tuolle 3/4 kaasuun. 
Tuntui että kyllähän tuolla tulee jatkossa viilattua perusajon kaasunvastetta..

Harrastelussa: bt49qt-12

joni_k

ihan kohilleen näitä cvk kaasareita  ei saa ikinä säädeltyä. ilmanpaine ja ilmankosteus  tuntuu myös vaikuttavan ja kuun asento yms.. ;D

VariJari

Nyt sattuu aivoihin tämä kaasarin säätäminen.. pitikö ahnehtia ja kuvitella käyvänsä reiluun taistoon alipainekaasarin kanssa.
Vakioputsari mutta se 10cm alkuperäinen kumitötsä sisääntulona ( 36mm reikä..) Suutinsarjan 92 paikalleen ja kuvittelin että nyt se alkaa homma taas etenemään.
Ei sanoo kaasari..  ei kestä yli 1/4 kaasua.
Laitan kumitötsän päähän sen alkuperäisen osan mikä siihen päähän tulee (joku 4mm supistus ja pieni tähtäysristikko) -> ei auta juuri mitään.
Seuraavaksi sen alkuperäsen putsarin muovipätkän sinne tähtäysristikko pätkän sisään, taas 4mm ahistusta -> 28mm aukko, ei auta juuri mitään.
Sitten teippasin tuon 36mm reijän teipillä siten että keskeltä jäi 10mm kaistale ilmantuloon -> nyt alkoi toimimaan jotenkin.

Herää kysymys, miten ihmeen iso suutin pitäis laittaa että toimisi ns. suht avoimena?
Joskus ajattelin että tässä olisi joku lineaarinen logiikka tuon ilmanoton avoimmuuden ja suuttimen välillä kuten olettaa voi. Että tyyliin lähes avoin tai powerfilter -> 95-100 suutin ja siitä sitten kohti vakion 78-85 väliä jos on ihan vakio putsari. Ei taida ihan olla noin. Soisi kyllä ilmanoton olevan edes vähän suurempi kuin kaasarin virtausala..

Joku jossain kaasutin säätö ketjussa taisi kirjoittaa että säätää nykyään kaasaria imupuolen ahistuksilla :D Taitaa olla hyvä neuvo :D
Harrastelussa: bt49qt-12

mopotinx3

Nelitahtisella on yleensä toiminut 100 suutin, kun ilmanputsarin kuristukset on pois.  Jos ei silläkään saa bensaa, voi kaasutin tai hana/hanan alipaineletku olla viallinen. 2-t puolella 15mm porattu ilmanputsarin tulosnorkkeli on helpoin tapa saada kaasutin toimimaan hyvin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

jwalk

Meikä ajeli aikoinaan isoilla suuttimilla kinkillä, n.130 vaahtomuovifiltterillä. Tosin90cc ja 24mm kaasari.
Notta ihmeellisiä nämä ovat.

VariJari

92 suuttimen jätin paikalleen ja neula keskiasentoon. Katsoin että millä ilmanputsarin  ahistuksella (n. 28mm pitkä ahdistuputki) lähtee tuo toimimaan..
22mm ei, 20mm ei, 18mm ei, 16mm toimii, 15mm toimii huonosti, 14mm toimii vielä huonommin.
17mm.. toimii paremmin  kuin 16mm keskialueella, ilmeisesti 16 oli rikkaalla sitten keskialueella. maksimikierroksista vaikea sanoa, menikö 17mm liian laihalle.
Ehkä sitten 16mm ja neulan pudotus pykälällä. Että melko kapeeta rööriä..

Löysin vanhan baotiksen oem. ahistuskumin joka tulee siis putsarin sisälle/ilmantulon juureen, sisähalkaisija oli 18-19mm mutta pidempi (8cm luokkaa) kuin oma testiahistuspala..

Suuttinsarja on vain 98 kokoon asti plus sitten se kaverin antama 88 joka taitaa kyllä olla millin luokkaa.. en kyllä varautunut yli satkun kokoihin mutta tiukkaa ja herkkään on kyllä vääntö tuon suuttimen ja ahistuksen kanssa, siis 2mm vaikuttaa jo niin että peli on ajokelvoton. 
Harrastelussa: bt49qt-12

mopotinx3

#1584
Nyt on käsittelyssä SYM Orbit 2 4-t kaasutin.  Sillä oli ajettu 7000 km alipaineluistin rajoittimen kanssa. Sahasin tuon pitkän pultin 5mm lyhyemmäksi, jää kuitenkin mahdollisuus rajoittaa luistin nousua, koska siihen on pulttiin on ruuvattu pitkä kuuskanttimutteri. Ruuvasin sen pohjaan.
Kerrankin on helppo säätää luistinneulaa, se on kiinteä neula ilman lovia. Pääsuutin on 82 .  Kun saan moottorin kasattua, voi suutin jumppa alkaa.
Jopa imukaula on omaa sorttia, pultit lähempänä toisiaan kuin GY6-koneessa. Kiillotin hieman imukaulan mutkaa ja pakokanavaa. Ei tämä varmaankaan paljon yli viittäkymppiä kulje.  Symmissä on kätevät reiät irrotustyökalulle variaattorin lautasessa, nyt on helppo remmin pikavaihto.
Ilmanputsari näytti kiinalaiselta, mutta olihan sekin muutettu ja venttiilivian takia moottori oli huohottanut paperisuodattimen öljyiseksi. Pitää uusia suodatinelementti tai ostaa täydellinen GY6 ilmanputsari, jossa pestävä vaahtomuovisuodatin.
Edit 29.7.  Tämä 82 suutin on juuri oikea, kun paikalla on uusi org. ilmansuodatinelementti. Ilmanputsarin tuloaukon halkaisija on 21mm, joten ei sitä kannata alkaa suurentamaan.  Kerrankin pääsin helpolla suutintalkoista, kun tehdas oli osannut valita oikein etukäteen.
Aprilia Sportcity One 50 4t

VariJari

#1585
Jatkoa sopivaan imuahdistukssen tuossa omassa. Testasin  vakioidulla testisuoralla loppunopeuden 16,17 ja 18mm suppiloilla, 16mm voitti muut loppunopeudessa parilla km/h. Eli se sopii tämän 92 pääsuuttimen kanssa tähän vehkeeseen. välikaasu on tosiaan rikkaalla nyt tuolla mutta se korjaantuu neulansäädöllä.

Yritin myös säädetyllä ilmavuodolla testailla tuota keski ja täysikaasu rikkautta/laihuutta mutta siihen ei riittänyt vakio imukaulassa oleva pieni nippa. Oli jo ostettuna n. 8-10mm letkuliitin mikä oli tarkoitus kairata imukaulaan että voisi selvitellä lisäilmalla (ja lisäpolttoaineen syötöllä) vielä tarkemmin rikkaus/laihuus ja tehdä sitä myöden muutokset. En sitten jaksanut :)

Edit: jos joku oikein haluaa huolella diagnosoida tyhjäkäynnin seosta niin tuohon imukaulan alipaine nippaan t-liitin ja letkunpätkä. Letkunpätkän päähän esim. akvaarioiden ilmapumpuissa monesti käytetty säätö/neulaventtiili. Tällä saa melko helposti tuunattua erinomaisen tyhjäkäynnin jos seos on vähänkin rikas. Tuli testattua, parani hieman ilmaa lisäämällä joten seosruuvia voisi hieman kääntää..


Harrastelussa: bt49qt-12

VariJari

Oletteko törmänneet näissä kiinalaisten vakio ja varaosa kaasareissa millaisiin luisti, neula malleihin?
Luisteissa itellä löytyy kaarevalla pohjalla oleva jossa neulassa äkkijyrkkä ohennus viimeisellä sentillä. Varaosapussukasta löytyi samankokoinen mutta tasapohjainen luisti ja sitten tasaisesti kapeneva neula joka oli hiukan tuota edellistä pidempi ja kiinnityskohdasta paksumpi (ei välttämättä ole tuon edellisen luistin alkuper.)

Harrastelussa: bt49qt-12

VariJari

Kaasareiden säätämisestä ja vakioputsarista juttua, https://kzrider.com/forum/3-carburetor/585949-pods-in-search-of-a-free-lunch#585949
Nyt taitaa olla naulattu tuo arkku, etsin parhaan kuristuksen että vakio neula ja joku "kaikilla toimiva" 85 suutin toimii hyvin ja annan olla :D
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

#1588
Yleisenänä neuvona se että jos yrittää ja yrittää saada käymään eikä ala haista bensa niin kilikellot voisi alkaa soida. Sama jos ei yritä ja haisee bensa. Ehjä kaasari ei kastele tulppaa. Seos vain menee putkeen ja alkaa haista.

Alipaineletkun pikakorjaus on kutistesukka päälle tai eristysnauhaa. Niiden irroitus hanasta on usein hankalaa ja ne pykii moottorin päästä. Imukaulan kunnon tarkistus kuuluu asiaan. Siihenkin voi löytää ison kutistesukan ebaystä. Erkka tiivistää.

Kaasarin pohjapropun letku hanalla on kätevä tarkistaa bensan saanti ja tyhjentää kaasari seisontaa varten. Käytännössä riittää vetää se letku ylöspäin ja tukkia tapilla. Tarkistaessa bensan tulon letkun pää purkkiin ja katsoa bensan tulo. Kun kaikki vielä toimii niin määrän voi mitata. Hanan alipaineletkusta imien saa hanan auki ja bensaa virtaa jos on kunnossa.

Tankin voi tyhjentää hanan kautta imemällä hanan auki ja puristamalla alipaineletkun tukkoon kun on johtanut letkun astiaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kippari68

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 15.07.20 - klo:22:15
Meikä ajeli aikoinaan isoilla suuttimilla kinkillä, n.130 vaahtomuovifiltterillä. Tosin90cc ja 24mm kaasari.
Notta ihmeellisiä nämä ovat.

Minulla Retrossa 3000km ajetut 90cc Narakut ja 24mm kaasari. Pääsuutin 106 tyhjis 38 ja joutuu pitämään 3,5 kierrosta seosruuvia auki
mutta pelittää niin. Isompi voisi olla. Neula alimmassa lovessa ja 1mm nylon prikka alla kun en löydä tuohon ohuempia neuloja.
Näillä eväin on menty ja toimii hienosti ei booaa ei nyi vaan hienosti vetää. Alkuperäinen putsari Narakun 2 kerros filtterillä.
Nopeusmittarin olen vaihtanut 80km/h ulottuvaan näyttöön. Heittoahan noissa mittareissa on tajuttomasti mutta silti tuo asteikko ylittyy
n.sentillä. Eli kyllä se jonnekkin kulkee mutta se mikä on mukavaa niin voi pitää helposti 55km/h mittari vauhtia kokoajan. Hki-Porvoo
menee heittämällä yhteen putkeen mutta sitten on hiukan jäykkää kävelyä hetken  ;D Hienoja mopoja 8)