Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespa GTS pakoputken tiiviste

Aloittaja Partanen, 25.08.12 - klo:10:57

« edellinen - seuraava »

Partanen

Osui ulkomaisilta palstoilta silmiin vinkki, jossa kehoitettiin kiristelemään klemmaria välillä. Hiukan vajaat 5000km ajettuna päätin kokeilla. Ensin 10Nm, jolla klemmarin pultti selvästi kiristyi. Sitten vielä 14Nm, jolla klemmarin pultti kiristyi vielä lisää. Tästä päättelin, ettei välikiristys ole välttämättä turhaa. Saas nähä kestääkö tiiviste tällä kertaa sen mitä ensimmäinen rengas.

Tässä kuvassa on ympyröitynä kohta, josta vuoto pikkuhiljaa alkaa:

Mulla on jo hankittuna ylimääräinen klemmari, jolla oli tarkoitus peittää kohta josta vuoto alkaa. Eli ajatuksena oli, että jos alkaa vuotamaan, niin vuoto ei aiheuta tiivisteen nopeampaa palamista, kun vuotokohta on peitetty ylimääräisellä klemmarilla. Onpa vaan jäänyt vielä asentamatta, kun ei ole ehtinyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

No niin, takarengas alkaa pikku hiljaa tulla tiensä päähän. Helpointa olisi toisaalta varata aika huollosta renkaan laittoa varten. Mutta sitten pitäisi laite viedä huoltoon, järkätä itselle paluukyyti kotiin ja seuraavana päivänä taas homma toisin päin. Eli luonnikasta olisi kuitenkin ottaa takapyörä irti ja viedä se + uusi rengas rengasliikkeeseen.

Mutta se pakoputken irrotus...  Joka tapauksessa alkuputken ja vaimentimen välinen liitos pitää avata tiivisteen uusimista varten. Mutta onko siis niin, että uutta tiivistettä ei saa paikalleen ilman, että ottaa myös sen alkuputken irti? Ja jos sen ottaa, niin sitten pitää laittaa tiiviste sinnekin. Ja paikkahan on aika haastava. Ulkomaisilla foorumeilla on ollut juttua, että myös se pakoputken kannatin voi olla aika tiukasti jämähtänyt siitä pyörän navan kohdalta.

Eli kannattaako unohtaa omatoimisuus tässä? Perushuollot hihnan vaihtoineen kyllä onnistuu joten työkalut pysyy jollakin tavalla kädessä. Mutta onko tässä jo liikaa
haastetta?  :-\

Partanen

Putket eivät mene suosiolla sisäkkäin uuden tiivisteen kanssa. Putkia pitää nitkutella ja pyöritellä, ja sittenkin saa käyttää raakaa voimaa ennenkuin menevät tarpeeksi paljon sisäkkäin. Eli jos alkukäyrä on paikallaan sylinterin kannessa, ei putkia pääse kääntelemään toisiinsa nähden, ja voimaa käyttäessä skootterin keskituki kääntyy pian alta, ja skootteri on kyljellään. No, keskituki kannattaa muutenkin lukita alas vaikkapa kuormaliinalla aina kun huoltotöitä tekee.

Varmaan jotkut sen putken runnoo väkisin sinne päin, ja sen jälkeen kiristää tyynesti pulteilla paikalleen. Sillä tavoin joustava lämpölaajenemisen salliva liitos ei toteudu, ja joskin muu paikka antaa periksi. Todennäköisesti kannessa olevat pakoputken pinnapultit, kuten nettien keskustelupalstoilta voi lukea. Eivät ilmeisesti suostu uskomaan, että pinnapultin katkeaminen johtuu väärästä pakoputken asennuksesta. Mulla on ollut 3 Gts:ää, kaverilla on nyt 4. menossa. Yhdessäkään näistä ei ole kannesta pakoputken pinnapultit katkeilleet. Eli se ei ole tyyppivika, vaan vika on ollut asentajassa, joka ei ehkä ole ymmärtänyt joustavan liitoksen tärkeyttä.

Pakoputken kiinnitys tukivarteen on syytä tehdä momenttiavaimella. Kuten kaikki muutkin kiinnitykset joissa teräspulttia kiristellään kevytmetalliin tehtyihin kierteisiin. Liian kireälle kiristetty pultti leikkaa kiinni, jumittuu, ellei jopa tuo kierteitä tullessaan seuraavalla avauskerralla.

Sanoisin, että jos omaa teknistä oivalluskykyä, työkaluja, ja aikaa, niin putki kannattaa askarrella itse paikalleen. Vain siten voi tietää että se on asianmukaisesti asennettu. Tarvitaan 1/4" hylsysarja, jonka lisäksi pitkä jatkovarsi johon hylsy kiinnittyy löysästi niin, että hylsyn saa pieneen kulmaan. (esimerkki: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Hylsyt-sovittimet-ja-jatkovarret/Jatkovarsi-101201/ ) Sillä saa alkukäyrän irti ja kiinni kanteen. Lisäksi se momenttiavain, tai kaksi momenttiavainta, kun ei yhdestä aina löydy sopivia momentteja moneen eri työhön.

Varsinaisen rangastyön olen teetättänyt rengasliikkeessä. Sekään ei ole ihan yksinkertainen juttu, koska Vespan vanne sopii kovin harvaan tasapainotuskoneeseen. Sittenkin tarvitsee asentajalta halua tehdä työ kunnolla. Tähän asti olen käynyt renkaat asennuttamassa Konalan Rengas Oy:ssä : http://www.konalanrengas.fi/

**********

Eipä tämä varmaan antanut vastausta että kannattaako teetättää, vai tehdä itse. Mutta ehkä antaa kuvaa siitä mitä on odotettavissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Kiitos taas, Partanen!  :) Ja kyllähän tuo nyt asiaa selkeytti. Ehkä kuitenkin pyrin nyt paneutumaan tuohon itse, kun tuon renkaan saa uusia lähes kerran kaudessa (viime vuonna tuli 7000 kilsaa, nyt varmaan vähintään sama). Ja toisaalta koska noista huolloista on vähän sellainen tutina, että ensimmäinen haaste on saada ylipäänsä ketään vastaamaan edes puhelimeen.  :(

Eli jos nyt tekee, niin ensi kesänä homman saa uusia. Ja kyse kuitenkin tavallaan harrastuksesta, johon tuollainen omatoiminen ropaaminen jossain määrin myös kuuluu. Tiivisteet ja renkaan laitoinkin jo tilaukseen, Michelin City Gripillä jatketaan. Autotalli ja nosturi kyllä kelpaisi mutta täytyy tyytyä katokseen ja maan pinnalla ryömimiseen...


Partanen

#19
Muistin juuri, että ovat muuttaneet alkukäyrän ja kannen väliin tulevaa tiivistettä, nimittäin tämmöiseksi: http://www.easyparts.nl/product/0015480853/0-4019-1-m425-m2114-m5699-m3518-s22542-d165397/Exhaust_Pipe_Gasket.html

Ennen se oli semmoinen kuparinen prikka, joka on melko kovasti kiinni aukossaan. Ei sitä saa kuin väkivalloin pois paikaltaan. Ensin pienellä ruuvarilla se irti seinämästä, ja sitten kärkipihdeillä saa riuhtoa sitä pois paikaltaan. Nyt kun mietin, niin saattaisin jopa jättää sen vanhan paikalleen, ja laittaa uudenmallisen tiivisteen sinne lisäksi. Pitäs vaan vähän katella miten asettuu, joten neuvoksi tätä en vielä sano.

**********

Jos oikein on sillä tuulella, niin hioo vähän vanhoja maaleja, ja suihkauttaa kuumankestomaalit vaimentimen pintaan. Sillä tavoin melko kalliille alkuperäisputkelle saanee runsaasti lisää käyttövuosia.

Sitten kun putkea asettelee paikalleen, kannattaa pitää huoli että alkukäyrä on melko syvällä vaimentimen putkessa. On sillä tavalla helpompaa se osien sovittelu paikalleen. Sitten kaikki mutterit ja pultit paikoilleen, mutta kiristys vasta kun osat ovat asettuneet paikalleen.

Ei huonoa olisi se, jos vaikka alumiini-, tai kuparirasvaa laittelisi kierteisiin. Saisi ne sitten helpommin auki seuraavalla kerralla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Tuon Easypartsin kanssa on tullut itsekin asioitua mutta tällä kertaa tilasin tavarat Scooter-Centeristä, ja tämmöinen tiiviste on tulossa:

http://www.scooter-center.com/product/1480853/Gasket+exhaustcylinder+PIAGGIO+Piaggio+Leader+125+200+LC+Quasar+250+300?meta=?cat=V_PIAGGIO_VESPAGTS300SUPERSPORT&catmatch=CAT_AUSPUFF_DICHTUNG

Ja kuparitahnakin on jo valmiiksi odottamassa.  :) 

Mietin tuossa vielä, että jos olisi joku jousikiinnitteinen tarvikevaimennin (kuten esim. Akra) niin välttyisikö sillä näiltä tiivisteiden
kanssa askaroinneilta?

Muutama vuosi takaperin tuli otettua pariinkin kertaan irti 50 cc 2-tahti Piaggion vaimennin onnellisen tietämättömänä homaan liittyvistä
haasteista. Tai no, siinä noita haasteita ei varmaan ollutkaan, oli sen verran suoraviivainen juttu.

Partanen

Tuo tiiviste hoitaa hommansa kyllä. En tiedä miksi ovat vaihtaneet mallia jossain vaiheessa. Ulkokehällä näkyvät nystyrät pitävät tiivisteen paikallaan. Siinä vaiheessa kun vanhaa tiivistettä yrittää irrottaa, niin nystyrät purevat turhankin hyvin. Kupari sen verran pehmeää tavaraa, että kyllä sen sieltä lopulta irti kuitenkin saa.

En ole kovin tarkasti perehtynyt tarvikevaimentimiin. Nekään eivät voi fysiikan lakeja kumota, joten jossain sen lämpölaajenemisen pitää päästä toteutumaan. Jokin putki oli sellainen, että kiinnitys tukivarteen oli jossain määrin joustava, jos oikein muistan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

No niin, nytpä tuntuu tuo nykyinen tiiviste puhaltavan ohi jo aika lailla.  >:(  Hiukan sitä päällä olevaa pantaa kiersin kiremmälle muutta en kovin paljoa, ettei ole liian piukealla. KIristäminen auttoi vähäksi aikaa mutta nyt taas vuotaa ihan selvästi ja kuultavasti. Kilsat tällä hetkellä hiukan alle 12 000.

Näyttäisi tuo ohipuhallaus suuntautuvan onneksi maata kohden joten ei ehkä kuitenkaan aiheuta mitään vahinkoa. Vai onko niin, että tuolla
ei nyt isommin kannata ajella ennen tiivisten uusimista? Toivottavasti Kusti polkee Scooter-Centerin paketin nyt nopeasti...



Partanen

Aika pitkän matkan kesti tiiviste ja rengas. Usein joutuvat paljon ennemmin vaihtamaan, kuten minäkin. Tiiviste taisi muuttua vähäsen jossain vaiheessa, ja onhan City Grip voinut muuttua myös. Renkaan kestoon vaikuttaa tietenkin ajo-olosuhteetkin.

Kai vähän vuotavalla tiivisteellä voi vähän ajaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Nyt on sitten Vespassa alla uusi takagummi ja pakoputken tiivisteet. En kehtaa edes sanoa, paljonko homma otti aikaa.  :-[

Vaimentimen ja putken välinen liitos aukesi ilman ongelmia ja vanha tiivistekin lähti pois helposti. Samoin sen alkuputken sai aika helposti irti vaikka mutterit ovatkin melkoisen ikävässä paikassa. Ja sieltäkin se tiivistekin irtosi tiivisteen irrottamiseen tehdyllä työkalulla (koukun muotoinen piikki) aika helposti. Samoin se pakoputken kannatin irtosi ongelmitta. Kun palikat oli irti, suihkin pönttöön kuumakestomaalia ja sutaisin takavanteeseen vahaa.

Mutta sitten se kasaus... Ensinnäkin olisi tosiaan ollut ihan mahdottumuus laittaa uusi tiiviste puken ja vaimentimen väliin niin, että putki olisi
ollut paikallaan. Nytkin, kun se oli irti, teki viimeinene sentti tiukkaa. Lopulta naputtelin loput millit tuurnalla ja vasaralla hiljakseen siihen putken laippaan naputtanalla. Tämäkin vielä meni suht hyvin kuitenkin. Varsinainen taistelu oli saada se putki takaisin kiinni lohkoon. Ensinnäkin putki on oltava juuri oikeassa asennossa vaimentimeen nähden, muuten jää lambda-anturi sen toisen mutterin eteen niin, että kiristäminen on mahdotonta. Ja sen oivalsin, että vaikka tilaa ei oikein olekaan, helpointa on kuitenkin koittaa laittaa mutterin ensin paikalleen
sormilla kääntäen. Sitten kun ne on kohdillaan, sopivalla työkalulla kiristäminen onnistuu kyllä. Mutta hylsyn ja jatkovarren kanssa jos mutterin yrittää saada paikoilleen, niin manaamisen puolelle menee homma helposti. Tämä vaihe otti siis aikaa mutta periksi en antanut ja lopulta kaikki pihalla lojuneet nippelit oli paikallaan.

Mutta kyllä se kuitenkin kannatti! Seuraavalla kerralla homma onnistunee jo huomattavasti nopeammin, jos vaan vielä muistaa kantapään kautta saadut opit.  ::)   Kun takarengas oli irti, päätin ex tempore vaihtaa  peräöljyt samalla. Pikallisessa MP-liikkeessä oli Castrolin tavaraa
ja peräöljy nimellä Castrol Scooting, luokitukset API-GL 5, SAE 90. Tuo sae-luokitus ei nyt ihan osu yksiin Vespan manuaalissa imoitetun kanssa
(SAE 80W/90) mutta kaipa tuo pätevää tavaraa on kuitenkin.

Seuraavana vuoroaan odottaa kellon pariston vaihto ja sitten vajaan kolmen tuhannen kilsan päästä variaattorin hihna.

Partanen

Hyvä että tuli kuntoon.

Sanoisin myös, että peräöljy on ihan hyvä tarkoitukseensa. Kunhan et vaan laittanut liikaa öljyä, nimittäin samaa tikkua käytetään muissakin konsernin laitteissa. Siksi öljyä pitää olla sen verran että on toiseksi alimman mittaviivan tuntumassa (näin ulkomuistini mukaan).
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Juu, siihen toiseksi alimman viivan kohdalle pitää öljyn pinta tulla. Kutakuinkin kun sen 2.5 desiä tuonne valuttaa niin ollaan tuolla suositellulla tasolla.

GTS300SS

Tässä yksi tapa vaihtaa tuo putken ja vaimentimen välinen tiiviste:

https://www.youtube.com/watch?v=NBmQealrX8M

Näyttää niin helpolta että pitänee harkita tuollaisen "tailpipe expander" -työkalun hankintaa.  :P

Partanen

Sai näyttämään helpolta ton homman. Mä yritin joskus etsiä tommosta työkalua, mutta en löytänyt. Ehkä siksi, että mikä se on suomeksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

GTS300SS

Suomeksi se on kait joku 'putken laajennin' mutta aika huonosti löytyy osumia tuolla hakusanalla. :-\
Mutta vaikka Amazonista jos hakee 'tailpipe expander' niin jo alkaa löytyä eikä hintakaan ole ihan hirmuinen.