Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Onko epätasapaino vaiko "soikea" vanne?

Aloittaja Eki, 16.06.17 - klo:21:07

« edellinen - seuraava »

Eki

Elikä kyse Aprilia sr 50 factorysta ja kun otin hetkeksi rikan pois, ei uskaltanut kääntää kaasua pohjaan, täristi etupää niin jumalattomasti. Tekee rikka paikallaankin mutta huomattavasti vähemmän eikä siihen kiinnitä juurikaan huomiota kun tietkään eivät ole niin tasaisia kaikkialla. Milläpäs sen parhaiten saa selville onko epätasapainossa tuo etuvanne renkaineen vaiko "soikea"vanne?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

openflow

Laakerivaurio on myös mahdollinen. Laakerit saattaa olla hajoamispisteessä.

Pyöritä keskituella eturengasta, näkee silmällä jos reilusti vipottaa.

Laakereiden kunnon tarkistamiseen parasta on irrottaa eturengas, ja mahdolliset pölysuojat. Tästä näkee onko siellä laakereista metallisilppua tms. Sormilla pyörittää laakereita, tuntee kyllä jos takertelee.

Eki

Ainakin käsin pyörii etupyörä kitkatta eikä mitään sivuääniä kuulu, eikä jumittumisia ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

pera8x

sen renkaan/vanteen soikeuden näkee ihan silmällä. keskijalalle vaan ja vaikka kaveri jeesaamaan, että saa painettua perän maahan. sitten vain käsin pyörittelee eturengasta ja kattelee, että vipottaako suuntaan, tai toiseen. jos ei silmämääräsesti vipota kauheesti, niin ihan ok. toisinaan kumeissa saattaa olla jonkun verran pystyheittoa, mutta käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä. enemmän on merkitystä, jos vanne on ottanut esim. osumaa ja sen seurauksena ei ole enää pyöreä. tuskin se vanne muuten on soikeaksi muuttunut, kun jonkun iskun seurauksena.

renkaan tasapainotuksella on oma merkityksenä. sitä ei oikein käsikopelolla saa hyväksi. pyöränlaakerit ei ole niin herkkiä, että voisi siinä paikallaan paikantaa painavimman kohdan. tai onnistuu, jos painoeroa alkaa oleen jotain 50g verran. sen verran tarkkaa hommaa. yleensä mopoissa vauhti on niin pientä, ettei niiden renkaita edes tasapainotella jokapaikassa. mutta tollanen skootterikin voi hyvin kulkea esim. satasta, niin siinä alkaa jo epätasapaino tuntua. mitä nyt muistelen noita prätkien koeajoja, missä ollut vikana tärinä, niin yleisimmin se tärrääminen on jossain 80-120 vauhdeissa. jos paljonkin epätasapainoa, niin kyllähän se tärrää pienemmissäkin vauhdeissa. joku +10-20 grammaa alkaa riittään siihen, että tärinän huomaa. n. 5 gramman sisään ne tasapainotetaan. tosin, isommissa mopossa on isommat renkaat, joten massa on enemmän kehällä, jollonka tasapainotus on tarkempaa. pienempipyöräsessä ei mene painot samassa suhteessa. toisaalta pienimmät pyörät pyörii kovempaa, jollonka ilmiö tehostuu. oli mopo minkä kokonen tahansa, niin alle 5g heitot ei meinaa mitään normi prätkässä. ratavehkeet sun muut sitten erikseen.

nappaa rengas vanteineen irti ja vie asiansa osaavaan prätkäliikkeeseen, niin ne laittavat sen koneeseen ja kattovat onko tarvetta laitella painoja. samalla ne näkee siinä tasapainotus koneessa hyvin, jos on vanne epäpyöreä. eikä tollasen irtorenkaan tasapainotus maksa kun ehkä kympin, jos sitäkään. ei pitäisi olla rahasta kiinni. eturengas vielä kohtuullisen helppo ottaa irti, niin ei pitäisi olla siitäkään kiinni.

Coastside

#4
Skodeissa tasapainotustarvetta on vain etupyörässä jos nopeusriippuvaista tärinää tuntee. Mopon nopeuksissa ei yleensä tunne pientä epätasapainoa. Pyöränlaakerit on yleensä liian jäykät etsiä sitä. Pukki millä sen hyvin katsoo syntyy melko helposti. Voi tehdä puisen haarukan ja sen päihin kiinni lattaraudat joissa on vierekkäin urakuulalaakerit joista on rasvat pesty pois. Etuakseli riittää. Asettaa sen laalereiden varaan ja kokeilee millä painomäärällä tasapainottuu. Ohut supermagneetti tarralla tai teipillä vanteeseen kiinnitettynä toimii alustana prikoille joiden painon voi punnita lopuksi sen magneetin kanssa. Kannattaa kokeilla kummalla puolen vannetta tasapainottuu pienemmällä määrällä. Kun paino on selvillä hankkii oikean painon joilla niitä tasapainoitetaan. Voi vaikka mennä rengashuoltoon ja pyytää laittamaan merkittyyn paikkaan pyörä skodessa kiinni ollessa.

Skodeissa tärinää tuottaa talviseisonnassa tyhjennyt ja muotonsa menettänyt rengas. Oikenee yleensä ajan kanssa itsekseen. Kuumennus pehmeäksi nopeuttaa. Se estää tukemalla skode pyörät irti alustasta tai pumppailemalla talven mittaan renkaita.

Vanteen suoruuden näkee nippusiteellä jonka kiinnittää keulaputkeen niin että sen pää yltää vanteeseen. Pyörittää pyörää ja tarkkailee etäisyyden vaihtelua pysty ja sivusuunnassa.

Laakerivaurion huomaa jäykkyydestä, äänestä tai väljyydestä. Kannattaa vaihtaa heti. Sen varalta että laakeri jumittuisi, kannattaa akseli voidella ja jättää kiristämästä hyvin tiukalle. Se alkaa pyöriä akselilla ja tuntuu jäykältä kitkan vuoksi. Kannattaa kokeilla miten herkästi työntäessä rullaa tai keskijalalla pyöritellä pyörää. Hankaava jarru löytyy samalla tavalla. Sillä on tyypillinen kahnaava ääni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Ootko kattonut onko ilmanpaine kohdillaan?

joni_k

joo ei muuta ku vannetta pyörittelemään..näkee vipattaako vanne vai sen päällä oleva kumi.

Sepi6

Ilmat pois ja rengas painetaan pois vanteelta, siis ei irroiteta rengasta ja vannetta vaan vain pois "olakeelta" Jotain liukastetta saippuaa/fairya , reippasti "voidellaan" rengas ja vanne. Sitten vaan ilmaa. Monesti tuo auttaa, punainen täplä kumissa venttiiliin kohdalle.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

Renkaaseen voi myös tuon toimenpiteen jälkeen pistää ilmaa, tilapäisesti, 4-5bar yön yli.
Mitä lämpimämpi rengas on sitä todennäköisemmin asettuu vanteelle.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)