Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

SF3 LC 2t säätämistä

Aloittaja miccomus, 10.07.20 - klo:21:41

« edellinen - seuraava »

miccomus

Vähän tuntuisi että laihalle menee. Ilmanottokotelosta on jokin kuristusputki poistettu niin  mikäs suutinkoko noin voisi olla sopiva? Ja samasta syystä välillä joutuu sahailemaan käyntiin ja mielestäni laihalla olisi silloinkin. Sahailua 10s jonka jälkeen hetken odottelu ja tuntuu lähtevän heti käyntiin.
Bensansaanti tarkistettu pumpulta, mutta voiskos se päästä valumaan tyhjäksi ja siksi joutuu sahaamaan?

miccomus

Piti nukkua vielä yön yli... tosiaan tulppahan olikin pikimusta eli laihalla ei taida ainakaan mennä. Toki pitäisi saada uusi puhdas tulppa ja kokeilla vielä, mutta sehän ehkä selittäisi tilannetta jos pääsuutin onkin liian iso (mikä on vakion koko?) Ja startissa pääseekin vähän kastelemaan tulppaa? Hetken odottelu tulppa kuivahtaa ja käyntiinlähtö tapahtuu.
Eli tosiaan taidan palata nyt kohti vakiota ja laitan sen ilmanottoputken paikalleen ja vaihdan oikean vakiosuuttimen kun koon saan selville. Kaasarin neulakin voi kait uittaa vähän yli, mutta mistäs tunnistan oikean kaasutintyypin?

Sitten seuraava kysymys. Paljonko varin vakiorullat painaa?

konenikkari

#2
Todella harkiten kannattaa tuohon skotuun tehdä muutoksia.
Poistamalla "kuristuksia" suodatin kotelosta, onnistuu hukkaamaan,
alipaineet kaasuttimelta ja polttoaineen siirtopumpulta,
jolloin ei kumpikaan ehkä toimi, oikein.
Alkuperäisellä varilla rullapaino on n.8g, kevyemmillä koko varin asetukset on aivan persiillään.
Laitteen alkuperäinen cdi on julmasti kierrosrajoitettu yli 9500rpm.
Kannattaa siis harkita, haluaako ajaa hetken nopeasti, vaiko pitkään ja vähän hitaammin,
Keskinopeus puoltaa ajatustani ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

miccomus

#3
Joo taidan tuon ilmanoton nyt näpertää ekana kuntoon kun 2t on kuitenkin vähän arka seoksen osalta. Mites tässä menee seoksen säätö? Perus säätö on varmaankin kierros auki mutta mites hienosäätö?
Mikä on vakiosuuttimen koko?

konenikkari

Jos gurtner 12mm kaasutin, pääsuutin 65/68, kierros ilmaruuvia auki kiinni asennosta on hyvä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

miccomus

Tuossa on TK 15 PZ kaasutin ja sieltä löytyi #70 suutin joka vähän haiskahtaa isolta... Mikäs tuossa pitäisi olla?  Tieto minkä löysin näyttää alkuperäiseksi #56 suutinta mutta se on kait vähän pieni jo?

miccomus

Arvalla laitoin pienemmän #68 suuttimen joka löytyi heti. Lisäksi ilmanottoon laitoin "kuristuksen" paikalleen. Ilmaruuvi oli n.2 kierrosta auki ja eikös se rikkaammalle mene jos kiinnippäin kiertää? Nyt laitoin näppituntumalla 1 1/2 kierrosta auki.
Noh kulkeehan se vieläkin  8)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: miccomus - 12.07.20 - klo:21:43
Arvalla laitoin pienemmän #68 suuttimen joka löytyi heti. Lisäksi ilmanottoon laitoin "kuristuksen" paikalleen. Ilmaruuvi oli n.2 kierrosta auki ja eikös se rikkaammalle mene jos kiinnippäin kiertää? Nyt laitoin näppituntumalla 1 1/2 kierrosta auki.
Noh kulkeehan se vieläkin  8)

#58/60 noissa TK 15 kaasareissa on ollut uutena.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

miccomus

Säätö jatkuu. Eli musta tulppa on fakta ja liikaa saa soppaa. Saattaa hörähtää toisinaan kuin palmun alta ja 2t savun peittelemänä kulkee kuin pieni eläin. Taas toisinaan kun seisoo yön yli ja starttaa seuraavana päivänö niin hörähtää n.2sek ajaksi ja tukehtuu selvästi bensaan. Siitä kun kuivailee tulppaa ja maltilla toivoo parasta niin lähtee kyllä käyntiin reilun savun saattelemana. Pakoputkikin käryää eli bensaa pääsee valumaan sinne asti. Ehdotuksia millä saadaan varmempi startti? Pääsuutin on vieläkin yläkanttiin mutta senhän ei pitäisi vaikuttaa starttiin mitenkään joten jääkös tässä nyt vuotava neulaventtiili ainoaksi syyksi?

miccomus

#9
Eilen illalla kun sain käyntiin ja ajelin niin toimi moitteetta. Sammutin muutaman kerran ja aina hörähti nätisti käyntiin.
Mutta nyt kun yön yli seisoi kasteli tulpan heti eikä hörähtänyt käyntiin. Eli liikaa bensaa. Mistäs tähän TK kaasuttimeen saa varaosana neulan? Jotain korjaussarjaa löysin purkuosat24 sivulta mutta neula on erilainen mutta niin taitaa olla kohokin?
Kun eihän pääsuutin voi tähän vaikuttaa...?

Edit: neulaventtiili mielestäni piti kun laitoin ruiskulla painetta ja kohoa vapauttamalla bensaa suhahti tulemaan.  Voikos staattori oireilla kylmänä jotenkin erikoisesti? Cdi ja tulppa on vaihdettu.

Edit2: Testasin vielä pimeässä kipinää ja tosiaan se onkin aika vaihteleva. Saattaa tulla jopa muutama tahti ilman kipinää ja useinmiten heti aluksi tulee pieni kipinä ja tovin tauko jonka jälkeen vasta alkaa tulla kunnollista kipinää. Tässä kohtaahan tulppa on monasti ehtinyt jo kastua. Sytytyspuolakin oli uudehkon näköinen mutta jokin tarvikepuola.

Nyt odotan kommentteja?

miccomus

Mihis kaikki viisaat ovat kadonneet? Onko tänään joku kokoontumisajo jossain? ????

jwalk

Viisaista en yiedä, mitta mun SYMissä vastaavat oireet ja korjaantuivat uudella CDI boxilla.

konenikkari

Kipinää kannattaa aina kokeilla, ilman tulppaa ja hattua
pelkästä johdosta jolloin kipinä pitäisi olla n.4--6mm pitkää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

miccomus

Tuo ilman tulppaa kokeilu olikin hyvä idea. Toinen cdi boksi löytyy hyllystä ja pitääpä testata silläkin. Käyntiin se lähti mutta en tuota käynnistyshetken kipinää sillä testaillut enempiä.
Nyt kun aloin muistella niin kerran startissa mittariston taustavalo vilkkui samaan tahtiin kun startti pyöri. Eli nyt ehkäpä täytyy kuitenkin käydä johtosarjaa läpi tarkemmin ja tosiaankin vihreät johdot erityisesti.

miccomus

Testaaminen jäi vähän lyhyeksi mutta uudella cdi-boksilla teki taas samaa eli kipinä vaan sammui pois. Laitoin takaisin originalin jolla kipinä säilyi. Jätin sen nyt paikalleen ja mopon käyttelin lämpimäksi. Nyt odotellaan ja kokeillaan taas kun ehditään että herääkö henkiin ????