Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Fly 4 t 50 käynnistys takertelee välillä

Aloittaja kimi, 22.08.18 - klo:22:01

« edellinen - seuraava »

kimi

Tällainen satunnaisesti ilmaantuva ongelma tullut ilmi hiljattain hommaamaani skootteriin. Ajan päivittäin n. 4 km lenkkejä, ja noin joka kolmas päivä moottori käynnistyttyään, alkaa sammuilla ja katkoilla noin puolen-minuutin paikkeilla. Kun sitkeästi poljen ja lisään kaasua niin saan sen aina vain kauemmin käyntiin mutta jotenkin katkoilee. Kun jatkan väkisin käynnistelyä, lopulta saan 5 minuutin päästä sillä tehtyä miniajolenkkejä, ja moottorin lämmettyä koko vika on poissa eikä ilmaannu enää palatessa kohteesta edes koko samana iltana. Yhdellä foorumilla johon törmäsin,  meinattiin vastaaviin oireisiin että vaihtamalla pääsuuttimen 78 kokoiseksi ongelma ratkeaisi ja että tunnollinen huoltokorjaamo tekee tämän havaittuaan nämä oireet. Random saitti ja random vastaaja mutta onko tässä jotain perää ?  Onko tässä skootterissa keihin vai dellorto, ja onko se  tuo piaggio main jet 78 CM142103 joka siihen sopisi ?
Vai onko kyse jostain ihan muusta joka tämän aiheuttaa ? lisätietona se että edellinen omistaja on hiljattain hommannut tähän uuden kaasuttimen. En ole avannut kaasutinta ja tuoretta bensaa on käytetty. 8 th ajettu ja ei ole viritetty.

Coastside

Vaikuttaa rikastimen ongelmalta. Se lähtee liian pian päältä. Sitä voisi hidastaa kytkemällä vastuksen sen kanssa sarjaan. Toinen keino on kiertää sen runkoa pitemmäksi pari milliä. Yksinkertaisempi keino on tukkia ilmanottoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kimi

odotinkin että automaattirikastimeen viittaavaa neuvotaan. Kieltämättä se voisi sekin olla. Kun kierrokset laskee, alkaa se katkoilu. Mikä sen saa aikaan ? ihan kuin siellä olisi joku tukossa tai voisiko tulppa olla vaihtokunnossa ? Tuota suutinasiaa täytyy tutkia, nimittäin jos se on ollut sama oire edellisellä omistajalla, hommannut uuden kaasarin ja silti sama vakio suutin paikalla siinäkin (joka siis oli jonkun mielestä on liian pieni tuohon toimiakseen käynnistystilanteissa). Talven aikana vaihdan sen ensialkuun kympin osa kun on, putsaan kaasuttimen ja vaihdan tulpan. Seuraavaksi täytynee tarkistaa alipainehanan ja letkun kunto.

viisnelonen

Kait siitä on yritetty kiertää tk-seosta rikkaamalle eli ilmaruuvia pienemmälle ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

kuulostaa samalle vialle mitä mullakin on ollut. skoottereissa se on korjaantunut isommalla pääsuuttimella ja mankissa isommalla tyhjäkäyntisuuttimella. manki teki just tolleen että hörähti käymään, sammu, hörähti sammu, ja sitä rataa kunnes se minuuttien sahaamisen jälkeen pysy käynnissä ja pysty ajamaan. kuumana ei ongelmaa. nyt lähtee ku palmun alta kylmänä.

kimi

> viisnelonen ilmaruuvin säätämisestä, niin ei ole. Kummalla puolella se kaasutinta on takaa katsottuna ?

> joniK  ilahduttavaa kuulla että olen oikeilla jäljillä jos jo toinenkin henkilö sitä mieltä että isompi suutin ratkaisee ongelman. Onko kaasutin tässä mallissa keihin vai dellorto vai eikö sillä ole väliä kun tilaa suuttimen ? molempiin myydään 78 kokoista nimittäin ebayssä.

konenikkari

Ei taida löytyä nelarin kaasarista, ilmaruuvia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 23.08.18 - klo:20:29
Ei taida löytyä nelarin kaasarista, ilmaruuvia.

Jos ei tk seosruuviakaan ole niin sitten ei tosiaan voi säätää.. on jo niin paljon omasta baotian ajasta mutta muistelin että siinä olis ollut säätöruuvi.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

#8
kai se keihin pitäis olla, tai no näissä kiinalaisissa gy6 moottoreissa se on kai joku keihinin kopio kaasari. pääsuuttimen kierteiden koko on M4. ebaysta oon tilannu sellaisia suutin settejä jossa montaa eri kokoa  ja hyvin on toiminu. tässä hokasin että onko näissä piaggioissa gy6 moottori vai eri? kaasari näyttäis perus cvk:lta?

viisnelonen

#9
Lainaus käyttäjältä: kimi - 23.08.18 - klo:17:04
odotinkin että automaattirikastimeen viittaavaa neuvotaan. Kieltämättä se voisi sekin olla. Kun kierrokset laskee, alkaa se katkoilu. Mikä sen saa aikaan ? ihan kuin siellä olisi joku tukossa tai voisiko tulppa olla vaihtokunnossa ? Tuota suutinasiaa täytyy tutkia, nimittäin jos se on ollut sama oire edellisellä omistajalla, hommannut uuden kaasarin ja silti sama vakio suutin paikalla siinäkin (joka siis oli jonkun mielestä on liian pieni tuohon toimiakseen käynnistystilanteissa). Talven aikana vaihdan sen ensialkuun kympin osa kun on, putsaan kaasuttimen ja vaihdan tulpan. Seuraavaksi täytynee tarkistaa alipainehanan ja letkun kunto.

Ihmettelen kun kukaan ei ole huomauttanut että pääsuuttimen koko ei vaikuta mitään käynnistämiseen/käynnistymiseen.
Säädä tk-seos ja jos se ei auta niin pura kaasutin ja puhdista sekä tarkista samalla kumikurkku sekä katso kaasuttimen merkki/malli.
Eniten ihmetyttää mainintasi että käynnistysongelmaa on vain "toisinaan".
Edit: Mikähän VM tää Kimin Fly on ?  Tässä korjaamomanuaali : https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/piaggio_fly_4t_servicemanual.pdf   Orggiskaasarissa näytti tuo TK-seosruuvi olevan vasemmalla lähellä kurkkua kuten useimmissa muissakin kaasuttimissa joissa on tk-seosruuvi (eikä TK-seoksen ilmaruuvia)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Kaasuvaijerin takertelu voi haitata käynnistystä kun läppä jää hieman auki eikä tyhjäkäyntipiiri toimi. Sama tapahtuu jos avaa kaasua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 23.08.18 - klo:20:57
kai se keihin pitäis olla, tai no näissä kiinalaisissa gy6 moottoreissa se on kai joku keihinin kopio kaasari. pääsuuttimen kierteiden koko on M4. ebaysta oon tilannu sellaisia suutin settejä jossa montaa eri kokoa  ja hyvin on toiminu. tässä hokasin että onko näissä piaggioissa gy6 moottori vai eri? kaasari näyttäis perus cvk:lta?

?? Miksi Piaggio konserni olis sotkeutunut gy6 klooneihin kun sillä on omat moottorit.  Vaikka kiinassa jotain malleja teettävätkin  niin olettaisi että myös moottorin teettäisivät omasta mallistaan.
http://www.engines.piaggio.com/data/Hi-per_4_50_100_rev1.4.pdf       
Kimi voi helposti todeta onko hänen skodussaan linkin moottori vai joku muu ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

joni_k

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 24.08.18 - klo:08:07
Lainaus käyttäjältä: kimi - 23.08.18 - klo:17:04
odotinkin että automaattirikastimeen viittaavaa neuvotaan. Kieltämättä se voisi sekin olla. Kun kierrokset laskee, alkaa se katkoilu. Mikä sen saa aikaan ? ihan kuin siellä olisi joku tukossa tai voisiko tulppa olla vaihtokunnossa ? Tuota suutinasiaa täytyy tutkia, nimittäin jos se on ollut sama oire edellisellä omistajalla, hommannut uuden kaasarin ja silti sama vakio suutin paikalla siinäkin (joka siis oli jonkun mielestä on liian pieni tuohon toimiakseen käynnistystilanteissa). Talven aikana vaihdan sen ensialkuun kympin osa kun on, putsaan kaasuttimen ja vaihdan tulpan. Seuraavaksi täytynee tarkistaa alipainehanan ja letkun kunto.

Ihmettelen kun kukaan ei ole huomauttanut että pääsuuttimen koko ei vaikuta mitään käynnistämiseen/käynnistymiseen.
Säädä tk-seos ja jos se ei auta niin pura kaasutin ja puhdista sekä tarkista samalla kumikurkku sekä katso kaasuttimen merkki/malli.
Eniten ihmetyttää mainintasi että käynnistysongelmaa on vain "toisinaan".
Edit: Mikähän VM tää Kimin Fly on ?  Tässä korjaamomanuaali : https://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/piaggio_fly_4t_servicemanual.pdf   Orggiskaasarissa näytti tuo TK-seosruuvi olevan vasemmalla lähellä kurkkua kuten useimmissa muissakin kaasuttimissa joissa on tk-seosruuvi (eikä TK-seoksen ilmaruuvia)

no sitten mulla on ollu kaksi ihmettä koska muuta en ole tehnyt kun pääsuuttimet vaihtanu  ja homma pelannu sen jälkeen.

Coastside

Pääsuutimet ovat monesti alimittaisia ja pykälää suurempi auttaa kylmillä ilmoilla. Tehojakin se nostaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.08.18 - klo:10:40
Pääsuutimet ovat monesti alimittaisia ja pykälää suurempi auttaa kylmillä ilmoilla. Tehojakin se nostaa.

Näinhän se on, tuohon mun 125x9 vaihdettiin tänä kesänä 4 nroa suurempi pääsuutin (vihdoin viimein) auttaa taas syksyllä ja kyllä sen vedossa jo kesäkuumallakin huomasi. Käynnistymisessä ei kyllä ole mitään eroa.
Painotan vielä että käynnistäminen ja käynti ajossa on kaksi eri asiaa kun kaasuttimia säädetään.

Meillä Suomessa, missä eri vuodenaikojen lämpötilaerot on suuria jo kesä vs syksy tasolla tulisikin olla vähän eri säädöt ja pääsuutin riippuen ulkolämpötilasta jos haluaa optimaalisen toiminnan AJON aikana.
Käynnistymisen optimointiin riittää usein tk-seoksen säätö jos tk-suutin on riittävän iso ja ryyppy toimii kunnolla.
in
Päästörajoitusten myötä näitten suuttimet ja säädöt on tehtaan jäljiltä todella minimissään ja osuvat lähinnä  meitin parhaille kesäilmojen lämmöille.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250