Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Käynnistäminen apukäynnistyskaapeleilla

Aloittaja kestosippi, 29.08.18 - klo:19:03

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#15
Aina kannattaa tosi harkiten liittää skotun sähköjärjestelmään ulkopuolisia paksummilla kaapeleilla varustettuja laitteita.
Skotun lataussäätimen rakenteesta riippuen, se saattaa koettaa säätää, myös ulkopuolisen laitteen tuottamaa jännitettä.
Varsinkin suurta jännitettä ja virtaa tuottavat apukäynnistimet saattaa särkeä säätimen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Kun tekee apuakulle suoran kytkennän startille, ei muu sähkö rasitu vaikka jännite olisi suuri. Se ei taas ole tarkka sen suhteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kestosippi

Vastauksista saa sen käsityksen että on riski ottaa normaalilla tavalla apukäynnistysvirtaa autosta.
Auttaisikohan asiaa jos käyttäisi ohuempia johtoja kytkemiseen.
Peugeot Satelis 500

kestosippi

Mulls on kyllä aika suurivirtainen akku. 180A luvataan kylmästarttivirraksi.
Autonakuissa luvataan usein yli 400A.
Peugeot Satelis 500

Partanen

En tiedä sähköstä paljon muuta kuin että se on sinistä ja sattuu. Mutta kävi kanssa mielessä ne ohuemmat käynnistyskaapelit. Ne joilla ei auton käynnistämisessä tee mitään, vaikka niitä siihen käyttöön myydään. Ehkä toimisivat tässä tapauksessa ikäänkuin vastuksena rajoittaen virtoja. Tuskin liian kuumana kuitenkaan, jos vaan käynnistyksen ajan käyttää.

Mielelläni en autosta anna apuvirtaa ollenkaan, ja siksi löytyy apukäynnistin. Eli laite jossa akku sisällä, ja joka helppo kantaa sinne minne tarvitaan. Nykyäänhän niitä on aika pieniäkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

joni_k

jos toisen akun kytkeen suoraan skootterin akkujohtoihin ei sillä pitäisi olla merkitystä onko akussa 3ah vai 500ah  ;D tosin kiinalaisissa se voi tehdä ihmeitä. tottakai startti sulaa jos paukutat menee 500ah akulla minuutin pari putkeen ja samalla sulaa johdotkin kun niin ohuet.

Partanen

Ei se taida määräänsä enempää virtaa ottaa se startti, vaikka olisi miten iso tahansa se akku. Jos puimurikaava vielä pätee.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#22
Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 29.08.18 - klo:19:03
Onko jotain vihjeitä skoden käynnistykselle apukaapeleilla jos ottaa virtaa autosta.
Mulla kun ei sitä kick-starttia ole laisinkaan.

Korjaa se kiksi, saatat välttyä monelta lisäongelmalta  ;)
Jos ei mitään isompia vammoja ole, se viiskytluvun jalka kiksauttaa sitä moottoria tehokkaammin kuin se starttimoottori  8)
Mikä se sun skotu on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kestosippi

#23
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.09.18 - klo:16:35
Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 29.08.18 - klo:19:03
Onko jotain vihjeitä skoden käynnistykselle apukaapeleilla jos ottaa virtaa autosta.
Mulla kun ei sitä kick-starttia ole laisinkaan.

Korjaa se kiksi, saatat välttyä monelta lisäongelmalta  ;)
Jos ei mitään isompia vammoja ole, se viiskytluvun jalka kiksauttaa sitä moottoria tehokkaammin kuin se starttimoottori  8)
Mikä se sun skotu on.
Tossahan se lukee allekirjoituksessa eli Peugeot Satelis 500 eikä siinä ole ollenkaan kick-starttia. Siksipä tämä kysymys on tullut mieleeni tulevia ongelmatilanteita varten.
Peugeot Satelis 500

joni_k

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 04.09.18 - klo:16:31
Ei se taida määräänsä enempää virtaa ottaa se startti, vaikka olisi miten iso tahansa se akku. Jos puimurikaava vielä pätee.

ei se otakaan, mutta vakioakulla tuskin saat paukutettua starttimoottoria niin pitkään yhteen putkeen mitä vaikka 70ah akulla.. ;D se alkaa tuntua jo moottorissa ja johdoissa.

konenikkari

#25
Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 04.09.18 - klo:18:49
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.09.18 - klo:16:35
Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 29.08.18 - klo:19:03
Onko jotain vihjeitä skoden käynnistykselle apukaapeleilla jos ottaa virtaa autosta.
Mulla kun ei sitä kick-starttia ole laisinkaan.

Korjaa se kiksi, saatat välttyä monelta lisäongelmalta  ;)
Jos ei mitään isompia vammoja ole, se viiskytluvun jalka kiksauttaa sitä moottoria tehokkaammin kuin se starttimoottori  8)
Mikä se sun skotu on.
Tossahan se lukee allekirjoituksessa eli Peugeot Satelis 500 eikä siinä ole ollenkaan kick-starttia. Siksipä tämä kysymys on tullut mieleeni tulevia ongelmatilanteita varten.


Sori ei voinut arvata että kysymys koskee allekirjoituksesta löytyvää toista skotua.
Joillain on allekirjoituksessa viisikin skotua, kohtuutonta arvuuttelua, mistä puhutaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 04.09.18 - klo:19:39

ei se otakaan, mutta vakioakulla tuskin saat paukutettua starttimoottoria niin pitkään yhteen putkeen mitä vaikka 70ah akulla.. ;D se alkaa tuntua jo moottorissa ja johdoissa.

No ei kai kukaan pyöritä starttia tuntitolkulla yhteen soittoon? Ehkä n. 10 sekunttia kerrallaan, ja annetaan sitten taas startin jäähtyä välillä. Että siinä mielessä akun kapasiteetilla ei väliä, vaan järjen käytöllä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Niin, jos tekisi kyselytutkimuksen keskimääräisltä skotterinomistajilta että kuinka kauan voi starttia pyörittää, niin tulkiskohan sieltä se järki esiin? Eihän sitä aikaa tiedä, jollei sitä joku ole kertonut.

MORPA

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 29.09.18 - klo:13:18
Niin, jos tekisi kyselytutkimuksen keskimääräisltä skotterinomistajilta että kuinka kauan voi starttia pyörittää, niin tulkiskohan sieltä se järki esiin? Eihän sitä aikaa tiedä, jollei sitä joku ole kertonut.

Lähemmäs minuutti on pyöritelty kaapelit kiinni autossa joka ei käy, mitään kauheeta ei tapahtunut ja moposkotteri lähti käyntiin. Riski startin hajoamiselle oli hyvin tiedostettu, mutta ei se hajonnut ja on vieläkin käytössä eikä korjaustarvetta ole ilmennyt. Omat rahat, oma riski ;)

Tossa kakstahdissa lopetti startti toimintansa, no purin sen osikseen ja totesin vaan hiilen sulaneen kiinni pitimeensä, vähän viilaa ja höylää niin taas toimi. Oliskohan sitä joku joskus vähän liian pitkään pyöritellyt ::)
Liikennesika.