Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Erx

En kyllä löydä yhtään enempää pultteja eli irti sen olla pitäisi. Jatkan työstämistä päivän mittaan ja naputellaan, josko se siitä irtoaisi. Kiitos kommenteista.

Eki

Eihän käynnistyspolkimen alla siis sen takana ole kiinnityspulttia, kuten omassa Tgb:ssä on, paina poljinta kädellä alas ja kurkkaa ....
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Erx

Irtosihan se variaattorikopan kansi, mutta ei ilman pientä taistelua. Jostakin syystä se oli jumittunut toisesta reunasta, mutta kumivasara teki ihmeitä. Kun siinä tutkin kantta, niin pari osaa irtosi. Toinen on sellainen pyöreä rinkula ja tuossa alla olevassa lyhyessä pätkässä se näkyykin. Ei ihme että ei poljin palautunut, semmoista kitinää että... Jousi oli ihan paikallaan, mutta ilmeisesti nyt pitää putsata ja rasvailla.. vai mitenkä. Saapi hölmöä neuvoa :)

Video, missä ongelma näkyy ja kuuluu: https://www.youtube.com/watch?v=Ebc1oRMhtGg&feature=youtu.be

-Zone-

#1113
Lainaus käyttäjältä: Erx - 02.07.14 - klo:16:39
Toinen on sellainen pyöreä rinkula ja tuossa alla olevassa lyhyessä pätkässä se näkyykin. Ei ihme että ei poljin palautunut, semmoista kitinää että... Jousi oli ihan paikallaan, mutta ilmeisesti nyt pitää putsata ja rasvailla.. vai mitenkä. Saapi hölmöä neuvoa :)
Se pyöreä rinkula on takavariaattorin akselin tukilaakeri (mikäli sitä ympyröityä meinaat).
Kuiva näkyy kiksi olevan. Eli ensin pitäisi vapauttaa jousen koukkupää tuolta tapista tongeilla sitten sokkapihdeillä(*) käynnistinpolkimen akselin sokka pois kopan ulkopuolelta, jonka jälkeen osat lähtee pois ja pääsee putsaamaan + laittamaan vaseliinia. Tuo jousen kasaus on tuossa mallissa sitten 10 x hankalempi laittaa takaisin paikalleen kuin ottaa pois.

E: Tässä video josta selviää paljon. http://youtu.be/ArY02G1EZzs

E2. (*) Ja kyllä. Minä nimitän niitä sokkapihdeiksi vaikka lukkorengaspihdit onkin ehkä oikeampi termi. Myös lukkorenkaita tulen jatkossakin nimittämään usein sokiksi. Siitäkin huolimatta että kielipoliisit nostavat foorumilla asiasta taas kauhean haloon.

Erx

Kiitoksia Sir Zone valaisevasta vastauksesta. Minähän en tosiaan näiden kanssa ole värkännyt, joten katsotaanpa mitä tästä tulee. Rasvaa tuo nitisevä systeemi kyllä kaipaa. Pienen hetken mietin, että mitä jos irrottaisin koko käynnistyspoljon hässäkän ja heittäisin akun paikalleen.. ja käynnistys sitten vain akulla. Olisiko järkee?

-Zone-

Kiksi on hyvä olla varalla olemassa. Sen huomaa viimeistään silloin kun syystä tai toisesta ei olekaan akussa enää riittävästi virtaa starttaamiseen. Näin saattaa käydä hyvinkin joku syysaamu kun lämpötila on yhtäkkisesti vetänyt yön aikana nollan alapuolelle. Keskipakokytkimellä varustettua skootteria kun ei ihan yksinkertaisella tempulla työnnetä käymäänkään..

Erx

Jo vain, ei se auta kuin yrittää purkaa, rasvata ja kasata.. ei auta ku tarttua härkää sarvista :)

helkama sc-r

Niin tai yrittää ensin herkistää akselin valuttamalla crc tä läpi.

Erx

Ruiskutin CRC:tä ja pumppasin poljinta tovin.. niiin eipä nyt nitise ja palautuukin paikalleen. Taidanpa huomenna laittaa paikalleen, josko se siitä..

Coastside

Se on ensiavuksi. Kun saa vaseliinit akseliin niin se kestää ja toimii. Lukkorengas vaatii avaavat pihdit joka on työn ainoa kriittinen vaihe, sen vääntää helposti väljäksi ja uusia on vaikeahko löytää. Jousi on helpohko jos on pitkät pihdit ja saat pidettyä koppaa. Narullakin voi vetää jousta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1120
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.07.14 - klo:18:51
Jousi on helpohko jos on pitkät pihdit ja saat pidettyä koppaa. Narullakin voi vetää jousta.
Pitääkin muutes kokeilla käyttää narua jos joutuu tuollaisesta 2T koneesta jousen pistämään uudestaan paikalleen. 139qmb 4T koneessa jousen laitto on läpihuutojuttu ja alle minuutin homma, mutta kaverin kiinalainen 2T oli ihan toista maata. Sama siis kuin tässä tapauksessa. Tappelin varmaan puolituntia sen jousen kanssa kun jousi aina lipsui ja tuntui ettei mikään työkalukaan toimi hommassa. Niihin lukeutui myös 20cm pitkät ohutkärkiset kalastuskoukkupihdit jotka ostin männäntapin sokkia varten. Rakenne vaan on tuossa sellainen että aina on jokin paikka tiellä yritti sitä millätavoin tahansa ja pienikätisenkin sormet liian isot.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.07.14 - klo:18:51
Se on ensiavuksi.

Parin vuoden päästä voi suihkuttaa uudestaan, jos tarvitsee poljinta.
Sprayvaseliinilla voisi tulla paremmin kuntoon koneistoa purkamatta.

Erx

Laitoin jo variaattorinkopan kannen paikoilleen tästä iltasella. Tiiviste oli muutamasta kohden päin peetä, mutta tilaan myöhemmin uuden. Päätinpä testata käynnistyspoljinta ja hyvin se pyöritti konetta.. mutta moottori ei änähtänytkään. Poljin muutaman kerran ja päätin jatkaa huomenna. Mietin että mikä ihme siihen nyt tuli.. ja sitten alitajunnan syövereistä putkahti mieleen maadoitusjohto - pitääpä jatkaa huomenna ja laittaa johtokin kiinni. Ehkä sitten hörähtää.

Erx

Olipa mukava tunne kuulla keewayn moottorin ääni. Tosin ensin varin kopasta kuului jotakin ylimäärästiä ritinää ja rätinää.. mutta se sitten rauhoittui - mikä sen sitten aiheuttikaan. Kävin kilometin testihurun ja kyllä se liikkui kuten pitikin. Seuraavaksi tilaukseen jarrukahvaa, peilit ja ehkä muutakin perushuolto sälää. Ehkä siitä skotteri vielä tulee. Ainoa heikko kohta olen minä, jolla peukalo keskellä..

helkama sc-r

Omassa varikopan ylimääräinen ääni johtui rajoittimen johdon katkeamisesta.