Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#870
Jos kuvauksestasi oikein tajusin, niin otappa magneetto auki ja seuraa mihin käämiin menee keltainen johto. Se lanka on luultavasti puolattu muutamalle eri käämillekin (kuvat kun vaan auttais nytkin). Mittaa vastusmittauksella se käämi ja vertaa kahteen muuhun regulaattoille tulevaan johtoon. Veikkaan että tuolta se ongelma löytyy.

Edit: Tässä nyt esimerkki yhdestä magneetosta ja käämeistä, joista tulee ne 3 johtoa siis regulaattorille. Ehkä se auttaa ymmärtämään mitä ajan takaa. Mulla on epäilys että se käämi/käämeistä johon tulee se keltainen johto on esim oikkarissa.


Edit2: Pistetään lisäesimerkki. Nuo 2 käämiä, mitkä on tollain suojattu, on sytytyksen latauskäämit. Ne lataa CDI:n konkkaa, eikä liity mitenkään mopon muuhun sähköjärjestelmään. Loput 6 käämiä on akun latauskäämejä. Ihan kuten tuossa ylemmässä kaaviossakin, eli 3 johtoa tulee ulos regulaattorille ja jokainen käämilanka vain on puolattu 2:een käämiin, mutta periaatetasolla ihan sama kuin tuossa ylemmässä kuvassakin.

Viereinen irrallaan oleva on sytytyksen liipaisukäämi. Se vain kertoo CDI boksille että on aika purkaa konkka ja tulppa iskee kipunaa.

Daywalker-75

Ja sitten väliin taas niitä oikeita tyhmiä kysymyksiä...
Laitoin toisen koneen kasaan ja taas sama homma kuin aikaisemmin...
Kun laitan sylinterin kasaan ja sen jälkeen rupean venttiilejä säätämään, niin en saa millään sekä magneeton "T"-kohtaa ja niitä reikiä linjaan. Olin laittavinaan kohdalleen(käytin monessa asennossa ratasta)mutta niin vaan venttiilit nakuttaa..
Olisiko jippoa tähän?
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

konenikkari

#872
Lainaus käyttäjältä: Itteco - 02.08.13 - klo:22:30
Mistä haluat kuvia? Jos laitan sinulle jännitteensäätimestä kuvan, se tuskin avaa ovea onneen. Lähinnä ajattelin, että te kokeneemmat skootteri-ihmiset saattaisitte tietää mitä esim. tuo kelta-valkoinen johto magneetolta tekee jos valkopunainen tuo jo virtaa, ja miksi se laskee jännitteen liian alas laitettaessa se oikealle paikalleen. Mitään kuvasivua en omista enkä välttämättä haluaisi sellaista edes ruveta tekemään.

"Jos laitan sinulle jännitteensäätimestä kuvan, se tuskin avaa ovea onneen"

Mistäs sen voit muka tietää, kokeile edes ::)

Laita nyt kuvia ensinalkuun mistä tahansa latausosista, katsotaan sitten ettiäpäin.
Hyvä kuva saattaa avata oven...en tiedä kenen onneen.
Ikävä kyllä ei kenelläkään taida olla sinun tapauksessasi tarjolla oikotietä onneen.
Mutta kunhan maltat mielesi ja toimitat lisää informaatiota, ongelmasi ratkeaa kyllä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Itteco

#873
Joo, toi kuva aukas vähän, kiitokset Zone. Muistaakseni jännitteensäätimelle tulee laturilta 2 johtoa suoraan, muut 2 jännitteensäätimen johtoa menee eri paikkoihin. Yksi johto menee magneetolta johonkin erilaiseen säätimeen. Pitääkin huomenna mitata keltaiseen johtoon tuleva virta ja latausvirta pelkällä keltaisella johdolla eli punavalkoisen (toinen johto laturilta) ollessa irti, jos se edes niin voi toimia. Osaatko sanoa, pitäisikö sille keltaselle tulla ihan samalla tavalla jännitettä (yli 20v) kuin punavalkoisellekin, jotka molemmat tulevat laturilta? Jos ei tule, niin vika siinä, ts. oikkarissa? Kuuluuko piipata jos piipperillä koitan siitä keltavalkosesta laittaa runkoon?

Edit: Alkaa selventyä toiminta noista esimerkkikuvista ja tekseistä :)

konenikkari

Tää homma nyt ei yhtään etene jos ei kysyjä osaa yhtäänkään kuvaa toimittaa laitteistosta jota ei taida muissa tuntemissani laitteissa olla ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Itteco

Ei etene ei, osalla näköjään kuitenkin on kyseinen laitteito ollut jossain ja osaa auttaa. Tuosta Zonen kuvasta näet laitteiston suurinpiirtein.

konenikkari

#876
Aivan jokaisella meistä on skotussa sähkölaitteisto.
Ikävä kyllä noita on yhtämontaa erilaista kuin on skotumallejakin.
Ei nyt tällä kertaa kiinnosta zonen kuvat,sinun lähettämiäsi kuvia oottelen.
Oliskohan tuo sun mopo joku suzukin sukulainen?
Etkö osaa mitään kuvaa pistää alkuperäisistä osista?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Itteco

#877
Itseasiassa, mopo on huhujen mukaan lähes suora kopio suzukin ah50 skootterista, ainakin sama tekniikka on. Pitääpä kurkata nopeasti löytyisikö sillä hakusanalla joku kaavio. Kone TGB/Morini.
http://www.patternparts.net/Upload/Models/736c7-suzuki_ap50_scooter.jpg Tuo tekniikka siinä on, täysin sama pakoputki ja ilmansuodatin.
http://www.cmsnl.com/suzuki-ap50-1996-t_model13109/partslist/FIG-15.html#results Tuoosapa se piru lymyilee. Tällainen sieltä löytyy sisältä.

-Zone-

#878
Lainaus käyttäjältä: Itteco - 02.08.13 - klo:23:04
Osaatko sanoa, pitäisikö sille keltaselle tulla ihan samalla tavalla jännitettä (yli 20v) kuin punavalkoisellekin, jotka molemmat tulevat laturilta? Jos ei tule, niin vika siinä, ts. oikkarissa? Kuuluuko piipata jos piipperillä koitan siitä keltavalkosesta laittaa runkoon?
Mitä luultavimmin saisit yhdeltäkin käämiltä niin paljon ulos, että saat yleismittarilta luettua latausjännitteen. Virran määrä sitävastoin taas tuskin riittäisi lampuille vain yhdellä käämillä. 2:lla luultavasti jo lyhyille valoillekin riittäisi paremmin. Jne..

Tuo kaaviokuva on kaikkein yleisin latausperiaate, missä tulee regulle ne 3 johtoa. Oli ne langat sitten puolattu jokainen yhteen tai useampaan käämiin. Muitakin rakenteita kyllä on, mutta mitä luultavimmin se sunkin perustuu tuohon. Mulla on veikkaus että se keltaisen käämi/käämit (riippuen nyt siitä rakenteesta) yhdistää suoraan maihin. Eli juurikin sillä yleismittarin "piip" eli diodimittauksella piippaa mitattaessa sitä maihin. Sen käämin ei tarvitse välttämättä olla edes pilalla. Voi olla, että se keltainen johto yhdistää maihin muualtakin kuin magneetosta.

Mutta joo.. Eiköhän tästä jotain nyt selvene. Jos rakenne poikkeaa tuosta niin pistä kuvia tulemaan ja mietitään lisää mikä voisi olla rakenne ja missä voisi olla vika. Ja jos on niin että staattori on pimeä eikä sopivaa toista meinaa löytyä niin peli ei ole silti menetetty. Kyllä niitä staattoreita ihan itsekin käämitään.

Varsinkin enduroharrastajat tekee usein, että käämilanka vaihdetaan ohuempaan ja kierrosmääriä lisätään kun pimeille keleille lyödään pyörään lisää valoja. Aika kova täti enduropuolelta on esim sirkku. Sekin käämii itse staattoreita ja tekee montaa muutakin joissa osalta miehistäkin menee sormet ja varpaatkin suuhun ;) - http://www.kolumbus.fi/sivutie/Sirkun/SMKjaTM.htm

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Itteco - 02.08.13 - klo:23:46
Itseasiassa, mopo on huhujen mukaan lähes suora kopio suzukin ap50 skootterista, ainakin sama tekniikka on. Pitääpä kurkata nopeasti löytyisikö sillä hakusanalla joku kaavio. Kone TGB/Morini.
http://www.patternparts.net/Upload/Models/736c7-suzuki_ap50_scooter.jpg Tuo tekniikka siinä on, täysin sama pakoputki ja ilmansuodatin.
http://www.cmsnl.com/suzuki-ap50-1996-t_model13109/partslist/FIG-15.html#results Tuoosapa se piru lymyilee. Tällainen sieltä löytyy sisältä.

Et sitten vieläkään osannut ottaa kuvaa, ja toimittaa sitä meille, kapineesta jonka kanssa sinulla on se ongelma.pöh.
Linkit kyllä netistä löydämmä itekin.pöh.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Itteco

Jees, nyt alkaa homma toimia. Huomenna teen noita mittauksia mitä pystyn ja jos päädyn siihen että otan tuon magneeton auki niin siitä laitan sitten kuvia, mutta palaan siihen varmasti vielä sitten.
Tuossa suzuki magneto kuvassa jos oikein tarkkaan katsoo, näyttäisi että ainakin 2 käämiä on yhtä ja samaa johtoa, mikäs siihen onkaan se hieno sana, en muista.. Nimittäin valot ym toimivat täysin hyvin vain sen toisen laturilta tulevan johdon ollessa kiinni, eli virta riittää yhdeltäkin johdolta, tuntuisi riittävän jopa siihen lataukseen, koska latausjännite nousee yli normaalin korkeaksi. Mikä mahtaa keltaisen johdon tehtävä sitten olla, jos kerran sekin tulee laturilta? Tuskinpa niin paljoa virtaa tarvitsisi että 2 johtoa pitää olla, jos kerran yksikin johto jo tekee noin paljon  ;D Vai tarkoititko tekstissäsi, että nimenomaan sen keltaisen tehtävä olisi maadottaa jotain ylimääräistä virtaa?

Konenikkari rauhoitu, en viitsi yöllä lähteä tuonne kuvailemaan ja kompuraa käynnistelemään, soittavat naapurista vielä poliisit paikalle :D Ehkä parempi minun on linkit tähän kysymykseen laittaa kuin olettaa, että auttajat näkisivät ylimääräistä vaivaa ja joutuisivat itse ne etsimään..

latromster

Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 02.08.13 - klo:22:37
Ja sitten väliin taas niitä oikeita tyhmiä kysymyksiä...
Laitoin toisen koneen kasaan ja taas sama homma kuin aikaisemmin...
Kun laitan sylinterin kasaan ja sen jälkeen rupean venttiilejä säätämään, niin en saa millään sekä magneeton "T"-kohtaa ja niitä reikiä linjaan. Olin laittavinaan kohdalleen(käytin monessa asennossa ratasta)mutta niin vaan venttiilit nakuttaa..
Olisiko jippoa tähän?

Laita niin lähelle kun saat. Mulla ei mennyt 100 % yhteen merkit. Muistaakseni yläkuolokohta on pikkasen takaisin päin siitä mihin magneetto asettuisi itsekseen. Katsomalla kansi irti selviää magneeton oikea kohta.

konenikkari


"Konenikkari rauhoitu"

Hyvinkin rauhallisesti oottelen niin kauan kun ikää riittää,tai saadaan tää ongelma ratkaistua ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tommi

Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 02.08.13 - klo:22:37
Ja sitten väliin taas niitä oikeita tyhmiä kysymyksiä...
Laitoin toisen koneen kasaan ja taas sama homma kuin aikaisemmin...
Kun laitan sylinterin kasaan ja sen jälkeen rupean venttiilejä säätämään, niin en saa millään sekä magneeton "T"-kohtaa ja niitä reikiä linjaan. Olin laittavinaan kohdalleen(käytin monessa asennossa ratasta)mutta niin vaan venttiilit nakuttaa..
Olisiko jippoa tähän?

Todennäköisesti sulla on nokkaketju niin venynyt ettei merkkejä saa ihan kohilleen. Siksi se konekin varmaan pitää ääntä.

Itteco

#884
Noniin tuli mittailtua, ja muutama kuvakin tähän saadaan.
http://gyazo.com/0bfb7a7cfa835b1d87aeee7fdc4351e7 Lähetään tosta liikkeelle. Tuossa näkyvät keltainen ja punavalkoinen johto jotka tulevat suoraan magneetolta, piippaavat molemmat maahan, keltainen antoi 11v tyhjäkäynnillä, punavalkoinen 13v. Keltainen johto maihin 1.1ohm, punavalkoinen 1.3ohm.
http://gyazo.com/507c4f9e28347c415e44bbea8bd1bb54 Tuossa näkyvät magneetolta tulevat 3 johtoa (musta suojakuori). Mustapunainen johto antoi ihan konetta pyörittämällä(siis tosi hitaasti polkien) jo n. 10v, keltainen ja valkopunainen molemmat reilu 1-2v. Suoraan magneeton johdolta mitattuna(eli toi liitin ennen johtosarjaa) keltainen eikä valkopunainen kumpikaan piippaa maahan, mustapun. johto piippaa. Liitettäessä liitin kiinni, liittimen jälkeen keltainen ja valkopunainen piippaa maahan, eli aivan kuten jännitteensäätimen johdoiltakin piippasi maahan. Mustapunainen johto ei piippaa maahan johtosarjassa, magneetolta tullessa kyllä(liittimen ollessa siis irti).
http://gyazo.com/34459eaa90c6211a9c683114f139b827 Tossa vielä tollanen. Mites jatkaisin selvittelyä?