Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#825
Meikäläinen ei saanut omalla mutterimopolla (näkyy ylimmässä kuvassa) auki niin menin paikalliseen pienkone/mopo korjaamoon kun sattuu olemaan tuttuja muutenkin. Eipä lähtenyt ammattilaisvermeilläkään. Ei paineilmaisella eikä sähköisellä. Tuossa yläkuvassa oleva liina meni sekin poikki, että napsahti. Sitten löin tuplasti leveämpää ja paksumpaa liinaa useamman kiepin. Sitten katkesi lauta. Sen vaihdoin 2x4 patikkaan ja reilulla metisellä jatkovarrella lähti mutteri kun hyppäsin putken päälle (painoin tuohon aikaan 85kg). Operaatiosta viisastuneena tein tuon rautaisen version mopopoikien käyttöön. Eli kiinni se tosiaan mulla oli :D (Ainoa kiinalaiskierre joka on moisia momentteja todistettavasti kestänyt  :P )

konenikkari

Mutterimopoja on todella monen eri tehoisia, ja hyvä niin.
Yhdellä irroitetaan pyöränmuttereita, ja mutterilla on kaksi vaihtoehtoa.....
Toisella irroitellaan ja kiinnitellään variaattorin muttereita,hellästi ;)
Mulla on käytössä kolme eri versiota, ja niillä pärjäilen.
Autokäyttöön tarkoitetuilla vermeillä kiristävätten, rengaskorjaamoilla, moposkotun mutterit...mihin momenttiin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

Joo se on kyllä totta että niitä pyssyjä on useampaa sorttia. Pienkonekorjaamollakin olivat kyllä vähän ihmeissään kun 680nm iskevällä sähkökoneellakaan ei auennut. Rekkoihin tarkoitetulla mutteripyssyllä olisi varmaan jo vinkuen lähtenyt. Sitähän konetta ei enää kannatella, vaan siinä on ne pyörät alla :) Kiinnivetomomentti ei kyllä oikeasti tietenkään ole se millä se mutteri aukes vaan se oli tietty ryytynyt kiinni. Pointti kuitenkin että se takapyörän mutteri voi olla tosiaankin niin lujaa kiinni, että heikot ja halvat "markettityökalut" hajoo. Tuo T-väännin on bacho, jota voin suositella. Halpikset ei aina kestä putken kanssa vääntämistä kun menee varsi mutkalle. Myönnetään, että niitäkin on tullut joskus näin "muotoiltua". ;)

Coastside

T-varren saa kestämään paremmin niin että asettaa sen keskiasentoon ja vääntää kummastakin  jatkon kanssa vaikkapa painaen toista jalalla ja vetäen toista kädellä. Sijoituksena lujat käsityökalut on mutteripyssyä yms. parempi valinta harrastajalle jolle ei sekunnit merkkaa niin kuin ammattilaiselle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#829
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 10.07.13 - klo:20:16
Meikäläinen ei saanut omalla mutterimopolla (näkyy ylimmässä kuvassa) auki niin menin paikalliseen pienkone/mopo korjaamoon kun sattuu olemaan tuttuja muutenkin. Eipä lähtenyt ammattilaisvermeilläkään. Ei paineilmaisella eikä sähköisellä. Tuossa yläkuvassa oleva liina meni sekin poikki, että napsahti. Sitten löin tuplasti leveämpää ja paksumpaa liinaa useamman kiepin. Sitten katkesi lauta. Sen vaihdoin 2x4 patikkaan ja reilulla metisellä jatkovarrella lähti mutteri kun hyppäsin putken päälle (painoin tuohon aikaan 85kg). Operaatiosta viisastuneena tein tuon rautaisen version mopopoikien käyttöön. Eli kiinni se tosiaan mulla oli :D (Ainoa kiinalaiskierre joka on moisia momentteja todistettavasti kestänyt  :P )

Pistä isompi kuva tuosta ko. mutterimoposta.
Ja niinkuin sanoin ei ole syytä yleistää.
Omistin joskus iskuvääntimiä 1/4" karalla 4:jää erilaista, eri momenteilla.
Kuin myös 3/8 vääntimellä.
Kuin myös 1/2 vääntimellä.
Opittuani noita kayttämään, havaitsin että,on muitakin sääntöjä, momenttiin kiristyksessä.
Havaitsin esimerkiksi että kun mutteri on kiinitettäessä päin välystä
sopivan määrän sen jälkeen kiristäessä, esim.1/8 kierrosta on momentti sopiva jos ei rakenteessa ole kokoonpuristuvia osia.
Tämä vain ja tosiaankin esimerkkinä.
Olen tavannut myös miehen joka halusi minulta lainata grammantarkkaa momenttiavainta
vain kiristääkseen ruosteessa olevia hiekkaisia kannenpultteja. :o
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 10.07.13 - klo:21:31
Pistä isompi kuva tuosta ko. mutterimoposta.
Ja niinkuin sanoin ei ole syytä yleistää.
Voin mä kuvata sen vaikka sisäosiltaankin mutta eipä se miksikään siitä muutu. Mitä sillä kuvalla muutes teet? Joku halpis mutterimopo tuo oma on, liekkö tallella enää sitä tarraakaan kyljessä. Olikos iskumomentiksi 3 asennolla jotain 300nm lupailtu. Sitä luokkaa muistelisin kuitenkin olleen. Toisekseen, kertoisitko missä mä olen yleistänyt? Kerroin vain miten mulla kävi ja siinä se. Missä ihmeen kohtaa mä olen yleistänyt?.

Mä en yksinkertaisesti vaan löydä sitä yleistämistä kertomistani asioista. Voitko jeesata kun olen melkoisen huuli pyöreenä nyt. Mikäli tarkoitat että mainintani "ammattilaisvermeestä" olisi pitänyt ilmoittaa tarkalleen sen merkillä ja mallilla, niin voin mä toki mennä asian tarkistaan ja lupaan että editoin sen myös tuonne aiempaan kirjoitukseeni. Jos olisin taas älynnyt että joku repii henkseleitään, niin olisin ilman muuta jättänyt kirjoittamatta yhtään mitään.

konenikkari

#831
Rauhoitu rauhoitu hyvä veli.
Ota aina huomioon että en vastaustani koskaan kirjoita vain sinua varten.
Aina kirjoitan, vastauksestani riippumatta, sen kaikille noin yleensä tai erikseen, aivan kaikille tarkoitetuksi.
Tämä on sosiaalisen median yksi osa jossa minun tarkoitukseni on jakaa tietoutta kaikille,kykyjeni mukaan.
Koetin julkituoda mielipidettäni, siitä että mutterimopoja/iskuvääntimiä on monenlaisia.
Siis tottavieköön kuinkahan montaa erilaista, ei siis ole syytä yleistää varsinkaan sanaa...pulttipyssy hi.
Ps. en käytä henkseleitä, vaikka pitäis kyllä käyttää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

#832
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.07.13 - klo:00:34
Siis tottavieköön kuinkahan montaa erilaista, ei siis ole syytä yleistää sanaa...pulttipyssy hi.
Ok. Koitetaan muistaa :) Mulla kun on noita ruuvareitakin aika montaa eri kokoa ja väriä. Ei vain tullu mieleen että maininta ristipääruuvari ei ehkä olekaan se paras termi jos kertoilee jonkun toimenpiteen suorittamisesta. ;) No juu.. Sarkasmi sikseen. Tajusin kyllä jo. :D
PS: Mä käytän toisinaan henkseleitä. Olen perinyt isältäni mahan joka kipeytyy liian kireästä vyöstä ja nykyvartaloni alkaa hivenen jo tarvita "ylikiristämistä" jotta ei tarvitsisi juoksennella housut kintuissa. (ei sillä että pelkäisin kiinnijäämistä naisten ahdistelusta, vaan kun pöksyt kintuissa juostessa niitä ei saa kiinni..)

konenikkari

Jos et kerro kenellekään, käytän miesten silkkisiä alusvaatteita, koska kyykistelen usein työssä ollessani.
Ja koska on jaloissa verenkiertohäiriöitä olen harkinnut sukkanauhojen käyttöä.
Normisukat kun päivän mittaan painuu ihon sisälle.
Oitis muuten hankin henkselit itsekin.
Mulla vaan on niitten kanssa ongelma, täytyy pistää eestä ja takaa ristiin, hartioita kun ei ole ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Juissi

Tukisukat apteekista?
Ehkä vähemmän porno vaihtoehto..  ;)
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Skodesetä

Asensin 139qma/b moottoriin kampiakselin. Lohkojen asennus meni helposti tipauttamalla. Ruuvit kiinni ja akselia nitkuttelemaan. Ylösalas vielä ok, mutta sivuttaisliikkeessä kuului kolahdus. Sivuttaisliikettä n.1mm ja laakerit näyttävät liikkuvan lohkoissa akselin kanssa. Testasin toiseen koneeseen joka oli auki ja sama vaiva. Saksanmaalta joskus tilattu ja ei välttämättä takuuseen mene. Mittailin kyllä tilauksen saavuttua speksit ja luotin omiin silmiini. Vaihtoehtoni?
Vauvanaskelin on päästy liikkeelle.

tommi

Ei ole vielä pahakaan tuo 1mm päittäisvälys. Riippuen kampurasta se voi olla näissä kiinalaisissa 1-3mm. Tysconissa oli vakiona 3mm välys ja ajelin sillä yli 20 000km. Storm Motorista olen ostanut 3 kampuraa ja kaikissa on ollut yli millin välys. Ei muuta kuin paikalleen vaan.

Juissi

Samaa mieltä, nippuun vaan, kaikissa näissä tuntuu olevan välystä tohon suuntaan (tai ainakin kaikissa mitä on täällä ropattu.
Pystysuuntaan ei tietenkään saa olla yhtään.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Daywalker-75

Eilen ensi kruisailut uudella vanhalla baotianilla. Ajelin toistakymmentä kilometriä ja "leikkasi kiinni".

Skodessahan on uusi pytty ja pelasi kuin enkeli liikenteessä, kunnes ihan yllättäin teki samalla lailla kuin kiinnileipoessa, eli alkoi variaattorikopan alta kuulumaan "nirskutusta" ja kone sammuu siihen paikkaan. Lähes kyynel silmässä tien laidalla miettimään, että kelle sitä tässä voisi soittaa, jotta paska laukesi heti ensi ajolla. Kokeilin kuitenkin startata ja ihmetys päällä, skode toimii..
Ajoin noin kilometrin ja teki sen taas, ihan kuin variaattorissa joku jumittaisi. En ehtinyt kotiin päästyäni aukoa koppaa, joka tuntui helkutin kuumalta...
Onko vastaavaa sattunut muilla? Skodellahan ei ollut ajettu pitkään aikaan ennen tätä päivää ja hihnakin oli jo aika kulunut. Varin puolelta kuitenkin kaikki aikoinaan tsekattu ja kytkin on toisesta skodesta.
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

tommi

Tuo "nirskunta" viittaisi kyllä nakutukseen. Sehän on juurikin sellaista metallista kilinää joka esiintyy varsinkin konetta rasittaessa, vaikkapa ylämäkeen ajettuna. Sammui mullakin usein mopo kun yritti ajaa loivaakin ylämäkeä ja sitten vain startilla käyntiin ja jotain toista kautta kotiin, jossa ei ollut mäkiä  :D

Tosin tuota nakutusta esiintui vain 82cc pytyllä ja sulla lienee 72 kuutioinen? Mutta kait se saattaa nakuttaa pienemmälläkin pytyllä jos on kantta laskettu ja/tai pallopäämäntä missä on kovat puristukset. Kuuluuko se nirskunta paikallaankin? Ei pitäisi kuulua jos nakutuksesta kyse.