Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#345
  ::) Konetohtorin määräyksestä potilas Skootterille määrätään,
tiputuksen täysillä ollessa n.yksi tippa/150 kierrosta.
Jos siis jaksaa potilasta polkea n.300.000 kierrosta tullee n.1dl  ???

  :o Tohtori: Uneton ;D

PS. "Laskentatoimi" suoritti tehtävän olettaen että,
öljyä normisti kuluu n.1L/500km
Ja että moottori kiertää matkanopeudella n.5000rpm
ja kuluttaa n.4Lbensiiniä/100km
Ja olettaen että 2000 öljytippaa= 1dl :-\
Hyvää yötä..........
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

VariJari

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.03.12 - klo:05:02
  ::) Konetohtorin määräyksestä potilas Skootterille määrätään,
tiputuksen täysillä ollessa n.yksi tippa/150 kierrosta.
Jos siis jaksaa potilasta polkea n.300.000 kierrosta tullee n.1dl  ???


Juuri tuon takia pojan mopon konerempan lopuksi ruuttasin sen imukaulalle menevän letkun täyteen öljyä... kun ei se paljon polkemalla tuntunut tulevan :) (ja ilman tuota temppua olis sitten ollut ties kuinka kauan ilman tuorevoitelua.. juu, en jaksanut ruveta sekoitusbensaa tekemään :))
Harrastelussa: bt49qt-12

ramba

Yöllä oli valuttanut öljyä aika kivasti.. No toivotaan että toimii ;D
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

konenikkari

Todella hieno keksintö on ns. korjaamotankki
joka on n. 1L vetoinen kannu jonka pohjasta
lähtee hanalla varustettu pa.letku.
Sieheen voi pistää 5%:sta bensiini/öljyseosta.
Ja käyttää skotua sen kanssa kunnes
öljynsaanti on varmistettu.
Ettei tarvi tankkiin mitään mixejä tehdä.
Sillä kaikki mix/tuoreöljyt ei välttämättä tykkää toisistaan.

KWG miehet  ;D löytänee kuvankin ko. kapineesta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Nyky polttoaineet tekee bensaletkuista "purukumia"
Vuotaakohan pumput lähes samoista syistä,
eli pumpun tiivisteet ei kestä nykyöljyjä.
Vai onko öljyn viskositeetti vain persiillään?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

leze223

Fiksu vastaa:
Mitä käytännön eroa on semisynteettisellä ja synteettisellã 2t öljyllä?
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

konenikkari

 Fiksu ei vastannut, mielestäni esitti lisää kymyksiä.
Vastausta jään odottelemaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

ramba

#352
Mineraaliöljy:

Mineraaliöljy on yleensä halvinta 2-tahtiöljyä, jota kaupasta saa. Hinta vaihtelee tavallisesti 3-6 euron välillä litraa kohti. Mineraaliöljyn voiteluomininaisuudet eivät ole yhtä hyvät verrattuna kalliimpiin, synteettisiin 2-tahtiöljyihin. Mineraaliöljy kuitenkin kelpaa hyvin esimerkiksi vanhoihin pyöriin, joissa kierrosluvut ovat matalia, ja moottorit aikanaan suunniteltu käyttämään mineraalipohjaista öljyä, kun muuta ei ollut juuri saatavilla.



Semisynteettinen öljy:

Semi- eli osasynteettinen öljy sijoittuu niin hinnaltaan kuin voiteluominaisuuksiltaan yleensä mineraali- ja täyssynteettisten öljyjen väliin. Semisynteettisen öljyn hinta on tavallisimmin 5-10 euron välillä litraa kohden. Semisynteettinen öljy on useimmiten hyvä vaihtoehto öljyksi kohtuullisen hinnan ja voiteluominaisuuksien vuoksi. Suorasuihkuskoottereissa semisynteettinen öljy on suositeltavin öljylaatu, koska täyssynteettinen öljy tukkii näissä moottoreissa koneen ajan mittaan kertymällä palamattomana kampikammioon.



Täyssynteettinen öljy:

Täyssynteettiset öljyt ovat useimmiten öljyistä kalleimpia, hinnan alkaessa noin 10 eurosta ja jatkuen hyvinkin kalliisiin tuotteisiin. Useimmissa kaasutinmoottorillisissa pyörissä maahantuoja suosittelee käyttämään täyssynteettistä öljyä sen hyvien voiteluominaisuuksien vuoksi. Miinuspuolena täyssynteettisissä öljyissä on niiden melko kova hinta. Suorasuihkutusmoottorilla varustetuissa kaksitahtimoottoreissa täyssynteettistä öljyä ei tule käyttää.
Maahantuojan suosituksia öljyn suhteen kannattaa noudattaa ainakin öljyn tyypin suhteen, merkkiuskollisuus ei ole niin tärkeää. Maahantuojan suosittelemaan öljymerkkiin kun usein vaikuttaa firmojen välinen yhteistyö. Öljyn ostamisessa ei kannata säästää, sillä öljyn hinta on useimmiten lähes suoraan verrannollinen sen laatuun ja huonon öljyn käyttäminen kostautuu yleensä nopeasti kuluvana moottorina.

Semisynteettinen = osasynteettinen valmistetaan korvaamalla mineraaliöljyn komponentteja synteettisillä ainesosilla. Näin öljyn kylmäjuoksevuutta saadaan paremmaksi, jotta öljy soveltuu paremmin ympärivuotiseen käyttöön.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

konenikkari

#353
Nyt on mun vuoro, esittää kysymys: josta oli kysymys.
Kestävätkö tuorevoitelupumpun tiivisteet kaikkia ko. öljyjä
vai ei mitään niistä.

Ja seuraavaksi vitsi:
Takavuosina töllössäkin mainostettiin,
microaaltouunin kestävää alumiini vuokaa.
Valmistaja vain unohti kertoa, että alumiinivuoka kestää kyllä,
microaaltouunissakin,
microaaltouuni sensijaan ei kestä alumiinivuokaa  :o
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

FrozenCorpse

Mikä karstoittaa moottoria ja pakoputkea? Miten kauan pitää ajaa ns. täydella kaasulla ( km) jotta karstat palaa pois?
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Samppa

Karstoittumista esiintyy ennen kaikkea 2-tahtimoottoreissa, jossa voiteluöljy palaa bensan mukana. Karstoittumista lisää oleellisesti mm. ajotapa eli esim. lyhyet pyrähdykset, joissa moottori ei ehdi saavuttaa kunnollista käyntilämpötilaa ja myös keturallaan oleva seosvoitelu / seos sekä liian kylmä tulppa.

On totta, että esim. valmistajan ilmoittamat karstanpoistovälit ovat suurempia, mikäli skodella ajetaan kunnollista maantieajoa (hana auki ja pidempää matkaa), mutta käytännössä 2-tahtisissa karstan poistamisen joutuu tekemään jossakin vaiheessa.

Karstat poistetaan sylinterikannesta, pakoputkesta (ml. alkukäyrästä / pakokanavasta) ja männän päästä. Karstan poistosta löytyy ohjeita haulla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#356
Nelari ei karstaa, se nokeaa, joka lähtee harjaten, kun taas 2-T karstaa pikimäisellä karstalla joka kerrostuu ja lopulta tukkii pakoputken. Helpoimpia keinoja on poistaa sitä kuumailmatoholla putkea sisälle tohottaen jolloin karsta syttyy palamaan.

Nelarikin voi karstata palotilaa ja mäntää johtuen liiasta öljystä (öljyrenkaat fuskaa tms.) ja huonosti pesevästä öljystä ja öljynvaihto pesevään voi aiheuttaa venttiilin toimintahäiriön karstan palan mennessä väliin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Karstoittumista hillitsee myös katalysaattoripeleissä se pakokaasujärjestelmän ilmapumppaussysteemi
joka antaa ylimäärästä palamisilmaa pakokaasujen sekaan, jotta katti pysyis puhtaana..
Jos systeemi ei toimi tai sen ilmanputsari (monesti: secondary air cleaner) on tukossa niin tilanne taitaa olla toisinpäin..
Koska monesti kampikammion huohotus on liitetty tuohon systeemiin ja sitä kautta imee moottoriöljyjä 4T peleissä palamattomana pakoputkeen..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 16.05.12 - klo:17:55
Karstoittumista hillitsee myös katalysaattoripeleissä se pakokaasujärjestelmän ilmapumppaussysteemi
joka antaa ylimäärästä palamisilmaa pakokaasujen sekaan, jotta katti pysyis puhtaana..
Jos systeemi ei toimi tai sen ilmanputsari (monesti: secondary air cleaner) on tukossa niin tilanne taitaa olla toisinpäin..
Koska monesti kampikammion huohotus on liitetty tuohon systeemiin ja sitä kautta imee moottoriöljyjä 4T peleissä palamattomana pakoputkeen..

Aivan tuo hapetussysteemi pitää putken suunkin siistimpänä,ei enää pas,,,siis öljyä valuva änärin pääty. moni kolli on tukkinut ko systeemin ja ihmetellyt sen jälkeen miksi paisari on alvariinsa tukkeessa..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

FrozenCorpse

Voiko mopon tankkiin laittaa piristeeksi metanolia? Ainakin pieniä määriä moottoripyörään, nii putket on punaiset ja heittää 40cm lieskaa. Karstasta ei jälkeäkään ;D
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "