Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Walle

Älä sitä lukkoa pura. Pitäs mahtua kokonaisena. Painat vaa ulospäin mieluummin niistä metalliosista.

Bootian

jooh. oliko vähän helppo ottaa irti ku sen älys. Avain lukkoon ja kääntää sitä mustaa osaa sen verran että tuli ulos ku se jousi piti osottaa siihe katteen loveen. Etupyörän kans  vois auttaa viel joku:-)

Walle

Painat sen jarrusylinterin jarrulevyä vasten silleen tulee väljää paloihin. Siis se heiluu sivuttain aika löysästi. Jarrusylinteri on se mihin se jarruletku tulee. Sitten vaan se pultti irti ja rengas lähes putoo. Levyjarrun puolella on holkki joka pysyy (tai ei) paikallaan jos kulettelet sitä rengasta. No putoohan se johonkin jossain vaiheessa että ota talteen.
Takasin laitossa laitat mittarinpyörittimen koloihinsa ja holkin toiselle puolelle. Sitten rengas paikoilleen. Mittarinpyörittimelle on kolo iskarissa mutta ei ole pakko siihen laittaa jos mittarivaijeri on vähemmän väkinäisellä mutkalla jossain muussa asennossa.
Nii ja etujarrua kannattaa painella ennen ajoa että menee palat lähelle.
Ei vaikee juttu jos vähän kattelee ja ei jää ylimääräsiä osia :).

Coastside

#258
Tuo jarrumalli on se jossa palat ovat jousilevyjen sitomina koloissaan josta ne varsinkin kuluneina irtoaa kun levyn vetää välistä pois ja jarrussatula täytyy purkaa kahteen osaansa joista toiseen jää palat ja toiseen sylinteri jota ei kannata letkustaan irroittaa. Vain yksi pultti ja liukutappi pitää ne yhdessä ja pultin irroituksen jälkeen osat kiertyy niin että palat menevät sylinterin kanssa linjaan. Jos menee palojen kanssa pelaamiseksi kannattaa jousilevyt irroittaa ja osat putsata, niin saa helpommin kasaan. Palojen kapeampi puolisko tulee lähemmäs akselia. Jos sen saa kasaan, se on oikein tehty.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Bootian

#259
Huh huh ku voi olla toi etupyörän laittaminen takasi voi olla vaikeeta. Katteet on nyt kiinni mutta etupyörää en saa millään. Ei vitullakaa se jarrulevy mee niitte jarrupalojen väliin. Kokeelin pistää sinne jarrupalojen väliinki jotaki mutta nehä hyppää sieltä heti pois ku rengasta yrittää. Pistin renkaan nyt niin kiinni että otin sen vasemmanpuoleisen jarrupalan pois (edestä päin katsoen) ja iskin renkaan kiinni. Etujarru toimii kyllä ilman jarrupalaakin mutta kun rengasta pyörittää ilmassa niin hinkkaa vähän johkin metalliosaan. Voiko skopolla ajaa ilman toista jarrupalaa? Edes joku 20km että veisin huoltamolle irrotettavaks. Mistä tietää, että rengas on kunnolla kiinni, eikä petä matkan aikana.    

Walle

#260
Ota se jarrusylinteri irti ja palat paikalleen. Menee aika helposti takasin. Ajattelin ehdottaa ton irrottamista pyörän irrottamisessa, mutta mulla on aina onnistunu ihan helposti ilman irrotusta.

Ei kannata sitten sitä letkua irrottaa!!!!

yamaha

#261
 ;D mikäs osa se on skootterini sivulla mangneeton vieressä joku pumppu?tankissa jossa on selvästi automaatti hana josta lähtee letkut ja menevät siihen möttiin ja siitä sitten kaasuttajalle alipaine letku menee normaalisti imukaulaan. sylinteristä/kannesta tulee paksu letku siihen möttiin.mikä se lie??ihan mielenkiinnosta kyselen. kuvaa siitä  ei oo nyt saatavilla harmi.ajattelin että ois bensa pumppu mut kui sit ois myös alipaine hana ei ymmärrä kertokaa te ;D

Samppa

Ja eiköhän Baotianinkin jarrusatulassa voi mäntiä painaa ensin alaspäin vaikka pihdeillä tms. Mäntien pitäisi liikkua kyllä melko helposti, mikäli eivät ole jumissa. Pääsivulla on artikkeli Piaggion palojen vaihtamisesta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Bootian

Lainaus käyttäjältä: Walle - 24.07.10 - klo:17:13
Ota se jarrusylinteri irti ja palat paikalleen. Menee aika helposti takasin. Ajattelin ehdottaa ton irrottamista pyörän irrottamisessa, mutta mulla on aina onnistunu ihan helposti ilman irrotusta.

Ei kannata sitten sitä letkua irrottaa!!!!
mitenkähän toi liittyy levyn saamiseen palojen  väliin?

Walle

No rengasta paikalleen laittaessa on yksi asia vähemmän kateltavana jos on jarru irti.
Nyt kun rengas on paikallaan saa ne palat ja jarrusylinterin paikalleen aika helposti.

Jos nyt ajelet ilman toista jarrupalaa älä jarruta kun tosi hädässä. Se alumiini kuluu tosi nopeesti ja uusi osa maksaa jotain 50â,¬.

Bootian

Mutta kuluuko se ajaessa paljoa?

Walle

No ei kai  :). Mutta jos olet saanu etupyörän paikalleen varmaan saat jarrut kuntoon. Ei toi niin haastava juttu ole. Lisäks voi sieltä jarrusta putoilla osia jos ei kaikki osat ole paikallaan.
Mutta joo. Pientä hämmennystä herättää neuvoa jarrujen korjausta netin välityksellä, jos et vaan osaa. Ei olis kivaa jos vaikka etupyörä ajaessa hirttää kiinni tai ei jarru toimi.

tagatubos

Lainaus käyttäjältä: Bootian - 24.07.10 - klo:22:31
Mutta kuluuko se ajaessa paljoa?
Älä ihmeessä aja ilman toista jarrupalaa! Jarrusatulan mäntä voi pulpahtaa ulos ja homma on siinä... voit vetää todella pahat lipat, kun etunen menee lukkoon!

Muutama neuvo on jo tullutkin, mutta laitan omanikin:

Irroita ensin jarrusatula iskunvaimentimesta (todennäköisesti kahdella pultilla kiinni).
Laita rengas paikalleen ja kiristä momenttiin.
Paina jarrusatulassa olevia jarrupaloja sisäänpäin vaikka ruuvarilla kampeamalla ja laita vasta sitten takaisin paikalleen iskunvaimentimeen. Ja varmista, että palat ovat paikallaan jarrulevyn molemmilla puolilla.
Testaa kahvasta, ottaako jarru kiinni levyyn kuten ennenkin.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

Bootian

Ok. Kiitos tiedosta. Jos nyt otan sen jarrusylinterin tai -satulan mikälie onkaan irti niin se on siis helppo vaan painaa levyyn kiinni ja sit pistää pultit? Ei kai tarvi ottaa rengasta enää irti jos noin teen?

tagatubos

Lainaus käyttäjältä: Bootian - 24.07.10 - klo:23:46
Ok. Kiitos tiedosta. Jos nyt otan sen jarrusylinterin tai -satulan mikälie onkaan irti niin se on siis helppo vaan painaa levyyn kiinni ja sit pistää pultit? Ei kai tarvi ottaa rengasta enää irti jos noin teen?
Ei tarvitse ottaa rengasta irti...
Eli otat sen jarrusatulan irti uudestaan ja laitat molemmat palat paikoilleen.
Sitten kampeat jarrupaloja sisäänpäin niin, että jarrulevy varmasti mahtuu jarrupalojen väliin ja sitten laitat jarrusatulan jarrupaloineen paikoilleen.

Jarrusatula on se koko "möykky" alhaalla iskarissa.
Jarrusylinteri on se liikkuva osa jarrusatulassa, mikä puristaa jarrupaloja jarruttaessa levyjarruun.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther