Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

KaisaK

Kaadoin skootterin paikaltaan oikealle kyljelleen, ei käynnistynyt sen jälkeen. Kastuiko koneessa jotain joka kuivumisen jälkeen taas pelittää vai mistä lähteä vikaa etsimään...

-Zone-

Mitä luultavimmin lähtee käyntiin kuivuttua. Kaaduttaessa hyvin usein käy että koho ei pääse sulkemaan neulaventtiiliä ja polttoainetta pääsee liikaa koneelle ja sytytystulppa kastuu. Hyvin usein sen saa kuivattua silläkin että pitää kaasun täysin auki ja jatkaa starttaamista. Tuossa vaaran paikka ja mopo on hyvä olla keskijalalla takarengas ilmassa sillä käynnistyttyä se pyrkii heti karkaamaan kun kaasu on täysillä. Odottamalla kyllä märkäkin tulppa kuivuu.

helkama sc-r

#1412
Lainaus käyttäjältä: KaisaK - 27.03.15 - klo:15:37
Kaadoin skootterin paikaltaan oikealle kyljelleen, ei käynnistynyt sen jälkeen.

Kohokammio voi olla lähes tyhjä kaatumisen takia, mahdolliset bensat on hyvä poistaa koneen päältä ennen starttaamista, ettei syty palamaan.
Jos 4-tahtinen, pumppaa pari kertaa nopeasti kaasua ja starttaa heti.
Kiihdytyspumppuun on voinu jäädä tilkka bensaa, mutta jos ei pumppaaminen auta, ime bensahanan alipaineletkusta kohokammio täyteen.
Imemistä kannattaa aina kokeilla, jos ei vehkeet toimi.

Coastside

Jos skode haisee vähänkään bensalle, sitä on kaasuttimen ulkopuolella. Jos syy on tuollainen kaatuminen se haihtuu pien tuuletetussa paikassa. Palamisen riski on olemassa. Vaikka muuta neuvottaisiin auttaa vesisuihkukin pitämään tulen kurissa. Muovikatteet eikä tankki syty helposti joten karkuun ei tarvitse mennä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.03.15 - klo:21:55
Ensimmäinen ajatus tästä koko lisäkanavasta mulla olikin vain pelkkä kanava suoraan imukaulasta läppävenan yli sinne takahuuhteluun ja servo-ohjattu venttiili välissä, mutta mun nähdäkseni homma toimisi vaikka siinä olisikin b.b. välissä. Näin se voisi toimia kuten sen kuuluukin siellä keskialueella. Myös sen bb-pullon muotoa ajatttelin sen läpivirtauksen vuoksi jotakuinkin tämmöiseksi: http://aijaa.com/D7VkB4
Miten estät virtauksen kammiosta takaisin imukanavaan ?
Läppäventtiili menee kiinni ja virtaus kääntyy takaisin pulloon ja edelleen imukanavaan.  Tämä takaisinvirtaus on se hävikki, ja se taitaa olla suurempi kun saatava hyöty.

Jos ylipainetta on kampikammiossa esim 2 bar, seos tulee aika vauhdilla takaisin imukanavaan. Kammiopaine kasvaa, kun mäntä tulee alaspäin.

KaisaK

Piaggio hyrähti käyntiin ensi yrittämällä kunhan sai kuivahdettua :) Kiitos vastauksista, neiti ei tekniikan ihmelapsi on taas asteen viisaampi.

-Zone-

#1416
Lainaus käyttäjältä: openflow - 27.03.15 - klo:20:20
Miten estät virtauksen kammiosta takaisin imukanavaan ?
En mitenkään, sillä tarvitsisi olla oma aukko sylinterissä jonka mäntä tukkii kuten muutkin huuhtelut, se on totta. Sitten se saattaisi pelata. Jotenkin tuossa vain ajattelin kokoajan vain sitä huuhteluiden aukioloaikaa JAKK ja sen pakoputken imua, niin tuli pistettyä että se olisi takahuuhteluun yhteydessä, mutta oikeasti sillä tietenkin pitäisi olla oma aukko pytyssä. Näitä ajatuskatkoja sattuu joskus, Tyhmien kysymysten topic, niin sikäli oikeaan osoitteeseen tietysti meni ;)

KaisaK

Eli kastuuko skootterissa tulpat jos poljinkäynnistystä joutuu yrittämään useamman kerran? Naisena en siis ymmärrä skotterin tekniikan toiminnasta toistaiseksi vielä mitään, joten valaiskaa  ;D

pekpel

Skootterissa kastuu tulppa jos ei ole hoksannut kääntää avaimesta virtoja päälle ja polkee hulluna.
Tai kaasauttimen seokset on säädetty päin per--ttä
Tai pumppaa kaasukahvaa startatessa liikaa.

Kaikki nämä ovat yksilöitä joidein oikuille pitää opetella, toinen mopo lähtee käyntiin ilman kaasuun koskemista ja toisessa pitää pikkasen kaasulla lirkutella..
Siksipä nämä skopat nimiä saavat ajan kuluessa ja mopon tullessa tutuksi
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Art51

Mikä on kohtuullinen hinta kampiaakselin vaihtotyöstä irtomoottorille? Huom, pelkkä työ, kysyin eräästä liikkeestä hintaa ja tarjosivat 120€ irtomoottorille.
Itse ajattelin ostaa kampiakselin, mutta laakerit stefat ja tiivisteet voisi korjaamo hommata. Paljonkohan ne veloitttaa stefoista laakereista ja tiivisteistä?

Kaatolovi

Uudet laakerit taitaa tulla uuden kampiakselin mukana. Tiivistesarja ja stefat ei maksa montaa kymppiä. Samalla kannattaa miettiä uutta mäntää/mäntä  sylinterisarjaa.
Vespa 50LX 4V 2010 , Peugeot Speedfight 50LC 1998

Nuukailija

Kokeilin vähän reilummin etujarrua ja kuului kolaus sekä ikäänkuin koko etuhaarukka olisi vähän liikahtanut, ohjainlaakerissa jotain sanomista kaiketi.

Eroaako tuo mitenkään oleellisesti polkupyörän perinteisestä ohjainlaakerista siis muutoin kuin mitoitukseltaan?

Juu, laiskuus vähän vaivaa, katteita on jotenkin tympeä purkaa ja kasata :P

Sellainenkin tyhmä kysymys, että mitä noiden kesto on yleensä ollut, mittarissa on reilu 7000km, onkohan jätetty vaan huoltamatta vai kuuluuko nuo loppuun noin pian? Kiinalaisen Soliferin kyseessä ollen tietty kaikki on mahdollista.


Coastside

Seo on laakerien osalta sama kuin fillari, vain stonga on eri tavoin.

Näissä kesto vaihtelee 500 - 50000 riippuen tekijästä, materiaalista, huolloista  ja käytöstä. Jos olisi tehtaan kouluttama ja varustama ja vuoden harjoitellut viidellä sadalla työllä, olisi kuin laatumopon ajaja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 31.03.15 - klo:13:43
Seo on laakerien osalta sama kuin fillari, vain stonga on eri tavoin.

Näissä kesto vaihtelee 500 - 50000 riippuen tekijästä, materiaalista, huolloista  ja käytöstä. Jos olisi tehtaan kouluttama ja varustama ja vuoden harjoitellut viidellä sadalla työllä, olisi kuin laatumopon ajaja.

Eli vuosihuoltoon vaihdettavien osien listalle, ihan vain varmuudenvuoksi, vaikkei itselläni taida yli 10 000km vuodessa tullakkaan :D


helkama sc-r

Helkamassa poistui etupään klappi mutteria kiristämällä. Etusisäkate irtoaa yleesä ehkä ainakin riittävästi, ettei tarvii kaikkia katteita purkaa.