Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Täh, nyt en kyllä ymmärtänyt
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-


konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.03.15 - klo:15:11
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.03.15 - klo:14:50
unohtui mainita mikä merkitys on kannenmuttereiden alla olevien kuparitiivisteiden merkitys.
Unohtui siinä varmasti monta muutakin asiaa, mikään kaikenkattava ja lopullisen tyhjentävä juttu se ei aiheesta ole. Kupariprikkoja ei RD:ssä ole.

Onko linkkiä ko kapineen varaosasivulle.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.03.15 - klo:15:17
Ymmärtänyt mitä ?

A_sentajan kommenttia siitä naulasta, tärkeämmässä päässä, eli läppärin tiedostoissa  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

#1399
Ahaa. Ok. Hiukan ristiin siis meni :)

RD:stä - http://www.mediafire.com/view/ekhhortz81uf0os/Fakta_-_Parts_catalogue_-_RD_125_YPVS.pdf
Alkuperäinen valmistenumero on siis 90201-08649 joka ei ole kuparia.
http://www.cmsnl.com/products/washer-1t1_9020108649/

konenikkari

Uudemmissa oli mutterin alla kupariprikka ja kansiongelmat väheni.
Enkä vieläkään ymmärrä A_sentajan kommenttia siitä naulasta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.03.15 - klo:15:29
Enkä vieläkään ymmärrä A_sentajan kommenttia siitä naulasta.

Haha,, Tää oli lähinnä keventävä vitsi, sillä itse en tajua nykytietokoneista puoltakaan ja naulaaminen pöytään, tai haulikon panoksen hajontatestiin laitto olisi mulla mielessä mikäli oireilisi pahasti..;) Mikään ei ole niin vakavaa, etteikö siitä huumorilla selviäisi...paitsi kuolema ja verottaja.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

-Zone-

En just muista tuliko ne missä vaiheessa TZR-malliin joka oli RD:n seuraaja. Siinä oli jo eri kone. Tuota RD YPVS mallia (mk3) tehtiin viimeisiä vielä samaan aikaa TZR mallin jo tullessa markkinoille. Oma on runkonumeron perusteella ihan viimeisimpiä valmistettuja. Ainoastaan englannista on löytynyt muutamia nuorempia yksilöitä, meiltä ei ole ainakaan kukaan raportoinut sinä aikana mitä rd-ketjua olen tuolla mototissa pystyssä pitänyt (ketju aloitettu 22.10.2010). RD:ssä siis oli metalliprikat kannessa viimeisiin yksilöihin saakka. Myöhemmistä TZR mallista en juuri nyt muista mutta ainakaan ihan ensimmäisissä ei ollut niissäkään, sillä sen parts catalogue ilmoittaa myös saman osanumeron mikä on rd:ssä. http://www.mediafire.com/view/2myjtkdnmmo/X_-_TZR_1987_Parts_catalogue.pdf

konenikkari

Niimpäs, kuolemallakaan ei selviä verottajasta.

Näitä tikutaku vehkeitä emme ehken voi kiittää tulevaisuudessa, uuden sukupolven koulutuksesta.
Eräänä päivänä joku käyttiksen valmistaja ilmoittaa,ettei ko järjestelmää enää tueta.
Sinne siis menee, bittien taivaaseen,kaikki ja kerralla.
Siksi olisi hyvä että ihmiset kommunikoisivat keskenään muillakin tavoin.
Lisää siis kehä kolmosen ulkopuolelle, skotuilijoiden tapaamisia.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.03.15 - klo:16:00
Lisää siis kehä kolmosen ulkopuolelle, skotuilijoiden tapaamisia.
Aamen. Lapin autio erämaa kun ei ala oikeasti vielä siitä kehäkolmosesta. Tiedoksi siis nyt vain pääkaupunkiseudulle... :)

konenikkari

Me vanhat konkarit 8) julkituomme siis, monenlaisia mielipiteitä.
Miksi zonen tiedoissa lukee vain "konkari",
oletko siis vain vaatimaton, vai oletko oikeastikin vaatimaton. ;D
Todella usein erilaisissa asiayhteyksissä olisi hyötyä jos kysyjä tai vastaaja ilmaisisi olinpaikkansa edes "itäsuomi" "länsisuomi""eteläsuomi" "pohjoissuomi"
Minä itse elän ja vaikutan Rauman kaupungin alueella.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Ja kiitos zone kärsivällisyydestäsi ja syvästä ymmärtämisestäsi näiden teknisten asioiden suhteen.
Ei ole niinkään oleellista tietää minkä vuoden mallissa on kupariprikka kannenmutterin alla, kuin tietää, miksi se siellä on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

#1407
VDS ( )  on kyllä hieno taiteenlaji, joka kiinnostaisi oppia. Mulla on veikkaus, että vaikka RD:ssä kupariprikat olisi olleetkin syy niihin olisi saattanut jäädä siltikin siinä jutussa mainitsematta. Mielestäni mainitsit niiden tulleen moottoreihin myöhemmissä malleissa ja minä kommentoin tätä sen mukaan mitä asiasta tiesin koskien RD ja TZR malleja. Toki asian tiimoilta voidaan keskustella syvemmälläkin tasolla kuten vaikkapa mikä on oikea menettelytapa yleensäkin kuparitiivisteiden hehkutuksessa ennen niiden uudelleenkäyttöä. Toisaalta voidaan myös jatkaa foorumin aiheen mukaankin, joten kysympä nyt itse tyhmiä:

Otetaanpa 2T moottori jossa on keskialueelle (noin 5-5.5krpm luokkaa) mitoitukseltaan viritetty boost bottle. Yhdistetään se letkulla sylinterin takana olevaan takahuuhtelukanavaan, mutta tälle välille tehdään esim elektronisesti servolla ohjattu venttiili. Alle 10Krpm tämä venttiili on kiinni ja kanava suljettuna jolloin boost bottle voi toimia imukanavassa ihan kuten normaalisti se moottorissa nyt toimii.

Yli 10krpm venttiili siis aukeaa ja koska keskialueelle viritetyn pullon ja imukaulan välillä ei tapahdu enää edes-takaista liikettä, voiko pakopulssi imeä kaasarista tämän lyhyen kanavan kautta perässään uutta soppaa suoraan ohi läppäventtiilinkin kierrättämättä sitä kampikammion kautta ? - Nykyäänhän kun esim 2T RR-koneissa ollaan menossa aina vain suurempiin kampikammiotilavuuksiin sillä suurempi kampikammiotilavuus saadaan hyödynnettyä paremmin pakoputkien nykytietämyksellä tehojen silti noustessa. Koneet siis toimii yläkierroksilla nykyään selvästi suuremmilla amplitudeilla resonanssien suhteen, ei niinkään sen geometrisella tilavuusmuutoksella. Toki näitä resonansseja hyödynnettiin jo 70 luvulla, mutta ei läheskään niin suurelta osin mitä tänäpäivänä. Ennen muinoinhan 2T moottoreiden kampikammioissa pyrittiin menemään pikemminkin mahdollisimman pieniin tilavuuksiin ja nykyään suunta on ihan toinen.

Eli miten on.. Eli tapahtuuko boost bottlen läpi virtausta vai ei sillä sen mitoitushan pyrki luomaan yläkierroksilla sen liitoskohtaan imukaulassa jokseenkin stabiilin tilan joten pelaako vai täysin tuhoontuomittu ajatus?

openflow

Ei taida onnistua ilman, että lisäät yhden venttiilin lisää. Pitää sulkea imukaulan ja pullon väliltä, kun läppäventtiilin ohittava letku on auki. Yhdessä tilassa pullo toimisi boostina ja toisessa kammion tilavuutta lisäävänä sekä sekundaarisena boost-resonaattorina. Epäilen myös, että letkun toisen pään joutuisi asentamaan suoraan kampikammioon vähän kauemmaksi takahuuhteluista; saattaa sotkea takahuuhtelut. 

Miksi ei sitten samalla kaksi pulloa, yksi kammioon ja toinen imukaulaan.

-Zone-

#1409
Lainaus käyttäjältä: openflow - 26.03.15 - klo:21:08
Pitää sulkea imukaulan ja pullon väliltä, kun läppäventtiilin ohittava letku on auki.
Ei vaan idea on tietysti juurikin että se on auki. Tämä kun on juurikin se läppävenan ohittava kanava.

Siis nykyään kun toimitaan siten että huippukierroksilla pakokaasu virtaa putkeen se imee kampikammion kautta soppaa kaasarilta aina huuhteluiden sulkeutumiseen saakka. Sitä pitää myös yllä seosvirran oma inertiakin joka noissa seosvirran nopeuksissa ei ole aivan olematon tekijä enää vaikka kampikammiossa tilavuus jo tuolloin tietysti suureneekin ja pyrkii imemään sitä seosta sieltä huuhtelukanavista takaisinpäin. Näinhän siis nykyisellään menetellään. Tästä on kyse. Suuri kampikammiotilavuus tekee tuossa sen että putki vetää sitä soppaa kampikammion läpi helpommin. Pieni kampikammiotilavuushan kun tekee sen että koska kampikammiotilavuus jo kasvaa se hidastaisi tota putken imuvaikutusta nopeammin akk:n jälkeen.

Tuossa vain on se että kun se vetää sitä seosta kaasarilta läppävenan läpi kampikammion kautta huuhteluita pitkin ylös, matka on pitkä ja seoksella on aika monta pintaa kohdattavana jonne hukkuu osa siitä liike-energiastakin. Mun ajatus on että samaa putken imuvaikutusta käytetään yläkiekoilla hyödyksi, mutta seosta imetäänkin silloin suoraan kaasarilta männän päälle. Lyhintä mahdollista reittiä. Sitä siis koko hommalla meinaan. Ala- ja keskikierroksilla homma ei toimi kun putki on viritetty toimimaan siellä ylhäällä.

Ensimmäinen ajatus tästä koko lisäkanavasta mulla olikin vain pelkkä kanava suoraan imukaulasta läppävenan yli sinne takahuuhteluun ja servo-ohjattu venttiili välissä, mutta mun nähdäkseni homma toimisi vaikka siinä olisikin b.b. välissä. Näin se voisi toimia kuten sen kuuluukin siellä keskialueella. Myös sen bb-pullon muotoa ajatttelin sen läpivirtauksen vuoksi jotakuinkin tämmöiseksi: http://aijaa.com/D7VkB4
Hätäsesti vaan piirsin eikä mittasuhteet ole edes oikeat. Sinisen ympyrän kohdalla siis venttiili.