Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.03.15 - klo:11:01
Pitkälti samoilla linjoilla vaan mäkin olen.
Tuo hole päässä ei taida silti onneksi olla kovin syvä?


Meinaan jos tuosta akselia ohentaa ja pienemmät jengat tekee niin aika ohkaiseksihan tuo jää päästä. Hiukan ongelmallinen akseli siinä mielessä.

Miksi pitää tehdä väkisin yksinkertaisesta asiasta ongelma(llinen), kun ei siinä mitään ongelmaa ole.
Oletko avmotorilla töissä, vai miksi suosittelet uuden kampiakselin ostamista ja erittäin suurta työmäärää tilalle?
Kun jengat menee, on akselin paksuus aika sopiva pykälää pienemmille jengoille, tarvittaessa vaikka tuumaiset kierteet.

Coastside

M10 reikä on 8,5 mm ja M12 10,2 mm Erotus on 1,7 mm. Nousu on 1,5 mm eli kierteen korkeus. Vaatii 0,2 mm poishionnan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Mulla oli vastaava moottori josta oli koko kierreosa katkennut rihlojen juuresta,
kairasin akseliin 6.5mm reiän ja kiersin m8 kierteen.
Siellä se vari on vieläkin nipussa 12,8 kuusiokolo teräsruuvilla  ::)
Mutta totta on että jokaisen kannattaa toimia omien taitojensa mukaan,
joskus pieni raha asiansa taitavalle kaverille on se parempi vaihtoehto.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Joskus pienempiä kierrevaurioita on myös kierreviilalla tullut oiottua, mutta tuossa taitaa helpommaks mennä uusien vetäminen.. Jos riisut moottorin ylimääräisestä painolastista ja nostat koneen työpöydälle, voin väittää että osaava kaveri vaihtaa samassa ajassa koko kampuran, kuin hommia opetteleva kierreseppo etsiskellessään sopivia työvälineitä ja aloittaakseen vääntämisen...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

#1384
Totta ja syytä on tarkastikin tutkia kuinka  suuri osa kierteestä hajosi akselista ja kuinka suuri osa mutterista.
Viisas moottorin suunnittelija käyttää aina akselia pehmeämpää teräslaatua mutterissa  ::)
Omien havaintojeni perustella sanoisin että ko kinkissä molemmat on pehmeitä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jwalk

Se on niin vaikia sanoo, mitä toisen kannattaa tehdä...Tietäisin kyllä mitä itse tekisin. Sentään koneella kilometrejä takana, jos skobotin muuten hyvässä kuosissa, niin ilman muuta ottaisin koneen auki ja  uusisin tarpeelliset, vaikka uskoisin jengatkin aikaiseksi saavani.
Mutta ilmeinen kokemattomuus ja niukka budjetti ei tee asiaa niin selkeäksi sinne. On se vaan mukava päästellä tietäen,että on uutta osaa ja vehe siltäosin iskussa :)

Coastside

#1386
Nyt nuorten suhteen kannattaisi painottaa korjaamista osien vaihdon sijaan. Työt on karkaamassa kiinaan ja vain pelifirmat kasvaa. Ei me koodinnysvääjillä pärjätä. Joku voisi tehdä interaktiivisen animaation koneen korjaamisesta. Moni täällä apuja hakeva on kehittänyt peukalon ja silmän koordinaatiota 10000 tuntia eikä tiedä mihin suuntaan mutteria väännetään. Nyt on äärihelppoa saada neuvoja työkaluja verraten omaan nuoruuteeni. Työkalut sai jos varasti ja kossupullo lahjuksella joku asentaja kertoi jostain.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Koska ongelmallinen kierre ilmeisesti sijaitsee kotkassa, mulla on vähän pitkä matka lähteä auttamaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

#1388
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 26.03.15 - klo:13:29
Miksi pitää tehdä väkisin yksinkertaisesta asiasta ongelma(llinen), kun ei siinä mitään ongelmaa ole.
Vedä nyt jo tumpp.. :)
Mun mielipide on että ensikertalaisen ei kannattaisi aloittaa kierteiden tekoa kampuraan. Se on mun mielipide miksi mun pitäisi mielipiteeni muuttaa siksi että sä olet asiasta eri mieltä? Näköjään täällä on mahdotonta myös edes miettiä mitään asian tiimoiltakaan. Huomioin vain että akseli on päästä hiukan matkaa ontto, mutta kuvan perusteella ei vissiin koko jenkaosuutta, mikä on hyvä. Missään vaiheessa en väittänyt että ei tule onnistumaan, niin en ole väittänyt koko aikana.

Art51 saa mun puolesta aivan vapaasti vetää siihen jengat, en minä mitään kiellä. Jos menee piloille sitten menee, ei se mun päänsärky ole ja jos se siinä onnistuu niin hyvä vain. Multa se ei ole pois kummassakaan tapauksessa, enkä usko että sekään on sulta pois jos musta järkevin tässä tapauksessa on harkita sitä uutta kampiakselia. Mun mielipide nyt vain on että se ehkä olisi joka tapauksessa tässä se järkevin huomioiden Art51:n esittämien kysymysten vuoksi. Kyllä ne kysymykset aika paljon kertoo minkä verran se asiasta tietää. Mä olen tehnyt koneistuksia elämäni aikana sen verran että mulla on oma käsitys siitä mistä ensikertalaisen kannattaa aloittaa kierteiden tekeminen, kampiakselin en katso olevan sellainen. Mun mielipide on tämä, sulla saa olla omasi aivan vapaasti.

Av-motorilla en ole töissä, niistä 6:sta mitä katsoin oli siellä vain halvin kampiakseli. Jos Art51 päättää korjauttaa sen jossain pajalla, saattaa hinta tulla uuden kampuran hujakoille ja siinä kannattaa miettiä järkevyyttä ja moottorilla ajettuja kilometrejä. Kunnollinen jenkapakka maksaa usein sekin yksistään jo rahaa. Halvat on monesti hyvin ala-arvoista kamaa. Niillä saa paskarautaan ja alumiiniin yms. kierteitä aikaiseksi, mutta kampiakseli on usein sen verran kovaa tavaraa että halvimmat ei pure kunnolla ja niistä murtuu se leikkaava särmä samoin kuin halvimmista ruuvauskärkisarjoista porakoneisiinkin. Nekin ritsahtaa palasiksi helpolla.

Kampiakseleita kuten muitakin koneen osia on myös eri kovuuksisia ja vaikka kiinalaiset ei tunnetusti juuri mitään osaakaan valmistaa, on noissa omissa 4T koneissa kampiakselit sen verran kovia että uusien kierteiden teko on melko hidasta hommaa niitä ennestään tehneellekin. Art51:n hyvä tuuri on jos aines on pehmeää, huonompi jos se on kovaa.  Eteenkin jos siihen on tehty typpikarkaisu joka hyvin usein tarkoittaa että sitä ei ole siinä turhan takia ja sen tekeminen jälkikäteen uudestaan ei onnistu joka autotallissa. Onneksi sä tiedät sen Art51:n kampuran kovuuden sieltä saakka. Mä en tiedä täältä se on kyllä mun tunnustettava.

Antaa mennä vain Art51 kierteitä kampuraan, kyllä tuo helkama sua hommassa opastaa. Mun mielipide asiaan on että niitä kierteitä olisi hyvä vedellä eri kovuuksisiin materiaaleihin (eikä pahitteeksi ole vaikka tekisi useammankin) ennen kuin aletaan käymään käsiksi siihen kampiakseliin, mutta näköjään ihmisellä ei saisi olla omia mielipiteitä.

Coastside: Samaa mieltä. Kampiakselin vaihto lisää sekin niitä kädentaitoja, mutta ei ole hommana sellainen mihin kehottaisin ensikertalaista ryhtymään omin nokkineen jos joku niin mut ymmärsi. Musta kampiakselin kimppuun käynti jenkapakankaan kanssa ilman minkäänlaisia kokemuksia hommasta ei sekään ole perin järkevää. Osittain on tunnustettava tässä kyllä sekin että mä olen uuden kampuran kannalla pitkälti siitäkin syystä että musta ei ole juuri mikään hommana tai edes ongelma repäistä kone irti ja vetää atomeiksi kampuran vaihtoon. Asioihin tulee siksikin suhtauduttua helposti näin. Sen myönnän.

konenikkari

#1389
Kiitos Zone, joko alkaa helpottamaan  :)
Aikas hyvin sulla on tuo näppäimistö hallinnassa.
Jutussasi  http://www.mediafire.com/view/sgokl94hel67ho2/Info_-_Yamaha_RD_125_sylinterinkannen_oikaisu.pdf
unohtui mainita mikä merkitys on kannenmuttereiden alla olevien kuparitiivisteiden merkitys.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Tahtarin kammen laakerit on yleensä tiukat lohkoon ja jos ei osaa lämmittää lohkoa, voi tulla sutta. Ei Siinä muuta hankalaa. Tai kyllä ne männän sokkarenkaat voi tappeluttaa. Niin ja päättää vaihtaako senkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Zone perustelee asian hyvin ja tosiaan noviisin eka työ ei soisi olevan noin tärkeän kiinnittimen korjaus...:) Skenaario on se, että vedät homman reisille ja joudut lopuksi kuitenkin vaihtamaan/teetättämään homman muualla. Tämä kaikki on pois tehokkaasta ajoajasta. Toki,jos aiheen aloittaja on päättänyt vain tämän kesän sillä posottaa, niin kiilatkoon mutterin millä lystää ja sitten polttaa pelin loman loputtua..;) Aloittelijoita me kaikki ollaan oltu,eikä ainakaan minun nuoruudessani ollut tietoa työn tekemisestä saatavilla samalla lailla, kuin nykyään..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

Totta, historiantutkijat varmaankin ihmettelevät tulevaisuudessa, miten ne ihmiset pärjäs ennen kuukkelia ja skootterini.com sivustoa  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.03.15 - klo:15:04
Totta, historiantutkijat varmaankin ihmettelevät tulevaisuudessa, miten ne ihmiset pärjäs ennen kuukkelia ja skootterini.com sivustoa  ::)

Voi ne ihmetellä sitäkin, miksi vanhan asentajan läppärin läpi on lyöty naula..... ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.03.15 - klo:14:50
unohtui mainita mikä merkitys on kannenmuttereiden alla olevien kuparitiivisteiden merkitys.
Unohtui siinä varmasti monta muutakin asiaa, mikään kaikenkattava ja lopullisen tyhjentävä juttu se ei aiheesta ole. Kupariprikkoja ei RD:ssä ole.