Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Art51: Sanoisin että tuo sun viimeinen kysymys kertoo ettei sulla ole edellytyksiä tehdä tuota kierrehommaa itse.
Ja mitä tulee kampiakselin vaihtoon.. pitää olla paikka ja työkalut sekä sitä osaamista.
Tuo ihmettely tuon varin ja startin kans kertoo sen että suosittelisin antamaan sen kampiakselin vaihdon jonkun muun tehtäväksi.

Kierteiden teko sinällään ei ole rakettitiedettä mutta siihen kuten muihinkin näennäisesti yksinkertaisiin töihin sisältyy aina kompastuskiviä joihin opetteleva lyö varpaansa kipeästi (vrt variaattori). En alkaisi kierteityksen opettelua ilman osaavaa apua, paikan päällä, varsinkaan kampiakselin päähän.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Kaatolovi

Paikkakuntatietokin helpottaisi jos löytyisi tuttuja pajoja joltain.
Vespa 50LX 4V 2010 , Peugeot Speedfight 50LC 1998

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 25.03.15 - klo:18:27
Art51: Sanoisin että tuo sun viimeinen kysymys kertoo ettei sulla ole edellytyksiä tehdä tuota kierrehommaa itse.

Ei kai se nyt vaikeeta ole. Kierrepakka;


Kiinnitetää vääntimeen;


Sitten vain tehdään kierteet vääntämällä kiinnipäin ja välillä vähän takaisinpäin, öljyä väliin.
Akselin päätä kannattaa viistota tai ohentaa muutaman millin matkalta, sujuu alku helpommin.
Akseli pitäis edelleenkin mitata ja miettiä vasta sitten kierrepakan kokoa.

viisnelonen

Niinpä.. mutta kun aivan ilmeistä ettei kaveri ole koskaan kierteittänyt mitään niin vois kyllä aloittaa homman helpommalla kohteella, varsinkaan kun toi tarttis laakista onnistua ellei ajattele niin että voihan sen kampuran sitten vaihtaa kun paskana se on kuitenkin. Toisaalta taas JOKU vois sen jengan siihen onnistuneesti tehdäkin. Arvelenpa että kokenut JOKU onnistuu luultavammin ko hommassa. Tarttis olla kunnollinen pakka ja kierteet olla suorassa ja ja..
Ajattelin vaan että mikäli pelaa varman päälle niin ei olis kallis/vaikee homma jos sais kokeneemman vääntämään ne kierteet. Varsinkin kun budjetti on piukka niin se kampuran vaihto ei vissiin ole vaihtoehto

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#1369
Työn harjoittelu ei ole haitaksi. Voi vääntää lisää kierrettä kilopulttiin. Siitä jää pois se virhe jotta vääntää vinoon. Muuta virhettä pakalla ei saa aikaan jos paksuus on oikea. Liian paksuun ei saa edes alkuun ja ohueen tulee heikko kierre. Kun alkaa jumittamaan nykäisee hieman taaksepäin että lastu katkeaa. Voiman tarve yllättää noissa M10 - M12 koossa. Pakka on kartio jossa terät leikkaa kukin siivunsa ja se vaatii voimaa. Öljy on välttämätön apu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Art51

Paljonkohan nuo velottais paikallisessa mopokorjaamossa kierteiden teosta, vai pajalleko se pitäisi viedä?
Ymmärsinhän oikein että kirteet voi tehdä ilman kampuran irrotusta?

Coastside

Sen voi tehdä kuka tahansa metalialalla työstävä. Auttaa jos irroitat moottorin, jotta sen saa työpöydälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1372
https://youtu.be/gVcwjjBAT4Q
Kampuran päähän kierteet ei kylläkään noin helpolla onnistu. Suosittelen jättämään kierteiden teon tai kampuran vaihdon jollekin osaavalle. Jos mahdollista niin ole mukana näkemässä. Siinä oppii.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 26.03.15 - klo:09:40
https://youtu.be/gVcwjjBAT4Q
Kampuran päähän kierteet ei kylläkään noin helpolla onnistu. Suosittelen jättämään kierteiden teon tai kampuran vaihdon jollekin osaavalle. Jos mahdollista niin ole mukana näkemässä. Siinä oppii.

Vaikka sinä et osaisi tehdä jotain, ei se tarkoita sitä, ettei kukaan muukaan osaa.
Jos jengojen tekoa joku pitää haasteellisena, voi vain ihmetellä miten esimerkiksi syöminen onnistuu ilman apua.

-Zone-

#1374
No just :) Kierteitä on tullut tehtyä niin käsipelillä kuin sorvillakin ja jälkimmäisellä myös vasureita ja olenpa tehnyt joskus kuularuuvinkin. Myös cnc on kohtalaisen tuttua. Ja juurikin siitä syystä sanon että vaikka tuossa videossa ne kierteet tulee tuohon (mikälie kupariin) hetkessä, ei kampiakselin pää ole oikea paikka jenkojen teon opetteluun ensikertalaiselta. Se homma kun on varsin helppo tyriäkin.

Jos kierteiden teko on helppoa, niin teeppä näytiksi jenka joka on puoliksi valuraudassa ja puoliksi alumiinissa (eli 2:n kovuudeltaan eriävän materiaalin saumakohtaan), sitten uskon että pidät sitä lasten leikkinä. Minä olen jo moisia kierteitä tehnyt.

Coastside

Yksi niksi saada lähtemään suoraan on pienen vatupassin käyttö vääntövarren päällä kun kappale on myös vaakitettu.

Helkama, näitä lukee kaikentaitoiset, eikä viestintuojaa ammuta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Mr X

Ensikertalaisen ei kannata huonoilla kaluilla aloitella ja opetella, jos ei ole harjoitteluvaraa budjetissa. Voi onnistua laakista taikka ei...

Korjaamollakin yleensä sanovat, kun kotikonstein on huonolla vastakierretapilla yritetty poistaa katkennutta pulttia ja tappi on myös katkennu, niin olisi tullut halvemmaksi tuoda alunperin jo tänne.



-Zone-

Pitkälti samoilla linjoilla vaan mäkin olen.
Tuo hole päässä ei taida silti onneksi olla kovin syvä?


Meinaan jos tuosta akselia ohentaa ja pienemmät jengat tekee niin aika ohkaiseksihan tuo jää päästä. Hiukan ongelmallinen akseli siinä mielessä.

Coastside

Saman kierteen saisi täyttöhitsaamalla ja hiomalla pyörittäen. Tuon voisi täyttöhitsata jos tuolla kololla ei ole merkitystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Ensikertalaiselle sekin kyllä vähän arvelluttava toteutus. Av-motorin kampiakselin hinta on 57 € kun vilkaisin ja voinee löytyä halvemmallakin kun alkaisi myllään. Sitä kannattaa jo harkita jos koneella on kilometrejä takana. Uuden kampiakselin mukana kun saa sen uuden kiertokangen laakereineenkin.