Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aerox nykii / pätkii täydellä kaasulla

Aloittaja jannu, 22.05.11 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

jannu

Minulla on vuosimallia 2002 oleva Yamaha Aerox jossa on ilmennyt viime syksystä lähtien nykimistä täydellä kaasulla.
Suoralla kun ajan täydellä kaasulla kone alkaa nykimään mutta ylämäkeen tultaessa nykiminen loppuu.
Suoralla ajaessa nykiminen alkaa nopeuden ollessa mittarin mukaan n. 45km/h, nykiminen loppuu kun vähennä hiukan kaasua.
Mitä olemme tehneet : CDi Unit, Puola + tulpanhattu + tulppa uusittu. Suutin tällä hetkellä 95 aikaisemmin 90.
Ilmanpuhdistin puhdistettu , kaasutin puhdistettu ( huollossa ). Pakoputken karstat poltettu kaasu pillillä.
Kaasuttimen neulaa kokeiltu eri asennoissa.

Onko kaasarin säädöt pielessä ( ilmansaanti suhteessa seokseen ), jos niin, kuinka säädetään?

Mikä siis on pielessä ?

Coastside

#1
Jos se liittyy huippunopeuteen, se on kierrosrajoitin joka nykii menoa. Oirekuvaus sopii siihen täydellisesti. Moottoriin on tehty tietty välityssuhde ja kierrosrajoittimella rajautuu nopeus.

Turhien hankintojen vuoksi ylijääneitä osia voit kaupata täällä myyntipalstalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jannu

Ongelmaa ei aiemmin ollut, se ilmaantui syksyllä ja on sen jälkeen pysynyt samanlaisena.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Jos se nykiminen on selvästi sellaista terävää, niin kyllä se sähköpuolelta tulee ja vielä aika selkeesti vaikuttaa nimen omaan rajoittimelta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jannu

Miten rajoittimen saa pois päältä?

A_sentaja

Alkupään aeroxeissa ei ollut rajoitinta cdi-boxissa, ne kierti vapaasti sen minkä variaattori antoi myöten. jos nykiminen ilmaantui äskettäin ja sitä ennen toimi kuin pitääkin,lähtisin liikkeelle kaasarin säädöistä ja harvinaisempana vikana tulisi mieleen variaattorin remmin kunto,omastanikin on tehnyt tietyllä kierrosalueella nykimistä,ennen kuin hihna sanoi sopimuksen irti. Ylämäessä toki nykiminen loppuu koska vari on silloin rasituksen alaisena eikä remmi ns lepää.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jaakko uusitalo


betsku

Mikähän on vikana vakio Aerox lähtee hyvin käynttiin ja tuntuu pyörivän ihan normaalisti, kun antaa kaasua enenmmän alkaa ns. pätkiminen. Eikä mopo kulje kuin jotain 20km/h ja nykii.
tulppa vaihdettu, uutta tulpanhattua kokeiltu, kaasari putsattu, uudet bensat vaihdettu kun entisissä oli sisäänajon jäljiltä vähän öljyä liikaa, ilmanputsari putsattu, läpät tarkistettu eikä raota.

Voisiko johtua 22tkm ajetuista kytkinjousista, hihnasta, vp jousesta, rullista ? 

Samppa

Alkoiko yhtäkkiä? Veikkaan CDI-boksia...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

betsku

Joo alko yht äkkii edellisenä päivänä toimi jotenkuten rupesin vaan ihmettelemään mikähän se on kun vähä nykii ja hyytyy ja sit seuraavana päivänä nyki ja pätki

nimimerkki

Minullakaan vuoden 2002 roxini ei siis kulje. Vikana on se kun ajaa täydellä kaasulla, ja vauhti kiihtyy noin 45km/h, skootteri alkaa hidastamaan vauhtia ja pitää jonkinlaista pörräävää ääntä. Kun kaasua löysää vähän niin mopo kulkee taas normaalisti. Ja vielä ihmetyttää silti nämä huiput, sillä moposta on otettu variaattorin prikkakin pois. Osaisiko joku antaa apua tähän, mitä pitäisi tehdä, kun ennen en ole skootterin kanssa paljon ollut tekemisissä.

Coastside

Siinä on jokin nopeutta mittaava rajoitin CDI:ssä. Silloin variaattorin muutokset ei lisää nopeutta. Onko siinä ilmenyt jotain jurrausta (tuntuu tärinänä) sen prikan poiston jälkeen?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

nimimerkki

#13
Ostin skootterin, niin prikka oli jo otettu pois, ja kyllähän siinä tuollaista jurrausta/tärinää ilmenee. Eli pitäisi vaihtaa siihen uusi rajoittamaton cdi-boksi?

EDITT// Sitten vielä kun nyt on hankittu uusi cdi-boksi, mutta johdot eivät täsmää, vaikka molemmat ovat tarkoitettu aeroxiin. Boksit itsessään ovat samanlaiset, mutta jotkin johdot erivärisiä ja melkein kaikissa erilainen liitin kuin edellisessä. Jos joku osaisi kertoa, miten liittää tämä uusi paikalleen :)
Kuva vanhasta:

eli tässähän on
1.puna-musta uros johto 2.puna-valkoinen uros johto 3.oranssi ja musta johto, jotka kytketty yhteen 4.musta-valkoinen naaras johto

Kuva uudesta:

ja tässä taas on
1.musta maadotus johto 2.musta-valkoinen naaras johto 3.vihreä uros johto 4.punainen naaras johto 5.oranssi johto, jossa liitin missä kaksi jonkinlaista reikää

EDITT// Nyt sainkin pienen kokeilun jälkeen kytkettyä uuden cdi-boksin toimivasti.
Eli vanhasta cdi-boksista leikkasin, n. 5cm pätkän päästä alaspäin, oranssin ja mustan johdon. Uudesta boksista saman värisistä johdoista leikkasin päät pois ja liitin vanhan boksin johdot uuden boksin johtoihin.
Saman homman tein melkein jokaiselle johdolle, paitsi uuden ja vanhan boksin mustavalkoisia johtoja ei tarvinnut rueta läräämään, sillä uuden boksin mustavalkoinen johto passasin paikoilleen. Uuden boksin vihreä johto taas sopi yhteen musta-punaisen johdon kanssa.
Uuden cdi-boksin punaisesta johdosta katkaisin pään, otin n. 5cm pätkän päästä alaspäin puna-valkoista johtoa vanhasta boksista ja liitin ne yhteen.

Tässä vielä kuva:

Coastside

Se jurraus johtuu rajoittamattomasta varista. En tiedä onko siitä haittaa, mutta turha se on.

Johtoihin joku roxin tuntija osaa sanoa jotain.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04