Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysymys akkulatureista

Aloittaja Romoni, 01.10.18 - klo:13:05

« edellinen - seuraava »

Romoni

Talvi saapuu pikkuhiljaa ja kohta on aika laittaa skootteri talviteloille. En juurikaan tiedä näistä pienakkujen latureista yhtään mitään sen enempää kuin sähköstäkään kuin sen että tarpeellisia ovat.

Minulla näyttää olevan 12V/3Ah:n akku ja siksipä kysyisin ennen kuin suuntaa 100 km:n päähän ostoksille,että sopisiko linkin takaa löytyvä laturi minun tarpeisiini, joka on kuitenkin tarkoitettu 4 Ah:n akuille?

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/cat-cbc4w-akkulaturi-yllapitolaturi
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

vanadoo

Sopii 12 voltin akkujen lataamiseen.
Tuo laturin 4A kertoo laturin maksimilataustehon, eikä ladattavan akun koolla ole väliä, kunhan on sen 12V.

Romoni

Kiitos infosta - käynpä tänään ostoksilla.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

viisnelonen

Suosittelen ostamaan erityisesti pikkuakuille tarkoitetun mallin tai mallin missä on oma moodi MP- akuille eli pikkuakuille.
Tämä siksi että saat akun ladattua kunnolla täyteen. Perustelut em asiaan löytyy mutta ei nyt ehdi selittään..
Tässä yksi vaihtoehto: https://www.clasohlson.com/fi/Akkulaturi-6-12-V/36-4019#moreinfo

Ja muista että hyvässä "älylaturissa" on ehdottomasti ns muistitoiminto eli se osaa siirtyä takaisin lataukseen sähkökatkon jälkeen mikäli se oli kytkettynä akkuun katkon alkaessa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

arla_m6

10% sääntö. Eli jos akku on 4Ah, laturin minimi teho olisi 400mA.
Laturin maksimitehot moottoripyörät ja mopot, 2A. Pienet autonakut 6-8A ja isot akut, yli 100A laturiksi 10-15A.

Romoni

Kerkisin jo käväistä Ylivieskassa ja kun kyselin paikan päällä asiasta, niin kyllä tuo linkittämäni laturi pitäisi sopia minun tarpeisiini pitää akku latingissa talven yli silloin tällöin tarpeen mukaan ladaten ja jos se nyt sitten hajottaa akun niin edessä on reklamointi ja uudenakun hankinta  :)
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

konenikkari

#6
Ei kauheesti kannata tuijottaa skotussa käytettävän akkulaturin ampereihin,
tärkeämpi on laitteen tuottama jännite.
Jos laturi tuottaa 13,8--14,2V jännitteen se sopii akulle erinomaisen hyvin,
niinhän tekee skootterin omakin latauslaitteisto, joka aina ajaessa tekee juurikin noin.
On olemassa ns. älylatureita, jotka eivät kuitenkaan vielä toistaiseksi voita normaali laturin älykästä käyttäjää  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

boikotoin älylatureita sen takia koska ainakin osa, tai ainakin mitä minä olen omistanut, ei ole suostunut lataamaan liian vähäisen jännitteen  omaavia akkuja. vanhan ajan laturi puskee virtaa ja akku pelannu ok sen jälkeen.

MORPA

Jotkut älylaturit ei suostu lataamaan tyhjää 12V akkua kuin 6V "ohjelmalla". Toiset taas sitten ei tosiaankaan ala lataamaan lainkaan, vaan tuumivat suuressa viisaudessaan akun olevan rikki. Kumpaankin ongelmaan auttaa ladata hetki joko vanhalla "tyhmällä" laturilla tai toisesta täydestä akusta hetken, nii johan alkaa virta kulkemaan. Osassa älylatureissa on älyn ohitustoiminto jolloin akkuun tungetaan jotain 13-14V varauksesta riippumatta. Yleensä kuitenkin jos se laturi ei akkua suostu lataamaan, on se akku jo sen verran rikki että saattaa olla syytä suosiolla vierailla akkuja myyvässä liikkeessä.

Itte en jättäis laturia talveksi akkuun kytketyksi vaikka olisi kuinka älykäs laturi. Akut vaan irti, lataus täyteen ja muutaman kerran talven aikana taas kiinni laturiin ja taas täyteen lataus.

Lyijyakkua ei kannata ladata yli 10% teholla sen nimelliskapasiteetista, mieluummin vielä pienemällä virralla. Eli 10Ah nimelliskapasiteettista akkua korkeintaan 1A virralla ;)
Liikennesika.

Romoni

Hmmm... Kuulostaa melkoisen monimutkaiselta tämä konepyöräilyyn liittyvä toiminta nykyisin. Pitäisi olla asiantuntija vähän joka saralla ennen kuin tekee yhtään mitään eikä siinä mitään vaikka tekeekin jos on varaa kustantaa kaikki pieleen menneet säätämisensä, mutta kun ei ole ja siksi pyrkimykseni onkin ensisijaisesti pitää mahdollisimman hyvää huolta uudesta skootteristani esimerkiksi kysymällä itseäni viisaammilta ennen johonkin toimeen ryhtymistä.

Netti on pullollaan kaiken sorttista (oikeaa ja paljon väärää) tietoa, mutta esimerkisi en löydä mistään tietoa siitä, mikä moottori tai kenen valmistama tämä 2018 mallin Keeway Fact EVO E 4:ssä hyrisevä kone on. Koitin kysyä myyjäliikkeestä asiaa sähköpostin välityksellä, mutta eipä tullut infoa.

Ensimmäisessä viestissäni linkittämäni laturi pitäisi toimia tarkoitukseeni sopivalla tavalla tai sitten laitteen tiedoissa esiintyvä erittely laturin ominaisuuksista on harhaanjohtavaa ja valheellista. Asia selvinnee viimeistään silloin kun talvi alkaa painamaan päälle ja laitan menopelin talviteloille. Vielä pitäisi kuitenkin tulla lämpimämpää joten eipä hätäillä.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

vanadoo

Sitä nyt on maailmassa kaikennäköistä säätäjää ja pilkunn...viilaajaa ja kannattaa mieluummin luottaa vaikka sumeaan logiikkaan, mututuntumaan, omaan kokemukseensa, kuin käyttää ydinfysiikan kaavoja akkulaturin valinnassa ;D
Varsinaiseen kysymykseesi Keewayn koneen valmistajasta en osaa vastata

Coastside

Akuille annetaan vuoden takuu, sen pitempää valmistaja ei katso aiheelliseksi. Kyllä ne voi kestää vaikka viisi vuotta.  Talvisäilytyksessä se on hyvä olla kotona ja merkkaa kalenteriin latausvälit. Sen enempää ei kannata tehdä asian eteen. Huolissaan voi olla paljon suuremmista asioista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Romoni

Nykyakkujen kestosta en tiedä, mutta ajelin Yamaha Neos-merkkisellä moposkootterilla 6-7 vuotta ilman mitään latauksia eikä mitään muitakaan teknisiä ongelmia ollut paitsi kerran kun tumpelot rosmot yrittivät sen nyysiä erään joulun pyhinä - eivät raukat saaneet ohjauslukkoa hajotetuksi, mutta lähes kaiken muun kyllä. Kun kotiuduin ja oli töihin lähdön aika, niin tuolloin potutusaste nousi sataan huomattuani asian.

Ajelin kylläkin ympäri vuoden.

Ei minua tässä nykyisesä hankinnassa oikeastaan huoleta muu kuin Kiina tämän asian yhteydessä. Japani kuullostaisi huomattavasti turvallisemmalta, mutta näillä nyt on mentävä. Se on sanottava, että skootteri kulkee allani reilusti yli 50 km/h joskus kokeiltuani pienen pätkän täydellä kaasulla ja minä sentään painan reilusti yli 100 kg. Sisäänajo menossa, niin en ole kokeillut asiaa vielä kunnolla -> vaihtelevalla kaasulla vain.

Niin - ajatushan olikin ottaa akku pois sisälle, koska varastossa ei ole lämmitystä ja latailla sitä muutaman kerran talven aikana. Testerillähän sen varauksen voi tarkistaa ymmärtääkseni ja toimia sitten sen mukaan. Täällähän on hyvät ohjeet talvisäilytyksen varalle, jotka löytyivät etusivun linkin takaa ja kiitos siitä tekijälle.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

MORPA

Mä en ainakaan yritä olla mikään poppamies akkujen suhteen, vaan nimenomaan perustan väitteeni omakohtaiseen kokemukseen joka ei kuitenkaan ole niin laaja etteikö siinä vähän mutuakin olisi mukana. Toisinsanoen tilastollinen otos on niin pieni, ettei sen pohjalta voi esittää ehdottomia päätelmiä.

Akkujen lataamiseen niiden nimelliskapasiteettin nähden liian suurella virralla voin kertoa asiasta oleva ihan tutkimuksiakin, jotka ei taas suoranaisesti tue omakohtaisia kokemuksiani. Itse tungen isolla CTEK:llä noihin mopon akkuihin virtaa, aparaatin manuaalissa mainitaan akun minimikapasiteetiksi 20Ah, mutta toimii pienemmilläkin. Olen mä joskus mitannutkin latausvirtoja 7Ah akun ollessa latauksessa ja ei ne kyllä kovin suuria olleet. Älyvapaalla laturilla nuo mitatut virrat saattava varsinkin alkuvaiheessa olla todella suuria ja akku kiehuu ja kuplii ja haju on etova.

Mutta mitäs näistä, pistäkää vaan sähköö sisään ja toivokaa parasta ;D Tuo linkin laturi voi olla aivan hiton hyvä mopon pienen akun lataamiseenkin, ei ole kokemuksia, mutta voi kai sitä kertoa omista kokemuksistaan ja vähän riskeistäkin joita noissa hommissa on ::)
Liikennesika.

Romoni

Lainaus käyttäjältä: MORPA - 03.10.18 - klo:22:27
Mutta mitäs näistä, pistäkää vaan sähköö sisään ja toivokaa parasta ;D Tuo linkin laturi voi olla aivan hiton hyvä mopon pienen akun lataamiseenkin, ei ole kokemuksia, mutta voi kai sitä kertoa omista kokemuksistaan ja vähän riskeistäkin joita noissa hommissa on ::)
Nimenomaan - tästähän juuri onkin kysymys ja siksi olenkin esittänyt tiedusteluja muutamista asioista nimenomaan tällä foorumilla. Kokemusperäinen tieto on paras tiedonlähde sen sijaan että puhutaan mututuntumalla. Itselläni jäi teiniaikojen moporassaukset väliin koska piti lähteä 15-vuotiaana maailmalle (nimensä mukaisesti) töihin eikä sen puoleen - ei olisi ollutkaan varaa hankkia mitään mopoja tuolloin. Vanha rämisevä naisten fillari sai piisata ja joo, saihan sitä lainata silloin tällöin hyvien kavereiden mopoja.

Hienoa tässä on nyt se, että olen saanut kaipaamaani tietoa, koska itselläni sitä ei ole enkä nykyisin oikein tiedä, keltä täällä korvessa asioita tiedusatelisin noin niin kuin kasvotusten - ukko-iässä kun ollaan jo  :)
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...