Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kone jytkähti kiinni!

Aloittaja Antti R, 01.04.08 - klo:15:22

« edellinen - seuraava »

Antti R

Yritin ottaa Pösön liikenteeseen tänään. Herättelin sitä käyntiin jalkastartilla. Yhtä äkkiä startin vastus alkoi kasvaa ja lopulta poljin muuttui kivikovaksi. Välillä poljin liikkui raskaasti ja taas jämähti kiinni. Kävin hakemassa peräkärryn ja yllätyksekseni kone pyöri herkästi... ja hetken päästä jämähti jumiin.

Vein skootterin huoltoon. Kerroin heille viime kesän käynnistysvaikeuksista. He arvelivat sillä perusteella vian olevan öljypumpussa. Ilmeisesti männän päälle valuu runsaasti voiteluöljyä. Onneksi se ei lähtenyt käyntiin, joten säästyin koneen täysituholta?
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Steelwing

Onko skootteri nyt siis huollossa? Mitä sille tehdään? Oliko sulla jo aikaisemmin samantapaisia ongelmia?

Antti R

Mopo on nyt korjaamolla. Juuri asken kaveri soitti, ja vahvisti epäilyksen. Pumppu laskee niin paljon öljyä sylinteriin, että kone menee jumiin. Öljypumppu on tullut tiensä päähään.

Uusi pumppu meni tilaukseen, hinta n.116â,¬. Saapa nähdä mitä remontti lopulta tulee maksamaan. Sikäli harmittaa, etten ymmärtänyt vian oireita aikaisemmin (ks. pari aihetta aikaisemmin). Olisin ehkä saanut pumpun takuuseen, jos olisin ymmärtänyt valittaa takuuaikana.

Minulla ei ole riittävää ammattitaitoa mopon korjaukseen, onneksi täältä voin kysyä neuvoa viisaammilta.  Minulla ei ole myöskään aikaa tai paikkaa huoltojen tekoon, sillä remontit ei oikein onnistu keittiön pöydällä. Kunnia niille jotka osaavat huoltaa, minä keskityn ajamisen nautintoon :D.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Samppa

Enkös minä tuota öljypumppua vähän arvaillut  :(. Sitä en ymmärrä miten se voi jumittua liiasta öljystä, ellei se sitten laske sitä niin maan perk.....sti.

Suurin osa 2t-öljypumpuista (säädettävistä) on alkanut ainakin minulla vanhemmiten falskaamaan (tosin merkkinä Piaggio, mutta olisiko kuitenkin saman valmistajan pumppuja?). Falskaaminen on ollut melko pientä, sillä olen välillä avannut tuon pumpun, puhdistanut ja uusinut tiivisteitä yms. Huomaa kuitenkin mikäli nyppäsee öljyletkun irti ja asettelee vaikka yöksi kuppiin. Käynnistäessä (jos ei moneen päivään aja) nousee sankka valkoinen savupilvi.

Periaatteessa siellä ei varmasti ole mitään tuhoutunut. Öljypumpun hinta kuulostaa järkyttävän isolta. Muistaakseni olen ostanut Easypartsin kautta alkuperäisiä pumppuja 40-60 euron hintaan. Asennus on myös helppoa, tosin täytyy muistaa säätää ja ilmata. Kerrohan miten episodi edistyy ja päättyy... Ehkä opimme taas jotain.  :-\
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Antti R

Ihmettelin samaa asiaa. Mutta ei kai sitä tarvita hirmu paljoa, kun mäntä jo topaa yläkuolokohtaan. Vika ei koskaan esiintynyt normaaliajossa, vaan nimenomaan seisonnan jälkeen. Pidän kirjaa öljyn kulutuksesta, eikä siinä ole mitään erikoista. Kun vein syksyllä mopon halliin, se pelasi ihan kunnolla. Nyt ekalla startilla jämähti kiinni. Onni, että pumppu hajoaa näin päin.

Niin, kyllähän osalla on hintaa aikalailla :o Liekö sitten merkkikohtainen. Asentajan mukaan Pösön pumppu on sähköinen, eikä sitä kuulemma voi avata. Katsotaan miten homma etenee. En tosin usko isompaan vaurioon, sillä starttipoljin on sellainen ettei voimaa pysty käyttämään. Minun polkimesta on tosin maalit kuluneet ahkeran käytön vuoksi ;) Käynnistäminen ainakin kulutti koko viime kesän "ärräpää kiintiön".
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Steelwing

Toisaalta kuitenkin hyvä juttu, että vika lopulta selvisi ja se ilmeisesti saadaan korjattua. Itse aikanaan tappelin yhden Peugeot Squabin kanssa, jonka käynnistymisessä ja muutenkin käynnissä oli ongelmia (oli paljon ajettu ja huonosti pidetty yksilö). Osia vaihdeltiin, mutta vikaa ei saatu korjattua, vaikka mitään järkevää syytä sille ei löytynyt.  :-\

Antti R

No niin, lopultakin mopo saatiin kuntoon. Pitää ihmetellä sitä, että varaosan tulo maahantuojalta kesti viikon. Hintaa remontille kertyi hieman yli 200â,¬. Hintaan sisältyi polttoainejärjestelmän puhdistus (ei liittynyt vaurioon) ja tulpan vaihto. Kallista, elämä on  :o

Sanoivat mopon käynnistyneen sankan savupilven säestyksellä. Harmitti, kun mopo luovutettiin asiakkaalle akku aivan tyhjänä. Lisäksi mopossa on ehkä jotain vikaa, kun se tahtoo nyykähtää valoista lähtiessä. Ajelen vähän aikaa ja vien takaisin tarvittaessa.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Samppa

Kyllähän tuo melko kallista on. Taitaa olla joku spesiaali tuo pösön öljypumppu, jos ei suoraan löytynyt hyllystä. Noh, toivottavasti taas saat kilometrejä mittariin...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.