Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Metalleja, muoveja ja komposiitteja:

Aloittaja Coastside, 03.07.10 - klo:15:01

« edellinen - seuraava »

Coastside

#180
En enää muista moneenko paikkaan olen kutistesukkaa käyttänyt. Nyt liimasukalla korjasin suihkun letkun. Kahvan juuresta alkoi littaantua tukkoon. Katkaisin pätkän pois ja liimasukalla liitin kiinni. Samalla sukka tukee taitoskohtaa.

Löysin kiinasta myös kudos sukkaa jolla suojaa tai vahvistaa vaikkapa johtoja tai letkuja. Se laajenee kun työntää kasaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#181
Tölkkipelti on hyvä simmilevyksi. Jouduin vanhaan fillariin sovittamaan satulatolpan joka oli 0,4 mm liian ohut. Tölkistä pelti ensin sopivaan mittaan ja pienelle rullalle jotta se asettuu tiiviisti. Paksuutta voi tönärillä tarkistaa ja lyhentää peltiä jos on tarve. Mitta on 0,1 mm tarkka. Kokeilu ja liimaus epoksilla tolppaan ja rasvaa runkoputkeen. Paikalleen asennus ja liiman kovettumisen odottelu.

Alumiinifoliostakin voisi tarkemman tehdä liiman kanssa mutten ole kokeillut. Korkanneisiin lohkon kierteisiin voi olla toimiva. Täyttö foliolla ja liimalla ja poraus ja uusi kierre.

https://m.banggood.com/6pcs-8-150mm-Telescopic-Gauge-Set-Micrometer-Measurement-Bore-Engineers-Kit-p-1051474.html?currency=EUR&utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_content=all&utm_campaign=electronics-EU-English

Noilla saa tarkan sisämitan syvemmältä kuin tönärillä. Jos putken suu on runneltu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.05.18 - klo:11:41


Alumiinifoliostakin voisi tarkemman tehdä liiman kanssa mutten ole kokeillut. Korkanneisiin lohkon kierteisiin voi olla toimiva. Täyttö foliolla ja liimalla ja poraus ja uusi kierre.

Alumiiniteipillä onnistuu ainevahvuuden kasvattaminen helpommin, paksuus 0,05 mm. Teippiä löytyy mm. putkiliikkeistä ja rautakauppojen lvi osastolta.
Alumiinifoliota on turha yrittää käyttää liiman kanssa tai ilman mihinkään kierteisiin, ainakaan jos ruuvia tarvii kiristää enemmänkin tai tehdä muitakin kuin hetken kestäviä virityksiä.

konenikkari

#183
Takavuosina hyvin varustetuissa autotarvike liikkeissä myytiin, kerrosalumiiniä.
Se oli n. 2mm vahvaa, joka koostui useista eri alumiini kerroksista.
Ehkä 10-15 kerrosta 0,1mm alumiiniä, jossa välissä liima.
Tuosta materiaalista tein mm. 49vm landroveriin kannentiivisteen.
Hyvin toimi minulla, oloaikansa.
Tosin ei taitanu tuossa koneessa olla kriteeritkään kovin kireitä.
Ja kauppakin oli Rauman hauenkuonossa, siin porintullin viäres sijaitseva,
Frans Vainion Automobiili liike  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Tiivisteeksi voisi käyttää epoksia ja foliota. Foliot molemmin puolin ja liima väliin. Yhteen suht.löysästi ja odottamaan. Leikkaa ylimäärät pois.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Viimeistään silloin, kun alkaa leikkelemään epoksista tehtyä tiivistettä, syntyy halkeamia, eikä se kestä lämpöä. Epoksi on aika haurasta, vaikka vetolujuus varsinkin hiilikuidun kanssa on suuri.

Coastside

#186
Kuitu antaa vetolujuuden vaikkei epoksissa huono ole. Hiilikuitusilpulla saa muovautuvaa ja lujaa massaa joka muotoutuu hyvin. Jos ei halua sen liimautuvan, voitelee tai käyttää muovikalvoa eristeenä. Esimerkiksi lämpölaajenemisen vuoksi paikka on kiinnitettävä muutoin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 13.05.18 - klo:17:14
Viimeistään silloin, kun alkaa leikkelemään epoksista tehtyä tiivistettä, syntyy halkeamia, eikä se kestä lämpöä. Epoksi on aika haurasta, vaikka vetolujuus varsinkin hiilikuidun kanssa on suuri.

Tuota lämmönkestävyyttä minäkin pähkäilin kun valoin epoksia dr.pulley liukupainoihin lisäpainoksi. 2,5 grammaa tuli lisää..
Myös lämpölaajenemisen aiheuttama irtautumisriski jäi askarruttamaan.. siis messinki vs epoksi. Liiman valmistaja lupas 100 c kestoa.. Aika näyttää kuis käy ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#188
Tuli ajatus korjata akselin kierteitä juottamalla. Alumiiniin sisäkierteet ja se akselille. Väliin juotetta ja kuumennus. Juotosmetallia siihen ja kun jäähtyy niin kiertää alumiinin pois. Sulamislämpö ei saa ylittää alumiini sulamislämpöä. Paksu alumiini sitoo paremmin lämpöä eli se jäähtyisi terästä enemmän. Alumiini sulaa 670 ja hopeajuote 630 .

Voisi esikuumentaa akselia kokeillen sulamisen ja laittaa alumiinimuotin päälle ja juote väliin.

Lujuus voi riittää vaikkapa varin kiinnitykseen. Testaa pultilla ensin. Myös sen lujuuden. Jos pelaa varman päälle, tekee mutteriin kierteet lukitusruuville. Kahdella pysyisi jo sillään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Hopea on aika pehmeää metallia ja variaattorin mutteri tarvii vääntää melko tiukalle, mutta jossain muualla voisi toimia, jos ei sitten hopea tartu myös alumiiniin muodostaessaan lejeeringin, ainakin sen verran, että hopeakierteet kiertyvät alumiinin mukana pois.
Alumiini ja hopea eivät muodosta seoksia, mutta diffuusion takia jotain tarttumista varmaankin tapahtuu, vaikka toinen metalleista ei olisi sula.

Coastside

#190
Tilanne riippuu siitä kumpaan se jää kiinni. Varmemmin teräkseen. Testata pitää. Olen hopeajuotteella korjannut mutterin kierteet ja hyvin kestää. Osasyy on että vanhaakin jenkaa jäi. Tilannehan on sama kuin kierteet silumiinissa joka on heikkoa mutta kestää silti.

Esimerkiksi 10 mm mutterissa on yli 30 cm kierrettä ja paine kohdistuu sille matkalle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Paksun latan taivuttaminen on miltei mahdotonta kotioloissa. Kun siihen sahaa uria, se taipuu helpommin. Jos on hitsi, voi hitsata kohdan lujaksi. Siten tulee siistimpi kuin terävä kulma.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

https://youtu.be/HC4KiulYs68

Ruostumattomasta teräksestä oleva pultti voi tuottaa ruostetta pahemman ropleeman. Jumii eikä poltramallakaan lähde.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

tossa latan vääntämisessä oltava vaan varovainen ettei naksahda poikki/repeä kun ei kestäkään venytystä.

Coastside

Pikaliitoksien teko on usein vaikeaa tarkan mitoituksen vuoksi. Putkia ei saa yleensä sopivasti sisäkkäin menevinä. Teen kovaa vääntöä vaativaa liitosta. Esimerkiksi 5*30 mm latasta sellaisen saa kun kolmesta palasta pultaten, teen kolon, johon yksi menee työntämällä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04