Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sähköt pois Piaggio X9 250cc

Aloittaja Lappis, 07.10.10 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Lappis

Mulla on Piaggio X9 250 cc ja avaimesta kääntäessä ei starttaa eikä kojetaulun valotkaan syty, digitaalikellokin on pimeänä. Ainoastaan satulan nostaessa syttyy tavaratilaan valo. Akku on ladattu täyteen ja sulakkeet tarkistettu. Mikä vikana, rele?
Viime viikolla toimi vielä moitteettomasti, kun ajoin talliin.

jalat

Joku sopiva johto hapettunut tai irronnut jossain tai tosiaan joku rele hajonnut.

Mitkä kaikki sähköosat / valot / vilkut toimivat?

Sulakkeet kannattaa tarkistaa yleismittarilla että niistä ylipäätänsä kulkee sähkö läpi. Yleismittariin se moodi päälle, että piippaa jos plussa ja miinus yhdistyy. Joskus ne sulakkeet näyttää ehjiltä, mutta syystä tai toisesta ei silti sähkö kulje läpi.

Virtalukon taaksekin kannattaa kurkistaa ettei sieltä ole joku johto irronnut.

Kerrohan tänne niin kattavasti kaikki mikä toimii ja mikä ei, niin ehkä ongelma ratkeaa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

#2
Piaggio X9 500cc kytkentäkaavioita ja huoltomanuaali. Sähköissä tuskin hirveämmin eroja 250cc ja 500cc välillä?
http://manuals.wotmeworry.org.uk/500SL/

Tässä jonkun piirtämä kytkentäkaavio 250cc piaggio X9:iin.
http://www.scribd.com/doc/22561651/Piaggio-X9-250Evo-Wiring-Diagram
Sekä workshop manual
http://www.scribd.com/doc/17726048/Piaggio-X9-Evo-250-EN
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Lappis

Lainaus käyttäjältä: jalat - 08.10.10 - klo:10:13
Joku sopiva johto hapettunut tai irronnut jossain tai tosiaan joku rele hajonnut.

Mitkä kaikki sähköosat / valot / vilkut toimivat?

Sulakkeet kannattaa tarkistaa yleismittarilla että niistä ylipäätänsä kulkee sähkö läpi. Yleismittariin se moodi päälle, että piippaa jos plussa ja miinus yhdistyy. Joskus ne sulakkeet näyttää ehjiltä, mutta syystä tai toisesta ei silti sähkö kulje läpi.

Virtalukon taaksekin kannattaa kurkistaa ettei sieltä ole joku johto irronnut.

Kerrohan tänne niin kattavasti kaikki mikä toimii ja mikä ei, niin ehkä ongelma ratkeaa.


Ainoastaan tavaratilan valo palaa. Testasin sulakkeet vaihtamalla vuoronperään jokaisen sulakkeen sen sulakkeen paikalle, jonka ansiosta tavaratilan valo palaa, joten sulakkeet ovat kunnossa.





jalat

Täältä taitaa löytyä parhaat kytkentäkaaviot 250cc X9:iin.
http://www.wotmeworry.org.uk/manuals/Piaggio%20X9/X9%20250%20Evo/

Siitä seuraamaan mistä menee johdot virtalukolle. Sen katsoisin seuraavaksi että siellä virrat kulkee.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Jep. Virtalukosta liikenteeseen ja siitä sitten eteenpäin (katetta irti ja mittaamaan). Hyvällä säkällä sieltä voi olla vain joku johtoliitos irti. Ensimmäisenä myös akkukontaktien tsekkaus.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

Kannattaa myös katsella tummuneita/epämääräisen näköisiä johtojen liittimiä ja niiden muoviosia. Itsellä aikoinaan 250cc maxi lopetti starttaamisen kuin seinään. Syy oli lopulta niinkin pieni kuin starttimoottorin maadoitusliittimen hapettuminen.

Samoin moottorilämpötilamittari oirehti mielenkiintoisesti. Istuit kyytiin, niin lämmöt laski. Nousti penkiltä, niin lämmöt nousi :)
Moottorinlämpötila-anturin liittimessä näkyi selkeästi epäilyttävää vihertävää hapettumaa. Sille kunnon putsaus santapaperilla ja pikkuisen rasvaa pintaan ja takas paikalleen. Ja taas toimi.

Nykyisen moottoripyörän kun ostin, niin kävin ison osan helposti käsiksi päästävistä liittimistä läpi. Putsasin kunnolla ja hapettumisenesto-mömmöt pintaan ja liittimet kiinni. Se on sitä ennalta ehkäisevää huoltamista. Näiden kanssa kannattaa elää sillä asenteella että tekee silloin tällöin pikku putsauksia sinne sun tänne, niin pääsee paljon helpommalla. Ei tarvi hakata päätä seinään niin paljon :)
Samalla nyt kun purat katteita auki, niin pistä pari ylimääräistä paksumpaa maajohtoa itse vedettynä akulta runkoon ja akulta starttimoottorin/moottorin kylkeen. Ei ole koskaan haitaksi että maadoitus toimii kunnolla.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Jos aiheen aloittaja saa syyn selville ja korjattua, niin olisi mukavaa jos selostaisit sen tänne. Näin ollen moni muu voi löytää siitä ison avun jos samanlainen ongelma tulee eteen.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Lappis

Kyllä syy varmaan selviää, vien skootterin huoltoon lähipäivinä. En ala tuota itse tutkimaan, kun jo pikkupoikana meni hermot Tunturi Sporttia korjatessa. Kerron kyllä sitten, mikä oli vikana.
Edellisessä skootterissani Piaggio Hexagon 150 cc:ssä oli myös aikoinaan joku sähkövika, jota aika huolella selvittivät merkkihuollossakin. En enää muista, mikä siinä oli hajonnut, mutta harvinainen vika oli ja korjauskaan ei ollut ihan halpa. Parin tunnin työn taisivat laskuttaa. Muistaakseni silloin vika ilmoitti itsestään siten, että kojetaulussa paloi latausvalo, ajovalot paloivat himmeänä ja startista ei käynnistynyt. Hexagonin sai sentään potkaistua käyntiin.

Lappis

Skootteri kunnossa. Vikana oli, että starttisolenoidin vieressä oleva pääsulake oli palanut. Itse en tällaisen sulakkeen olemassaolosta tiennyt mitään. Oli ne Bike-Worldissäkin meinanneet alkaa jo repiä katteita irti, koska tavaratilaan syttyi kuitenkin valo.

Samppa

Eli tossa on erikseen "pääsulake" ja sitten muitakin sulakkeita?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Kannattaa etsiä sulake tai useampi jos on ja tarkistaa onko varasulake mukana samassa kotelossa jotta se sitten löytyy. Siihen tuntumaan sulake kuitenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Lappis

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 05.11.10 - klo:11:30
Eli tossa on erikseen "pääsulake" ja sitten muitakin sulakkeita?

Joo satulan alla on sulakkeita sekä edessä lukittavassa lokerossa, jossa on myös nippelit satulannostoon ja bensaluukun avaamiseen. Sitten vielä erikseen tämä "pääsulake".