Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio X7 250ie kytkin akseli ongelma?

Aloittaja VariJari, 26.04.14 - klo:15:20

« edellinen - seuraava »

VariJari

Kyseisessä skootterissa ongelmana kolina liikkeellelähdön yhteydessä (noin suunnilleen kytkimen kiinni ottaessa pienessäkin vauhdissa) enkkutermein "rattling", "clatter", ääni kuuluu siis kytkimen alueelta ja ääni on matalan metallinen.

Noh, otin kytkimen auki ja jäin ihmettelemään että kuuluuko kytkimen akselissa olla yhtään välystä.. akselin päästä kokeiltuna akseli liikkuu ylös/alas/vas/oik linjassa noin reilun millin mikä hieman pistää miettimään että onko kytkimen puoleisessa lohkon laakerissa kulumaa? Sisään /ulos suunnassa akseli liikkuu noin puolen sentin verran mutta se lienee normaalia kun akseli kuitenkin lukittuu (ulommaisen) variaattorikopan laakeriin aika jämäkästi (eli ei pääse oikeasti liikkumaan tuossa suunnassa.)



Tuota rallatusta löytyy googlella etsimällä Piaggion 250 koneista mutta syyt on varsin moninaisia olleet..

Variaattorin etupuoli ja välirulla on hyvässä kunnossa joten niistä ei käsittääkseni ääni tule..

Vinkkejä..mielipiteitä?

Edit: ja tietysti kun miettii niin jos variaattorin kopan laakeri ja lohkon uloin laakeri on kunnossa niin eihän se akseli kyllä pääse oikein liikkumaan mihinkään..että olisiko sittenkin vaik jotain kytkimen kiinni ottamisen mekastusta kyseessä.. 

Kuvitusta: https://picasaweb.google.com/lh/photo/aibhrCbdr4siulRhnt92w4uy7l8J-6Z4hbC4QCiCnH4?feat=directlink
Harrastelussa: bt49qt-12

pekpel

Eips mopossa ainakaan tuo akseli saa klapata sivusuuntaan..
Akselin suuntainen klappikin on pahasta, se juoruaa siitä että laakerit ei istu joko akseliin tai vari-,peräkoppaan kunnolla.
Siellähän on kaksi laakeria, keskellä akselia ja toinen akselin päässä peräkoppaan istutettuna, sekä stefa varikopan ja keskimmäisen laakerin välissä.
Mopossa ei aina tuota varikopan laakeria olekaan kuten sulla.
Oma bellahan sai uudet laakerit kun klappia akseliin tuli ja alkoi perä ulvomaan.

Tuollainen sivuklappi voi syödä tosi nopeasti perän rattaiden hampaat pilalle ja perä alkaa sitten metelöimään kun hampaat eivät menekään jouheasti toistensa lomaan.. Ainakin omassa mopossa näin kävi.

Toistaiseksi kaikki kytkinakselit joita olen kokeillut ovat olleet jämäköitä joka suuntaan, kokeillut olen: helkaman 150cc, oma 125cc, vespan et4 125cc, kiina mopoja ja piaggio nrg ja yamahan bw's ja jokunen varmaan unohtuikin joukosta..
En sano varmaksi että sulla olis vikaa, mutta erittäin todennäköistä se on.
Jos kerran kytkinpaketti on kunnossa, niin luultavasti = perä auki ja uudet laakerit sinne, huonolla tuurilla myös osa rattaista uusiks.
Joitakin rattaita voi ehkä kääntää toisinpäin, jolloin ne voivat pitää ääntä moottorijarrutuksessa.
Ehkäpä joku jolla on samanlainen mopotin kertoo lisää.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Juu, kyllä se variaattorikopassa oleva laakeri tukee akselia. Sen perusteella mitä viimeksi asiaa selvittelin. Eli Akseli saa vähän hailua, kun koppa on irti.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Kyllä se yleensä heiluu millin ehkä pari, jos akseli kummatkin päät on tuettuja. Puolen sentin akselin suuntainen liike ei oikein vaikuta normaalilta tehdas toleranssilta, ei kai ne nyt näin karkeilla mitoilla niitä tee.

Toi räminä/kolina ääni voi tulla siitä, että akseli on liian väljä kopan laakeriin. Kopan laakeri jos hirttää kiinni, se voi syödä akselin väljäksi ja siitä syntyy tollainen ääni. Tämä ääni kuuluu, kun takarengas pyörii ja se voi mennä ohi kun hihna kiristyy tarpeeksi.

Partanen

#4
Mutta kun varikoppa on auki, on kytkinakseli vain yhden laakerin varassa, nähdäkseni. Akselin toisena laakerina toimii se kopassa oleva laakeri. Tunnustan, etten ole purkanut koskaan Quasar-koneen alennusvaihdetta.

Tässäkään kuvassa kytkinakselilla (nro. 7) ei näy tukilaakeria alennusvaihteen sisällä:

http://www.easyparts.nl/showdrawing/2903/85023/94/0-4019-1-m420-m2881-m12414-m2903-s9064-d85023/Reduction_unit.html

Sen sijaan on laakeri numero 8 tässä kuvassa:

http://www.easyparts.nl/showdrawing/2903/84992/94/0-4019-1-m420-m2881-m12414-m2903-s9064-d84992/Crankcase.html

Ja laakeri numero 3 tässä kuvassa:

http://www.easyparts.nl/showdrawing/2903/84993/94/0-4019-1-m420-m2881-m12414-m2903-s9064-d84993/Crankcase_cover___Crankcase_cooling.html


VariJAri: Kun sanot että etummainen hihnapyörä on kunnossa, niin onhan myös liukupalat vaihdettuna, uusien rullien lisäksi? Eli tässä kuvassa numero 4:

http://www.easyparts.nl/showdrawing/2903/84999/94/0-4019-1-m420-m2881-m12414-m2903-s9064-d84999/Driving_pulley.html


Lisäys klo 10.35: Se kytkinakselihan tulee varmistettua mutterilla varikopan laakeriin, joten senkään puolesta ei ole vaaraa että akseli pääsisi sivusuunnassa liikkumaan. Mun mielestä tuommoinen akseli voi olla liukusovitteella laakeriin nähden, eli se akseli voi liikkua sivusuunnassa silloin kun varikoppa ei ole paikallaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

VariJari

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.04.14 - klo:10:28
Lisäys klo 10.35: Se kytkinakselihan tulee varmistettua mutterilla varikopan laakeriin, joten senkään puolesta ei ole vaaraa että akseli pääsisi sivusuunnassa liikkumaan. Mun mielestä tuommoinen akseli voi olla liukusovitteella laakeriin nähden, eli se akseli voi liikkua sivusuunnassa silloin kun varikoppa ei ole paikallaan.

Juu aivan näin, tuli aiemmin huolimattomasti katseltua että alennusvaihteen osion irtokopassa olisi laakerointi myös tälle kytkinakselille mutta eihän siellä olekaan kuin kolo akselille :) eli kahdella laakerilla tosiaan kytkinakseli kiinni ja variaattori kopassa se mihin akseli on ankkurointu.. että kyllä sen tuon päittäisliikkeen sivu ja syvyys suunnassa nyt ymmärtää :)

Täytyy tutkailla muita rolinan vaihtoehtoja vielä tarkemmin.  Rullat ja liukupalat katson että olisivat "toleranssien" sisään mutta täytyy nekin katsastaa vielä uudemman kerran. Tuota rolinaa on tosiaan samalla koneilla varustetuissa netin mukaan ilmennyt varsin vähän ajetuissa yksilöissäkin eikä yksittäistä ratkaisua löytynyt.
Harrastelussa: bt49qt-12

Partanen

Kokeile vielä pyöritellä takapyörää ees taas, semmoista pientä liikettä. Josko sillä saisi jotain epämääräistä ääntä aikaa? Kaukaa haettu, mutta jos kytkin ottaa epätasaisesti kiinni, voisi se ehkä joissain tapauksissa aiheuttaa perän ääntelyä. Tämä saattoi olla laukaus metsään, mutta olen kuullut sen äänen joskus jossain tämän konsernin ajokissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

VariJari

Tulipa kuunneltua tuota kolinaa metallitanko stetoskoopilla ja ei kyllä selkeetä paikannusta saanut..voi olla variaattorin etupäästä, hihna voi paukuttaa välirullaan tai voi kytkinkin resonoida. Noh, avasin variaattorin uudelleen ja kyllä oli rullien ja U-liukupalojen mitat ihan kohdillaan..tyrkkäsin kyllä silti uudet U palat ja kevyempää rullaa. Uudet palat meni kyllä jämäkästi kiinni kolosiinsa (vrt. vanhat oli löysästi).

Harmillisesti vaan etuvarin kiristys meni puihin kun en uskonut järjen ääntä... typerä tukeminen tuuletin rivoista pisti yhden siiven poikki ja koeajolle ei päässyt. :(
Harrastelussa: bt49qt-12

VariJari

No nyt on variaattori taas nipussa ja voin olla toki väärässä mutta nyt on vähemmän kilinää..enkä enää sellaista normaalimman kuuloista "rullien" ääntä. Kunhan nyt ajelusäät paranee niin teen tästä jatkoraporttia :)
Harrastelussa: bt49qt-12