Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Voiko skodea käyttää ilman akkua?

Aloittaja kestosippi, 10.12.18 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

kestosippi

Onko mitään estettä käyttää moposkootteria ilman akkua?
Tuossa tuli kokeilluksi ilman akkua ja kyllä se käyntiin lähtee ainakin, mutta mietin että onko jotain haittaa jos käyttelen pidempääkin ilman akkua.

Tarve lähinnä talviseisokissa olevan skoden pitämiseksi käyttökuntoisena käyttämällä sitä talven aikana joitakin kertoja kun akku on poissa.
Peugeot Satelis 500

Coastside

#1
Jos säädin kärsisi, se olisi sen jo tehnyt. Akun johdot on hyvä varmistaa etteivät kosketa. Kun kaasarin tyhjentää, on käyttäminen turhaa. Kiinalaisissa on heikko poljinkoneisto.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Mä en kyllä käyttäisi ilman akkua, ihan vaan siksi etten tiedä miten se sähköjärjestelmä toimii ilman yhtä siihen kuuluvaa osaa. Vie sen akun siihen mopedin viereen ja kytkee vaikka käynnistyskaapeleilla akunjohtoihin jos jostain syystä sitä ei viitsi laittaa omalle paikalleen.

Mun mielestä niitä on hyvä käytellä aina välillä talvisäilytyksessäkin. Jos kaasarin tyhjentää niin sitten ei bensasta jää valkoista moskaa, mutta kaasariin kertyy muuta möhnää kun metallit alkaa hapettumaan. Jos mopo on vaikka kerrostalon verkkokellarissa tai muista syistä hankalasti käynnistettävissä talven aikana, niin pienkonebensiiniä se viimeinen tankillinen. Minä käynnistelen noita pitkin talvea ja käyn tossa tiellä vaikka pelleilemässä niin lähtevät keväällä sit käyntiin ilman ihmeempiä toimenpiteitä.

Kymco Agility ainakin on pidemmän seisomisen jälkeen todella huono käynnistymään, kun tuossa sitä käynnistelin lämpösestä tallista reilu kuukausi viimeisestä ajosta niin ei meinannut akku riittää, mutta lähti se kuitenkin. Ensiks hörähtää ihan helposti, mutta sitten sammuu ja sen jälkeen saa startata todella pitkään. Oletan bensaa haihtuneen kohokammiosta sen verran, että se riittää höräyttämään mutta ei sen enempään kunnes kohokammio on jälleen täynnä, ja sitten taas pörisee ihan hyvin. Tuo oli lämpimässä tallissa talvehtinut kun sen ostin ja eihän ne saaneet sitä käymään, sain sen sitten vähän halvemmalla kun aavistelin mikä on ongelma, silloin en ymmärtänyt skoottereista sitäkään vähää jota nyt ymmärrän, mutta muissa laitteissa olin vastaaviin ongelmiin törmännyt.
Liikennesika.

Coastside

#3
Kun kaasariin laittaa öljybensaa, se ei hapetu edes ulkona.  Mukaan nappaaminen on myös hyvin helppoa. Kova bensaletku pemenee kuumalla vedellä. Minun baotian oli pois käytöstä 1kk ja läksi vasta kun imin hanan auki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Ajattelin kanssa ehdottaa, että kaasari irti ja pyörittelee sen verran että bensaa ei siellä enää ole ja sitten eteisen kaappiin. En uskaltanut vaikka työ ei kummoinen ole, mutta saattaa joillekkin aiheuttaa närästystä ja ties mitä vaivoja.

Sitte kun se kaasari on irti ja siellä kaapissa niin sen voikin puhdistaa kunnolla ajan kanssa. Kumiosiin kannattaa laittaa "Joren spermaa" eli jarrukumirasvaa. Jos nyt Ate-merkkistä rasvaa Motonetistä tuubin ostaa niin näissä mopohommissa se riittää lopuelämän ja vähän jää perinnöksikin. Kaikki kumiset tiivisteet ja osat klähmii tällä niin useimmiten ne pitää. Kaasarin kalvonkin klähmin tällä jos sen joudun irroittamaan tai teen muuten vaan kaasariremonttia.

Tuo viittaus Joreen on ihan hänen youtubetuotannosta kuultavissa kun jonnet meinas unohtaa laittaa "kumivaseliinia" johonkin osaan.
Liikennesika.

Sepi6

Itse laittaisin akun tilalle riittävällä jännitekestolla 50VDC olevan elkon ( eleltrolyyttikondensaattori)
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

#6


Jompikumpi on syytä olla akku tai elktrolyytti kondensaattori.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kestosippi

Eipä ollut lataus vioittunut vielä vaikka silloin kuukausi sitten kokeilin käynnistystä ilman akkua.
Nyt testasin kytkemällä akun kiinni ja mittasin latauksenkin jännitettä mittaamalla.
Tyhjensin nyt myös kaasuttimen kohokammion tyhjennysruuvista seisonta-ajaksi.
Skode seisoo ulkona duunipaikan seinän vierustalla.
Peugeot Satelis 500

MORPA

No ei ne kai yleensä hajoa vaikka ilman akkua käynnistäisi, mutta mahdollisuudet hajoamiseen saattaa olla ihan siinä käsillä. Bensiininsäilytysaine on oikeasti toimivaa ja toinen pienkonebensiinia tankkiin. Voisko sen viedä ennen työajan alkamista johonkin halliin tai muihin sisätiloihin ja välillä käytellä, siis vie sen lämpimästä hallista ulos ja vähän käyttää.

Se on oikeasti kurjaa yrittää käynnistelä skootteria sinä vaiheessa kun se kevät kunnolla puskee päälle. Sillon olis kiva ajella eikä rassata kaasaria. Kaverit kyllä jättää skootterinsa syksyllä pihaan ja keväällä sitten käynnistelevät vaihtelevalla menestyksellä. Kyllä ne useimmiten käynnistyy, mutta sitten jonkin ajan päästä sammuvat. Se tyhjä kaasari sit taas saattaa hapettua ihan vaan ilmankosteudesta, mutta nää on vaan mun kokemuksia ja tilastollisesti otos on liian pieni.

Kyllä mää uskon että se sun härvelis toimii keväällä oikein mainiosti, mutta pitää aina olla vähän pessimistinen ;)
Liikennesika.